handdator

Visa fullständig version : Vilka behandlingar funkar egentligen?


Skön
2015-06-10, 18:59
Har problem med att vissa muskler ofta ömmar för att de jobbar hårt osv.


Jag håller dagligen på å masserar, rullar på bollar, foam roll, stretch ibland, knäcker hos naprapat för att inte nämna all form av träning.


Det som funkar är typ vila musklerna helt, eller funkar som i att det inte blir samma problem.


Vilka metoder funkar egentligen på riktigt?

Om man har tajta höftböjare, ska man undvika stretcha eller kan det faktiskt funka? Vad göra annars förutom stärka magen?

Sheogorath
2015-06-10, 19:09
En överansträngd muskel behöver vila. En stram muskel behöver rörlighetstränas och att man kollar styrkan hos musklerna som drar på andra hållet.

Massage, foamrolling, laser och hans moster ger jag personligen inte mycket för vid flertalet tillstånd, även om vissa svär vid det. Vid muskelbristningar har massageliknande tekniker sin plats för att få så lite ärrvävnad i muskeln som möjligt, efter utläkningen. Även vid riktiga muskelknutor, men det förkommer inte alls så ofta som vissa behandlare vill påskina. Man ser det vid långvariga spänningstillstånd i framförallt nack-skulderområdet, men där är behandlingen ändå oftast vettigast att inrikta mot den bakomliggande orsaken enbart.

Sen kan man ju tycka att massage mm är skönt, men det är något helt annat.

Bandid0
2015-06-10, 20:00
Jag tror jag har testat allt. Och det mesta fungerar i någon mån, i bemärkelsen att någonting händer, åtminstone tillfälligt. Men det enda som gett någorlunda långvarig effekt för mig har varit stretching i kombination med styrketräning, t.ex. stretch av en muskel och träning av antagonist. Detta har inte löst alla problem för mig, men det är det enda som gett bestående effekt.

L-Sami
2015-06-11, 08:41
Det första är väl ta reda på varför det ömmar innan man börjar med tusen olika behandlingar, t ex kommer smärtan från en muskel, sena, sen-muskelövergången eller ledband. Hur är funktionen styrkan, stabiliteten, rörligheten, muskeltöjbarhet, proprioceptionen osv vid den aktuella leden och ledens muskler och närliggande leder. Hur länge har man gått med skadan har också betydelse vilken behandling som är relevant. Sen hur är den psykiska statusen, är man stressad så påverkar det också kroppen med stelhet och högre muskeltonus. Ibland behöver man få ner patienten ner i varv innan man åtgärdar komplexa problem. Det finns fler faktorer som påverkar.