handdator

Visa fullständig version : Vet någon träningstesterna och kraven för diverse i försvarsmakten?


Rikard Jansson
2015-06-14, 19:20
Tänker främst grundcyklingen i mönstringen samt eventuella fystest för att söka till jägare?

yia
2015-06-14, 20:24
Cykla en nia var ingen konst minns jag i alla fall. Men jägarna hade väl extramönstring? Milen på 48 minuter har jag för mig att det var, och så kliva upp en massa gånger med packning på en låda. Vi gjorde alla de där jäkla jägarkraven när man väl kommit in den tjänst jag gjorde, snarare än att sållas ut ordentligt före vilket var ett schyst lurendrejeri av försvarsmakten, men så var det 50% avhopp under året också.

Zkewl
2015-06-15, 00:19
Tänker främst grundcyklingen i mönstringen samt eventuella fystest för att söka till jägare?

Det är 75 step-ups på bänk med 20kg, samt 7a i cykel, styrkan vet jag inte exakt, för att komma in på GMUn. Hård konkurrens.

Under GMUn i skedet "individuell vecka" gör du en extramönstring "SANS" där du gör vattenfystester, springer milen, går med packning, orienterar dag/natt!

Vilket förband vill du söka till?

Rikard Jansson
2015-06-15, 03:14
Det är 75 step-ups på bänk med 20kg, samt 7a i cykel, styrkan vet jag inte exakt, för att komma in på GMUn. Hård konkurrens.

Under GMUn i skedet "individuell vecka" gör du en extramönstring "SANS" där du gör vattenfystester, springer milen, går med packning, orienterar dag/natt!

Vilket förband vill du söka till?

Det vet jag inte ännu :) Är fortfarande lite oklart, är väldigt svårt att få tag i information om alltsammans...

IvarLudvig
2015-06-15, 05:55
Det är enkelt:

Snö-jägare = K4
Vatten-jägare = kustjägarna
Låtsas-jägare = flygjäsbagarna F17
Fallskärm/fintväder-jägare = K3

K4 eller Kustjägarna är det du ska satsa på. Är du bäst på att skida eller simma? Låt det avgöra ��

spoonchest
2015-06-15, 07:36
K4 finns ju inte ens kvar?

illiaca
2015-06-15, 13:31
Kan ju ha ändrats en del. Har för mig när jag mönstrade för 100år sen (04?). Jag fick 7-8-7 eller nåt åt det hållet men på sista samtalet var det aldrig tal om nån jägarutbildning. Hamnade på PSK. Det var ju för sig inget jag tog upp på sista samtalet där heller.

Minns det som att jag då i verkliga livet kanske drog en 5a på 120 i marklyft, tränade kondition nån gång ibland. Höll JFs på med bollsport. Testerna är inte overkill.

J.V
2015-06-15, 14:40
Kolla om Börje H har koll, han är ju anställd av Försvarsmakten.

IvarLudvig
2015-06-15, 15:39
K4 finns ju inte ens kvar?

Inte som namn, de har bytt till arméns jägarbataljon om man ska vara noggrann. Men plats och verksamhet är densamma.

svenbanan
2015-06-15, 17:55
Det är enkelt:

Snö-jägare = K4
Vatten-jägare = kustjägarna
Låtsas-jägare = flygjäsbagarna F17
Fallskärm/fintväder-jägare = K3

K4 eller Kustjägarna är det du ska satsa på. Är du bäst på att skida eller simma? Låt det avgöra ��

Glöm inte "Fältjägarna" i Östersund. ;)

Börje H
2015-06-22, 11:46
Tänker främst grundcyklingen i mönstringen samt eventuella fystest för att söka till jägare?

Se nedan. Först skall du klara dessa grundkrav. Vill minnas att det är 6 eller 7 i styrkan också. Det är inga problem för dig Rikard, jag lovar.

Det är 75 step-ups på bänk med 20kg, samt 7a i cykel, styrkan vet jag inte exakt, för att komma in på GMUn. Hård konkurrens.

Under GMUn i skedet "individuell vecka" gör du en extramönstring "SANS" där du gör vattenfystester, springer milen, går med packning, orienterar dag/natt!

HÄR börjar problemen. I slutet av GMU´n genomför det som nu kallas Kompletterande Prövning (Tidigare SANS). Dessa görs för alla befattningar med specialinriktning. Många gör testerna men många blir också refuserade. Fystesterna har en högre kravprofil än sedvanliga GMU-tester, som innebär ett sk multitest och BEEP-test. Kompletterande prövning testar andra moment och kraven högre.

Utöver en utökad fysisk kravtestning så genomförs även psykologbedömning och här stupar en del som ändå haft de fysiska förutsättningarna.

Det vet jag inte ännu :) Är fortfarande lite oklart, är väldigt svårt att få tag i information om alltsammans...

Information kan du få på ditt mönstringskontor. Ange i din ansökan att det är jägartjänst du siktar på och försök bli antagen på nått av de förband som har detta. För egen del jobbar jag på Arméns Jägarbataljon (AJB) i Arvidsjaur. Detta hette tidigare K4, men ingår nu under samma flagg som I19 i Bodens Garnision.

Rikardo, är du sugen på att utföra tjänst som är fysiskt krävande men inte ställer krav på att bo i ödemarken även på fritiden så skulle jag rekommendera Spaningspluton I19 alternativt Eldledningspluton A9 (båda är fysiskt krävande tjänster i den norrlänska "pärlan" Boden :D ). grymt bra träningsmöjligheter och nära till Norrlands RIKTIGA pärla Luleå ;)

loaded
2015-06-22, 11:51
Du kommer faila psykologi testerna om du inte ljuger:p

anvihl
2015-06-22, 15:04
Du kommer faila psykologi testerna om du inte ljuger:p

Nej, man säger "jag tänker inte sitta här och ljuga" och sedan drar man alla problem man har haft i sin bakgrund oavsett hur extrema dom är (kanske inte om du i hemlighet har mörkat 13 mord) och berättar sedan hur man har hanterat dem och förklarar exakt hur du ser på problemen idag och hur de inte längre kan påverka dig på grund av hur mycket du har förändrats (en förändring som du också beskriver detaljerat). Det här visar både att du är stabil, ärlig, psykiskt stark och har ett jävla anamma.

Sitter du och ljuger (som ändå blir genomskådat) visar det bara att du har ouppklarade problem och dessutom är en lögnhals som man inte har en aning om vad det finns för problematik bakom.