handdator

Visa fullständig version : Hjälp med schema: Stronglifts 5x5 + konditionsträning?


Gorsken
2015-06-16, 11:10
Hej, Oscar heter jag, är 21 är och jag vill ordna ett nytt träningsschema. Jag vill kombinera styrketräning med 50/50% konditionsträning. Jag vill också tillägga att anledningen att jag börjat träna är pga en irritation i ryggen som jag haft i snart ett år pga stillasittande. Det är dock mycket bättre nu och har tränat aktivt i över ett halvår. Marklyft och rodd är inga problem. Sitter jag för länge så blir jag trött i ryggen och till slut börjar jag få ont och behöver lägga mig ner. Samma sak gäller om jag står för länge eller bär mycket saker från marken och allmänt sliter på ryggen. Men träningen har gjort mig starkare i ryggen så att jag kan sitta/stå längre innan jag behöver ligga ner igen. Mitt schema som jag har plockat ihop själv ser ut så här:

Dag 1:
- Bänkpress 3-4 x 8-12
- Rodd i maskin 3 x 8-12
- Marklyft (även fast sjukgymnasten hatar den övningen) 3 x 8-12
- Triceps pulldown (fast jag drar den neråt mer med hjälp av ryggen, vet inte vad det heter då) 3-4 x 8-12

Dag 2:
- Militärpress (hantlar)3-4 x 8-12
- Hantelcurls 3 x 8-12
- Situps till fail 3x
- Liggande benlyft till fail 2x
- Knäböj 3-4 x 8-12

Dag 3: Vila

Dag 4:Konditionsträning
45-60 min
cirka 6-7.5km

Rinse and repeat...

Mitt mål med träningen är att hålla mig i god form både i styrka och i kondition. Sen vill jag inte slita ut mig med en massa tunga lyft så att jag måste lägga ner vid 40-50 eller vad det är. Utan jag vill kunna hålla på livet ut. Eller ja, det kanske inte går när man blir 70+, det får man se då, vad vet jag. Jag är rätt bekväm det att göra 3-4 set med 8-12 reps, med uppvärmning innan. Men att köra så mycket knäböj som det står i Stronglifts 5x5 schemat tycker jag verkar lite väl overkill för mig. Så jag hoppas få lite tips om ändringar utifrån det jag skrivit.