handdator

Visa fullständig version : Vilken är era favoritparfymer?


Krutpaket
2015-06-10, 21:16
Tja,

Jag är sjukt parfymintresserad och har en massa favoriter. Har just nu ca 10-12 parfymer i samlingen. Hade nyligen närmare 20, men gav bort ett gäng :D

Hur som helst vad är era favoriter? Då tänker jag både för vår/sommar och höst/vinter samt dagtid/kvällstid.

Några av mina favoriter är:
Höst/vinter dagtid
Jean Paul Gaultier Le Male, Hugo Boss Hugo Man

Höst/vinter Kvällstid:
Lagefeldt Classic, Paco Rabanne 1 million, Dior Homme, Dior Fahrenheit, Lancome Hypnose Homme

Vår/sommar dagtid:
CK Be, Ralph Lauren Polo Blue

Vår/sommar kvällstid:
Boss Bottled, Versace Eros

Favoriten för alla lägen:
Creed Aventus

Det är bara några. Gillar även en hel del parfymer som inte kommer från "designhus/modehus".

Bärsärk
2015-06-10, 21:32
Vad är parfym?

jenni
2015-06-10, 21:34
Åh, jag är också parfymnörd.

Mina favoriter just nu är

-Jo Malone: Orange blossom, tuberose and angelica

-byredo: pulp, blanche

-by kilian: forbidden games, playing with the devil, good girl gone bad, cruel intentions

-Tom ford private blend: lys fume, jasmine rouge

Detta är några ur parfymgarderoben :)

jenni
2015-06-10, 21:36
Tja,

Jag är sjukt parfymintresserad och har en massa favoriter. Har just nu ca 10-12 parfymer i samlingen. Hade nyligen närmare 20, men gav bort ett gäng :D

Hur som helst vad är era favoriter? Då tänker jag både för vår/sommar och höst/vinter samt dagtid/kvällstid.

Några av mina favoriter är:
Höst/vinter dagtid
Jean Paul Gaultier Le Male, Hugo Boss Hugo Man

Höst/vinter Kvällstid:
Lagefeldt Classic, Paco Rabanne 1 million, Dior Homme, Dior Fahrenheit, Lancome Hypnose Homme

Vår/sommar dagtid:
CK Be, Ralph Lauren Polo Blue

Vår/sommar kvällstid:
Boss Bottled, Versace Eros

Favoriten för alla lägen:
Creed Aventus

Det är bara några. Gillar även en hel del parfymer som inte kommer från "designhus/modehus".

Creed Aventus är fin, försig har Creed många underbara dofter :)

Åsberg
2015-06-10, 21:47
Precis köpt en flaska Tom Ford Grey Vetiver, luktar helt fantastiskt. Farsan är iväg på semester också så funderar på att låta honom köpa med en flaska Noir Extreme.

Exdiaq
2015-06-10, 21:55
Favoriten för alla lägen:
Creed Aventus

Hur i hela helvete kan man betala uppemot 2000kr för en parfym?!

Gober
2015-06-10, 21:59
Just nu har jag en favorit, det är en Kenzo som jag inte orkar kolla upp namnet på. Men den luktar iaf läder och trä.

Matsa
2015-06-10, 21:59
Just nu är favoriten Maison martin margiela - replica jazz club. Dock ganska tung doft så jag brukar inte ha den dagtid och på jobbet,då brukar jag köra någon boss eller något som är lite diskret. Skulle behöva någon frisk fläkt till sommaren så det kanske blir en flaska Aqua di Parma eller något. Tips vore uppskattat!

Exdiaq
2015-06-10, 22:13
Praktiskt fråga: brukar parfymer har någon generell sista förbrukningsdag och hur länge brukar 50/75/100ml räcka? Varit i tankarna att köpa två nya men osäker på vilken volym som passar. Inte mycket lönt att köpa 100ml om den är för "gammal" efter 50ml.

kebne
2015-06-10, 22:21
De kan bli "gamla" ja. Beror på kvaliteten på ingredienserna och talangen hos doftsammansättaren :) Oftast håller de väldigt länge dock.

Exdiaq
2015-06-10, 22:25
... och vad är det för skillnad på dessa egentligen? Förutom priset.

http://cdon.se/skonhet-halsa/hugo-boss/hugo-boss-boss-bottled-edt-50ml-p27733102
http://cdon.se/skonhet-halsa/hugo-boss/hugo-boss-boss-bottled-edt-50ml-p30732394
http://cdon.se/skonhet-halsa/hugo-boss/hugo-boss-boss-bottled-edt-50ml-p29752450

ceejay
2015-06-10, 22:30
min one million har jag haft sen typ 2010, luktar fortfarande finfint.

jenni
2015-06-10, 22:54
Hur i hela helvete kan man betala uppemot 2000kr för en parfym?!

Det är en helt annan kvalite på dem,
Personligen så har jag det som intresse och lägger gärna mer pengar på exklusiva parfymer, jag kan nästan slå vad att om du besökte ett riktigt bra parfymeri i tex Paris eller Milano så skulle du ha väldigt svårt att återgå till mainstream dofter

Exdiaq
2015-06-10, 23:00
Det är en helt annan kvalite på dem,
Personligen så har jag det som intresse och lägger gärna mer pengar på exklusiva parfymer, jag kan nästan slå vad att om du besökte ett riktigt bra parfymeri i tex Paris eller Milano så skulle du ha väldigt svårt att återgå till mainstream dofter

Svårt och svårt, måste rätta munnen efter matsäcken. Men nu förstår jag varför det är så dyrt att bo i Stockholm :)

jenni
2015-06-10, 23:12
Svårt och svårt, måste rätta munnen efter matsäcken. Men nu förstår jag varför det är så dyrt att bo i Stockholm :)

Menade inte så, men jag tror du skulle förstå/känna skillnaden på dofterna

King Grub
2015-06-11, 07:28
Dom jag slipper känner lukten av är mina favoriter.

Ado2000
2015-06-11, 08:19
The One från Dolce & Gabbana har tagit mig igenom nästan två flaskor nu, den sista flaskan försöker jag få å räcka sålänge som möjligt

Klein
2015-06-11, 08:47
Dom jag slipper känner lukten av är mina favoriter.

+1. Parfymer är vedervärdiga. Sköt hygienen istället.

Exdiaq
2015-06-11, 08:50
Menade inte så, men jag tror du skulle förstå/känna skillnaden på dofterna

Okidoki, fullt möjligt!

+1. Parfymer är vedervärdiga. Sköt hygienen istället.

Fysisk aktivitet är onödigt. Ät bra mat istället.

Gober
2015-06-11, 09:14
+1. Parfymer är vedervärdiga. Sköt hygienen istället.

Du är medveten om att det i modern tid inte handlar om att dölja dålig hygien med parfym?

Däremot så är det fruktansvärt när människor missbrukar parfym och tar på sig för mycket. Eller killar som sprayar en halv burk billig deo över hela kroppen, tex Axe *spy*

Men att säga att parfymer är vedervärdiga är ju samma sak som att säga att doften av citron, cederträ, blommor osv är vedervärdiga. Mao att du hatar alla dofter som kroppen inte producerar naturligt.



När det gäller hållbarhet så har jag kvar en Hugo Boss jag köpte 1996 :D använder den inte utan bara sparat den som en kul grej, men den doftar fortfarande som den ska (tror jag).

Exdiaq
2015-06-11, 10:48
Har funderat på att byta ett tag nu och efter att ha sett omdömet på den jag använt dagtid på Fragrantica fick det bli CK Be och Boss Bottled!

Bra trådstart!

Klein
2015-06-11, 10:58
Men att säga att parfymer är vedervärdiga är ju samma sak som att säga att doften av citron, cederträ, blommor osv är vedervärdiga. Mao att du hatar alla dofter som kroppen inte producerar naturligt.

Hatar gör jag inte men parfymer hindrar mig från att avgöra om jag gillar en honas naturliga doft eller ej. Parfymer gör det också svårt för mig att andas och jag får kliande blåsor över kroppen om jag använder parfym eller parfymerade hygienprodukter.

Exdiaq
2015-06-11, 11:07
Vet inte hur jag i ord ska förmedla bilden jag får av dig Klein efter att ha läst dessa och tidigare rader. Men det är sannerligen en syn för gudarna ska du veta!

Dreas
2015-06-11, 12:04
Yves Saint Laurent eller hur det stavas. L'homme tror jag parfymen heter. Både deo och parfym I like!

Gober
2015-06-11, 12:33
Har funderat på att byta ett tag nu och efter att ha sett omdömet på den jag använt dagtid på Fragrantica fick det bli CK Be och Boss Bottled!

Bra trådstart!

De flesta CK är bra, fräscha dofter. Det bästa budgetalternativen jag köpt är en herrparfym från Bodyshop.

Själv köpt jag olika skäggoljor idag, bla drift Wood och sicilian citrus.

pizzabud
2015-06-11, 15:07
http://images.tapatalk-cdn.com/15/06/11/4a517a73a370c8a2a890375ec7595ed7.jpg

En man ska ha denna parfym!

Bailah
2015-06-11, 15:30
Boss Bottled
Issey Miyake - L'Eau d'Issey Pour Homme

Haft jag haft i drygt 15 år. Älskar dom båda och det är jag.

jenni
2015-06-11, 17:10
+1. Parfymer är vedervärdiga. Sköt hygienen istället.

Då vet du inte hur man använder parfym på rätt sätt.

Cooks
2015-06-11, 17:19
CK Shock

R Scarpa27
2015-06-11, 19:42
kul tråd då jag just fick hem 2 nya parfymer idag, en hilfiger och en boss.

köper aldrig flaskor större än 30ml då jag vill byta oftare.

hmm... jag tror jag och jennni snackade massa om parfym i en tråd för ett bra tag sedan :D

An Iron Soul
2015-06-11, 20:38
Brukar sällan använda parfymer.
Det är lite som handdukar och träningskläder, det är en "förbrukningsvara" och borde därför inte användas mer en nödvändigt.


Såhär har väl min standard "setup" sett ut.
Biotherm soothing balm / biotherm homme aftershave lotion
Jean Paul Gaultier Le Male EdT
Rosa deon från Barnängen