handdator

Visa fullständig version : Crosstrainer, funderingar


Donkens
2015-06-16, 13:37
Hej. Jag har haft slitna leder ett tag och lidit av smärta när jag utfört övningar som involverar bröst och axlar, vilket i under ett år dödande min motivation totalt för styrketräningen, det ledde även till viktuppgång. Jag är personen som gillar att äta och att äta och inte träna för mig resulterar i dålig form väldigt snabbt.

Jag hade även svårt ett tag och intala mig att åka till gymmet och köra cardio. Då knäna gör ont ibland när jag springer, därför har jag inte kunnat böja eller köra marklyft.

Har tillslut pallrat mig iväg och kört nu i 3 veckor, det börjar hända grejer i kroppen. Formen börjar fina till sig lite, ansiktet har slimmat sig, kläderna sitter bättre. Receptet har varit crosstrainer 1 timme 5-6 dagar i veckan. Ligger på ett kaloriintag av 1700 kalorier ungefär.

Det jag hört är att crosstrainern har för mycket momentum för att det ska löna sig alls. Att det bara är en illusion och att man pendlar på som en idiot. Förstår inte då jag har kombinerat det förut med deff och det funkat bra.

Jag kör crosstrainern i illusion att det känns att det aktiverar benmusklerna och armarna en aning, för att jag förhoppningsvis kan få bättre komposition där, så ja är inte snål med belastningen. Det jag märkt, och jag vet inte om det handlar om att "mindre fett = synligare " muskler. Men vissa muskler ser bättre ut nu, än innan jag slutade träna och varit offline i 1 år. Särskilt bakre delar av axlarna, quadsen och vaderna.

Finns det några belägg på att crosstrainern har lagt på muskelmassa på folk?
Finns det belägg på att crosstrainern är värdelöst och minimalt bränner kalorier och att siffrorna på maskinen är rena glädjesiffrorna bara? För på maskinen i en timme hamnar jag på cirka 660 kalorier.

Man vill ju inte slösa tid på en upplevd placebo eller nåt.
Märker att på amerikanska sidor så är det djävulens lurendrejeri mot tjocka, men att det är mer tilltalbart bland européer. Känner att crosstrainern även är skonsamt mot mina knän.

-
Sen har det pratats om att konditionsträning bränner bukfett väldigt effektivt i samband med underskott. Omfattas det av crosstrainern också eller gäller det bara löpning?

Har någon lite svar att komma med? Skulle uppskattas ordentligt.

kebne
2015-06-16, 13:47
Du kan inte förvänta dig att direkt bygga muskler på en crosstrainer. Som konditionsträning och energianvändare fungerar det såklart. Hur bra siffrorna stämmer är svårt att säga men 660kcal på en timme låter som du kör på väldigt låg nivå eller intensitet?

Om du konditionstränar bort energi eller låter bli att äta energin är lite struntsamma när det kommer till viktnedgång. Antagligen är det kanske mer optimalt att utföra mindre konditionsträning och justera mer med kosten istället om målet är "behålla muskelmassa". Konditionsträning har andra positiva hälsoeffekter så det blir en avvägning och om man är allmänt ganska otränad så är det absolut inte fel.

King Grub
2015-06-16, 15:55
I princip den enda konditionsmaskin jag använder mig av. Klev just av ett 98-minuterspass före styrketräningen.

Bossebäver
2015-06-16, 16:00
I princip den enda konditionsmaskin jag använder mig av. Klev just av ett 98-minuterspass före styrketräningen.


Hur tycker du mätarna för kaloriförbrukning stämmer om maskinen tar hänsyn till vikten?

King Grub
2015-06-16, 16:05
Vet inte. Dom stämmer inte för mig, då jag kör utan att använda armarna.

Donkens
2015-06-17, 01:44
I princip den enda konditionsmaskin jag använder mig av. Klev just av ett 98-minuterspass före styrketräningen.

Hamnar vi i samma spår då när man pratar om att högintensiv konditionsträning frisätter fett från bukområdet?

-
Kebne, jag tänkte främst på att många pratat om att dem enbart kört crosstrainer och faktiskt blivit mycket starkare. Ju oftare man kör så kan jag tänka mig att man måste öka intensitet så att det inte känns för lätt. Men för en som inte åstadkommit så mycket på styrketräningen, så kanske det är möjligt att det ger en del förbättringar man kan uppleva.

Sen är det säkert crosstrainer till crosstrainer, finns en massa olika varianter vi hittar.

King Grub
2015-06-17, 07:22
Om du med bukområdet menar viskeralt fett, så ja. Det handlar alltså inte om underhudsfett, utan om fett lagrat inne i bukhålan, kring organen.

shut teh face
2015-06-17, 07:29
Vissa crosstrainers är värdelösa, men vi har bra på mitt gym, de går att köra riktigt tungt och jag upplever verkligen att benen får smörj av dem, speciellt vaderna och då menar jag intervaller eller att man kör rätt tungt.

Donkens
2015-06-18, 12:48
Känner träningsverk. Kanske inte är ett kvitto på nåt, men det känns bättre i kroppen i alla fall.

Dreas
2015-10-05, 12:07
Jag kidnappar tråden istället för att starta en ny:

Hur är vältrisken på de lite billigare modellerna? Om man kör intervaller och inte är direkt jättelätt.