handdator

Visa fullständig version : Fäller ryggen tidigt i knäböj - Var är jag förmodligen stel?


Stoltz
2015-06-11, 10:47
Tjo!

Jag är inne på min ca tolfte runda att försöka knäböja och försöker hitta var mina fel ligger.

En sak jag märker oavsett vikt är att när jag når ca 100-110 grader i djup så börjar jag fälla ryggen. Jag kan inte med all min viljestyrka hålla den rak.

Jag har rätt mycket rygg och benproblem sen födseln men tänkte sluta vara en fi**a och faktiskt se om det kan vara något jag kan lösa. I brist på bilder och film i nuläget, vilka muskler är det troligtvis som är stela när det börjar redan i det "djupet"?

#ass2mass #bullen

MaQue
2015-06-11, 10:49
Hur brett står du? Hur har du fötterna? Sett från sidan, var ligger centrum på stången i förhållande till centrum på foten?

Stoltz
2015-06-11, 10:57
Hur brett står du? Hur har du fötterna? Sett från sidan, var ligger centrum på stången i förhållande till centrum på foten?

Hur brett:
Axelbrett.

Vart pekar fötterna:
Framåt med en väldigt lätt utåtvridning.

Var ligger stången:
Nu hoppas jag att förstår dig rätt - Stången vilar strax under trapzen, och i startposition mer eller mindre parallellt med hälen.

Loke
2015-06-11, 12:08
Vrid ut fötterna lite mer och tryck ut knäna. Öppna upp höften. Låren måste bort från platsen där du vill ha överkroppen. Däri ligger felet hos nästan alla som knäböjer riktigt dåligt, oavsett vad det i sin tur beror på.

anvihl
2015-06-11, 13:01
Hur är det med fotledsrörligheten? Låter som att det kan vara det. Börja med att vrida ut fötterna mer och se om det hjälper, testa ev också att stå lite bredare och sätt dig ned mer mellan benen, brukar bli lättare för fotlederna också. Testa Ol-skor är ett alternativ också.

En snabb övning man kan göra för att se vart man ligger till med fotlederna:
6b5mlWFic1c

Du bör komma en rätt bra bit över tårna med knäna om du eftersträvar en upprätt stil i böjen.

Bmwtwinturbo
2015-06-11, 13:09
Min böj blev väsentligt mycket bättre teknikmässigt när jag bytte till high-bar. Värt att testa kanske?

ceejay
2015-06-11, 13:13
Kan du filma korteman?
Det krävs en del rörlighet i både fotleder och höfter för att böja bra, speciellt om man är lång.

Old Nick
2015-06-11, 14:06
Japp, vrid ut fötterna. Alltför många har höfterna i vägen och fattar det inte. Testa att stå lite bredare och vinkla dem 45 grader utåt. Kan du då fortfarande inte komma ner är det förmodligen stelhet som är problemet, men då lär du med största sannolikhet kunna känna var problemet sitter.

Stoltz
2015-06-11, 14:20
Vrid ut fötterna lite mer och tryck ut knäna. Öppna upp höften. Låren måste bort från platsen där du vill ha överkroppen. Däri ligger felet hos nästan alla som knäböjer riktigt dåligt, oavsett vad det i sin tur beror på.
Det har jag inte tänkt på, det är värt att testa!

Hur är det med fotledsrörligheten? Låter som att det kan vara det. Börja med att vrida ut fötterna mer och se om det hjälper, testa ev också att stå lite bredare och sätt dig ned mer mellan benen, brukar bli lättare för fotlederna också. Testa Ol-skor är ett alternativ också.

En snabb övning man kan göra för att se vart man ligger till med fotlederna:
6b5mlWFic1c

Du bör komma en rätt bra bit över tårna med knäna om du eftersträvar en upprätt stil i böjen.
Den är rejält dålig, testade nyss. Vi kan ju lugnt säga att mitt knä var långt ifrån väggen. Jag gör just nu Sheos squat stretch faktiskt, och det har blivit bättre men det är mycket att jobba på så det får ta sin tid!

Min böj blev väsentligt mycket bättre teknikmässigt när jag bytte till high-bar. Värt att testa kanske?
Will do this!

Kan du filma korteman?
Det krävs en del rörlighet i både fotleder och höfter för att böja bra, speciellt om man är lång.
Jag ska försöka filma. Jag har ju vanan att dra upp huvan, blåsa ut så många jag kan ur mitt fokus när jag tränar, men ska fånga någon som kan filma mig.

Japp, vrid ut fötterna. Alltför många har höfterna i vägen och fattar det inte. Testa att stå lite bredare och vinkla dem 45 grader utåt. Kan du då fortfarande inte komma ner är det förmodligen stelhet som är problemet, men då lär du med största sannolikhet kunna känna var problemet sitter.
Ska försöka detta med. Jag känner mig väldigt osäker på att känna var problemet ligger, eftersom jag gärna blandar ihop det med de medfödda problemen, vilket jag nu ska försöka se om jag kan komma runt. Även om jag aldrig kommer kunna göra en perfekt knäböj så tror jag nog att där finns mycket att förbättra.

BoBBoLoVe
2015-06-11, 14:50
Jag tycker att det låter som en fråga om teknik. Min rygg rundade alltid i början innan jag förstod att jag måste öppna upp höften och "trycka ut" knäna. När du väl hittar rätt så känner du skillnaden. Jag tror det är väldigt sällan det är ren och skär stelhet som hindrar en person från att kunna knäböja till strax under parallelt. Om du är väldigt stel i fotlederna så kan du ju bredda din stance, det går att böja med nästan helt raka smalben (behöver ju inte vara så extrem).

BobaFett
2015-06-11, 16:51
Ju längre ut med knäna du står desto mer upprätt kan du knäböja.

Om knäna åker framför fötterna så blir du mer upprätt också. Om röven åker bakåt måste du fälla.

Det är en balansövning. Det är enkel fysik.

Har du problem med stelhet i foten kan du inte trycka fram knäna och du måste fälla mer med ryggen.

Har du stelhet i höften eller gluteus/hamstrings kan du inte fälla framåt och du måste böja mer upprätt alternativt buttwink.

Enkel fysik.

BobaFett
2015-06-11, 16:57
I brist på bilder och film i nuläget, vilka muskler är det troligtvis som är stela när det börjar redan i det "djupet"?

#ass2mass #bullen

Det behöver inte vara några stela muskler. Det kan vara hur du är byggd.

z_bumbi
2015-06-12, 08:51
Eftersom ingen (?!) har frågat så vad har du för problem med ben och rygg? (PM funkar)

Om de existerande problemen inte är något som inverkar så brukar svaret vara att den perfekta böjen inte finns och att inte ens de 60 kilo tunga tyngdlyftarna alla har en "perfekt" böj, leta istället efter en teknik som är "perfekt" för just dig och jobba utifrån den. Det är så många som slösar bort massor av tid genom att försöka efterlikna något som de inte kan uppnå istället för att fokusera på att få till den teknik som de faktiskt kan nå.
Mer konkreta tekniktips kan jag inte ge utan att veta betydligt mer för jag är inte synskt.