handdator

Visa fullständig version : Bulka under ramadan?


Physiques
2015-06-10, 17:23
Tja!

Om drygt en vecka kommer jag att börja fasta 20 timmar om dygnet från allt i matväg vilket alltså ger cirka 4 timmar ätfönster, vill väldigt gärna fortsätta bulken därför undrar jag om det är möjligt att öka i muskler trots denna fasta och att all näring under dagen tas in på 4 timmar?

Bandid0
2015-06-10, 17:31
Det är teoretiskt möjligt, men jag tror inte du fixar att äta dig till ett överskott på fyra timmars ätarfönster.

Utifrån mina egna erfarenheter så finns det dock förutsättningar under vilka ett sådant företagande kan vara möjligt. Har man t.ex. dietat ner sig extremt så är det inga problem att äta enorma mängder mat på kort tid.

Du får väl helt enkelt prova.

z_bumbi
2015-06-10, 17:35
Hur mycket energi äter du idag?
Hur jobbigt tycker du det är att nå den nivån?

Physiques
2015-06-10, 17:51
Hur mycket energi äter du idag?
Hur jobbigt tycker du det är att nå den nivån?

3000-3500kcal om dagen och har inga problem att nå det alls. Att få i mig maten ska inte vara några problem dock vill jag veta vetenskapen bakom det.

R Scarpa27
2015-06-10, 18:52
3000-3500kcal om dagen och har inga problem att nå det alls. Att få i mig maten ska inte vara några problem dock vill jag veta vetenskapen bakom det.

Funkar fint, om du ska träna gör det innan första måltiden för att vara opti.
Drar själv i mig mesta maten under få timmar kvällstid.

Sverker
2015-06-10, 19:46
Varför inte ta en sak i sänder. Först Ramadan och sedan viktökning månaden efteråt.

Oavsett varför man har Ramadan måste det vara svårt att träna på eftermiddagen och kvällen när man inte dricker vatten under dagen.

cero
2015-06-10, 20:26
Jag är ingen muslim, men är inte poängen med Ramadan att man inte ska äta så mycket? Känns som hela poängen är rätt bortkastad om man trycker i sig ett överskott på ett par timmar och sedan är mätt hela dagen. Man vill ju dock inte svälta heller med tanke på att det är en ganska lång tidsperiod.

Anton Fräs
2015-06-10, 21:14
Inga problem med att fördela intaget under de timmarna, så länge du klarar av att inta det.

Varför inte ta en sak i sänder. Först Ramadan och sedan viktökning månaden efteråt.

Oavsett varför man har Ramadan måste det vara svårt att träna på eftermiddagen och kvällen när man inte dricker vatten under dagen.

Klarar OS atleter av det så kan säket en motionär göra det.

Jag är ingen muslim, men är inte poängen med Ramadan att man inte ska äta så mycket? Känns som hela poängen är rätt bortkastad om man trycker i sig ett överskott på ett par timmar och sedan är mätt hela dagen. Man vill ju dock inte svälta heller med tanke på att det är en ganska lång tidsperiod.

Det handlar helt enkelt om att fasta från gryning till skymning. Under övriga tider av dygnet brukar folk äta hejvilt.

Physiques
2015-06-10, 22:01
Jag är ingen muslim, men är inte poängen med Ramadan att man inte ska äta så mycket? Känns som hela poängen är rätt bortkastad om man trycker i sig ett överskott på ett par timmar och sedan är mätt hela dagen. Man vill ju dock inte svälta heller med tanke på att det är en ganska lång tidsperiod.

En anledning av att man fastar och den jag känner är viktigast är att man känner av hungern och lidandet fattiga har och det kommer jag garanterat göra, sen lär jag inte bli mätt i 20 timmar om jag slänger i mig 3000kcal på en gång.

kebne
2015-06-10, 22:10
Är nog fördelaktigt att träna så nära som möjligt innan du bryter fastan. Annars är det nog inga större problem eller skillnader som kommer att ske jämfört med vanligt.

Physiques
2015-06-10, 22:41
Är nog fördelaktigt att träna så nära som möjligt innan du bryter fastan. Annars är det nog inga större problem eller skillnader som kommer att ske jämfört med vanligt.

Okej låter ju bra.

Som jag förstått det kommer jag vara väldigt insulinkänslig och första målet efter träning hade ju varit opti, tror ni en protteshake och lite snabba kolisar precis innan passet kommer göra det mindre opti?

kebne
2015-06-10, 22:48
Nej knappast men då tränar du väl under din ätperiod isf och får då mindre tid att äta på? Om inte så är det antagligen inget direkt negativt med att dricka en "gainer" innan passet.

ARMSTARK
2015-06-11, 11:04
Det kan aldrig bli opti på något sätt med 20 timmars fasta om dygnet så du får göra det bästa av de 4 andra. Jag skulle hälla i mig kopiösa mängder proteindrinkar/gainers. Och är det bara kalorierna man är ute efter så varför inte dricka lite matolja.

AquaRegia
2015-06-11, 11:17
Jag har haft ett ätfönster på 4 timmar de senaste 2 åren och har under den tiden bulkat två gånger utan några större bekymmer.

z_bumbi
2015-06-11, 11:52
Det kan aldrig bli opti på något sätt med 20 timmars fasta om dygnet så du får göra det bästa av de 4 andra. Jag skulle hälla i mig kopiösa mängder proteindrinkar/gainers. Och är det bara kalorierna man är ute efter så varför inte dricka lite matolja.

Har man inga problem att få i sig kalorierna blir det snarare värre om man gör enligt din variant. Har man däremot problem att få i sig kalorierna så kanske en större gainer efter träningen kan vara något att fundera på men kalorimängderna i det här faller är inte direkt enorma.

ARMSTARK
2015-06-11, 14:21
Har man inga problem att få i sig kalorierna blir det snarare värre om man gör enligt din variant. Har man däremot problem att få i sig kalorierna så kanske en större gainer efter träningen kan vara något att fundera på men kalorimängderna i det här faller är inte direkt enorma.

Men vad jag vet finns det ingen övre gräns för hur många kalorier kroppen kan ta upp så är det bulk man är ute efter så är det bara att hälla i sig så mycket som möjligt under den begränsade tiden. Eller missförstod jag vad du menade?

Ado2000
2015-06-11, 14:43
Jag är ingen muslim, men är inte poängen med Ramadan att man inte ska äta så mycket? Känns som hela poängen är rätt bortkastad om man trycker i sig ett överskott på ett par timmar och sedan är mätt hela dagen. Man vill ju dock inte svälta heller med tanke på att det är en ganska lång tidsperiod.

Du har faktiskt rätt då en stor del av poängen med ramadan inte bara handlar om hålla sig borta från mat under en vis tid men även hålla en viss självbehärskning på alla de fronter det behövs under hela den månaden. Så även om man håller sig borta från mat å drick under större delen av dan så är inte bör man inte försöka trycka i sig allt som kommer in ens väg bara för att man kan.

z_bumbi
2015-06-11, 17:41
Men vad jag vet finns det ingen övre gräns för hur många kalorier kroppen kan ta upp så är det bulk man är ute efter så är det bara att hälla i sig så mycket som möjligt under den begränsade tiden. Eller missförstod jag vad du menade?

Så mycket som möjligt under fyra timmar från flytande föda blir antagligen utan problem 5 Mcal och även om TS "bara" når 4 Mcal så är det över det som behövs. Dessutom är det mesta av det näringsfattigt, meningslöst mycket protein och bristen på fibrer kommer att göra sig gällande. Om det vore en enstaka dag och man har ett stort energibehov så funkar det men nu är det en längre period.