handdator

Visa fullständig version : Variera mellan OL och SL-böj?


exevision
2015-06-11, 13:21
Finns det någon anledning att köra något pass med OL-böj när ens mål är styrka i SL-böjen? Eller är en högre frekvens i SL-böjen att föredra?

ceejay
2015-06-11, 13:23
Absolut. Se OL-böj som en sekundärövning/assistansövning till SL-böj.

exevision
2015-06-11, 13:31
Absolut. Se OL-böj som en sekundärövning/assistansövning till SL-böj.

Ditt resonemang kring det?

ceejay
2015-06-11, 13:32
Att man tränar kroppen ur så många perspektiv som möjligt. Mer quadträning exempelvis.

På samma sätt som man kan argumentera för att man istället bara kör vanliga marklyft, så komplementerar man med både långa mark och korta mark.

exevision
2015-06-11, 13:42
Sant.

Skulle OL-böj vara att föredra framför frontböj i denna situation?

ceejay
2015-06-11, 13:45
Jag tror det är personligt. Tar man Dan Green som exempel som tävlar i styrkelyft så kör han både high bar och frontböj som komplement på sina off season-perioder.

Han har sagt att han gillar frontböj väldigt mycket för att verkligen fokusera på quads.

Skulle jag välja åt dig skulle jag köra high bar som andraövning, efter att du har kört lowbar, och frontböj på en helt egen dag.

koncept
2015-06-11, 15:27
OL-böj är ett mycket bra komplement.

I förra träningsperioden (från serie 1 i januari till serie 2 i maj) körde jag djupa OL-böjar (stången högt, smalare stans, strax under parallellt djup, 1s paus) i snitt 2 utav 5 böjpass i veckan (böjer alla pass).

Om jag jämför med gamla filmer så har jag verkligen fått en bättre explosivitet och brytböjandet har i princip försvunnit. Låren har vuxit mycket också med stor förbättring på svepet.

Frontböj kördes ingenting den perioden. Nu har det dock kommit in i programmet igen. Eftersom OL-böj är mer likt tävlingsböj än frontböj så bör det rimligtvis ha en högre direkt överföring. Sen kan perioder med frontböj säkert vara bra för att lägga ytterligare fokus på framsida lår och få bra hållning genom lyftet.

exevision
2015-06-11, 15:33
Det finns en anledning till att jag vill undvika frontböjen. Och det är att min träningspartner kör den och vill inte ta ner dennes motivation då jag är betydligt starkare i den är vad partnern är. Så tänkte att OL-böj kanske vore bra för mig. Men frontböjen tar ju lite annorlunda på bålen och det är svårt att få likvärdig träning. Vill inte kasta in onödigt mycket isolerade övningar, men kanske får göra det?

exevision
2015-06-11, 15:34
OL-böj är ett mycket bra komplement.

I förra träningsperioden (från serie 1 i januari till serie 2 i maj) körde jag djupa OL-böjar (stången högt, smalare stans, strax under parallellt djup, 1s paus) i snitt 2 utav 5 böjpass i veckan (böjer alla pass).

Om jag jämför med gamla filmer så har jag verkligen fått en bättre explosivitet och brytböjandet har i princip försvunnit. Låren har vuxit mycket också med stor förbättring på svepet.

Frontböj kördes ingenting den perioden. Nu har det dock kommit in i programmet igen. Eftersom OL-böj är mer likt tävlingsböj än frontböj så bör det rimligtvis ha en högre direkt överföring. Sen kan perioder med frontböj säkert vara bra för att lägga ytterligare fokus på framsida lår och få bra hållning genom lyftet.

Det låter ju bra! :)

ceejay
2015-06-11, 15:46
Vad snällt att inte frontböja pga träningskompis :P

pezrulezhaakon
2015-06-12, 08:27
*popcorn*Sant.

Skulle OL-böj vara att föredra framför frontböj i denna situation?

OL-böj är ju frontböj...

pezrulezhaakon
2015-06-12, 08:28
Absolut. Se OL-böj som en sekundärövning/assistansövning till SL-böj.

Tvärtom funkar bra också.

DudX
2015-06-12, 09:12
*popcorn*

OL-böj är ju frontböj...

Nej.
OL-böj är highbar med (ca)axelbred stance, en ganska så lodrät vinkel i ryggen och djup böj.

Frontböj är Frontböj .

pezrulezhaakon
2015-06-12, 09:57
Nej.
OL-böj är highbar med (ca)axelbred stance, en ganska så lodrät vinkel i ryggen och djup böj.

Frontböj är Frontböj .

Nej. Då har du blandat ihop det med SL-böj. S=styrke L=lyft. O=olympisk L=lyftning

rememberence
2015-06-12, 10:00
Nej.
OL-böj är highbar med (ca)axelbred stance, en ganska så lodrät vinkel i ryggen och djup böj.

Frontböj är Frontböj .

Så tänker jag också om det och samtliga jag känner som tränar :)

Mart|n
2015-06-12, 10:17
Nej. Då har du blandat ihop det med SL-böj. S=styrke L=lyft. O=olympisk L=lyftning

Nej.

Det är väldigt många i hela världen som använder begreppet "OL" böj/squat som annan benämning för knäböj med hög stångplacering och vanligtvis utförs övningen med ca axelbredd eller något bredare stans. Det är helt enkelt allmänt vedertaget i hela världen.

exevision
2015-06-12, 11:01
Okej, då säger vi så här, variera mellan hög och låg-stångplacering, är det bra om målet är styrka i den låga?

(Så sparar vi den diskussionen.)

rememberence
2015-06-12, 11:10
Okej, då säger vi så här, variera mellan hög och låg-stångplacering, är det bra om målet är styrka i den låga?

(Så sparar vi den diskussionen.)

Variation i sin träning är oavsett alltid bra enligt mig :)

pezrulezhaakon
2015-06-12, 11:39
Nej.

Det är väldigt många i hela världen som använder begreppet "OL" böj/squat som annan benämning för knäböj med hög stångplacering och vanligtvis utförs övningen med ca axelbredd eller något bredare stans. Det är helt enkelt allmänt vedertaget i hela världen.

OL- böj har under mina 30år alltid handlat om frontböj. SL- böj har för mig alltid varit bakom nacken. Antingen som highbar eller lowbar. Att man sedan har olika godkända tekniker inom SL har inte med saken att göra.

DudX
2015-06-12, 11:42
Jag brukar, i min uppvärmning, köra några set med bred stance och låg stångplacering.
För att jag tycker lowbar med bred fotstance värmer upp/stretchar insida lår väldigt bra.

Men jag tycker att man ska böja den stilen man vill bli bra på.

svenbanan
2015-06-12, 12:22
OL- böj har under mina 30år alltid handlat om frontböj. SL- böj har för mig alltid varit bakom nacken. Antingen som highbar eller lowbar. Att man sedan har olika godkända tekniker inom SL har inte med saken att göra.

Den uppdelningen du gör har jag aldrig stött på tidigare. Jag tror att de flesta med OL-böj menar smal stans, hög stångplacering och gärna "ass to grass" (och inte "bara" ned till parallellt). Dvs så som tyngdlyftare tränar knäböj.

pezrulezhaakon
2015-06-12, 12:34
Den uppdelningen du gör har jag aldrig stött på tidigare. Jag tror att de flesta med OL-böj menar smal stans, hög stångplacering och gärna "ass to grass" (och inte "bara" ned till parallellt). Dvs så som tyngdlyftare tränar knäböj.

Tycker det är konstigare att de ens jämför med tyngdlyftning när de har stången bakom nacken, oavsett hur utförandet är.
För mig är det du skriver bara ännu en variant av SL då stången är på nacken.
Men vill folk krångla till det så ska inte jag stå i vägen...

Mart|n
2015-06-12, 12:38
OL- böj har under mina 30år alltid handlat om frontböj. SL- böj har för mig alltid varit bakom nacken. Antingen som highbar eller lowbar. Att man sedan har olika godkända tekniker inom SL har inte med saken att göra.

OL-böj får jättegärna vara frontböj för dig, men mer eller mindre alla andra i hela världen håller inte med dig.

Jag ser förövrigt tyvärr inte relevansen i varken din trettioåriga erfarenhet eller din sista mening.

ceejay
2015-06-12, 12:42
OL-böj får jättegärna vara frontböj för dig, men mer eller mindre alla andra i hela världen håller inte med dig.

Jag ser förövrigt tyvärr inte relevansen i varken din trettioåriga erfarenhet eller din sista mening.

precis, det räcker t.o.m att bildgoogla olympic squat, så ser du bara highbar-böjar atg.

pezrulezhaakon
2015-06-12, 12:46
OL-böj får jättegärna vara frontböj för dig, men mer eller mindre alla andra i hela världen håller inte med dig.

Jag ser förövrigt tyvärr inte relevansen i varken din trettioåriga erfarenhet eller din sista mening.

Jaha ok.

Ohjo
2015-06-12, 16:49
Fast om man ska va den som är den så "borde" frontböj vara OL-böj. Eftersom de är en rörelse i stöt grenen.

Tapatalk

Matsa
2015-06-12, 18:01
När någon talar om SL-böj eller OL-böj så vill de oftast beskriva ett visst utförande, saker som hur mycket de fäller eller stångplacering etc. I frontböj kan man inte göra på så många olika sätt och därför finns inget behov av att kalla det något annat än frontböj. (Ok, om man ska vara petig så kan man ha olika fotplacering och böja olika grunt men jag tycker inte att vi behöver vara riktigt så argumentationskåta.)

Förövrigt räcker det, som Ceejay påpekade, med en snabb bildgoogling för att reda ut begreppen så det är inte mycket att diskutera.

Arne Persson
2015-06-12, 20:18
OL- böj har under mina 30år alltid handlat om frontböj. SL- böj har för mig alltid varit bakom nacken. Antingen som highbar eller lowbar. Att man sedan har olika godkända tekniker inom SL har inte med saken att göra.

Under mina ynka 45 års träning inkl. det ena och det andra så efter obefintligt övervägande går min röst till Kolos visa hydralpress Mart|n. :)

oscarovegren
2015-06-12, 21:03
Det finns en anledning till att jag vill undvika frontböjen. Och det är att min träningspartner kör den och vill inte ta ner dennes motivation då jag är betydligt starkare i den är vad partnern är. Så tänkte att OL-böj kanske vore bra för mig. Men frontböjen tar ju lite annorlunda på bålen och det är svårt att få likvärdig träning. Vill inte kasta in onödigt mycket isolerade övningar, men kanske får göra det?

Haha du kan ju inte skippa övningar för att andra kör dem. Frontböj!

OL: Highbar ATG
SL: Highbar/Lowbar pararell

pezrulezhaakon
2015-06-12, 22:41
Under mina ynka 45 års träning inkl. det ena och det andra så efter obefintligt övervägande går min röst till Kolos visa hydralpress Mart|n. :)

Ja, det är ju inte första gången som saker krånglas till i onödan...

Arne Persson
2015-06-12, 23:06
Ja, det är ju inte första gången som saker krånglas till i onödan...

Ang. "Krångla till" så ligger alla vi dödliga i lä jmf med eder... :)

exevision
2015-06-13, 08:38
Haha du kan ju inte skippa övningar för att andra kör dem. Frontböj!

Jo, man kan faktiskt visa omtanke.

pezrulezhaakon
2015-06-13, 08:51
Ang. "Krångla till" så ligger alla vi dödliga i lä jmf med eder... :)

Nädu min vän, då har du fortfarande skygglapparna på..

Arne Persson
2015-06-13, 08:56
Nädu min vän, då har du fortfarande skygglapparna på..

I så fall inte mer än andra dödliga här... ;)

hurril
2015-06-13, 10:35
Nej. Då har du blandat ihop det med SL-böj. S=styrke L=lyft. O=olympisk L=lyftning

Nej du har blandat ihop det. OL-are kör sin bakböj med stången högt och knäna långt fram för att hålla överkroppen upprät. De kör även frontböj så klart men alls inte så mycket överlag som man kan tro eftersom den inte är så lätt att lasta tungt i.

Arne Persson
2015-06-13, 12:14
Nej du har blandat ihop det. OL-are kör sin bakböj med stången högt och knäna långt fram för att hålla överkroppen upprät. De kör även frontböj så klart men alls inte så mycket överlag som man kan tro eftersom den inte är så lätt att lasta tungt i.

Amen!

Arne Persson
2015-06-13, 12:29
Det är RIKTIGT spännande...!*popcorn* Kan detta vara FÖRSTA gången under forumets långa historia som vårt stora orakel tvingas ge sig och erkänna att han hade fel...? :d

exevision
2015-06-13, 13:56
Det är RIKTIGT spännande...!*popcorn* Kan detta vara FÖRSTA gången under forumets långa historia som vårt stora orakel tvingas ge sig och erkänna att han hade fel...? :d

Moget...

Arne Persson
2015-06-13, 14:22
Moget...

Sorry Mr fanboy...

pezrulezhaakon
2015-06-13, 14:45
Det är RIKTIGT spännande...!*popcorn* Kan detta vara FÖRSTA gången under forumets långa historia som vårt stora orakel tvingas ge sig och erkänna att han hade fel...? :d

Att jag har en smidigare benämning är inget jag skäms för.

Arne Persson
2015-06-13, 15:02
Att jag har en smidigare benämning är inget jag skäms för.

:D ... men aldrig erkänna faktum i denna fråga? Man kan bara buga. :bow:

Matsa
2015-06-13, 17:17
Att jag har en smidigare benämning är inget jag skäms för.

Du har onödigt många benämningar för en övning som bara behöver en, det tycker jag snarare att är osmidigt.

exevision
2015-06-13, 17:18
Sorry Mr fanboy...

Nä, men vi är många som är less på detta tjafs er emellan.

Matsa
2015-06-13, 17:26
Nä, men vi är många som är less på detta tjafs er emellan.

Sant, och för att hålla mig till trådens ämne så tycker jag att det som behöver sägas sades redan på första sidan. Ja, jag tror att det är bra att variera mellan olika varianter av böj. Om du inte vill knäcka din träningspartner kanske du kan köra frontböj med långsamt tempo eller stopp i botten för att hålla ned vikten?

exevision
2015-06-13, 17:37
Sant, och för att hålla mig till trådens ämne så tycker jag att det som behöver sägas sades redan på första sidan. Ja, jag tror att det är bra att variera mellan olika varianter av böj. Om du inte vill knäcka din träningspartner kanske du kan köra frontböj med långsamt tempo eller stopp i botten för att hålla ned vikten?

Bra tanke. Kan utfall med stången fram ge något liknande som frontböj?

Matsa
2015-06-13, 17:48
Kanske om du kör korta kliv men eftersom det inte går att lasta lika mycket så tror jag att du går miste om lite bålträning. Hursomhelst är utfall bra grejer.

exevision
2015-06-13, 18:41
Kanske om du kör korta kliv men eftersom det inte går att lasta lika mycket så tror jag att du går miste om lite bålträning. Hursomhelst är utfall bra grejer.

Fast bålen får ju jobba med sidorörelser?

Arne Persson
2015-06-13, 19:05
Bra tanke. Kan utfall med stången fram ge något liknande som frontböj?

Utfall var vanligt förr i frivändning och ryck innan sittstilerna. Inledde själv OL-karriären med att lära mig utfallsteknikerna. Hade nytta av dom när jag därefter lärde mig sitt-tekniken. :)

Matsa
2015-06-14, 01:10
Fast bålen får ju jobba med sidorörelser?

Det har du rätt i, man får kanske helt ok bålträning av utfall men jag tror inte att det blir samma bålträning som av tunga frontböj. Eller så är det bara jag som tycker så för att jag är kass på utfall. Om man är oldschool tyngdlyftare och duktig på splitvarianterna av ryck och stöt (som Arne pratade om) så kanske man kan lasta tungt i den övningen också. :)

Vad klassas förresten som tungt i utfall? Jag brukar ju liksom aldrig använda mycket mer än 70kg...

Sheogorath
2015-06-14, 09:08
Utfall var vanligt förr i frivändning och ryck innan sittstilerna. Inledde själv OL-karriären med att lära mig utfallsteknikerna. Hade nytta av dom när jag därefter lärde mig sitt-tekniken. :)

Hehe. Coolt!

http://www.gryphon-sc.com/.a/6a00d8341ce2aa53ef01347fe08538970c-800wi

pezrulezhaakon
2015-06-14, 09:59
Utfall var vanligt förr i frivändning och ryck innan sittstilerna. Inledde själv OL-karriären med att lära mig utfallsteknikerna. Hade nytta av dom när jag därefter lärde mig sitt-tekniken. :)

Min gamle tränare S.O Magnusson hade den tekniken.

hurril
2015-06-14, 12:00
Hehe. Coolt!

http://www.gryphon-sc.com/.a/6a00d8341ce2aa53ef01347fe08538970c-800wi

Varför körde Göran Person OL förut?

Mart|n
2015-06-14, 12:08
Varför körde Göran Person OL förut?

Han är en autobot! Det ser du på trikån. Han förvandlas till en politiker vid behov (?).

Skickat från min SM-G920F via Tapatalk