handdator

Visa fullständig version : Stångplacering high bar


Aping
2015-06-10, 23:41
Hej!

Jag hittar ingen bekväm high bar-position att placera stången på. Vill ha stången riktigt högt upp som på denna bilden, dvs ovanför axlarna:
http://www.mashelite.com/wp-content/uploads/2015/04/Lu-Squat.jpg

Mina frågor:
1. På vilka strukturer vilar stången i bilden?
2+. Tyvärr verkar det som om det högsta jag kan komma är precis under kanten för acromion.

Så fort jag flyttar stången ovanför den positionen ligger stången väldigt obekvämt på nackkotorna eller mot liten kulle längst ut uppe på toppen av acromion. Försöker att trycka ihop skulderbladen för att skapa en köttkudde men det verkar inte räcka när jag lägger på vikt på stången.

Kan jag vara missbildad så att jag inte kan ha stången så högt som jag vill utan kontakt med någon spetsig skelettdel? Eller är jag bara för o-biff för att kunna skapa tillräcklig köttkudde? :) Har ni några tips på hur jag ska få till det?

Här är en 3D-modell som man kan snurra på som hjäp:
Länk (http://www.innerbody.com/image/skel17.html)

Richter
2015-06-11, 06:42
Det gör inte bara ont för att du är ovan, då?

De flesta tycker att skivstången gör ont de första 3-4 träningspassen, sedan försvinner det. När jag flyttade upp stången några centimeter skedde samma sak igen: Ont och obekvämt i några pass, sedan borta.

Arne Persson
2015-06-11, 08:31
1. Pars descendensoch pars transversa M. trapezius.
2. Ditt exempel här har antagligen några års trapsaktiverande träning bakom sig och har byggt upp en bekväm "muskelkudde" att lägga stången på. :)

Morty
2015-06-11, 09:17
Du vill ha stången nedanför C7, den stora nackkotan och ovanför spina scapula. Tryck fram bröstet och håll lite smalare på stången så blir det nog bra inom några gånger. Du kan ju köra typ 5*10 på lägre vikt i början för att få lika bra träning utan att mosa skiten ur dina traps innan du har vant dg.

Aping
2015-06-11, 16:26
OK, då är det bara att sätta igång att härda sig då, tack för bra svar Richter, Arne och Morty! :)