handdator

Visa fullständig version : IPhone och iPad - varför inte en enda enhet


Armed Dingo
2015-06-16, 16:55
De flesta jag känner som äger bägge två enheter använder dem inte samtidigt. Inte i närheten samtidigt. Det enda som skiljer dem åt är egentligen en marginellt starkare CPU, mycket större batteri samt en skärm. Så.

Hur kommer det sig att det inte finns en "tom" iPad som bara består av ett skal av skärm plus batteri? Man dockar enkelt telefonen i skalet med lightningporten som speglar telefonens skärm på iPadskärmen. Samtidigt som telefonen laddas av batteriet.

Slipper betala för
1 CPU
1 frontkamera
1 bakkamera
1 modem
1 uppsättning RAM
Med mera.

Ni fattar min poäng. Det är långt ifrån en teknisk omöjlighet, borde vara en ren barnlek. Minst halva priset till konsument, samma slutprodukt. Slipper uppgradera telefon OCH iPad utan bara telefon när man byter upp sig.

Vad tycker ni om tanken? Varför tror ni folk inte krävt en sådan lösning istället?

Har aldrig köpt en iPad, har aldrig velat ha. Överpris för onödig produkt (för mig). Hade ett sådant här skal kostat 1000:- hade jag däremot med stor sannolikhet köpt ett.

Kimball
2015-06-16, 17:31
För att företagen tjänar mer på hur det är idag med separata enheter?

Surfplattor är fantastiska på många sätt, men inte för alla. Min mor som inte orkade använda sin laptop av olika skäl fullkomligt älskar sin padda. En avskalad, mer optimerad upplevelse helt enkelt, men det skapar inte samma värde för alla.

Armed Dingo
2015-06-16, 17:33
För att företagen tjänar mer på hur det är idag med separata enheter?

Varför tror ni folk inte krävt en sådan lösning istället?

Försöker inte vara en wise-ass men ja.

Finns det upphovsrättsliga lagar som hindrar en tredjepart från att göra lösningen jag kom med?

edit: Kan ju åtminstone tycka att Google borde driva på en sådan här grej. Att slippa betala för dubbel hårdvara när bara en uppsättning hårdvara behövs är en anledning att gå ifrån iOS (eller forcera Apple att göra samma sak).

Tyvärr känns det som att folk inte ifrågasätter rådande läge, inser inte att den här lösningen är precis lika möjlig som den som finns idag.

Kimball
2015-06-16, 17:35
Krävt och krävt, Asus PadFone X och liknande finns ju. Vet inte varför de inte slagit igenom riktigt.

Menigar
2015-06-16, 17:35
http://www.asus.com/se/Phones/PadFone_Products/

Padfone från Asus är/var en variant på det här, har väl sålt sådär sist jag kollade.

Pucktvåa =(

F Ultra
2015-06-16, 17:36
Försöker inte vara en wise-ass men ja.

Finns det upphovsrättsliga lagar som hindrar en tredjepart från att göra lösningen jag kom med?

Ja, iPad och iPhone har ju Apple både upphovsrätt, patent samt designpatent på.

Armed Dingo
2015-06-16, 17:42
http://www.asus.com/se/Phones/PadFone_Products/

Padfone från Asus är/var en variant på det här, har väl sålt sådär sist jag kollade.

Pucktvåa =(
Amen sedär där har vi det ju :D Grymt! Tyvärr vill jag verkligen ha iOS för bättre kombo med datorn men det glädjer mig att det finns. Ska undersöka det ändå.


Ja, iPad och iPhone har ju Apple både upphovsrätt, patent samt designpatent på.
Jo men jag menade inte så. Det krävs fortfarande en Apple iPhone, men hindrar någon, mig t.ex, att tillverka en egen platta som jag kallar uMad som har möjligheten att låta en iPhone göra det jag beskrev i OP? Den behöver inte se ut som en iPad överhuvudtaget.

Det finns tredjepartsladdare som inte är godkända till iPhone och som inte kan tillverkas i EU vad jag vet utan bara Kina där de inte bryr sig, det är sånt jag menar.

Scratch89
2015-06-16, 17:46
Folk som köper flera Appleprodukter verkar ju inte ha några problem att slänga pengarna i sjön på varor med överpris, så varför skulle de ändra något?

EDIT: uMad var bästa namnet någonsin. :D

Olegh
2015-06-16, 17:53
1. Interfacet som krävs mellan enheterna kostar i fysiskt utrymme, pengar och estetik.
2. Interfacet kommer vara utsatt för användarens ovarsamma hantering och är därav något som kommer gå sönder relativt ofta. Det passar inte in i apple-tänket där användaren medvetet ges så liten möjlighet som möjligt att sabba något.

Librish
2015-06-16, 17:54
Vet inte om det skulle ta. Några problem:

- iPaden blir mindre mobil och klumpigare eftersom den sitter ihop med en telefon
- Mycket sämre batteritid
- Kräver en omskrivning av telefonens OS för att reagera på inkopplingen, en iPad är inte bara en uppförstorad iPhone när det handlar om layout på OSet och appar

MasterChief
2015-06-16, 17:56
Folk som köper flera Appleprodukter verkar ju inte ha några problem att slänga pengarna i sjön på varor med överpris, så varför skulle de ändra något?

EDIT: uMad var bästa namnet någonsin. :D

Överpris är ju ett konstigt begrepp med tanke på att de snart sålt en miljard telefoner. Men du vet såklart bättre.

Armed Dingo
2015-06-16, 18:00
Folk som köper flera Appleprodukter verkar ju inte ha några problem att slänga pengarna i sjön på varor med överpris, så varför skulle de ändra något?

EDIT: uMad var bästa namnet någonsin. :D
Ja tyvärr så gör dem det.

:d Tack.


Det är en teknisk möjlighet iallafall. iPhone 4S och senare stödjer grafiköverföring via lightningporten i 1080p. Finns ingen möjlighet för iPhone att veta vad som är anslutet och Apple kan inte förbjuda någon att tillverka en "padda" med batteri och skärm.

Finns då två möjliga anledningar till att det inte finns.

1. Ingen tillverkare har tänkt på det. Väldigt osannolikt.
2. Det finns ingen efterfrågan på lösningen.

Eftersom det uppenbarligen finns efterfrågan på iPads så betyder det att folk inte är villiga att betala en struntsumma för samma lösning för att det inte är lika snyggt och inte lika Apple.

Vilket säger en del om vilka människor vi har att göra med.

Jag undrar ändå.. tycker det borde finnas efterfrågan. Känns som något skumt det här.

kebne
2015-06-16, 18:04
Överföra grafiken ja men du måste överföra input tillbaka.

Armed Dingo
2015-06-16, 18:07
1. Interfacet som krävs mellan enheterna kostar i fysiskt utrymme, pengar och estetik.
2. Interfacet kommer vara utsatt för användarens ovarsamma hantering och är därav något som kommer gå sönder relativt ofta. Det passar inte in i apple-tänket där användaren medvetet ges så liten möjlighet som möjligt att sabba något.
Kostar utrymme ja. Men finns att ta av då allt som behövs få plats förutom telefonen är batteri, så inget problem. Kostar pengar ja, men hur mycket rör det sig om? Inte i närheten av alla komponenter i en iPad.
Estetik: Nej, den blir inte precis lika snygg. Det kommer vara ett hål i sidan där man för in telefonen. Det tycker jag själv att det är värt.

Angående interfacet, mja. Själva laddaren går ju inte sönder stup i kvarten och det är i princip samma lösning.

Vet inte om det skulle ta. Några problem:

- iPaden blir mindre mobil och klumpigare eftersom den sitter ihop med en telefon
- Mycket sämre batteritid
- Kräver en omskrivning av telefonens OS för att reagera på inkopplingen, en iPad är inte bara en uppförstorad iPhone när det handlar om layout på OSet och appar

iPad mindre mobil - va? Det är samma storlek. Jag pratar inte om att ha telefonen som en dongel - den skulle sitta inuti ipaden.

Mycket sämre batteritid - Nej, finns massa utrymme för batteri.

Kräver en omskrivning - Ja men vadå? Som om det inte kostar resurser att utveckla iPad OS:et?

Armed Dingo
2015-06-16, 18:08
Överföra grafiken ja men du måste överföra input tillbaka.
Jepp, det hade kunnat bli strul. En app hade säkert kunna lösa det men då är frågan om Apple godkänt den appen. Annars krävs jailbreak och då blir det en mycket mindre skara konsumenter.

kebne
2015-06-16, 18:09
Jepp, det hade kunnat bli strul. En app hade säkert kunna lösa det men då är frågan om Apple godkänt den appen. Annars krävs jailbreak och då blir det en mycket mindre skara konsumenter.

En app ska lösa det hur? En app som du kör på telefonen som..?

Armed Dingo
2015-06-16, 18:19
En app ska lösa det hur? En app som du kör på telefonen som..?
Som?

Vänta nu. Jag menar inte att det här är fullt möjligt om tillverkaren (Apple) motverkar med allt dem kan.
Jag pratar om att om Apple bara ville så hade denna lösning varit fullständigt möjlig. Mer än så, om de hade velat så hade resultatet blivit lika bra som dagens iPad men för en bråkdel av kostnaden för slutkonsument.

Nej det kommer inte bli så för företag är giriga. Jag vet. Det var bara att tanken aldrig slagit mig förut så jag kände för att göra en post om det.

kebne
2015-06-16, 18:37
Bråkdel av kostnaden vettefan tbh. Speciellt med just apple så betalar du väldigt mycket för design och hur hårdvaran fungerar tillsammans etc. Så med Apple är inte hårdvarukostnaden för chip så stor andel. Skärm och "byggkvalitet" är det som kostar med appleprodukterna och det kommer du inte bort från.

Scratch89
2015-06-16, 18:56
Överpris är ju ett konstigt begrepp med tanke på att de snart sålt en miljard telefoner. Men du vet såklart bättre.

Buhu.
Att deras produkter kostar mer än andra märken med motsvarande prestanda är väl ingen hemlighet? Men att man betalar flera tusen mer för en Macbook jämfört med t.ex en Asus med samma hårdvara är ju sanning. Däremot kan jag väl förstå att man betalar för märket, designen, användarvänligheten eller vad man nu gillar hos dem.

MasterChief
2015-06-16, 19:05
Buhu.
Att deras produkter kostar mer än andra märken med motsvarande prestanda är väl ingen hemlighet? Men att man betalar flera tusen mer för en Macbook jämfört med t.ex en Asus med samma hårdvara är ju sanning. Däremot kan jag väl förstå att man betalar för märket, designen, användarvänligheten eller vad man nu gillar hos dem.

Varför gråter du? Du ska vara stolt när du lyckas reda ut begreppen på egen hand.

Librish
2015-06-16, 19:07
iPad mindre mobil - va? Det är samma storlek. Jag pratar inte om att ha telefonen som en dongel - den skulle sitta inuti ipaden.

Mycket sämre batteritid - Nej, finns massa utrymme för batteri.


Aha då förstår jag vad du menar. Då kommer det
1. Inte blir så mycket billigare
2. Inte spara dig så många uppgraderingar eftersom de två största anledningar till att folk köper nytt är att den gamla enheten går sönder och uppgradera skärm.

Kräver en omskrivning - Ja men vadå? Som om det inte kostar resurser att utveckla iPad OS:et?

iPad kör samma OS som iPhone, det du föreslår kräver en ganska så stor förändring in det existerande OSet.

Librish
2015-06-16, 19:09
Buhu.
Att deras produkter kostar mer än andra märken med motsvarande prestanda är väl ingen hemlighet? Men att man betalar flera tusen mer för en Macbook jämfört med t.ex en Asus med samma hårdvara är ju sanning. Däremot kan jag väl förstå att man betalar för märket, designen, användarvänligheten eller vad man nu gillar hos dem.

Det beror lite på hur man mäter prestandan. Men om man pratar typiska benchmarks så faller Apple mycket riktigt rätt långt bak i pris/prestanda-striden. Typiska benchmarks tycker jag är ganska värdelösa dock.

PureWhey
2015-06-16, 19:59
Buhu.
Att deras produkter kostar mer än andra märken med motsvarande prestanda är väl ingen hemlighet? Men att man betalar flera tusen mer för en Macbook jämfört med t.ex en Asus med samma hårdvara är ju sanning. Däremot kan jag väl förstå att man betalar för märket, designen, användarvänligheten eller vad man nu gillar hos dem.

Varför gråter du? Du ska vara stolt när du lyckas reda ut begreppen på egen hand.

Scratch har ju rätt, att dom har sålt miljontals produkter spelar ingen roll här?

kebne
2015-06-16, 20:03
Scratch har ju rätt, att dom har sålt miljontals produkter spelar ingen roll här?

Det spelar roll när man säger att de har ett överpris.

Armed Dingo
2015-06-16, 20:25
Det spelar roll när man säger att de har ett överpris.
Det går inte att säga huruvida det är ett överpris eller inte då den delen som kostar mer än Android-hårdvara motiveras av mjukvara och design och vi vet inte om marginalen är hög eller låg för dessa.

Med tanke på att företaget gör biljonvinster så torde marginalen vara ganska hög.

Det är tråkigt. För mig är det inte att iOS är så sjukt bra medans Android är OK. Det är att iOS är vad man borde förvänta sig, inte mer men Android är inte det. Android är oacceptabelt. Lite som OS X och Windows.

Tycker dock att iOS blev mycket sämre när de gick från version 6 till 7 och framåt med designbytet.

Men detta går att ta i iPhone-tråden :D tråden känns förbrukad.

kebne
2015-06-16, 20:28
Det går inte att säga huruvida det är ett överpris eller inte då den delen som kostar mer än Android-hårdvara motiveras av mjukvara och design och vi vet inte om marginalen är hög eller låg för dessa.

Med tanke på att företaget gör biljonvinster så torde marginalen vara ganska hög.

Det är tråkigt. För mig är det inte att iOS är så sjukt bra medans Android är OK. Det är att iOS är vad man borde förvänta sig, inte mer men Android är inte det. Android är oacceptabelt. Lite som OS X och Windows.

Tycker dock att iOS blev mycket sämre när de gick från version 6 till 7 och framåt med designbytet.

Men detta går att ta i iPhone-tråden :D tråden känns förbrukad.

Det går att säga att det inte är ett överpris för folk köper massor av det.

Armed Dingo
2015-06-16, 20:37
Det går att säga att det inte är ett överpris för folk köper massor av det.

Samma argument går att göra med alkohol på Systembolaget.

Apple har monopol på iOS. Systembolaget har monopol på alkohol. Det betyder inte att det inte är ett överpris.

Problemet ligger egentligen inte i Apples prissättning utan att iOS är det enda vettiga (för mig) programvaran. Längtar till dagen då jag byter upp mig från Nexus 5.

kebne
2015-06-16, 20:47
Samma argument går att göra med alkohol på Systembolaget.

Apple har monopol på iOS. Systembolaget har monopol på alkohol. Det betyder inte att det inte är ett överpris.

Problemet ligger egentligen inte i Apples prissättning utan att iOS är det enda vettiga (för mig) programvaran. Längtar till dagen då jag byter upp mig från Nexus 5.

Va? Om det är för dyrt för vad du får för det så köper du det inte. Du skulle inte köpa en iphone om den kostade 30k. Då skulle det vara ett överpris.

Scratch89
2015-06-16, 20:51
Va? Om det är för dyrt för vad du får för det så köper du det inte. Du skulle inte köpa en iphone om den kostade 30k. Då skulle det vara ett överpris.

Det beror väl på hur man definierar överpris. Många betalar ju mycket för att kunna säga att man har köpt en produkt också. :)

Scratch89
2015-06-16, 20:52
Varför gråter du? Du ska vara stolt när du lyckas reda ut begreppen på egen hand.

Det är inte jag som gråter. :)
Alltid roligt när inbitna Applefans går in och blint försvarar.

kebne
2015-06-16, 21:00
Det beror väl på hur man definierar överpris. Många betalar ju mycket för att kunna säga att man har köpt en produkt också. :)

Ja och det blir då inräknat i priset/värdet. Det är som sagt att argumentera att en så populär och välsäljande produkt som iphone har ett överpris när det finns många alternativ för kunderna.

DJJOHANSSON
2015-06-16, 22:41
Jag har en ipad mini som jag använder på resor, (resejobbar och är utomlands en del så några gånger i veckan använder jag den)

Men när jag ligger hemma i sängen så tycker jag att den är för klumpig för att använda när man slösurfar.

Kimball
2015-06-17, 08:47
Det är inte jag som gråter. :)
Alltid roligt när inbitna Applefans går in och blint försvarar.

Å andra sidan kostar ju Samsungs nya modeller, såväl plattor som mobiler lika mycket eller tom mer än Apples dito idag. Flaggskeppstelefoner har ju senaste 4-5åren kostat ca 6k?