handdator

Visa fullständig version : Partner blir handikappad, okej att göra slut?


Exdiaq
2015-06-11, 16:02
Inte något som är aktuellt för mig eller någon i min närhet, men tanken uppstod ändå. Ponera att ena partnern gravt handikappad, t.ex. p.g.a. en olycka, är det då okej att göra slut?

anvihl
2015-06-11, 16:05
Fungerar som vilket annat förhållande som helst. Klart man inte ska känna sig tvingad att stanna kvar hos någon bara för att hen blev handikappad om ingen kärlek finns.

Lämnar man dock ENBART för att personen blev handikappad är man ett gigantiskt jävla as till personlighet.

Wilt the Stilt
2015-06-11, 16:05
https://www.youtube.com/watch?v=K1qtf-qJpnM&app=desktop


https://www.youtube.com/watch?v=nQY4dIxY1H4&app=desktop

Exdiaq
2015-06-11, 16:06
Själv vet jag inte.

Å ena sidan är det inte samma person som man faktiskt blev ihop med och "villkoren" har förändras avsevärt (tänker vårdare istället för partner). Å andra sidan skulle jag känna mig som en riktig skitstövel om jag överger personen när denne kanske redan förlorar mycket. Det enda jag "vet" är att jag skulle nog göra ett försök och se hur det fungerar. Samtidigt har jag bara ett liv.

Edit: Nu tänker jag framförallt handikapp där personen blir helt förlamad och/eller får mentala handikapp. Att personen kanske blir förlamad i benen ser jag inte som ett större problem.

ceejay
2015-06-11, 16:08
Givetvis.

Arf Pingvin
2015-06-11, 16:14
Gör det som känns rätt för dig. Ingen blir lyckligare för att någon stannar mot sin vilja. Vill man stanna, gott så.

loaded
2015-06-11, 16:16
Är man kär i en person eller älskar personen så kommer nog dom flesta att stanna, likså jag.

kebne
2015-06-11, 16:24
Lika rätt eller fel som vilken annan anledning som helst.

Tricklew
2015-06-11, 16:28
Beror helt och hållet på vad handikappet består av, ett ben är nog inte så mycket till hinder. Om hon blir mentalt efter så lämnar jag direkt dock, jag förälskade mig i hennes personlighet, om den försvinner eller förändras så rullar jag hennes permobil ut på motorvägen utan en sekunds tvekan.

mangemani
2015-06-11, 16:31
för mig handlar allt om kärlek och hur mycket jag tycker om personen och vilken handikapp form vi pratar om här.
blir hon psykiskt handikappad så att hennes personlighet, sätt att tänka och resonera, (sånt som får mig att falla för en tjej i första taget) helt ändras, då tror jag knappast att mina känslor kommer att vara så som de var innan olyckan med tiden och därmed skulle det ta slut, men handlar det om ett fysiskt handikapp, typ som att hon hamnar i rullstol, vissa saker kanske skulle bli annorlunda, men jag skulle ha stannat kvar.

Sparven från Minsk
2015-06-11, 17:05
Är väl alltid okej att göra slut, oavsett anledning. Ser inte varför det skulle vara någon skillnad här.

jenni
2015-06-11, 17:08
Frågan är ju också vill den handikappade partnern vara ihop med någon ? Det är kanske hen som gör slut först

svenbanan
2015-06-11, 18:09
Känner man att man vill göra slut så ska man såklart göra slut. Huruvida anledningen är "korrekt" i andras ögon är väl högst olika. Man får väl stå för sina val och vem man är som person.

Mats J
2015-06-11, 18:12
Jag skulle ha väldigt svårt att göra slut, skulle nog stanna kvar till jag själv var djupt deprimerad och uppgiven. Skuldkänslorna skulle hålla mig kvar. Men det är en av mina största svårigheter, att göra saker jag vill och inte vad andra vill av rädsla att såra eller göra någon besviken.

Yes
2015-06-11, 18:16
Det är rätt beslut om man mår bättre/blir lyckligare av det i längden.

shadowfire
2015-06-11, 18:17
Pappan till en exflickvän fick sin fru totalt handikappad i en trafikolycka. Hon blev både rörelseförhindrad och fick rätt grava mentala handikapp. Han byggde om hela deras hus så det blev handikappanpassat och gjorde massor som han inte kunde få ekonomiskt stöd för, men för att hennes liv skulle bli så bra som det kunde bli.

Två år senare bröt han upp med henne, träffade en ny kvinna och gifte om sig.

Motivering? Kärleken dog.

CalleP
2015-06-11, 18:27
Har aldrig älskat någon på det sättet så har svårt att sätta mig in i den situationen. Men om personen du älskade inte finns kvar så blir det svårt att motivera sig i längden hur kallt det än kan låta..

Alkro
2015-06-11, 18:52
Bara jag som läste titeln som "Partner blir kidnappad..."?

Olegh
2015-06-11, 19:48
En extremt märklig fråga må jag säga.

ceejay
2015-06-11, 20:01
Bara jag som läste titeln som "Partner blir kidnappad..."?

Nope :)

filmjölk
2015-06-11, 21:51
Så extremt svår fråga så jag fegar mig genom att säga att båda alternativen är fel.

Bärsärk
2015-06-11, 23:36
Kan man inte älska med varandra så kommer det nog inte hålla länge.

cero
2015-06-11, 23:53
Pappan till en exflickvän fick sin fru totalt handikappad i en trafikolycka. Hon blev både rörelseförhindrad och fick rätt grava mentala handikapp. Han byggde om hela deras hus så det blev handikappanpassat och gjorde massor som han inte kunde få ekonomiskt stöd för, men för att hennes liv skulle bli så bra som det kunde bli.

Två år senare bröt han upp med henne, träffade en ny kvinna och gifte om sig.

Motivering? Kärleken dog.

Tråkigt att höra. Han försökte i alla fall. Måste ha varit mental tortyr att se sin fru på det sättet under åratal.

För att svara på ursprungsfrågan: Givetvis måste man få avsluta en relation av vilken anledning som helst egentligen. Är man olycklig måste man åtgärda det. Om jag hade blivit handikappad hade jag definitivt inte velat tvinga min fru ta hand om mig och mata mig med sked i all evighet, vore bara hemskt att utsätta någon för det.

Grazzafukkinrazzi
2015-08-11, 16:58
Bump. These hoes aint loyal, mane.


Marco Pietrowski, pro fitness model, was dumped by his fiancee today.
He was involved in a car accident last year that left him paralyzed. His fiancee vowed to stick by his side. For a time, everything seemed to be going well. He was making steps in his recovery (minor ones, being able to feed himself etc). He constantly posted about how he was so grateful for her, she was his rock etc. together forever through thick and thin you know the drill.
Occasionally she would do a post of her own, about how proud she was, how much she loved him etc.


http://i.imgur.com/SKn5GFH.jpg