handdator

Visa fullständig version : Synpunkter på frukost


Bjarnar
2015-06-13, 18:13
Tjenare!

Jag har varit lite slarvig med kosten på sistone och har kommit fram till att jag haft lättare att sköta maten bra om jag inleder med en skaplig frukost av någon anledning....

Tänkte göra ett test och har för enkelhetens skull komponerat ihop en frukost jag tänkt köra dagligen ett tag för att få lite rutin på det hela.

Min tanke är att man ska stå sig på den fram till lunch, och att den även ska innehålla en hel del näring.

Vad tror ni ser det vettigt ut?
Är det något ni tycker kan läggas till eller tas bort?

Frukost (gröt):
Havregryn, 40g (1dl)
Whey, 30g (1dl)
Mjölk lätt, 4dl
Ägg, 1st
Blåbär, 50g
Hallon, 50g
Omega 3, 6st

600,51,42,23 (kcal, protein, kolhydrater, fett)

Tack på förhand!

Magnus N
2015-06-13, 18:15
Inget fel på den frukosten

Om det sedan räcker för dig fram till lunch eller ej får du helt enkelt testa :)

Linjedomarn
2015-06-13, 18:15
Ser bra ut, låt det smaka.

Pretorian
2015-06-13, 19:02
Ser gott och bra ut. Jag håller mig dock bort från omega 3-tillskott.

Bjarnar
2015-06-13, 19:24
Härligt, tack gott folk!

Min tanke med Omega 3 till frukosten är att jag väldigt sällan äter fisk, det brukar väl på sin höjd bli två gånger i veckan.

Något negativt med att få i sig Omega 3 via tillskott?

R Scarpa27
2015-06-13, 19:45
Härligt, tack gott folk!

Min tanke med Omega 3 till frukosten är att jag väldigt sällan äter fisk, det brukar väl på sin höjd bli två gånger i veckan.

Något negativt med att få i sig Omega 3 via tillskott?

Dra i 1-2 msk rapsolja i gröten.

LunaSpice
2015-06-13, 20:13
Dra i 1-2 msk rapsolja i gröten.

Exakt... Eller linfröolja. Minst lika bra, inte en massa onödiga bindämnen samt otroligt mycket billigare.

http://www.zeta.nu/produkter/matlagningolja/fler-oljor/zeta-linfroolja-0-5-l

cero
2015-06-13, 20:44
Exakt vad frukosten innehåller är inte så viktigt som vad du får i dig under en hel dag, men annars ser det bra ut. Finns en miljon andra kombinationer som också är nyttiga.

z_bumbi
2015-06-13, 21:08
Något negativt med att få i sig Omega 3 via tillskott?

Inte om man använder sig av rimliga mängder, för att veta vad som är en rimlig mängd så måste man veta koncentration och mängd fiskolja i varje kapsel.

EnergiÖverskott
2015-06-14, 06:11
Jag tycker det är omöjligt att säga ifall en frukost är "bra". Det är ett måste att kolla på helheten. Hur ser kosten ut sett över en dag för dig? Täcker du makro samt mikrointag av det mesta och når upp till det energiintaget du strävar efter så är självklart din frukost "bra". Om din frukost är den komponenten som gör att din sammansatta kosthållning sett över dagen brister så är det svårt att kalla den "bra".

Det är alltså extremt svårt att bedöma enskilda måltider. De flesta måltider kan ingå i en tillsammans balanserad och hälsosamt kosthållning. Allt från pasta med sås och grytor till torr kyckling och torrt ris.

Jag dricker kaffe (festade till det med Pepsi Max idag med) till frukost och min kosthållning är bättre än de flesta svenssons som äter havregrynsgröt och omelett till frukost, eller någon smoothie med alger och hokus pokus i eftersom att jag har en bättre koll över helheten.

Så, se över din helhet och stirra dig inte blind på enskilda måltider eller livsmedel :)