handdator

Visa fullständig version : Om du skulle sammanfatta alla dina stunder i livet som du skulle vilja återuppleva


Minimjölk
2015-06-17, 11:43
Jag har lite av en filosofisk fundering.
Ponera att du skulle ha möjlighet att gå igenom ditt liv likt en videoinspelning och välja ut stunder i livet som av någon anledning varit minnesvärda och betydelsefulla. Dessa skulle du sedan kunna sätta ihop i ett Best of kollage som du får återuppleva i realtid i form av alla intryck och känslor. Din begränsning här är att tiden du får uppleva är satt till max 24h. Hur hade du gjort? Vilka ögonblick hade du valt och varför? Hade du valt många korta snuttar som kanske kommer ur sitt sammanhang eller hade du hellre valt ett fåtal händelser som du då istället fått uppleva mer av?

En bonusfråga som jag vill att du skall beakta är om du vid tillfällena eller strax därefter var medveten om att du just upplevt något som kommer hamna i din best of ditt liv lista?


Jag som T&S vill börja. För egen del hade jag troligtvis använt en begränsad del av tiden för att gå igenom olika händelser som av olika anledning betytt något för mig och format mig till den jag är, både roliga och tråkiga saker. Däremot skulle stora delar av tiden användas för att återuppleva roliga och lyckliga stunder. Det hade troligtvis blivit väldigt fragmenterat med massa små klipp här och var. Har ingen direkt episod i mitt liv på mer än någon timme eller så som jag känner ett behov av att återuppleva i sin helhet. Däremot har jag många kortare stunder som jag mer än gärna upplevt.
Jag skulle ta med mycket av stunder där jag varit störtförälskad, upphetsad och lycklig ihop med min fru. Stunder där jag varit lycklig med och stolt över mina barn. Roliga stunder med familj/vänner där jag nästan dött av and-nöd pga allt skratt. Skulle även lagt på lite ego-boost stunder när jag lyckats med diverse utmaningar både i skola, karriären, barnuppfostran och jag känt mig lyckad i den roll jag har. Sedan skulle jag lägga på de magiska stunder/upplevelser som dyker upp då och då, stunder från vissa konserter eller sportevenemang som gett mig en sådan ofantlig välmående känsla.
Trots bra minnen så skulle jag inte ta med så många episoder från min barndom, troligtvis mest pga att jag idag inte riktigt är samma person som då och att jag faktiskt inte kan komma på situationer när jag faktiskt var väldigt lycklig som barn, kanske beror detta på taskigt minne eller att jag utvecklats att känna efter mer.

Jag har blivit bättre och bättre på att direkt i nuet inse att det jag just nu upplever är något som jag kommer bära med mig som ett kärt minne sedan finns det ju såklart tillfällen som i stunden känns nästintill betydelselösa och normala men som på sikt växer fram som stora milstolpar eller bara viktiga minnen,

Genom att fundera på dessa frågor har jag ökat min medvetenhet på vad jag egentligen uppskattar i livet vilket förhoppningsvis gör att jag kommer göra mer av detta framöver och även uppskatta det när det sker och inte bara som ett vagt minne. Tror det är nyttigt att fundera över dessa existentiella frågor och ta lärdom medan tid finnes. Skulle vara kul att höra hur ni andra resonerar.

ARMSTARK
2015-06-17, 12:11
Jag känner rätt många som är döda så det skulle nog bli en tårdrypande kavalkad av möten med döda släktingar och vänner.

Olegh
2015-06-17, 12:27
Två vackra sommarlovsdagar när jag var 8 bast. Spontant.

Alkro
2015-06-17, 12:35
Kommer att tänka på en särskilt minne som jag ofta tänker på.

Det var efter skolavslutningen i 9:an. Vid denna tidpunkt vägde jag en bra bit över 100 kg. Vid skolavslutningen hade jag dock lyckats gå ned 10 kg vilket var första gången i livet vikten gick nedåt. Det är inte särskilt svårt att förstå att livet ofta suger som kraftigt överviktigt barn med allt vad det innebär. Iallafall, efter skolavslutningen var jag och klasskamraterna och åt på en kinakrog. Därefter skulle vi hem och byta om och sen gå på fest. Medan jag gick hem från restaurangen kände jag ett plötsligt lugn och fick tanken "från och med nu ordnar det sig, livet kommer bli bra". Istället för att gå på festen tog jag en ensam promenad för att njuta av tanken.

Därefter gick jag ned ytterligare 30 kg och har sedan dess haft ett toppenliv.

agazza
2015-06-17, 12:37
Jag skulle inte besöka något betydande minne överhuvudtaget då det antagligen blir förstört och feltolkat nu när man har andra synvinklar på allt.

Jag är mer en förträngare.


Skulle väl bli något tonårsfylleragg med hormontoppiga bröst som skulle få ett 24 timmars besök och sedan får det vara.

spoon
2015-06-17, 12:44
Jag skulle inte besöka något betydande minne överhuvudtaget då det antagligen blir förstört och feltolkat nu när man har andra synvinklar på allt.

Jag är mer en förträngare.


Skulle väl bli något tonårsfylleragg med hormontoppiga bröst som skulle få ett 24 timmars besök och sedan får det vara.

Jag är inne på samma spår.

Red Apple
2015-06-17, 12:49
En dag när jag räddade ett liv, och en dag när jag förstörde ett.

Yes
2015-06-17, 12:53
Tiden med polarna från högstadiet till slutet av gymnasiet.

Rivieran och Provance. Har nyss lämnat området men vill tillbaka. Helst helt själv.

anvihl
2015-06-17, 13:04
Två vackra sommarlovsdagar när jag var 8 bast. Spontant.

Det här förtjänar så många +1, håller helt med.