handdator

Visa fullständig version : Några småfrågor..


Mikado
2015-06-16, 16:51
Fråga 1: Har nyss börjat med ett träningsprogram med 4 pass i veckan. (körde Stronglifts 5x5 innan i 6 månader). Med 5x5 ökade jag varje övning med 2,5 kg förutom marklyft som då hade en 5kgsökning. Hur går man tillväga när man ska bestämma vikten man ska använda och hur går en ökning till?

Fråga 2: Sedan har jag ett problem med utfallssteg med hantlar (dumbbell lunges). Jag får sjukt ont i armarna när jag bär hantlarna, trots att jag vet att min undre kropp klarar av arbetet så klarar inte mina armar att bära vikterna, och det är ju en benövning, finns det nån metod som kan hjälpa mig med att sänka pressen och intensiteten som armarna utsätts för?

svenbanan
2015-06-16, 16:57
Fråga 1: Har nyss börjat med ett träningsprogram med 4 pass i veckan. (körde Stronglifts 5x5 innan i 6 månader). Med 5x5 ökade jag varje övning med 2,5 kg förutom marklyft som då hade en 5kgsökning. Hur går man tillväga när man ska bestämma vikten man ska använda och hur går en ökning till?

Fråga 2: Sedan har jag ett problem med utfallssteg med hantlar (dumbbell lunges). Jag får sjukt ont i armarna när jag bär hantlarna, trots att jag vet att min undre kropp klarar av arbetet så klarar inte mina armar att bära vikterna, och det är ju en benövning, finns det nån metod som kan hjälpa mig med att sänka pressen och intensiteten som armarna utsätts för?

Kör utfall med stång istället. Dvs ha stången på axlarna. Du får ju inte lika låg tyngdpunkt som med hantlar, så det blir lite vingligare och ställer lite högre krav på balans och stabilitet.

PureWhey
2015-06-16, 17:46
Kör utfall med stången som i frontböj

perl
2015-06-17, 06:23
Eller fortsätt som du gör så blir du kung på att bära matkassar!
Nej men som de andra säger så är det stång som gäller, börja på ganska låg vikt för att känna in övningen för jag personligen tyckte det var väldigt vingligt första gången med en helt annan tyngdpunkt jämfört med hantlarna.

z_bumbi
2015-06-17, 06:46
1 Det beror på programmet.

2 Sänk vikten och fokusera på formen, Har du redan en bra teknik så öka längden på stegen, gör en paus i botten eller gå upp på ett ben på uppvägen.

exevision
2015-06-17, 11:13
Kör utfall med stången som i frontböj

Orsak till förslaget?

PureWhey
2015-06-17, 11:20
Orsak till förslaget?


Högre krav på bålstabilitet, du märker väl om du börjar falla ihop, hållning osv