handdator

Visa fullständig version : Vi som följer E3, eller tänker börja göra det.


Rahf
2015-06-15, 04:46
Här kan vi diskutera allting kring nutida, dåtida, och framtida E3.

Bethesda visade en hel del kring Fallout 4 (lanseras Nov 10, 2015), annonserade Dishonored 2, och visade lite annat runt Elder Scrolls Online, etc. Fallout 4 såg riktigt vasst ut.

Imorgon går Microsofts konferens av stapeln, klockan 9:00 PST (18:00 CET). Sen EA klockan 12:30 PST (21:30 CET). Ubisoft 14:30 PST (23:30 CET) och Sony avslutar måndagen klockan 17:30 PST (mittinatta CET!)

Vad tror vi? Spekuleringar? Förhoppningar? Cyniska åsikter?

CalleP
2015-06-15, 04:52
Jag hoppas att Gabe rullar in med kunga krona på röda matten och annonserar att Half-Life 3 är nerlagt så jag slipper hoppas förgäves =/


Brukar inte följa det under tiden det är men kollar alltid in efteråt. Hade varit riktigt roligt att åka dit! :)

Rahf
2015-06-15, 05:40
Valve kommer inte närvara.

mangemani
2015-06-15, 05:42
E3 är roligt att kika på då och då:)
inget inbitet fan eller så, men helt klart intressant att se och läsa om ibland.

UKuS1BxVaSk
HO5imsViKp0

Rahf
2015-06-15, 08:03
Ett axplock från Bethesda:

Fallout 4

- Har varit under utveckling sen 2009, och med fullt manskap sen 2011.

- Kommer ut 10:e November, 2015.

- Spelet utspelar sig i och runt staden Boston.

- Introt utspelar sig innan apokalypsen, där man skapar sin karaktär. Gissningsvis härstammar ens faktiska spelarkaraktär från denna familj, eller så har man legat i kryostasis.

- Man kan skapa sin egen by eller samhälle. Husbyggning, invånare/försäljare, och försvar ingår som moment.

- Dogmeat (hundkompanjon) verkar spela en stor roll.

- V.A.T.S. stoppar inte tiden, utan saktar i stället ned allt betydligt. Överlag verkade systemet vara mycket mer strömlinjeformat.

- Vapen kan plockas isär, monteras ihop, och knåpas med utefter ens eget tycke.

- Huvudkaraktären har en egen röstskådespelare. Jag gissar att folk kommer ha reservationer med detta innan spelet släppts.

- Utvecklarna jobbade också på en telefon-app vid sidan om spelet. Fallout Shelter skall finnas tillgängligt nu, och jag tyckte det såg intressant ut.

Dishonored 2

- Man spelar som Emily Kaldwin. Corvo kommer tydligen fortfarande finnas med, men jag är osäker på hur stor hans roll är.

- Tidsmässigt har man hoppat fram 15 år.

- Spelmässigt visades inte mycket.

- Lanseringsdatum inte satt, men man siktar på 2016.

Doom 4

- Det är Doom.

- Hastigheten verkar vara mycket högre än något annat modernt FPS. Förvänta er dock inte något liknande 90-talets guldålder.

- Alla gamla fiender är närvarande.

- Alla gamla vapen är närvarande.

- Man kan nu utföra "1-hit kills" efter att ha skjutit ned en fiendes hälsa. Det slösas inte med bildrutor, utan tar mindre än en sekund på dom flesta fiender.

- Inget releasedatum satt, förutom någonstans runt sommaren 2016.

spoonchest
2015-06-15, 12:33
Zelda! Är det nån som hört nånting mer om nya Zelda!?

kebne
2015-06-15, 12:38
Skulle vilja se en ny arena shooter som implenterar lite av de vinnande koncepten från de stora gejmen nu (köpa skins etc).

Kollar på DH nu och det är 4 moba? (dota2, lol, hon, hots).

Rahf
2015-06-15, 13:12
Zelda! Är det nån som hört nånting mer om nya Zelda!?

Nintendos presskonferens är den 16:e. Man har sagt hittills att förseningar i utvecklingen hindrar någon visning på årets E3.

Kabuto
2015-06-15, 17:48
Stort som fan! Xbox one blir bakåtkompatibel!!

MasterChief
2015-06-15, 18:51
Hololens med holografiskt Minecraft var ju sjukt häftigt.

Kabuto
2015-06-15, 19:05
Oja! Om några år kommer allt vara helt tokigt känns det som, med VR och hologram osv..

aijou
2015-06-15, 19:10
Dark Souls III!!!

PureWhey
2015-06-15, 19:25
Doom 4 8-)))))

Red Apple
2015-06-15, 19:27
Riktigt bra E3 hittills. Bethesdas briefing var riktigt stabil, Microsoft är fortfarande helt dumma i huvudet och förstår inte vad det innebär att låta sina produkter tala för sig själva, men de hade ändå sin bästa briefing på flera år. Är allmänt taggad.

r1kkie
2015-06-15, 19:35
Var väll inte mycket att hänga i julgranen. Det mesta visste man redan.

Hologramgrejen tilltalar mig inte, är mest intresserad av fps, 3rd person shooter med multiplayer å ser verkligen inte hur det ska kunna sammanlänkas.

Nice med ett Gears remake på 1an som är det bästa. En 4 känns som ett försök att mjölka ur en redan urmjölkad ko på mer.

Det som jag hajade till mest på vara att lira 360 spel på xbox one men det borde ju som flera sagt redan varit med från början vilket gäller alla konsoler...

Ångrar inte att jag sålde Xbox onen när Halo floppade så hårt som de gjorde och köpte en ps4 istället.

Ska bli intressant å se vad Sony har att komma med. Tippar på att den blir lika medioker som denna.

Tack å hej!

PureWhey
2015-06-15, 19:38
http://www.twitch.tv/event/e3

cero
2015-06-15, 20:24
Denna snubbe på Youtube har väldigt bra och omfattande coverage från E3:

RobinGaming (https://www.youtube.com/user/RobinGaming/videos)

Bl a:

FJ3lCpeqSLg
LGQ13Oz0VGc

Phil Heath
2015-06-15, 20:39
Doom Yeeeesss!

Rahf
2015-06-15, 20:49
Att Xbox One blir bakåtkompatibel säger rätt mycket om Microsofts bristande lanseringsschema för i år. Jag menar, varför fanns det inte tillgängligt från början?

*Edit* EA:s presskonferens börjar om några minuter.

Rahf
2015-06-15, 21:16
Nästa spel i Mass Effect-serien heter Mass Effect: Andromeda. Inga detaljer än, utöver Nov/Dec 2016.

Need For Speed ser riktigt vasst ut. Otrolig grafik. Jag tror även presentatören var skandinav ;).

Nästa expansion för Star Wars: The Old Republic annonserades. "Knights of the Fallen Empire".

Ytterligare en svensk på scen för att annonsera Unravel. Plattformsspel med pusselmekanik. Utvecklas av Cold Wood Studios (baserat i Umeå).

gohei
2015-06-15, 21:22
Shit va nervös han är som pratar nu :d

Rahf
2015-06-15, 21:28
Japp. Det stakade sig mer än en gång. Lite lustigt att mest nervösa presentatörerna är svenskar ;).

Cold Wood Studios, baserat i Umeå, introducerar Unravel. Kort och gott såg det ut som en blandning mellan Limbo och Little Big Planet.

r1kkie
2015-06-15, 21:32
Att Xbox One blir bakåtkompatibel säger rätt mycket om Microsofts bristande lanseringsschema för i år. Jag menar, varför fanns det inte tillgängligt från början?

*Edit* EA:s presskonferens börjar om några minuter.

Jag tycker också de borde vara givet men tydligen inte då ps4, xbox one, wii inte är de.

Rahf
2015-06-15, 21:35
Nästa NHL visas just nu. Ser ut som hockey med bättre grafik.

Rahf
2015-06-15, 21:46
Faktum är att EA visar alla sina kommande sportspel. NBA, NHL, och golf.

Ansikts-scanning via mobil är en nyhet för NBA. Presentatören tar upp "The Hoop God" (det är inte en känd basketspelare, vad jag vet) och har en klumpig presentation. Det torde säga sig självt vad vi snackar om.

EA annonserar ett kortspel (det är andra kortspelet hittills i årets E3.)

PureWhey
2015-06-15, 21:50
Kortspel är kul, indaresting.

Rahf
2015-06-15, 21:52
En Pelé trollas fram! Tempot på presskonferensen vacklar.

PureWhey
2015-06-15, 21:54
Haha, sjukt. Tunade precis in igen när han tittade fram.

E: Minns du vad kortspelen hette?

E2: "The girls of Sweden" 8-)))

Rahf
2015-06-15, 21:56
Första var baserat på Elder Scrolls. Andra missade jag.

*Edit* Pelé pratar fortfarande!

PureWhey
2015-06-15, 22:02
Första var baserat på Elder Scrolls. Andra missade jag.

*Edit* Pelé pratar fortfarande!

Aight, blir intressant att se om något är i klass med Hearthstone.

Rahf
2015-06-15, 22:02
Mirror's Edge nu. Ytterligare en svensk på scen :D.

Rahf
2015-06-15, 22:26
Star Wars: Battlefront är planerat 2017 och utvecklas av DICE. Med andra ord är det Battlefield i Star Wars universum.

cero
2015-06-15, 22:33
Slut för idag?

cero
2015-06-15, 22:37
aBM5nzJ5Bws

PureWhey
2015-06-15, 22:39
Slut för idag?

Ubisoft snart väl?

LadyG
2015-06-15, 22:41
Stort som fan! Xbox one blir bakåtkompatibel!!

Håller med fullständigt.

Så glad jag är att jag är lite för bekväm för mitt eget bästa ibland. Har inte gjort mig av med X360-samlingen spel, det är några hundra spel (har tappat räkningen fullständigt) och nu ser jag ingen anledning att låta den lämna huset :D

Rahf
2015-06-15, 23:20
Ubisoft är väldigt... stabila när det gäller B-nivå på deras presskonferens. Förutom Aisha Tyler, hon håller oftast god standard.

Nytt spel vid namn For Honor. Medeltida svärdsstrider. Lagbaserade matcher. En presentatör som ger en fantastisk dålig imitering av Mel Gibsons William Wallace.

Donner
2015-06-15, 23:24
Kanske man kan få ett release-datum på The Division nu då? :)

8 Mars....Hoppas dom håller det.

Holmeros
2015-06-15, 23:28
Har Sony varit? Eller det är inte idag?

Rahf
2015-06-15, 23:30
Kanske man kan få ett release-datum på The Division nu då? :)

8 Mars....Hoppas dom håller det.

Såg riktigt intressant ut. En återgång till okontrollerad multiplayer.

*Edit* Aisha Tyler är tammefan Ubisofts messias. Hela presskonferensen hade varit värre än EA utan henne.

Rahf
2015-06-15, 23:45
Rainbow Six: Siege annonserat. Angela Bassett är på scen, och hon kan summeras så här: cool lady. Både hon och Aisha lyckas med konststycket att... tala relativt naturligt och avslappnat.

LadyG
2015-06-15, 23:47
Modstödet på Fallout 4 lät fräckt. Modda på PC, kör på Xbox One. The Division i mars, betan på Xboxen innan dess ska bli nice. Sen det faktum att man ska kunna testa "early access"-spel och bestämma senare om man vill köpa dem eller ej lät riktigt trevligt också. Gissningsvis är det väl upp till utvecklarna om de vill vara med på den grejen. Hololens är alltid coolt, undrar just bara vad mer man kan ha den till. Undrar också vad det var för samarbete med Valve som nämndes, det är inget någon skrivit en rad om tidigare. Jag är överraskad, det var många innovationer och framsteg jag inte hade väntat mig.

Rahf
2015-06-15, 23:58
På scenen: Plucke och Berra för att snacka om Trackmania. För fan vad gulliga dom är.

Rahf
2015-06-16, 02:50
Rapport från frontlinjen: Final Fantasy VII får en remake. Kommer först till PS4.

forslund
2015-06-16, 08:06
Star Wars: Battlefront är planerat 2017 och utvecklas av DICE. Med andra ord är det Battlefield i Star Wars universum.

Det står ju 17 november 2015 överallt. Har de ändrat det så radikalt?

Rahf
2015-06-16, 08:14
Vetifan var jag fick 2017 ifrån. Lite vimsig och trött, kanske?

Red Apple
2015-06-16, 10:50
The Last Guardian, ett grymt sätt att öppna en riktigt ballerz presskonferens. Hail Sony, kings of the consoles. Gåshud rakt igenom.

Rahf
2015-06-16, 10:58
Sony hade många fler intressanta nyheter än Microsoft, känner jag. Halo 5 och Gears 4, som höjdpunkter liksom. Däremot var Microsofts holo-lens något helt magiskt (förutom presentatören, hon kunde ha behövt lite lektioner i hur man beter sig mänskligt).

Holmeros
2015-06-16, 11:23
Jag har inte sett hela från Sony, men förväntade mig något om Project Morpheus?

Edit: verkar visst finnas nåt ändå :D I will check it out.

Rahf
2015-06-16, 11:37
Det sas inte mycket om Morpheus. Microsoft la mer tyngd på sin VR, och det märktes.

LadyG
2015-06-16, 11:43
Madden NFL exklusivt för Xbox one kändes som en stor överraskning mtp att bara COD:AW sålt bättre i USA.

r1kkie
2015-06-16, 12:47
Bara jag som tyckte Black Ops 3 var en Titanfall rippoff?

cero
2015-06-16, 16:45
Den stora frågan är ju om man kan köra över folk GTA-style i Uncharted 4?

l815oOdR0oc&start=5220

Lasse Kongo
2015-06-16, 19:39
Horizon var ju mässans höjdpunkt, tillsammans med The Last Guardian och Battlefront, jag tyckte microsofts var grymt bra, sen såg jag Sonys konferens och dog...

Lasse Kongo
2015-06-16, 19:44
För helvete, FFVII remake var ju största megaton!

Fuark
2015-06-16, 20:01
The Last Guardian

https://pbs.twimg.com/media/Bz7KVaoCEAA0ZZ2.png:large

Gober
2015-06-16, 20:49
The last guardian! Men framförallt FFVII!!!! Bästa spelet jag någonsin spelat, vilka minnen! Hoppas bara remaken blir bra.

Fuark
2015-06-16, 20:56
Glöm inte South Park: Fractured But Whole!

Mass Effect 4, The Last Guardian, Gears 4, South Park och Dishonored 2

Rahf
2015-06-16, 21:02
Nintendo och Square Enix var den besvikna slutfjärten, efter en hel dag med taco-gödda superbomber.

Nintendo:

Star Fox Zero kommer ut Okt - Dec, 2015 till WiiU. Det ser ut ungefär som namnet antyder. Tyckte man om gamla spelet är det ett givet köp.

Super Mario Maker låter dig skapa egna banor med ett verktygsset. Det såg rätt häftigt ut. Ute 11:e September, 2015.

Mer Hyrule Warriors som nu kommer till 3DS.

Zelda: TriForce Heroes är ett kooperativt Zelda till 3DS. Väldigt likt Four Swords Adventure.

Metroid Prime: Federation Forge - kooperativt multiplayer i en gulligare version av Metroid Prime. Inspirerade inte mig, då det såg ut att vara för en yngre spelarskara.

Fire Emblem Fates kommer ut 2016

Xenoblade Chronicles verkar vara mer av samma. Gillar man det bör det vara ett köp. Spelet och presentationen såg spektakulärt ut.

Mario & Luigi: Paper Jam Ser ut att vara en mash-up av Mario 64 och Paper Mario. Vanliga Mario-universumet korsas med Paper Mario, med en massa blunder som resultat.

Mario Tennis: Ultra Smash säger sig självt. Ute Okt - Dec 2015.

Yoshi's Wooly World är Yoshi's Island fast med en urgullig design. Spinner vidare på Kirby's Epic Yarn, där allting ser ut att härstamma från garnnystan.

Mycket av samma med Nintendo.

Rahf
2015-06-16, 21:21
Square Enix

Just Cause 3 verkar vara mer av samma galenskap. Påminner om Saints Row 3. Ute 1:a December. Fullkomligt bananers

Rise of the Tomb Raider är ute 10:e November, 2015. Ser ut att vara mer av samma.

Kingdom Hearts 3 har inget officiellt lanseringsdatum. Japaner fokuserar oerhört mycket på... Summons, typer av magi, och inte mycket mer. Ingenting om kontrollsystemet förbättrats, eller om någonting förändrats.

Deus Ex: Mankind Divided visade ingen gameplay. Spelet kommer ut 2016.

Det var slutet på alla presskonferenser.

PureWhey
2015-06-16, 23:03
Såg holot med Minecraft tidigare, satan vad ball.

LadyG
2015-06-17, 06:48
Såg holot med Minecraft tidigare, satan vad ball.

IGN testade hololens (http://www.ign.com/articles/2015/06/16/e3-2015-halo-5s-hololens-demo-is-what-i-want-the-future-to-be) igår, ger Halo en helt ny dimension. Bokstavligen. Det hade jag velat testa, faktiskt :D

BobaFett
2015-06-17, 08:37
Hololens verkar vara bra men det är bara 45 graders betraktningsvinkel vilket är skit.

Det är inte "virtual relity" utan "augmented reality". Man lägger till virtuella objekt till den riktiga världen.

VR däremot ser jag fram emot och Oculus rift och HTC Vive är två produkter som kommer släppas i början på 2016.

Båda har >110 graders betraktningsvinkel d.v.s. det kommer att kännas som att du är i spelet. Det är inte en gimmick utan du får typ övertyga dig själv att det är ett spel och inte verklighet när du spelar det.

v4MgLpflUYM

Unfortunately noone can be told what the matrix is, you have to see it for your self. Det här gäller även VR.

Kabuto
2015-06-17, 09:57
Du verkar missa poängen med Augmented reality. VR är också riktigt häftigt!

PureWhey
2015-06-17, 10:01
Du verkar missa poängen med Augmented reality. VR är också riktigt häftigt!

Exakt. Två helt olika grejer, båda extremt fräcka.

Ricken13
2015-06-17, 10:03
Om ni ändå pratar VR, såg ni det här?
http://www.starvr.com/

Red Apple
2015-06-17, 10:11
Tittar lite på PC-showen, hittills är det som ett dåligt skämt

BobaFett
2015-06-17, 10:47
Du verkar missa poängen med Augmented reality. VR är också riktigt häftigt!

Jag är en VR/AR entusiast så nej jag har inte missat poängen.

AR och VR kommer till slut bli en enda grej men just nu så har vi VR som är här NU. AR behöver utvecklas några år till. Teknologin måste bli mindre, som ett par glasögon för att det ska slå.

Fast det största problemet är innehåll. Det finns inget alls. Tillverkare behöver några år på sig för att skapa bra innehåll. VR däremot har utveckats i 3-4 år nu och är äntligen här. Det finns massvis med bra innehåll, spel etc.

AR är tråkigt. Det största användningsområdet tror jag kommer att vara en heads up display i den riktiga världen. Du kommer att kunna prata med en kines och få undertexter. Ser du någon med ett par coola solglasögon så får du infon om var du kan köpa direkt. Du kan ha en GPS när du kör bil med pilar på gatorna som visar var du ska svänga. Du kan få upp folks biografi när de går förbi på gatan, kanske från deras facebookkonto etc.

Red Apple
2015-06-17, 10:57
Grejen är ju att VR utvecklats öppet av små företag i tre-fyra år för att det varit gjort av små företag som behövt ekonomiskt stöd och goodwill från allmänheten. Hololense har utvecklats internt i Microsoft minst lika länge och har haft betydligt mer kapital och mer kompetent utveckling redan från start, så du vet uppenbarligen inte vad du pratar om. "AR måste vara som glasögon och kommer bara vara som en UI i verkliga livet", ja du menar Google Glass som har varit ute ett tag. Hololense är skapat som ett komplement till windowsupplevelsen i hemmet och inte för att användas ute på gatan.

BobaFett
2015-06-17, 11:10
Hololense har utvecklats internt i Microsoft minst lika länge och har haft betydligt mer kapital och mer kompetent utveckling redan från start, så du vet uppenbarligen inte vad du pratar om. "AR måste vara som glasögon och kommer bara vara som en UI i verkliga livet", ja du menar Google Glass som har varit ute ett tag. Hololense är skapat som ett komplement till windowsupplevelsen i hemmet och inte för att användas ute på gatan.

Ok jag sjunker till din nivå: Du stavar fel på HoloLens så du vet uppenbarligen inte vad DU pratar om. :laugh:

Tillbaka på normal nivå:
Med utveckling menar jag att du behöver innehåll. Vad spelar det för roll om du har ett par AR brillor om du inte kan göra något med dem?

Någon måste göra en "killer app" för augmented reality och än så länge finns det ingen.

När du tröttnat på det efter några dagar kommer du hellre att sitta vid din platta och TV än ha de där otympliga brillorna på dig.

Red Apple
2015-06-17, 11:30
Ok jag sjunker till din nivå: Du stavar fel på HoloLens så du vet uppenbarligen inte vad DU pratar om. :laugh:

Tillbaka på normal nivå:
Med utveckling menar jag att du behöver innehåll. Vad spelar det för roll om du har ett par AR brillor om du inte kan göra något med dem?

Någon måste göra en "killer app" för augmented reality och än så länge finns det ingen.

När du tröttnat på det efter några dagar kommer du hellre att sitta vid din platta och TV än ha de där otympliga brillorna på dig.

Du har alltså koll på vilken mjukvara som håller på att utvecklas till HoloLens då eller? Sen kommer de flesta utvecklare inte vilja satsa på hårdvara om de inte vet att det finns ett kommersiellt intresse. Med experimentella grejer som detta så måste Microsoft visa upp konceptgrejer innan marknaden hugger på det på riktigt. Det innebär inte att AR är mindre färdigt än VR. Om du har något som ligger till grund för ditt påstående får du gärna presentera det.

BobaFett
2015-06-17, 13:37
Sen kommer de flesta utvecklare inte vilja satsa på hårdvara om de inte vet att det finns ett kommersiellt intresse.

BINGO! Du satte huvudet på spiken. Det räcker inte att bara Microsoft satsar på det. Hundratals tillverkare måste hugga för att det ska bli kommersiellt.

AR har större potential än VR men tyvärr är det svårare att göra bra. Som sagt, det är på G men inte än på ett tag. VR är här nu och det är bra, riktigt bra. VR kommer förmodligen att hjälpa AR och som sagt kommer det att vara samma produkt till slut då du egentligen bara behöver skärma av den riktiga världen för att AR ska bli VR.

Det innebär inte att AR är mindre färdigt än VR. Om du har något som ligger till grund för ditt påstående får du gärna presentera det.

Oculus rift har varit i utvecklarnas händer i flera år nu med två dev kits och det finns hur mycket indiespel som helst och ett 20-tal AAA titlar på G som väntar på att släppas. Både Oculus Rift och Steams HTC Vive kommer att släppas Q1 2016 som färdiga konsumentprodukter.

HoloLens har inte ens ett dev kit. Möjligtvis att några tillverkare har haft tillgång till det men det har de ju inte nämnt.

Red Apple
2015-06-17, 14:18
Du tror alltså att utvecklare behöver ett dev-kit för att man ska kunna slänga upp en virtuell skärm på väggen med deras spel? Integrerade funktioner (typ minecraftgrejen) är ju en grej, men det kommer knappast behövas för att man ska kunna spela spel på väggen o.s.v. Att det inte finns ett devkit är dessutom bara ett rent antagande från din sida, liksom allt du har kommit med hittills.

Jag är färdig med ämnet.

LadyG
2015-06-17, 16:14
AR för designers och arkitekter borde vara rena drömmen, trädgårds- och inredningsarkitekter borde kunna ha nytta av det, montörer kanske vill visa kopplingschema eller information om någon komplicerad teknisk pryl, mekaniker skulle kunna få information direkt på skärmen om reservdelen finns inne när han tittar på den trasiga bilen. Spel känns som den minst angelägna branschen för företag som pysslar med AR att satsa på, för Google Glass platsar väl i samma fack som HoloLens antar jag?

Rahf
2015-06-17, 16:19
Nja, Google Glass är mer som en dator i miniatyr, om jag inte missminner mig. HoloLens projicerar "grafik" direkt i omvärlden. Jag låter finlir-nörderiet fyllas i av BobaFett.

BobaFett
2015-06-17, 16:23
Du tror alltså att utvecklare behöver ett dev-kit för att man ska kunna slänga upp en virtuell skärm på väggen med deras spel? Integrerade funktioner (typ minecraftgrejen) är ju en grej, men det kommer knappast behövas för att man ska kunna spela spel på väggen o.s.v. Att det inte finns ett devkit är dessutom bara ett rent antagande från din sida, liksom allt du har kommit med hittills.

Jag är färdig med ämnet.

Du kan ju slänga upp en virtuell skärm och köra minecraft men det kommer du att tröttna på ganska snabbt eftersom att köra det på din TV är mycket bättre, samt att du slipper ha de där brillorna på dig. Det räcker inte för att det ska bli en kommersiell succé.

Jag älskar ny teknologi och är som sagt entusiast när det gäller VR/AR och jag ser fram emot AR. Hur mycket vi än vill så är AR inte riktigt där än tyvärr. Microsoft HoloLens är ett steg i rätt riktning och bevisar att teknologin funkar. Men jag ger VR 3-5 år och AR kanske 7-10 år innan det når kommersiell succé. Det kommer att hända det är jag säker på.

BobaFett
2015-06-17, 16:32
Nja, Google Glass är mer som en dator i miniatyr, om jag inte missminner mig. HoloLens projicerar "grafik" direkt i omvärlden. Jag låter finlir-nörderiet fyllas i av BobaFett.
Google glass och hololens är i stort sett samma sak. HoloLens är 1000ggr bättre bara. Den projicerar grafiken i 3d och objekten kan vara 100% icke transparenta. Dessutom har HoloLens head tracking så när du rör huvudet stannar det virtuella objektet på samma plats hela tiden. Det som fortfarande är rätt dåligt är att området där du kan visa virtuella objekt täcker inte så mycket av ditt synfält (45 grader). Det blir ändå som en bildskärm i 3d framför dig med andra ord.

Google glass projicerar bara en jätteliten lågupplöst transparent skärm i ena ögat. Värdelöst.

BobaFett
2015-06-17, 16:36
AR för designers och arkitekter borde vara rena drömmen, trädgårds- och inredningsarkitekter borde kunna ha nytta av det, montörer kanske vill visa kopplingschema eller information om någon komplicerad teknisk pryl, mekaniker skulle kunna få information direkt på skärmen om reservdelen finns inne när han tittar på den trasiga bilen. Spel känns som den minst angelägna branschen för företag som pysslar med AR att satsa på, för Google Glass platsar väl i samma fack som HoloLens antar jag?

Håller med fullständigt.

VR borde vara ännu bättre för designers och används redan av arkitekter. Tänk dig att du skapar ett hus och så kan du direkt gå omkring i det.

LadyG
2015-06-17, 17:39
Håller med fullständigt.

VR borde vara ännu bättre för designers och används redan av arkitekter. Tänk dig att du skapar ett hus och så kan du direkt gå omkring i det.

AR eller VR, hänger nog på om det ska appliceras på ett nyskapat hus (då platsar VR definitivt bättre) eller omdesigna ett befintligt (då skulle jag nog välja AR). Grymt att kunna gå omkring i ett hus som inte finns med VR, ascoolt att kunna se om det befintliga rummet skulle se bättre ut med ett extra fönster på väggen eller en annan nyans av tapet. :D

BobaFett
2015-06-17, 21:11
AR eller VR, hänger nog på om det ska appliceras på ett nyskapat hus (då platsar VR definitivt bättre) eller omdesigna ett befintligt (då skulle jag nog välja AR). Grymt att kunna gå omkring i ett hus som inte finns med VR, ascoolt att kunna se om det befintliga rummet skulle se bättre ut med ett extra fönster på väggen eller en annan nyans av tapet. :D

Jo det har du rätt i :)

Donner
2015-06-17, 21:27
Någon som vet om Blizzard har/planerar att visa något från Overwatch?

Rahf
2015-06-17, 21:34
Aldrig under E3. Blizzard har sin egen mässa.

BobaFett
2015-06-17, 21:51
Att det inte finns ett devkit är dessutom bara ett rent antagande från din sida, liksom allt du har kommit med hittills.

Jag är färdig med ämnet.

Här har du bevis på att Microsoft överdriver sin demo. De säger exakt det jag sa till dig förut. Det du ser är en liten skärm framför dig där virtuella objekt kan visas:

Spola fram till 2:45 i klippet.

3ETJyAKP7FI

Det är tyvärr inte alls så bra som Microsoft får det att verka i sin demo.

cero
2015-06-17, 21:55
Jag vart inte särskilt exalterad för HoloLens. Rätt cool mackapär men som någon var inne på i tråden så tror jag det dröjer många år innan det går att använda den på ett tillfredsställande sätt. Att flytta runt på sina hus i Minecraft.. meh.

Rahf
2015-06-17, 21:57
Att flytta runt på sina hus i Minecraft.. meh.

Det verkar tråkigt om man bara tar presentationen för vad det är, i stället för att se möjligheterna med det.

cero
2015-06-17, 21:59
Det verkar tråkigt om man bara tar presentationen för vad det är, i stället för att se möjligheterna med det.

Hade de inte visat något mer intressant om de faktist kunde? Klart det finns möjligheter som jag själv sade, men jag tror det dröjer. Kan tänka mig att det kommer vara väldigt osmidigt och antiklimax i början.

Rahf
2015-06-17, 22:00
Det tror jag säkert, men tänk på att E3 är en spelinriktad mässa. Att börja snacka om inomhus-design skulle reta gallfeber på alla journalister där.

cero
2015-06-17, 22:06
^ Fair enough.

För er som följde E13, E14 osv.. hur står sig denna i jämförelse hittills? Och vilka är spelen ni ser fram emot allra mest?

Rahf
2015-06-17, 22:08
Många nyheter från stora utgivarna, vilket är kul. Överlag så är det hoppgivande för dom som äger Xbox One och PS4. Det viktigaste, och roligaste, var annonseringarna som har releasedatum i år. E14 är rätt tam i jämförelse, och E13 har orättvis fördel med nya konsolerna.

UbiSoft levererade som vanligt en mellanstadie-aktig presskonferens, trots en professionell MC. Skrattretande dåligt, som en live B-film.

Andy.da.wohoo
2015-06-17, 22:18
Blä, vad besviken jag blev på Nintendo. Att ha dröjt med Zelda till Wii U såhär länge som man gjort känns inte okej. Man går till och med ut officiellt med att man jobbar på Nintendo NX innan man kan annonsera ett releasedatum för Zelda. Katastrof. :(

Förstår inte riktigt varför folk blev upphetsade över Star Fox heller, tyckte det såg ut som något som likväl kunde varit gjort för flera år sedan? :confused:

Rahf
2015-06-17, 22:26
Därför att fans blir exalterade över allt som liknar deras barndomsminnen. Förutom Nintendo Wii är detta en viktig anledning till att företaget överlevt så länge som det gjort. Nostalgi genererar köpkraft.

Donner
2015-06-17, 22:39
Aldrig under E3. Blizzard har sin egen mässa.

Visst ja, det glömde jag helt :smash:

Rahf
2015-06-17, 22:47
Visst ja, det glömde jag helt :smash:

Det finns en massa gameplay-videor på YouTube, om du inte redan sett dom.

BobaFett
2015-06-17, 23:19
Det verkar tråkigt om man bara tar presentationen för vad det är, i stället för att se möjligheterna med det.

Fast problemet är att det är väldigt hypat i demot. Det är inte så bra som det ser ut. I demot så ser du minecraft på bordet hela tiden. Om du tar på dig glasögonen så är det bara en liten ruta i mitten som du ser de virtuella objekten. 45 graders betraktningsvinkel är för lite.

Oculus rift har t.ex. 110 graders betraktningsvinkel och folk klagar på att det är begränsat. Människoögat har 210 grader.

Det tekniksa är inte tillräckligt bra med andra ord, för att inte tala om att det är stort, tungt och otympligt. Sist men inte minst krävs det innehåll. Tillverkare måste tro på det för att satsa på att göra innehåll och det kommer de inte så som det ser ut nu. Ge det några år så lär det komma upp till en acceptabel nivå.

PureWhey
2015-06-18, 10:40
e_IY3pcB3rQ

Ta holo, rifts, glasögon osv i en annan tråd såvida det inte är spelrelaterat pls.

cero
2015-06-18, 18:57
Ta holo, rifts, glasögon osv i en annan tråd såvida det inte är spelrelaterat pls.

Wat? Det är spelrelaterat, och togs upp under E3 vilket tråden handlar om.

BobaFett
2015-06-18, 22:50
Framtidens spel d.v.s. spel i VR vs. dagens spel är som att jämföra spelen nu och Nintendo 8-bitars.

Kabuto
2015-06-19, 01:31
Euhm.... Nej.

Rahf
2015-06-19, 01:39
Fast E3 handlar om spel som kommer inom två år.

Jag tror diskussionen om VR och AR har löpt sin bana i den här tråden.

PixelMiner
2015-06-19, 16:12
Här har du bevis på att Microsoft överdriver sin demo. De säger exakt det jag sa till dig förut. Det du ser är en liten skärm framför dig där virtuella objekt kan visas:

....

Det är tyvärr inte alls så bra som Microsoft får det att verka i sin demo.

Ja, Många har klagat på det smala synfältet. Så här beskriver VR/AR-bloggaren Oliver Kreylos hur han mätte upp field of view i Hololens (eftersom Microsoft själva inte anger några siffror). Det ljusa i bilden anger den aktiva skärmytan:

https://pbs.twimg.com/media/CHwCnw0UwAAJOnT.jpg
https://twitter.com/okreylos/status/611366532036165632

PureWhey
2015-06-19, 22:32
Fast E3 handlar om spel som kommer inom två år.

Jag tror diskussionen om VR och AR har löpt sin bana i den här tråden.

Exakt, teknologin runtomkring kan diskuteras i en egen tråd.

If you have been working the last few days here is every trailer released at e3 this week in alphabetical order:

http://imgur.com/gallery/HK1ODXa

PureWhey
2015-06-20, 11:54
rGLe_fR4AJE

Rahf
2015-06-20, 12:02
Kul där. Dom har alltså hamnat i cynikerns superträsk. Så sjukt själadöd att ingenting någonsin kan få dom exalterade.

Med det sagt så håller jag också med videon; E3 existerar för att intressera massorna som köper spel. Synd att äldre journalister blir så otroligt cyniska. Det är ändå kul att bli upphetsad för stunden. ;)

Gällande Pip Boy-armbandet så tycker jag Bethesda var rättframma med produkten. Man visste att fansen skulle nappa.

Fuark
2015-06-20, 14:09
Äh, alla fattar väl att det är företag och produkter dom vill sälja som det handlar om. Jag är bara intresserad av de nya utannonseringarna