handdator

Visa fullständig version : Tungt med andning både vid vila och ansträngning


mialm
2015-06-14, 14:18
Kön: Man
Ålder: 35
Längd och vikt: 185cm / 86kg

Smärtbeskrivning: Känns tungt när jag andas och tar djupa andetag, som att jag måste anstränga mig/tänka på det för att få ett ordentligt andetag. Tex så nu när jag sitter på en stol och skriver det här och så får jag dra in ett 2-sekunders andetag för att få tillräckligt med luft.

När det blir som mest påtagligt är när jag cyklar/springer, även fast pulsen inte skenar och drar iväg tokmycket så är den upplevda ansträngningen betydligt högre "i bröstet" (för att vara lite diffus).
Dessutom har jag i början av dom senaste löp-passen fått nån form av nålhuggande krampkänning från bröstet (typ hjärtat'ish såvida det inte är inbillning) vilket går över om jag vilar någon halvminut och sätter fart igen. Sen återkommer det inte igen under det passet.

Jag har varit konstant "förkyld" (eller förstoppad i näsan snarare) i typ ett år, oavsett om jag varit hemma eller på semester, eller årstid. För ett par månader sedan kollade jag upp det hos en öron-näsa-halsläkare som skrev ut Nasonex vilket hjälpte i 2 månader när jag tog det varje dag, men efter receptet tog slut så är det lika tjockt i näsan igen och jag har inte gjort nåt återbesök.

Cykel: Till exempel är det riktigt tungt att cykla just nu, kör jag på en effekt som är betydligt lägre än förut så är det knappt genomförbart. Inte så att jag får mjölksyra och svettas som en gris utan det är andningen som påverkas och trots att pulsen är låg så är det sjukt jobbigt efter 5 minuter på samma ansträngning som jag tidigare kunna hålla i flera timmar.

Löpning: Trots att löpningen funkar rätt ok ändå, jag kan hålla nästan samma fart som tidigare även fast det är mycket tyngre med ansträngningen och pulsen ligger högre än tidigare (på motsvarande pass på samma sträcka/ställe).

När det började: För en månad sedan ungefär. Märkte det när jag skulle köra ett vanligt cykelpass på trainern i vardagsrummet men det var helt omöjligt, kändes som om jag tappat 80% av all kraft. Efter det har jag trappat ner rejält på träningsdosen, tänkte om jag haft nån infektion i kroppen (som isåfall inte brutit ut) eller tränat för mycket eller något liknande, men har inte återhämtat mig iallafall. Tränar nu 25-30% av tidigare träningsmängd.

Tagit några tabletter, typ alvedon, ipren eller voltaren och isf hade det någon effekt?: Nej

Har du redan fått diagnos och/eller behandling? Nej

Övriga/tidigare sjukdomar eller besvär: Knästrul och sånt men inget alls relaterat till detta. Kan omöjligen vara relevant men nämner ändå att jag efter lång tids semistrul med magen kommit på att jag är laktosintolerant och utesluter laktos helt ur kosten (som annars är precis som vanligt) from 2-3 månader sedan.

Övrigt: Sjuuuuuukt lättirriterad nuförtiden, vilket jag verkligen inte brukar vara. Stör mig rejält på ljud framförallt; tex riktiga smågrejjer som när hunden slafsar i sig från vattenskålen blir jag helt orimligt irriterad och störd.

Övrigt #2: På det personliga planet är allt annars bra, inga stressmoment med vare sig familj, jobb, eller nåt annat liknande.

Det är säkert svårt för nån att svara på här, men vart ska man vända sig. Vårdcentralerna känns ju så inkompetenta och meningslösa att ens besöka nuförtiden, men det kanske är där man får börja ändå, eller?

King Grub
2015-06-14, 14:22
Du har beskrivit hjärtmuskelinflammation. Du skulle ha gått till läkare för en månad sedan. Och du fortsätter träna med dessa symptom och stick i hjärttrakten? Det är att riskera permanent skada på hjärtat eller död.

grimfish
2015-06-14, 14:37
Hjärtmuskelinflammation är utifrån vad du berättar långt ifrån den troligaste orsaken till dina besvär. Men det kan vara bra att få besvären utredda och att ta det försiktigt med träning fram tills dess. Det är tråkigt att läsa att du har dåliga erfarenheter av vårdcentraler, men jag tycker ändå att det är dit du ska vända dig i första hand. Du kan gå till en annan läkare än de du tidigare har varit hos om du inte har varit nöjd tidigare.

mialm
2015-06-14, 14:56
Du har beskrivit hjärtmuskelinflammation. Du skulle ha gått till läkare för en månad sedan. Och du fortsätter träna med dessa symptom och stick i hjärttrakten? Det är att riskera permanent skada på hjärtat eller död.

Hmm jag har läst på om det men tycket inte att jag kände igen mig i mycket av det. Undviker ju gärna död i möjligaste mån

Hjärtmuskelinflammation är utifrån vad du berättar långt ifrån den troligaste orsaken till dina besvär. Men det kan vara bra att få besvären utredda och att ta det försiktigt med träning fram tills dess. Det är tråkigt att läsa att du har dåliga erfarenheter av vårdcentraler, men jag tycker ändå att det är dit du ska vända dig i första hand. Du kan gå till en annan läkare än de du tidigare har varit hos om du inte har varit nöjd tidigare.

Jag ska kanske rätta mig själv, jag menar egentligen ointresserade snarare än inkompetenta. Men det är väl dit man får vända sig eller hur?

vicarious
2015-06-14, 16:03
Smärtbeskrivning: Känns tungt när jag andas och tar djupa andetag, som att jag måste anstränga mig/tänka på det för att få ett ordentligt andetag. Tex så nu när jag sitter på en stol och skriver det här och så får jag dra in ett 2-sekunders andetag för att få tillräckligt med luft.


Jag har upplevt exakt det du beskriver i ungefär 3 års tid. Det har inte blivit bättre. Jag sökte vård. Fick göra EKG, lungfunktionstest, sen tror jag även de kollade BNP via blodprov om jag minns rätt. De hittade ingenting konstigt utan försökte få det till att det var ångest, trots att jag mådde hur bra som helst. Fick även någon inhalator som jag skulle prova men det hjälpte inte ett dugg.

Mest påtagligt blir det när jag ligger och ska sova. Det finns dock vissa positioner och lägen som gör att det känns lättare att få till ett djupt andetag. Jag upplever dock inga stickningar i bröstet men ibland känner man av oregelbundna hjärtslag. Många i min omgivning tror att jag konstant går omkring och suckar när jag i själva verket bara försöker få tillräckligt med luft.

Scratch89
2015-06-19, 22:41
Jag skulle åka in akut. Faktiskt.

Agitator
2015-06-19, 22:50
Tycker du ska åka in akut också. Sedan låter det lite som ansträningsastma. Hur låter det när du andas ut efter ett djupt andetag?

therunningman
2015-06-24, 08:56
Gammal tråd.. men om du inte redan kollat upp det så kommer ännu en påminnelse.

Känner du av symtom från hjärtat så bör du kolla du upp det så fort som möjligt. Sedan kan du ju alltid hoppas det är något annat som en infektion / allergi och överträning samt besvär från magen och bröstkorgen eller psykiska besvär som du känner.

Men är du mån om din hälsa så kollar du upp hjärtat så fort som möjligt och utsätter dig inte för onödig belastning fram tills dess.

vicarious
2015-06-29, 15:05
Hur gick det?

pazzion
2015-06-29, 16:11
Jag hade själv den där tunga och ansträngande känslan vid andning och stickningar i bröstkorgen när jag var runt 14 år. Jag tränade på som vanligt och kämpade igenom all träning i tron om att det bara var ansträngningsastma.

Det visade sig vara HCM (hypertrofisk kardiomyopati - förtjockning av skiljeväggen mellan kamrarna i hjärtat) och att jag klarade mig levande med blotta turen. Det var en tung tid och jag blev avrådd från all träning under mycket lång tid, men har med noga samtal med läkare och försiktigt experimenterande nått en nivå där jag styrketränar nästan obehindrat och löptränar med eftertanke.

Det är med andra ord dumt att inte gå till läkaren av rädsla för att inte kunna fortsätta träna etc. Det går - bara man vill och bara man är försiktig.

Nu är det ju inte säkert att du har det, men för guds skull: kolla upp det!