handdator

Visa fullständig version : Kreatinfrågor


þulseÐriver
2004-04-07, 17:51
1. Jag har läst att man egentligen inte behöver någon uppladdningsfas för bättre resultat, stämmer det?

2. Hur mycket kreatin ska jag ta per dag? Har vikten någon betydelse?

3. När ska jag ta kreatin? Spelar det någon roll om jag tar allt på en gång eller ska det spridas ut under dagens lopp?

4. Ska jag ta kreatin de dagar jag inte tränar och isf ska jag ta lika mycket som de dagar då jag tränar?

5. Vad är bäst att ta i samband med kreatinintaget?

6. Hur ska man blanda ut kreatin?

7. Jag har också läst att det är bra att dricka mycket vatten i samband med att man går på kreatin. Hur mycket vatten ska man dricka?

8. Under hur lång tid ska man ta kreatin innan man bör göra ett uppehåll?

Disclaimer
Jag vet att liknande frågor har ställts tidigare men det är jobbigt att leta efter svar på specifika frågor i en massa olika trådar.

Kebab-Arne
2004-04-07, 18:16
Svaret på många av frågorna står på burken. iaf på Eiselts kreatin.

lauria
2004-04-07, 19:56
Originally posted by þulseÐriver
1. Jag har läst att man egentligen inte behöver någon uppladdningsfas för bättre resultat, stämmer det?

2. Hur mycket kreatin ska jag ta per dag? Har vikten någon betydelse?

3. När ska jag ta kreatin? Spelar det någon roll om jag tar allt på en gång eller ska det spridas ut under dagens lopp?

4. Ska jag ta kreatin de dagar jag inte tränar och isf ska jag ta lika mycket som de dagar då jag tränar?

5. Vad är bäst att ta i samband med kreatinintaget?

6. Hur ska man blanda ut kreatin?

7. Jag har också läst att det är bra att dricka mycket vatten i samband med att man går på kreatin. Hur mycket vatten ska man dricka?

8. Under hur lång tid ska man ta kreatin innan man bör göra ett uppehåll?

Disclaimer
Jag vet att liknande frågor har ställts tidigare men det är jobbigt att leta efter svar på specifika frågor i en massa olika trådar.



Då ska vi se va ja kan svara på:

1. Det här kan ja int svara på riktigt men jag har alltid kört uppladdning och då har jag kör kreatin bra många gånger.

2. På min burk står det att man ska ta 5gram om dagen, men jag tar minst 10gram om dagen.

3. Jag brukar ta 5gram 30 min innan träningen och 5gram efter träningen och ibland kan det hända att jag tar 10 gram efter träningen ist för fem.

4. På vilo dagarna även viloveckorna så tar jag lika mkt som under tränings dagarna dvs minst 10gram om dagen.

5. Snabba kolhydrater (rätta mig om jag har fel)

6. Jag brukar blanda det i vatten, mutivitamin dryck eller juice.Det varierar från gång till gång.

7. Jag dricker brukar dricka 2-4liter om dagen med eller utan kreatin.

8. Vad jag har hört så har den senasta forskningen visat att man inte behöver göra nått uppehåll med kreatinet. Men jag brukar köra med kreatin en månad och göra uppehåll en månad och så håller jag på, på det viset...Men inte på sommaren för då tar jag inte kreatin...












///////////Tobbe

owster
2004-04-07, 21:00
Enda målet som du ska ta kreatinet med snabba kolhydrater är efter träning. Nöj dig med att ta kreatinet i samband med ett mål bestående av långsamma kolhydrater dagar du inte tränar.

Edit: Jag tror det är som lauria säger att upptaget förbättras av snabba kolhydrater, men det är dumt att sätta i sig såna annat än efter träning.

mag
2004-04-07, 21:03
Enligt mig är laddning ej ett måste. :cheers:

lauria
2004-04-07, 21:40
Originally posted by owster
Enda målet som du ska ta kreatinet med snabba kolhydrater är efter träning. Nöj dig med att ta kreatinet i samband med ett mål bestående av långsamma kolhydrater dagar du inte tränar.

Edit: Jag tror det är som lauria säger att upptaget förbättras av snabba kolhydrater, men det är dumt att sätta i sig såna annat än efter träning.



Rätt av dig där ;)






////Tobbe

þulseÐriver
2004-04-09, 09:58
tack för svaren! :D

Originally posted by lauria

2. På min burk står det att man ska ta 5gram om dagen, men jag tar minst 10gram om dagen.

På min burk står det att man ska ta:

Laddningsfas (dag 1 --> 5): en rågad tesked kreatin (ca 5g) i 8oz vatten, 4-6 ggr/dag. Totalt 20-30 g

Underhållningsfas (dag 6 --> 21): en rågad tesked kreatin (ca 5g) i 8oz vatten, 2 ggr/dag. Totalt 10 g

Jag kör med HP Creatine Monohydrate 100% Pure

http://www.bodybuilding.com/store/hp/newcreatine.jpg

Originally posted by lauria

6. Jag brukar blanda det i vatten, mutivitamin dryck eller juice.Det varierar från gång till gång.

Jag har läst att man inte ska blanda kreatin med vissa citrusfrukter; stämmer det?

Originally posted by lauria

8. Vad jag har hört så har den senasta forskningen visat att man inte behöver göra nått uppehåll med kreatinet. Men jag brukar köra med kreatin en månad och göra uppehåll en månad och så håller jag på, på det viset...Men inte på sommaren för då tar jag inte kreatin...

Det står på min burk att man ska göra ett upphåll på tre dagar efter 21 dagar.

Varför tar du inte kreatin på sommaren?

GhostFace
2004-04-09, 10:06
Originally posted by þulseÐriver
......
Varför tar du inte kreatin på sommaren?

Troligen för att han tycker kreatinet binder mkt vatten vilket gör honom plufsig?

lauria
2004-04-09, 11:25
Japp ghostface har rätt där, ja vill inte binda så mkt vätska...
Och när det gäller citrusfrukter så va ja vet så ska det inte vara nå problem ett blanda kreatine med...Inte enligt Råger på ************* i sthlm iaf och jag tro att han vet va han snacka om :D...
Och det dära med upphåll skrev zone capone och jag tror oxå att han vet va han snack om oxå...
Men anledningen att ja ta uppehåll gör ja av ekonomiska skäl.





/////Tobbe

z_bumbi
2004-04-09, 12:55
1 Troligvis inte. Om den vanliga dosen är tillräckligt hög får man in det i alla fall, det tar längre tid men man kan slippa problem med magen.

2 Vikten har betydelse, mellan 5-20 g men testa att ligga runt 10 g uppdelat på två tillfällen.
Märker du inte av det så mycket efter två veckor så öka till 15 g uppdelat på tre tillfällen osv.

3 Sprid ut det så minskar du risken för magbesvär och underlättar att kroppen tar upp allt. Tar du allt i en dos så kan det gå rakt genom kroppen på ett mycket otrevligt sätt.

4 Om du kör 10 g så ta lika mycket, kör du på mer så räcker nog 10 g

5 Mat. Ta det efter en vanlig måltid, gärna den innan träningen samt i samband med gainern efter träningen. Kör du tre doseringar så kör frukost, målet innan träning och gainern osv.

6 I ljumet vatten, se till att det löser sig så mycket som möjligt.

7 Någon liter extra kan vara bra, det beror lite på hur mycket du redan dricker.

8 Så lång tid man har lust, det finns idag inget som är säkert säger om det kan orsaka skador om man använder det under en längre tid.
Man kan ju även lägga in perioder då man kör utan bara för att känna hur mycket starkare man blivit men det tar minst en månad för allt extra kreatin att gå ur kroppen så det blir ganska långa perioder.

9 Märker man att man får problem med magen så kan man vila ett tag och sen testa att köra 2,5-3 g per dos och öka antalet doser under en längre tid för att se om magen tål det bättre.

Sverker
2004-04-09, 13:29
" Jag har läst att man inte ska blanda kreatin med vissa citrusfrukter; stämmer det? "

Kreatin är mindre stabilt i sura drycker som juice och omvandlas lättare till kreatinin. Det är grundorsaken.

Men det är kanske så att det fungerar praktiskt;)
Att endast någon % omvandlas samtidigt som insulinfrisättningen blir bättre med juice, pga snabba kolhydrat, och kreatet i alla fall kommer till musklerna.

...svårt att veta.

Halldin
2004-04-09, 18:22
Här finns annars typ allt du behöver veta om Kreatin
http://www.absolute-creatine.com/

z_bumbi
2004-04-09, 19:47
Originally posted by Halldin
Här finns annars typ allt du behöver veta om Kreatin
http://www.absolute-creatine.com/

Synd att de skriver att serum är bättre bara, finns väl inget serumkreatin idag som är stabilt?
Finns det ett så lönar det sig nog inte heller att köpa då det borde vara ganska dyrt...

Wilson
2004-04-10, 01:42
Originally posted by lauria
Japp ghostface har rätt där, ja vill inte binda så mkt vätska...
Och när det gäller citrusfrukter så va ja vet så ska det inte vara nå problem ett blanda kreatine med...Inte enligt Råger på ************* i sthlm iaf och jag tro att han vet va han snacka om :D...
Och det dära med upphåll skrev zone capone och jag tror oxå att han vet va han snack om oxå...
Men anledningen att ja ta uppehåll gör ja av ekonomiska skäl.

/////Tobbe

varför inte prova KCG i så fall? det binder ingen vätska och enligt min erfarenhet är det grymt :thumbup:

lauria
2004-04-10, 07:47
Jag tänkte eventuellt köra citratet från peak, men tackar och bockar för tipset Wilson det lär vl bli o testa kcg ist :thumbup:





////////Tobbe

þulseÐriver
2004-04-10, 13:31
återigen tack för svaren! :D

Jag ska nog köra efter anvisningarna som står på förpackningen och se hur det går.



Jag har några frågor ang. vassleprotein också..

När är det bäst att ta det? före eller efter träning?

Finns det nån anledning att ta vassleprotein de dagar jag inte tränar?

Kan jag hälla i kreatin tillsammans med vassleprotein och mjölk i en shaker?

Diana
2004-04-10, 16:56
Sverker: tror du de har nån betydelse om man tar en kreatinet i vatten men i samma måltid ett glas c vitaminbrus? de blandas ju i magen då.. eller de kanske va att LÖSA UPP kreatinet i sura drycker du menar e negativt?

Sverker
2004-04-10, 18:11
Det är negativt att blanda kreatin i surt. Omvandlingen till kreatinin tar fart i sur miljö.

Bättre att lösa upp det i vatten tillsammans med något sött som druvsocker eller maltodextrin.

Även om magsaften är extremt sur så paserar kreatinet snabbt igenom magsäcken ned i tarmarna.


Tänk på att i en C-vitaminbrus så är det lika mycket citronsyra som bakpulver. Detta för att snabbt lösa upp tabletten och slutresultatet blir inte så surt.

Diana
2004-04-10, 21:11
nämen va bra! e de ok att även lösa upp glutamin i c brus eller tex pepsi?

Sverker
2004-04-11, 07:59
Pepsi, och alla andra color är extremt sura. pH ligger ned mot 3.5 vilket är mycket surt och synnerligen olämpligt att blanda något i.


Teori:

Riskerna med glutamin är är att den sönderdelas till glutaminsyran. Detta är inte skadligt eftersom glutaminsyran också är en aminosyra som kroppen behöver men har inte alls de possitiva effekterna som glutamin har.

Ifall detta sker när det är surt vet jag inte.

Vi har ju också en tidsfaktor. Blandar du och dricker omedelbart så hinner ju inte mycket ske innan allt är nere i tarmarna.
Blandar du varmt eller låter du de stå en stund hinner mer hända.


Själv undviker jag att blanda olika saker i samma dryck.
Kreatinet hamnar i efterträningen drycken men glutamin, KCG, kreatin, ALC etc dricker jag var för sig.
Just för att undvika att olika ämnen förstör varandra.

Diana
2004-04-11, 11:57
informativt svar, tack! ja tänkte först på smaken, att pepsi smakar ju inte surt men ok de va ph:t du menade hehe..

Pdaddy
2004-04-11, 13:52
Ja brukar ösa i mitt eftertränings kreatin i prottedrinken..

I den ingår::
Complete Protein III
Druvsocker
Kreatin

Det är väll ok, inge surt i den inte... Eller???

Marcus

kharon
2004-04-11, 14:14
Originally posted by þulseÐriver
återigen tack för svaren! :D

Jag ska nog köra efter anvisningarna som står på förpackningen och se hur det går.



Jag har några frågor ang. vassleprotein också..

När är det bäst att ta det? före eller efter träning?

Finns det nån anledning att ta vassleprotein de dagar jag inte tränar?

Kan jag hälla i kreatin tillsammans med vassleprotein och mjölk i en shaker?

Ta vassle efter träning. Finns ingen anledning att ta vassle andra dagar, om du inte har svårt att få i dig tillräckligt med protein. Mycket bättre med vanlig mat!

Du kan hälla kreatinet i vassledrinken.

þulseÐriver
2004-04-12, 19:42
Originally posted by kharon


Ta vassle efter träning. Finns ingen anledning att ta vassle andra dagar, om du inte har svårt att få i dig tillräckligt med protein. Mycket bättre med vanlig mat!

Du kan hälla kreatinet i vassledrinken.

Perfa..då kör jag på det! :thumbup:

þulseÐriver
2004-04-13, 10:00
två frågor till.. :rolleyes:

Kan jag blanda kreatin med mjölk och vassleprotein och sedan låta det stå en stund tills jag ska ha det efter träningen?

Hur länge håller sig kreatin i t.ex. vatten?

TrIff
2004-04-13, 12:43
Om kreatinet har citrus smak eller vad det nu heter så blir det iaf ÄCKLIGT som ett jehovas om du blandar det med mjölk, tycker jag iaf.

þulseÐriver
2004-04-13, 19:48
kreatinet jag kör med är helt smakfritt och 100% rent.