handdator

Visa fullständig version : Första egna deffschema. Ändringar? Tips? Vad tycker ni?


robiiiinnnn
2015-06-17, 13:35
Som rubriken, jag ville bara ha lite tankar av er huruvida mitt upplägg ser ut. Alltid kul o se vad andra tycker och ser på det hela istället för att man själv sitter och tänker och funderar. Jag går efter periodisk fasta, dvs 16 timmars fasta och 8 timmars ätmönster. Jag försöker lägga mig på ett kaloriunderskott på 500-800 kcal. Tränar 5-6 gånger i veckan med styrketräning (PPL) och på det avslutar jag alltid passen med antingen crosstrainer (25min) eller backintervaller (10min) som görs 2-3 gånger i veckan max.

Startvikt: 85,5 kilo
Nuvarande vikt: 81,5 kilo
Målvikt: 75 kilo (kanske lägre om det går)
Ålder: 22
Längd: 176 cm
Kaloribehov: 2600kcal (ungefär)

Har räknat ut mitt kaloribehov av en kalkylator och därifrån valde jag aktivitet på låg innan det beräknades hur mycket kalorier jag ska få i mig dagligen


Sist jag körde min deff så kom jag ner mot 79 kilo och därifrån stannade jag av någon anledning. I år försöker jag igen då jag anser att jag har bättre koll på kalorierna. Jag väger maten denna gång och har lagt in kardio till dagarna. I värsta fall kommer jag dra ner på kalorierna ytterligare om vågen står stilla, eller gör jag fel här? Har ni möjligtvis andra tips på hur man tacklar sig förbi en viktplatå under sin diet?

Cheatmeals tas under lördagen, då pratar vi inte om mängder med mat utan jag kör hemmagjorda hamburgare på nötfärs, kanske en liten marabou på 500 kcal. Jag har fortfarande koll på hur mycket jag äter den dagen och då brukar jag fortfarande ligga på ett kaloriunderskott vilket borde vara okej?

Min mat dagligen ser ut enligt följande:
_________________________________________

Frukost (12:00)
En stor paprika (150-200g)
Fiberhavregryn (50g)
Äggröra (5st)
Whey 100
Kanel

Steker med 1 tesked smör (Antar att ni räknar med kalorierna från det ni steker?
_________________________________________

Innan träning
Duramax + Ketoz tabletter (får en jävla energi)

Alternativ
2-4st naturella riskakor
_________________________________________

Efter träning
EAA+glutamine
_________________________________________

Middag (efter träning)
Kycklingfilé/nötfärs/fisk (300-400g)
Jasmineris (2dl kokt)
Blandgrönsaker (100-200g) broccoli osv osv
Sötsursås ytterst lite för smakens skull.

Steker med 1 tesked smör
_________________________________________

Kvällsmål (20:00)
Casein (1dl)

Alternativ:
Äggvita 3-4st eller en liten smaksak kvarg

Sedan innan läggdags tar jag 2 ZMA tabletter.
_________________________________________

Fett: 70-80 gram brukar jag hamna på
Kolhydrater kan ligga mellan 100-200 gram
Protein som alltid 2xmin vikt, dvs 160 gram protein dagligen och oftast upp till 200g.

Kaloriintagen per dag brukar hamna mellan 1800-2000kcal och när jag nu äter denna mängd + tränar borde jag isåfall hamna på ett lägre värde av kalorier då jag förbränt en del under styrkepasset + kardion? Detta kan alltså resultera i att jag plötsligt är på ett för stort underskott av mat?

Nu vill jag bara höra vad ni tycker om mitt upplägg? Ser det bra ut eller finns det något jag kan ändra på här? Om det någon som kommer kunna vara aktiv på tråden senare när min diet är avslutat och det har gått som förväntat så kommer jag absolut att komma med formbilder! Tackar ödmjukt för svar och ha en bra sommar folket!

cero
2015-06-23, 04:14
Du tänker på tok för mycket. Viktnedgång behöver inte vara någon enorm omställning, utan man fortsätter träna precis som vanligt men drar ned på kalorierna. Att väga varenda kycklingfilé och sådan skit behövs inte. Det ser bra ut men annars är det inte så mycket att anmärka på.

Vad gäller fuskdagar så är det bara att tänka +/-. Ligger du fortfarande på underskott så spelar det ingen roll om du käkat godis.

Sist jag körde min deff så kom jag ner mot 79 kilo och därifrån stannade jag av någon anledning.

Energiförbrukningen går ned med kroppsvikten, så du kanske helt enkelt hamnade på energibalans igen.

robiiiinnnn
2015-06-24, 21:12
Tack!

Pretorian
2015-06-24, 21:59
Jag tycker det ser bra ut. Men våga bredda dina ingredienser. Du kan äta nästan vad som helst. Dieten blir roligare då.

Mvh Mat-Messias

robiiiinnnn
2015-06-25, 00:10
Jag tycker det ser bra ut. Men våga bredda dina ingredienser. Du kan äta nästan vad som helst. Dieten blir roligare då.

Mvh Mat-Messias

När det kommer till kreativiteten inom matlagningen i deffen är jag otroligt kass på detta. Några goda maträtter du kan dela med dig som får själen att må bra :)?

Pretorian
2015-06-25, 12:24
När det kommer till kreativiteten inom matlagningen i deffen är jag otroligt kass på detta. Några goda maträtter du kan dela med dig som får själen att må bra :)?

Det är nästan lättare att räkna upp de saker jag inte äter under deff. Men annars kan du kolla min journal där jag postar det mesta (lite dåligt med uppdateringar senaste tiden men det kommer).