handdator

Visa fullständig version : Hjälp med att bestämma adekvat träningsvolym


Permaximum
2015-06-10, 19:20
Jag håller på deffa för tillfället och har med hjälp av boken "Forma Kroppen" försökt sätts ihop ett program. Jag har frekvens och övningsval färdigt. Det jag behöver hjälp med är att bestämma träningsvolymen dvs set, reps och intensitet.

Mina mål är inte att bli maximalt stark i böj, bänk och mark. Missförstå mig inte, jag vill bli progressivt starkare men SL är inte mitt mål. Målen är att få en starkare och snyggare kropp helt enkelt.

Så här ser det ut än så länge, har även skrivit in förslag på set och reps. Passen körs varannan dag. Halvkroppspassen är lite tyngre med längre vila och helkroppspassen lättare med kortare vila.

Dag 1
Överkropp
Bänkpress 5x5
Chins 5x5
Sittande rodd 4x6
Stående press 4x6

Dag 2
Underkropp
Knäböj 5x5
Marklyft 5x3
Benpress 4x6
Lårcurl 4x8
Vader 4x10
Mage 4x10

Dag 3
Helkropp
Knäböj 4x10
Sned Bänkpress 4x10
Latsdrag 4x10
Rumänska Marklyft 4x10
Curls 4x10
Triceps 4x10

Vad jag förstår av boken ska man försöka ligga kring 40-60 reps förutsatt att intensiteten är över 70% av 1RM och seten ligger 1-2 reps från failure.

Ram Dass
2015-06-10, 21:03
Ser bra ut tycker jag. Det vanligaste jag glömmer om jag inte kör med ett helt komplett träningsupplägg är progressionen. Vilket jag tror är bland de viktigaste, så glöm inte det bara. :-)

Permaximum
2015-06-10, 21:08
Bra. :) Jag tänkte köra raka set eller vad det då heter i alla övningar dvs när jag klarar tex 5x5 i en övning så höjer jag 2.5kg.