handdator

Visa fullständig version : Prinsbröllop, taggad?


Fuark
2015-06-13, 13:59
Jag är inte taggad

Andy.da.wohoo
2015-06-13, 14:06
Jag är! Tänkte ta mig in och försöka få en glimt av kortegen. Någon som bor i närheten av gamla stan som kan säga hur mycket folk det är där inne?

Agitator
2015-06-13, 14:08
Ej taggad. Vem bryr sig om slitzbrud och en medelmåttig prins.

Daniels och vickan var dock ok.

Blaine
2015-06-13, 14:08
Skönt att det blir av faktiskt, då har alla kungens barn gift sig inom en relativt tät period, och sedan är det inga fler kungliga bröllop på många år framåt.

Runqen
2015-06-13, 14:08
Jag visste inte att han (är det Philip eller Karl-Philip) gifte sig idag förrens sambon sa det för en stund sedan.

Jag kunde inte vart mer ointresserad av det.

lördagsgrogg
2015-06-13, 14:16
Jag hade blivit taggad om jag varit bjuden. Det är alltid ångestfullt att hitta någon ursäkt att slingra sig ifrån ett bröllop.

filmjölk
2015-06-13, 14:17
Hyfsat ointresserad även om jag är väldigt för monarkin som sådan.

vicarious
2015-06-13, 14:18
Visste inte ens om det.

An Iron Soul
2015-06-13, 14:25
watch?v=nlR5kIQ1ZJ8

PureWhey
2015-06-13, 14:35
Nej

MasterChief
2015-06-13, 14:49
Vill verkligen lägga ner monarkin så nej.

Tricklew
2015-06-13, 14:56
Detta är så fantastiskt spännande! Undra vad han kommer säga på sitt tal! ÅH jag kan inte vänta!


Hade hellre gått ut i Aids-regn och öppnat munnen än att titta på främmande djävla människors bröllop. Grattis prinsen, bra gjort att klämmas ut ur just den vaginan, vi är alla stolta över dig.

tp_88
2015-06-13, 15:02
-0,1/10.

Blomkål
2015-06-13, 15:10
Jag är! Tänkte ta mig in och försöka få en glimt av kortegen. Någon som bor i närheten av gamla stan som kan säga hur mycket folk det är där inne?

Fullpackat och med noll sympati för oss som försöker sova.

stridis
2015-06-13, 15:20
Jag är inte taggad

Säker?

spoon
2015-06-13, 15:33
Inte särskilt.

Captainwide
2015-06-13, 15:57
Inte taggad öht. Givetvis är det en fin ceremoni men är totalt emot monarki.De pengar som lades på evenemanget kunde läggas på viktigare saker som dagens bostadsbrist tex.

Jag betalade för deras bröllop men blev inte ens bjuden... snällt.

Red Apple
2015-06-13, 16:04
Ne

kebne
2015-06-13, 16:08
Hyfsat otaggad.

tlk
2015-06-13, 16:41
Sa de "ja" ?

Evankhell
2015-06-13, 16:55
Who?

spas
2015-06-13, 17:00
Inte taggad öht. Givetvis är det en fin ceremoni men är totalt emot monarki.De pengar som lades på evenemanget kunde läggas på viktigare saker som dagens bostadsbrist tex.

Jag betalade för deras bröllop men blev inte ens bjuden... snällt.

Tror du att evenemanget skapat arbetstillfällen och generat pengar till exempelvis hotel? Jag skulle inte bli förvånad om det är en plusaffär när allt summeras och ser man på tv-bilderna så gör det uppenbarligen många människor glada.

Bärsärk
2015-06-13, 17:18
Monarki är bättre än president i alla fall är min åsikt, jag vill att vi ska hålla oss borta från USA och hur deras land styrs så mycket som möjligt och om det innebär att vi ska ha kvar kungafamiljen så får det bli så.

Kul för Sofia och kul för Philip, de ser lyckliga ut ihop och verkar kära. Det gillas :)

anvihl
2015-06-13, 17:47
"Vad blir det för avslutande ställning under bröllopsnatten? Aftonbladet har hela listan..."

jenni
2015-06-13, 18:35
Slöseri på resurser, visst vi kan ha monarki men inte så att det går åt så mycket pengar ur statskassan,
Det enda som roar med detta bröllop är att det är en slitzbrud och att drottningen snällt får hålla igen och gilla läget

ceejay
2015-06-13, 18:36
ska nån gifta sig?

Magnus N
2015-06-13, 18:37
Glad för deras skull men inget jag tänker kolla på

Pengarna som detta kostar är ju minimala i jämförelser med andra utgifter så inget som lär göra enorma hål i kassan

ducedo
2015-06-13, 18:42
Slöseri på resurser, visst vi kan ha monarki men inte så att det går åt så mycket pengar ur statskassan.

2013 fick kungafamiljen ca 40 miljoner vilket är en droppe i havet. Det finns många argument mot monarki men kostnaden är inte ett.

jenni
2015-06-13, 18:49
2013 fick kungafamiljen ca 40 miljoner vilket är en droppe i havet. Det finns många argument mot monarki men kostnaden är inte ett.

Jag är inte emot monarki, vilket framgår i kommentaren tycker jag, jag gillar inte att vi finansierar deras tillvaro som vi gör, dessa 40 milj som du påstår ha varit 2013 hade jag gärna lagt på skolan ist

spas
2015-06-13, 18:53
Jag är inte emot monarki, vilket framgår i kommentaren tycker jag, jag gillar inte att vi finansierar deras tillvaro som vi gör, dessa 40 milj som du påstår ha varit 2013 hade jag gärna lagt på skolan ist

40 miljoner är ingenting. Turisterna utanför slottet köper glass för mer än så.

ceejay
2015-06-13, 18:54
Jag gillar inte monarkin av det faktum att de föds in i rikedomar. Hur mycket är inte ungarna värda? Får inte kungahuset 100+ miljoner per år?

jenni
2015-06-13, 18:56
40 miljoner är ingenting. Turisterna utanför slottet köper glass för mer än så.

Vad spelar det för roll?! Jag är av åsikt att skattepengar inte ska gå till kungsfamiljen, vad fick de sammanlagt förra året? Varför får Madelene pengar trots att hon flytt landet osv

Magnus N
2015-06-13, 18:56
Att folk föds in i rikedomar är ju inte direkt enbart en företeelse gällande monarkin :)


De lär vara värda en hel del skulle jag tro dock :)

Magnus N
2015-06-13, 18:57
Vad spelar det för roll?! Jag är av åsikt att skattepengar inte ska gå till kungsfamiljen, vad fick de sammanlagt förra året? Varför får Madelene pengar trots att hon flytt landet osv

120 miljoner lite drygt för 2015 tror jag, varav hälften är till slott etc och andra halvan till kungafamiljen.

Varför skulle hon inte få pengar bara för att hon flyttat?

jenni
2015-06-13, 18:57
120 miljoner lite drygt för 2015 tror jag, varav hälften är till slott etc och andra halvan till kungafamiljen.

Varför skulle hon inte få pengar bara för att hon flyttat?

Varför skulle hon ? :)

Magnus N
2015-06-13, 18:58
Varför skulle hon ? :)

Hon är medlem i kungafamiljen och därmed berättigad?

Vad jag vet så slutar man inte vara det bara för man är utanför nationens gränser

mangemani
2015-06-13, 18:59
nej, har knappt återhämtat mig från det förra bröllopet, Victoria och Daniel, allt prat, alla skriverier och allt tjat ringer fortfarande i mina öron.
har inget emot att de gifter sig, men det är allt runtom som blir tjatigt, typ " ja, vi vet att de har gift sig, man behöver inte se vilken rutt de tog eller hur de går i kyrkan i slow motion x10, vilket nagellack Victoria använde, vilken skostorlek Daniel har (ja, jag överdriver, men överdriften är inte långt ifrån sanningen), de har gift sig, vi vet, get over it".

ceejay
2015-06-13, 18:59
Att folk föds in i rikedomar är ju inte direkt enbart en företeelse gällande monarkin :)


De lär vara värda en hel del skulle jag tro dock :)

skattefinansierade rikedomar

jenni
2015-06-13, 19:00
Hon är medlem i kungafamiljen och därmed berättigad?

Vad jag vet så slutar man inte vara det bara för man är utanför nationens gränser

Utan motprestation ? Ännu en anledning till att kungahuset inte ska vara statligt finansierat

Magnus N
2015-06-13, 19:04
skattefinansierade rikedomar


De har ju även en egen privat förmögenhet , så en del är säkert skattefinansierad men nog en del ifrån dem själva med


Utan motprestation ? Ännu en anledning till att kungahuset inte ska vara statligt finansierat

Jag vet inte vad hon gör om dagarna, ligger hon bara på soffan om dagarna och gör noll så visst kan det sticka i ögonen på folk men tror nog att hon gör något iaf

jenni
2015-06-13, 19:06
De har ju även en egen privat förmögenhet , så en del är säkert skattefinansierad men nog en del ifrån dem själva med




Jag vet inte vad hon gör om dagarna, ligger hon bara på soffan om dagarna och gör noll så visst kan det sticka i ögonen på folk men tror nog att hon gör något iaf

Jag bryr mig inte om hon ligger på soffan och viftar med tårna samtidigt som hon hovar in miljoner, bara dessa slantar inte är skattepengar

ceejay
2015-06-13, 19:08
De har ju även en egen privat förmögenhet , så en del är säkert skattefinansierad men nog en del ifrån dem själva med




Jag vet inte vad hon gör om dagarna, ligger hon bara på soffan om dagarna och gör noll så visst kan det sticka i ögonen på folk men tror nog att hon gör något iaf

Undrar vad den privata förmögenheten innefattar? Krigsbyten från långt tillbaka?

jenni
2015-06-13, 19:10
Undrar vad den privata förmögenheten innefattar? Krigsbyten från långt tillbaka?

Staten köpte lite mark från kungen för en bra peng

Magnus N
2015-06-13, 19:12
Jag bryr mig inte om hon ligger på soffan och viftar med tårna samtidigt som hon hovar in miljoner, bara dessa slantar inte är skattepengar

När hon är i USA så får hon inte apanage och hennes vistelse där betalas via den privata rikedomen mig veterligen

Undrar vad den privata förmögenheten innefattar? Krigsbyten från långt tillbaka?


Inte alls omöjligt

Inte att förglömma att dem en gång i tiden betalade av hela Sveriges statsskuld :)

Vinter
2015-06-13, 19:17
Undrar vad den privata förmögenheten innefattar? Krigsbyten från långt tillbaka?

Bernadotte har väl inte krigat något? Det handlar väl om pengar man tjänat in under 1800-talet när några hundra tusen barn svalt ihjäl och folk hade det så dåligt att över en miljon emigrerade.

Riktiga nationalklenoder det där.

jenni
2015-06-13, 19:20
När hon är i USA så får hon inte apanage och hennes vistelse där betalas via den privata rikedomen mig veterligen




Inte alls omöjligt

Inte att förglömma att dem en gång i tiden betalade av hela Sveriges statsskuld :)

Du menar http://sv.m.wikipedia.org/wiki/Guadeloupefonden

Magnus N
2015-06-13, 19:22
Du menar http://sv.m.wikipedia.org/wiki/Guadeloupefonden

Japp

Tricklew
2015-06-13, 19:26
Hon är medlem i kungafamiljen och därmed berättigad?

Vad är det för magiskt med Silvias vagina som gör att du automatiskt förtjänar att få miljoner av kompletta främlingar?

Magnus N
2015-06-13, 19:26
Vad är det för magiskt med Silvias vagina som gör att du automatiskt förtjänar att få miljoner av kompletta främlingar?

Ser inte något magiskt med det

Tricklew
2015-06-13, 19:28
Ser inte något magiskt med det

Så varför ska de vara berättigade pengar då? Finare blod? Att Gud har bestått kungafamiljen den rätten?

Magnus N
2015-06-13, 19:30
Så varför ska de vara berättigade pengar då? Finare blod? Att Gud har bestått kungafamiljen den rätten?

"Vi" har ju bestämt att de ska ha apanage och då är det väl bara rätt att så länge detta gäller att de ska få sina pengar?

När/om detta blir avskaffat så ska de såklart inte ha mera

jenni
2015-06-13, 19:33
Japp

Skulle vara bättre att privatisera kungahuset så de som ville kunde snällt betala för jippot

Tricklew
2015-06-13, 19:36
"Vi" har ju bestämt att de ska ha apanage och då är det väl bara rätt att så länge detta gäller att de ska få sina pengar?

När/om detta blir avskaffat så ska de såklart inte ha mera

Jag tror inte Jenni eller andra i tråden undrade varför hon får pengar, vi förstår nog alla att det finns lagar som bestämmer det. Mitt ifrågasättande handlade snarare om varför dessa lagar finns. Kanske var vi inte tydliga nog, men nu vet du vad vi diskuterade.

Uppskattar ditt förtydligande dock, nu vet vi alla med ännu större säkerhet, det finns alltså lagar om detta?

Magnus N
2015-06-13, 19:39
Jag tror inte Jenni eller andra i tråden undrade varför hon får pengar, vi förstår nog alla att det finns lagar som bestämmer det. Mitt ifrågasättande handlade snarare om varför dessa lagar finns. Kanske var vi inte tydliga nog, men nu vet du vad vi diskuterade.

Uppskattar ditt förtydligande dock, nu vet vi alla med ännu större säkerhet, det finns alltså lagar om detta?

Inga lagar vad jag vet, inte direkt insatt. men "vi" har slutit ett avtal gällande nuvarande status

Om det ska ändra är de väl för befolkningen att rösta fram en pro-republikanskt parti och sätta denna frågan på agendan etc

jenni
2015-06-13, 19:41
Jag tror inte Jenni eller andra i tråden undrade varför hon får pengar, vi förstår nog alla att det finns lagar som bestämmer det. Mitt ifrågasättande handlade snarare om varför dessa lagar finns. Kanske var vi inte tydliga nog, men nu vet du vad vi diskuterade.

Uppskattar ditt förtydligande dock, nu vet vi alla med ännu större säkerhet, det finns alltså lagar om detta?

Vill göra ett tillägg, kungafamiljen verkar inte riktigt skilja på vad som är offentligt och privat, så jag känner defenitivt tvivel på att Madelene får pengar ur pappas skattkista och inte statens
http://www.kungahuset.se/monarkinhovstaterna/verksamhetsberattelser.4.124d504108b48b21978000220 0.html

Olegh
2015-06-13, 19:42
Det kungliga privilegiet är väl mest bara ovanligare än andra medärvda privilegier. Ingen startar ju liksom på noll när man föds in i detta livet.

bear.flowertwig
2015-06-13, 19:51
Förlegat, otidsenligt och ovärdigt ett modernt land.

Tolkia
2015-06-14, 12:56
Jag kollade på reprisen eftersom jag jobbade när det s.a.s. hände. De var söta och såg kära ut; jag tyckte att det var charmigt. Och alltid retar jag någon när jag postar det här.

PureWhey
2015-06-14, 13:00
Förlegat, otidsenligt och ovärdigt ett modernt land.

Ohja.

jenni
2015-06-14, 13:00
Jag kollade på reprisen eftersom jag jobbade när det s.a.s. hände. De var söta och såg kära ut; jag tyckte att det var charmigt. Och alltid retar jag någon när jag postar det här.

Fast, om vi ska prata om själva paret som vilket par som helst så ja de såg faktisk kära ut på riktigt utan något påklistrat leende utåt

J.V
2015-06-14, 13:03
Jag har alltid varit motståndare till monarkin och betala apanage men när jag såg lite "highlights" från ceremonin så kändes inte pengarna helt bortkastade - såg ni t.ex. han som satt och sov genom hela kungens tal och vaknade med ett chockerat ryck när alla reste sig upp efteråt?

Magiskt.

jenni
2015-06-14, 13:04
Jag har alltid varit motståndare till monarkin och betala apanage men när jag såg lite "highlights" från ceremonin så kändes inte pengarna helt bortkastade - såg ni t.ex. han som satt och sov genom hela kungens tal och vaknade med ett chockerat ryck när alla reste sig upp efteråt?

Magiskt.

:laugh:

PureWhey
2015-06-14, 13:05
Hahahaha

*Flash*
2015-06-14, 13:11
Jag tycker synd om dom som inte får vara "vanliga Svenssons" utan mer eller mindre alltid ska vara bra och duktiga representanter osv.
Har inget emot att dom får en summa pengar för det, då ser jag hellre man drar av pengar från alla idiotministrar och skit vi faktiskt har röstat in som är mer korkade än gammalt sågspån.

För övrigt så minns jag när jag och familjen + en till familj var uppe i Åre och vi brukade stanna på ett ställe och äta eller ngt och man inte fick reservera bord.
Min pappa lackade som fan (:d) när det dagen efter minsann fanns ett bord som hade en lapp där det stod Reserverat...för Carl Philip och hans tjej och kompisgäng.
Där kan jag ärligt tycka att dom kanske inte bör ha några direkta extra fördelar såvida det inte är pga/ur säkerhetssynpunkt eller något och det verkade det inte vara.

*Flash*
2015-06-14, 13:21
Kanske bara är jag men tycker prinsen är förbannat snygg i sitt skägg för övrigt, mer skägg åt folket!*cupid*

jenni
2015-06-14, 13:25
Kanske bara är jag men tycker prinsen är förbannat snygg i sitt skägg för övrigt, mer skägg åt folket!*cupid*

Skägg gör nästan alltid mannen snyggare :)

Agitator
2015-06-14, 13:39
Monarkin är en plusaffär för sverige rent ekonomiskt samt en bra PR maskin.

Sedan var det smart att tillfråga Bernadotte under 1800-talet att komma och rädda kungahuset.

Man kan säga mycket om monarkin och deras beteenden, men de kostar oss knappt några pengar.

Ska man prata om pengar så kan man titta på nya karolinska.
Har ni koll på dessa pengar? :)


http://www.svd.se/noll-koll-pa-miljarderna

Om ni har facebook kan ni ju även följa slöseriombudsmannen. Sjukt irreterande att se hur våra kronor slösas i samhället helt idiotiskt.

Önskar nästan en statskupp och lite härlig gammeldags halshuggning på stortorget av alla dessa tomtar som sänker landet för varje årtioende.

Agitator
2015-06-14, 13:39
Själv tyckte jag han hade för lite skägg. Såg alldeles för ofullständigt ut för att passa tillställningen.

supercharge
2015-06-14, 14:15
Inte taggad öht. Givetvis är det en fin ceremoni men är totalt emot monarki.De pengar som lades på evenemanget kunde läggas på viktigare saker som dagens bostadsbrist tex.

Jag betalade för deras bröllop men blev inte ens bjuden... snällt.

Haha ja just det, för kungahuset är ju en så jävla stor utgift! :D Folk har verkligen genuina problem att förstå proportioner. Du sprätter glatt iväg över 30 miljarder på rena gåvor och bistånd som vi inte får ut ett skit av i Sverige - en inte oväsentlig del till diktaturstater med omfattande korruption, men kungahuset som som kostar lite drygt hundra miljoner, pengar som ändå måste betalas för underhåll, representation o.s.v oavsett statsskick, och dessutom inbringar mångdubbelt mer än vad det kostar, det svider i ögonen hos Svensson och då kommer gnället.

Folk verkar vara väldigt sura över saker som faktiskt fungerar i det här landet, det är märkligt.

kebne
2015-06-14, 14:24
Kanske skulle införa en ny sort av monarki där en en ny familj/släkt lottas ut till att vara kungligheter var 4:e år och får då vara kungafamiljen för en mandatperiod :D

Captainwide
2015-06-14, 14:39
Haha ja just det, för kungahuset är ju en så jävla stor utgift! :D Folk har verkligen genuina problem att förstå proportioner. Du sprätter glatt iväg över 30 miljarder på rena gåvor och bistånd som vi inte får ut ett skit av i Sverige - en inte oväsentlig del till diktaturstater med omfattande korruption, men kungahuset som som kostar lite drygt hundra miljoner, pengar som ändå måste betalas för underhåll, representation o.s.v oavsett statsskick, och dessutom inbringar mångdubbelt mer än vad det kostar, det svider i ögonen hos Svensson och då kommer gnället.

Folk verkar vara väldigt sura över saker som faktiskt fungerar i det här landet, det är märkligt.

Nämnde jag något om att jag inte berörs av de problemen också?
Jag trodde tråden enbart handlade om bröllopet. :)

Kikade upp lite ang utg/ink från kungahuset och erkänner att jag hade grovt fel. De tjänar igen allt med råge. Men det viktigaste kvarstår, var fortfarande inte taggad inför bröllopet. :D

Olegh
2015-06-14, 14:41
Kanske skulle införa en ny sort av monarki där en en ny familj/släkt lottas ut till att vara kungligheter var 4:e år och får då vara kungafamiljen för en mandatperiod :D

För att det är mer rättvist?

Jagax
2015-06-14, 15:25
Kanske bara är jag men tycker prinsen är förbannat snygg i sitt skägg för övrigt, mer skägg åt folket!*cupid*

Det var det enda som slog mig när jag kom till mittenuppslaget på tidningen imorse: hur sjutton kunde han gå och gifta sig orakad ?
Det där var ju inte ett skägg utan mer som han inte brytt sig om att raka sig på en vecka eller så.

cero
2015-06-14, 15:27
[...] och dessutom inbringar [monarkin] mångdubbelt mer än vad det kostar [...]

Hur då?

J.V
2015-06-14, 15:30
Hur då?Folk åker tydligen till Sverige för att se kungahuset, eller något. Jag vet inte, jag har aldrig träffat någon utomlands som har minsta lilla intresse av det men det hävdas ju gång på gång så... vore kul att se något underlag på det.

Magnus N
2015-06-14, 15:34
Hur då?

Kan tänka mig dels turism samt att kungahuset smörjer en del affärskontakter och ger oss inkomster därifrån.

Ingen fakta att backa upp det med men är övertygad om att vi tjänar på kungahuset

Anton Fräs
2015-06-14, 16:01
För mig är monarki en principfråga, alltså det bör inte existera. Kungafamiljen har exempelvis inte religionsfrihet.

REDaction
2015-06-14, 16:40
Folk åker tydligen till Sverige för att se kungahuset, eller något. Jag vet inte, jag har aldrig träffat någon utomlands som har minsta lilla intresse av det men det hävdas ju gång på gång så... vore kul att se något underlag på det.

Jag har inte heller träffat särskilt många som har ett intresse av det, men det säger inte heller särskilt mycket. Däremot ser man ju att kungahuset lockar folk om man rör sig däromkring.

Jakobson
2015-06-17, 09:44
Hur gammal är Sofia egentligen ? Hon ser ruskigt sliten ut ju

rooz
2015-06-17, 10:42
Hur gammal är Sofia egentligen ? Hon ser ruskigt sliten ut ju

Född -84 (dvs 30 år gammal) .

Hon ser ut som vilken Miss Slitz som helst vid 30?

Jakobson
2015-06-17, 10:45
Född -84 (dvs 30 år gammal) .

Hon ser ut som vilken Miss Slitz som helst vid 30?

Nej för sjutton, känner många 30+ som ser 10 år yngre ut än hon

Viktor_Balck
2015-06-17, 13:28
Hur gammal är Sofia egentligen ? Hon ser ruskigt sliten ut ju

Lol, ruskigt sliten.

jenni
2015-06-21, 18:08
http://i.imgur.com/OoYul7L.jpg (http://imgur.com/OoYul7L)