handdator

Visa fullständig version : Är detta ett kasst deffupplägg?


Rundhus
2015-06-17, 12:21
Jag brukar endast äta middag i form av 200 gram fläsk/nöt/fisk/fågel, 150 gram keso och 150 gram wokgrönsaker. Innan och efter den måltiden dricker jag vassle eller EAA varannan timme ungefär tills jag nåt 2x kroppsvikten i proteinmängd. Brukar landa på allt mellan 1200-2000 kcal per dag vilket gjort att jag gått ner i snitt 0.7kg per vecka sen deffen började. Är det kasst att äta så få lagade måltider och basera proteintaget kring vassle och EAA?

robiiiinnnn
2015-06-17, 13:05
Sålänge du inte använder kosttillskotten som ett allt för mycket substitut utan mer som ett intag för att uppnå din mängd protein per dag så är det okej. Jag väljer ju dock hellre MAT före pulvret då det mättar bra för mig och tappar sötsug. Får du bara i dig kolhydrater i form av grönsaker? Tänker hur din energinivå ser ut och hur du allmänt mår. Att lägga sig ner mot 1200 kcal ser jag som allt för lite, när du tränar på det dessutom.

martikainen
2015-06-17, 13:38
Kasst deffupplägg, Ja.
Kasst bantningsupplägg, nej.


Att deffa innebär att man vill definera sin muskulatur, inte banta bort kroppsvikt. Med den låga nivån av kolhydrater och att äta typ 80% av sitt dagliga intag genom vasslepulver så vill jag knappt tänka på hur dåligt styrketräningen skulle gå efter några dagar på den kosten.

Rundhus
2015-06-17, 14:05
Sålänge du inte använder kosttillskotten som ett allt för mycket substitut utan mer som ett intag för att uppnå din mängd protein per dag så är det okej. Jag väljer ju dock hellre MAT före pulvret då det mättar bra för mig och tappar sötsug. Får du bara i dig kolhydrater i form av grönsaker? Tänker hur din energinivå ser ut och hur du allmänt mår. Att lägga sig ner mot 1200 kcal ser jag som allt för lite, när du tränar på det dessutom.

Jag använder dem endast för att öka på proteinintaget. Glömde bort att nämna att jag dricker syntha 6 också 1-2 gånger per dag som innehåller 15g kolhydrater per portion. Kcalbalans ligger på 2200 kcal per dygn ungefär. Är väldigt sällan jag landar på 1200kcal på ett dygn. Genomsnittet är nog 1500.

Kasst deffupplägg, Ja.
Kasst bantningsupplägg, nej.


Att deffa innebär att man vill definera sin muskulatur, inte banta bort kroppsvikt. Med den låga nivån av kolhydrater och att äta typ 80% av sitt dagliga intag genom vasslepulver så vill jag knappt tänka på hur dåligt styrketräningen skulle gå efter några dagar på den kosten.

Okej. Jag kan lägga in lite potatis för att få upp kolhydratsmängden, no problems. Vad är skillnaden på att få i sig proteinet genom vassle och att få i sig det genom tex kycklingfilé rent resultatmässigt?

Gober
2015-06-17, 14:16
Jag kör liknande upplägg fast kanske mer genomtänkt och med mer kolhydrater. En dag ser ut ungefär såhär,

1. 15g EAA, 30-60min senare 40g casein
2. 15g EAA, 30-60min senare 40g casein och 30g havregryn
3. Efter träning 15 EAA
4. Middag, tex 300g kycklingfilé. 600-700g färskpotatis,150g keso eller kvargsås och grönsaker.
5. Smaksatt kvarg.

Detta är alltså en kombo av VLCD med pulser och riktigt mat efter träningen. fungerar bra för mig. Fördelen är att jag får ihop den mängd protein jag vill, kan ligga lågt på kalorier men ändå äta mig mätt efter träningen på kvällen då jag vill ha i mig mkt mat.

Rundhus
2015-06-17, 14:28
Jag kör liknande upplägg fast kanske mer genomtänkt och med mer kolhydrater.
4. Middag, tex 300g kycklingfilé. 600-700g färskpotatis,150g keso eller kvargsås och grönsaker.


Det där skulle jag aldrig få i mig. 200 gram av "proteinmaten" är max vad jag orkar, ibland mindre, tillagad vikt då. 700g färskpotatis? Lol, 150g brukar jag kunna ha i en måltid om jag ska orka allt det andra också.

Gober
2015-06-17, 14:35
Det där skulle jag aldrig få i mig. 200 gram av "proteinmaten" är max vad jag orkar, ibland mindre, tillagad vikt då. 700g färskpotatis? Lol, 150g brukar jag kunna ha i en måltid om jag ska orka allt det andra också.

150g potatis är ca två potatisar, kanske fyra mindre :) Jag skulle aldrig gå under 50g kolhydrater per dag, även det är ganska extremt om det är under en längre period.

Rundhus
2015-06-17, 14:37
150g potatis är ca två potatisar, kanske fyra mindre :)

Jo det är inte mycket. Men det är vad som ryms om jag ska ha en chans att orka 200 gram kyckling, grönsaker och keso. :)

Intressant upplägg annars. Jag har beställt kasein idag så det blir kanske att köra något liknande, fast mindre middag då.

Gober
2015-06-17, 14:39
Jo det är inte mycket. Men det är vad som ryms om jag ska ha en chans att orka 200 gram kyckling, grönsaker och keso. :)

Intressant upplägg annars. Jag har beställt kasein idag så det blir kanske att köra något liknande, fast mindre middag då.

Får jag fråga om kön och vikt? Lite nyfiken då du tycker det är så kämpigt att äta 200g kyckling.

Rundhus
2015-06-17, 14:42
Brukar bli någon smörgås eller annat också under dagen så jag brukar få i mig i snitt 90 gram kolhydrater. Jag tror jag lurade mig själv att jag hade en sån kosthållning som jag skrev i trådstarten. När jag kollar fitnesspal ser jag ju att jag fått i mig mer utöver det men när jag skrev posten var jag ganska säker på att de flesta dagar såg ut så där.

Rundhus
2015-06-17, 14:43
Får jag fråga om kön och vikt? Lite nyfiken då du tycker det är så kämpigt att äta 200g kyckling.

Man, 78kg. Alltid haft svårt att äta. Har fått dricka havreshakes dagligen i över 10 år för att lyckas gå upp i vikt.

Gober
2015-06-17, 14:56
Brukar bli någon smörgås eller annat också under dagen så jag brukar få i mig i snitt 90 gram kolhydrater. Jag tror jag lurade mig själv att jag hade en sån kosthållning som jag skrev i trådstarten. När jag kollar fitnesspal ser jag ju att jag fått i mig mer utöver det men när jag skrev posten var jag ganska säker på att de flesta dagar såg ut så där.

Man, 78kg. Alltid haft svårt att äta. Har fått dricka havreshakes dagligen i över 10 år för att lyckas gå upp i vikt.

90g kolhydrater är ju inte så lågt som du skrev från början så det är ju bättre. Sen är kanske inte "smörgåsar" optimalt under en diet.

En del har svårt att äta mycket, men då kan du ju mixa ner lite havre i dina caseinshakes.

Rundhus
2015-06-17, 15:03
Jag startade ju tråden för att få feedback för att, om möjligt, förbättra upplägget. Så jag tar till mig av tipsen jag fått.

Om jag kör ungefär så här, ser det bättre ut då?

Frukost 10g EAA
60 minuter senare 250g kvarg smaksatt med 35g vassle.

4 timmar senare 10g EAA
60 minuter senare 35g kasein

Middag 200g kyckling/fläsk/nöt/fågel, 150g keso, 150g grönsaker +lite potatis/ris/pasta

4 timmar senare 10g EAA
60 minuter senare 35g kasein

Siktar på 90-100g kolhydrater per dag och 160g protein.

Pretorian
2015-06-17, 15:08
Hur kan du få i dig nästan ett halv kilo keso och kvarg men inte kyckling eller liknande?

Rundhus
2015-06-17, 15:20
Hur kan du få i dig nästan ett halv kilo keso och kvarg men inte kyckling eller liknande?

Var ser du ett halvt kg keso eller kvarg? 250g kvarg på morgonen är väl det närmsta men det är ändå bara 1/4 kg. Det är för att det är lättare att äta något som nästan är flytande jämfört med en kycklingfilé.

federov
2015-06-17, 15:46
Jag brukar endast äta middag i form av 200 gram fläsk/nöt/fisk/fågel, 150 gram keso och 150 gram wokgrönsaker. Innan och efter den måltiden dricker jag vassle eller EAA varannan timme ungefär tills jag nåt 2x kroppsvikten i proteinmängd. Brukar landa på allt mellan 1200-2000 kcal per dag vilket gjort att jag gått ner i snitt 0.7kg per vecka sen deffen började. Är det kasst att äta så få lagade måltider och basera proteintaget kring vassle och EAA?

Vad är ditt utgångsläge? Vad har du för mål med din diet?

Tydligen så genererar din kost viktnedgång, men det är väldigt lätt hänt att din muskelmassa kommer att rasa.

Rundhus
2015-06-17, 15:55
Vad är ditt utgångsläge? Vad har du för mål med din diet?

Tydligen så genererar din kost viktnedgång, men det är väldigt lätt hänt att din muskelmassa kommer att rasa.

Utgångsläget var 81kg med slät mage. Målet är att ha synliga rutor. Eller, målet är väl att vara i hyfsad form men jag använder definitionen på magen som mått. Tror jag når målet kring 70-73kg nånstans.

Jag har stenkoll på styrkan i några huvudövningar och än så länge har det inte minskat, snarare tvärtom.

Gober
2015-06-17, 15:58
Jag startade ju tråden för att få feedback för att, om möjligt, förbättra upplägget. Så jag tar till mig av tipsen jag fått.

Om jag kör ungefär så här, ser det bättre ut då?

Frukost 10g EAA
60 minuter senare 250g kvarg smaksatt med 35g vassle.

4 timmar senare 10g EAA
60 minuter senare 35g kasein

Middag 200g kyckling/fläsk/nöt/fågel, 150g keso, 150g grönsaker +lite potatis/ris/pasta

4 timmar senare 10g EAA
60 minuter senare 35g kasein

Siktar på 90-100g kolhydrater per dag och 160g protein.


Jag tycker det ser betydligt bättre ut än ursprungsupplägget. Om du tycker att träningen funkar med upplägget så kör på. När det gäller tappad styrka så kommer den förr eller senare, men det gäller ju att psyka sig själv att köra tungt och göra allt man kan för att behålla styrkan.

Ska man köra en väldigt långsam diet med litet underskott så hade jag kört nästan uteslutande på mat. Vill man köra en kortare period där man ligger väldigt lågt på kalorier så hade jag absolut kört på "proteinpulser" och en riktig (rejäl portion mat). Det är som sagt så jag själv kör och det fungerar fint.

Gober
2015-06-17, 16:02
Det blir alltid diskussion när det gäller dieter som går utöver den vanliga mallen. Individer blir ofta idiotförklarade om de inte kör kycklingfilé och ris/potatis 5-8ggr om dagen. Men å andra sidan har vi ju många exempel på att det tom går utmärkt att få bra resultat med 800kcal om dagen från enbart pulver, som i Olas VLCD. Man får ju se till utgångsläge, mål och hur lång tid dieten ska köras.

Med det inte sagt att klassiska byggardeffen är bra eller kanske bäst. Men många äro metoderna för hur en kan komma i form. Funkar det så funkar det.

Pretorian
2015-06-17, 20:29
Var ser du ett halvt kg keso eller kvarg? 250g kvarg på morgonen är väl det närmsta men det är ändå bara 1/4 kg. Det är för att det är lättare att äta något som nästan är flytande jämfört med en kycklingfilé.

Jag adderade ihop 250 g kvarg och 150 g keso vilket är 400 g vilket nästan är 500 g (ett halvt kilo) keso/kvarg.

Ok, är det lättare för dig att äta så förstår jag. Själv har jag jättesvårt för kvarg och keso men älskar god mat.

Rundhus
2015-06-17, 22:14
Jag adderade ihop 250 g kvarg och 150 g keso vilket är 400 g vilket nästan är 500 g (ett halvt kilo) keso/kvarg.

Ok, är det lättare för dig att äta så förstår jag. Själv har jag jättesvårt för kvarg och keso men älskar god mat.

Ok då förstår hur du menade. Fast 500g kvarg i en sittning har jag svårt med. Men nu äts ju kvargen ungefär sex timmar innan keson. ;)

Inzza
2015-06-18, 06:58
Var ser du ett halvt kg keso eller kvarg? 250g kvarg på morgonen är väl det närmsta men det är ändå bara 1/4 kg. Det är för att det är lättare att äta något som nästan är flytande jämfört med en kycklingfilé.

Keao är långt ifrån "flytande" form. 150g kyckling kan min dotter på 3 år få i sig så sluta mesa dig.

Rundhus
2015-06-18, 09:42
Keao är långt ifrån "flytande" form. 150g kyckling kan min dotter på 3 år få i sig så sluta mesa dig.

Givande inlägg. *facepalm*

Har lite att göra så jag svarar väl ändå. Keso är långt ifrån flytande och därför äter jag 150g av den. Det var kvargen jag syftade på. Är din dotter överviktig? Annars finns det nog risk att hon kan få lite dåliga matvanor ifall hon redan vid 3 års ålder äter 150g kyckling, 150g keso, 150g grönsaker varje dag. För jag antar att du tog hela måltiden i beaktande och inte bara en av sakerna (dessutom 50g mindre) för att få skriva en dryg kommentar? Har haft praktik på dagis och jag tror inte en enda unge i treårsåldern åt så stora måltider varje dag annat än enstaka gånger.

Poängterar att det är 200g tillagad vikt vilket blir mer otillagat.

Shqypnia
2015-06-18, 09:54
Om det fungerar så tycker jag du ska fortsätta på det! Allt fungerar inte för alla och individen känner sin egen kropp bäst.

dodie
2015-06-22, 08:27
Se till att drick ordentligt till maten om du har svårt att få i dig mycket mat, speciellt torra grejer som kyckling osv. När man dricker spänns matsäcken ut och du får i dig mer mat (kanske låter lite motsägelsefullt, men det är faktiskt så)

kungaron
2015-06-22, 11:00
Hur ser din grund ut? Med grund menar jag är du relativt "stor" / muskulös?

Många glömmer ju att deff är att inte bara ett sätt att gå ner/förlora fettprocent utan att definiera muskler. Har man då "lite" muskler så blir det svårt eller krävs hårt arbete att definera de muskler man har.

Med det sagt kanske du bör satsa mycket på din core(eftersom du använder magen som mått) och bygga stora starka magmuskler?

Jag är relativt ny med deff och olika upplägg, jag lär mig/testar mig fram, men det jag lärt mig av det jag läst och frågat hittills är ju att många glömmer att man måste ha en viss grundvolym för att definera muskler.