handdator

Visa fullständig version : Vilken rodd för skuldror? (framåtroterande axlar)


Tridnod
2015-06-14, 20:09
Chins trodde jag räckte men har märkt iom att axlar och bröst växt att jag börjar se lite grottmongo ut.

Utöver stretch, vilken rodd ska jag välja och hur stor roll spelar det? Jag gillar skivstångsrodd men vart jag läser så verkar det vara kablar som gäller. Om jag ska tvingas sätta mig i maskin eller något annat för att nå skuldror och baksida axel så får jag göra det men föredrar annars kroppsvikt/fria vikter och dess varianter.

crizzan
2015-06-14, 20:54
Facepulls gillar jag, men stångroddar är också bra :)

Kan ju vara stelhet i bröst, axlar och höftböjare. Problemet kan ju komma från svag mage också tom så ta reda på vad som är problemet först!

Jontehejh
2015-06-14, 21:05
Chins trodde jag räckte men har märkt iom att axlar och bröst växt att jag börjar se lite grottmongo ut.

Utöver stretch, vilken rodd ska jag välja och hur stor roll spelar det? Jag gillar skivstångsrodd men vart jag läser så verkar det vara kablar som gäller. Om jag ska tvingas sätta mig i maskin eller något annat för att nå skuldror och baksida axel så får jag göra det men föredrar annars kroppsvikt/fria vikter och dess varianter.

Om det inte nödvändigtvis ska vara en rodd så tänker jag mig att utåtrotation för baksida axel är passande (http://www.exrx.net/WeightExercises/DeltoidPosterior/CBStandingReverseFly.html)

Old Nick
2015-06-14, 21:19
Jag gillar också facepulls. Sittande. Med benen fastlåsta.

OKnFwUawLjU

Matsa
2015-06-14, 22:06
Jag gillar också facepulls. Sittande. Med benen fastlåsta.

OKnFwUawLjU

Den är bra. Jag gillar även att göra en liknande variant i sittande kabelrodd, samma fattning om repet men man drar lite lägre så att händerna hamnar ungefär i överkanten av armhålorna.

pezrulezhaakon
2015-06-14, 22:07
Chins trodde jag räckte men har märkt iom att axlar och bröst växt att jag börjar se lite grottmongo ut.

Utöver stretch, vilken rodd ska jag välja och hur stor roll spelar det? Jag gillar skivstångsrodd men vart jag läser så verkar det vara kablar som gäller. Om jag ska tvingas sätta mig i maskin eller något annat för att nå skuldror och baksida axel så får jag göra det men föredrar annars kroppsvikt/fria vikter och dess varianter.

Det är inte övningen i sig som nödvändigtvis hjälper dig, utan att du blir medveten om din hållning i övningen. Alla roddar går att göra med kass hållning, och då lär man ändå inte bli hjälpt.

biggusdickus
2015-06-15, 10:49
Kolla på de tränande som har bäst hållning, dvs tyngdlyftarna, å träna som dom. Alltså ryckträning, pendleyrodd eller varianten av sittande rodd de kör på mitt gym -mot bröstet med bred fattning.

stemag
2015-06-15, 10:53
Sälrodd?

pezrulezhaakon
2015-06-15, 11:41
Sälrodd?

Sälrodd hjälper dig inte särskilt mycket om du måste bli bättre på din hållning.

stemag
2015-06-15, 13:15
Joho, sälrodd hjälper mot allt. till och med om du har svårt att hålla dig.

:-)

Loke
2015-06-15, 13:29
Kolla på de tränande som har bäst hållning, dvs tyngdlyftarna, å träna som dom. Alltså ryckträning, pendleyrodd eller varianten av sittande rodd de kör på mitt gym -mot bröstet med bred fattning.

Måste säga att jag sällan sett tyngdlyftare köra pendeleyrodd, det är mycket vanligare på friskis. Därmot håller jag med om att ryck är bra skit i sammanhanget, ryckböj hjälpte mig massor faktiskt. Om inte annat fick jag känsla för vad jag behövde ta i med när jag körde rodd.

Sen om man ska inspireras av tyngdlyftare så är kanske "mycket måttliga mängder bänkpress" ett minst lika bra tips som någon ryggövning, ärligt talat...

illiaca
2015-06-15, 13:48
Det är inte övningen i sig som nödvändigtvis hjälper dig, utan att du blir medveten om din hållning i övningen. Alla roddar går att göra med kass hållning, och då lär man ändå inte bli hjälpt.

Det är det här jag också börjat komma att inse. Jag är också något framåtroterad och börjat ta tag i det på alvar. Har sänkt vikterna på alla roddar ordentligt för ett bra utförande då jag verkligen kommer hela vägen fram/bak och försöker.

Sen är det grymt att börja fokusera på övre ryggen under i stort sett alla andra övningar också. Jag slappnar lätt av i bröstrygg, skuldror även fast jag håller en rak nedre rygg utan att jag tänker på det. Skuldrorna ska bak, ner. Även vid marklyft och liknande.

Det här tillsammans med en del stretchning. Jag har en hel kedja jag stretchar nerifrån och upp nån gång per dag som har börjat ge lite resultat iaf.

Loke
2015-06-15, 15:58
Det är det här jag också börjat komma att inse. Jag är också något framåtroterad och börjat ta tag i det på alvar. Har sänkt vikterna på alla roddar ordentligt för ett bra utförande då jag verkligen kommer hela vägen fram/bak och försöker.

Sen är det grymt att börja fokusera på övre ryggen under i stort sett alla andra övningar också. Jag slappnar lätt av i bröstrygg, skuldror även fast jag håller en rak nedre rygg utan att jag tänker på det. Skuldrorna ska bak, ner. Även vid marklyft och liknande.

Det här tillsammans med en del stretchning. Jag har en hel kedja jag stretchar nerifrån och upp nån gång per dag som har börjat ge lite resultat iaf.

Hmm. Jag är skeptisk till att verkligen hålla bak skuldrorna i marklyft. Jämt när jag läser sådana råd så tänker jag "har den här personen testat detta på riktigt?" För när jag har testat så innebär det att jag måste sitta ner som i en godkänd knäböj för att ens nå stången om jag gör så. Det känns också rätt orealistiskt att folk skulle kunna marka 200+ med en sådan hållning. Som komplement kan jag acceptera det, men då blir frågan direkt, varför inte bara göra bra roddar isf?