handdator

Visa fullständig version : Hur många kalorier gör man av med vid 1 timmes promenad?


phattrance
2015-06-08, 19:08
Har skaffat en Fitbit one stegräknare och misstänker att den visar att jag förbrukar för många kalorier.
Testade att gå lite snabbt till jobbet idag (1timme och 15min) och enligt fitbiten så har jag gjort av med ca 140 kalorier PER KVART (observera att fitbiten även räknar med vad kroppen gör av med utan att man tränar). 140 kalorier per kvart låter lite väl mycket när man promenerar eller vad tycker ni? Antal steg hamnade på ca 8000 och ca 7km promenad.

Jag väger 75kg och är 180cm lång.

Så nu till min fråga, hur många kalorier gör man egentligen av med när man promenerar 1 timme?

cero
2015-06-08, 19:17
Vild gissning: 100 per kvart. 400 kcal för en timmas promenad låter rimligt.

Köttis
2015-06-08, 19:22
Vild gissning: 100 per kvart. 400 kcal för en timmas promenad låter rimligt.

400 kcal mer än om man suttit och tittat på TV eller 400 kcal inklusive det man gjort av med annars?

cero
2015-06-08, 19:47
Jag tänkte den basala förbrukningen + 400 kcal per timma, hur mycket det nu blir.

Beemel
2015-06-08, 19:52
Brukar räkna med tumregeln, kroppsvikten per kilometer för löpning. Funkar ganska bra på promenader också gissar jag, kanske något lägre men inte sån extrem skillnad.

Så 400 är nog en rätt ok gissning

Richter
2015-06-08, 20:12
Brukar räkna med tumregeln, kroppsvikten per kilometer för löpning. Funkar ganska bra på promenader också gissar jag, kanske något lägre men inte sån extrem skillnad.

Så 400 är nog en rätt ok gissning

För promenad kommer du rätt nära om du tar 70 % av km * kroppsvikt.

phattrance
2015-06-08, 20:39
hmmm goolar man runt på ämnet lite så står det i stort sett på alla träningssiter att man gör av med ca 300 kalorier per timme om man promenerar snabbt (8km per timme)

Tycker fortfarande att 140-150 kalorier per kvar låter rätt högt

1x0
2015-06-08, 21:14
Jag är en riktig promenadnörd och kaloriräknare. Brukar räkna mina promenader som 'minuter' X 'kroppsvikt' / 10.

Alltså t.ex 60 x 93 / 10, = 558 (kcal) (((60 minuter, 93 kg)))


Har gjort detta i ca 5-6 år och har haft perioder där jag inte promenerat något alls och då har jag hållit mig i samma form.

Alltså kan ju vara så att jag underskattar min energibalans. Räknar min energibalans vid "vila" (ingen styrketräning eller promenader) som 2900.


Utgår alltid från 2900 kcal (min energiförbrukning utan träning) sedan räknar jag på kalorier jag gör av med från promenader och träning.



Kan också tycka att 1 timmes promenad förbränner 558 kcal (mina uträkningar) låter mycket - jag är dock 197 cm lång, 93-95 kg och går minst i 7,5 km/h. Går också ofta i terräng (stigar, skogen) så det kanske spelar in.

Kan också vara så att min energibalans (utan träning) ligger runt 3300-3500 och jag bara gör av med 200-300 kcal under 1 timmes promenad. Vem vet. Haft några 1-2 månaders-perioder utan promenader och räknade min energibalans 2900 och inget noterbart hände med vikten.



Har för mig jag såg på någon hemsida (från nån app) där folk tävlande i "gå fort" (promenader, speedwalking, fan kallas det?) och de körde med pulsband och de gjorde tydligen av med 1300-1500 kcal på 2 timmars promenader. Kanske var med stavar också, viktbälte t.o.m, vetifan. Det var iallafall inte upp för berg eller i terräng, var på plan asfalt.


EDIT: har för mig jag började räkna denna uträkning från någon kaloriförbrukningssida, som visade ungefär samma som "min formel"...tror den hette 'caloriesperhour.com/caloriesburned', är nedlagd nu. King Grub länkade den sidan för några år sedan minns jag iallfalll.

elwira
2016-08-16, 13:02
Promenader är väldigt underskattat. Visst, du bränner inte lika mycket jämfört med om du springer. Men en promenad (http://www.elwira.se/hur-du-kan-ga-ner-i-vikt-med-promenader/) är oerhört mycket lättare att motivera sig till och är verkligen inte lika ansträngande. Välj en trevlig miljö, sätt på din favoritmusik och njut.

shut teh face
2016-08-16, 14:46
Promenader är grymt bra återhämtning för benen efter ett löppass eller benpass, jag presterar mycket bättre och återhämtningen förkortas. Det enda problemet är att det tar så lång tid. :Virro

Har jag mycket tid (vilket aldrig händer såklart) så gillar jag att promenera i 3-4 timmar, ibland äter jag ett paket ballerina efteråt, okej jag har gjort det en gång bara, men det rekommenderas starkt.

trädgårdsmöbel
2016-08-16, 14:58
Hur mycket avgör vikten kaloriförbrukningen? Jag har en kraftigt överviktig vän som väger 170kg på 170cm. En halvtimmes promenad (aktivt gå en halvtimme, kanske behövs några pauser så att tiden egentligen blir längre), hur många KCAL blir det för henne?

ceejay
2016-08-16, 15:02
Promenader är grymt bra återhämtning för benen efter ett löppass eller benpass, jag presterar mycket bättre och återhämtningen förkortas. Det enda problemet är att det tar så lång tid. :Virro

Har jag mycket tid (vilket aldrig händer såklart) så gillar jag att promenera i 3-4 timmar, ibland äter jag ett paket ballerina efteråt, okej jag har gjort det en gång bara, men det rekommenderas starkt.

har du testat att köra lite cyklerintervaller istället? typ 3x30 sek på en träningscykel i maxfart.

PureWhey
2016-08-16, 15:04
har du testat att köra lite cyklerintervaller istället? typ 3x30 sek på en träningscykel i maxfart.

Som återhämtning?

ceejay
2016-08-16, 15:10
Som återhämtning?

Precis

trädgårdsmöbel
2016-08-16, 15:29
har du testat att köra lite cyklerintervaller istället? typ 3x30 sek på en träningscykel i maxfart.

Som återhämtning?

Precis

haha fyfan, om 3*30sek i maxfart på en cyckel är återhämtning, då är man fan vältränad. Det är ju nästan ett helt benpass imho:D

PureWhey
2016-08-16, 15:30
Har kört det efter ben ett par gånger, men skulle nog inte påstå att det är bättre för min återhämtning :D

Agitator
2016-08-16, 15:50
Under promenadens gång, ~60 kcal per km. 60--67.

Normalviktig man. Lite under för kvinnor.

BengtBurk
2016-08-16, 17:28
Har den här bilden sparad på datorn. Har för mig att den kommer från någon studie av Mikael Mattson på GIH. Kaloriförbrukningen vid gång är alltså väldigt beroende av vilket tempo du går i eftersom rörelseekonomin förändras.
http://i.imgur.com/HPQ8lvj.jpg

AlexGBG
2016-08-17, 14:56
Har den här bilden sparad på datorn. Har för mig att den kommer från någon studie av Mikael Mattson på GIH. Kaloriförbrukningen vid gång är alltså väldigt beroende av vilket tempo du går i eftersom rörelseekonomin förändras.
http://i.imgur.com/HPQ8lvj.jpg

Det är ju typiskt att det tempo som är vettigtast och skönast att gå i förbrukar minst =(

skattefusk
2016-08-17, 18:35
Intressanta vore att veta hur många kalorier mer man bränner jämnfört med om man hade gjort det vanliga man gör hemma. Bortsett från att äta då

Sohlsken
2016-08-17, 18:47
Hur mycket avgör vikten kaloriförbrukningen? Jag har en kraftigt överviktig vän som väger 170kg på 170cm. En halvtimmes promenad (aktivt gå en halvtimme, kanske behövs några pauser så att tiden egentligen blir längre), hur många KCAL blir det för henne?

Om vi räknar på att hon går i en takt om 6km per timme, eller 10 minuter per km, så blir det tre kilometer.

3x170=510
70% av 510 är 357. På en halvtimme borde hon alltså förbränna typ 357kcal.

Vikten är A och O för förbränning under motion. Vikt, avstånd och takt bestämmer typ allt.

Tar jag mig själv, typ 75kg, i samma uträkning får jag en förbränning om 157.5kcal.

Det är ju som om jag skulle gå omkring med 95kg på axlarna. Jag böjde 90kg som mest och j*vlar vad det var tungt.

shut teh face
2016-08-17, 18:59
har du testat att köra lite cyklerintervaller istället? typ 3x30 sek på en träningscykel i maxfart.
Inte testat, det känns ju som intervaller iiiiiinte är bra för återhämtningen, men det kanske är något det? :D

BengtBurk
2016-08-18, 08:26
Intressanta vore att veta hur många kalorier mer man bränner jämnfört med om man hade gjort det vanliga man gör hemma. Bortsett från att äta då
Det är väl bara att jämföra med energiförbrukningen för aktiviteterna du gör hemma, typ här: https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC4448542/