handdator

Visa fullständig version : Smolov jr för bänk


Olloof
2015-06-08, 11:48
Tjena!

Gör löpande bra ökningar i både mark och böj, men bänken står stilla. Det har lett till ganska skeva PBs med 210kg mark, 165kg böj och 110kg bänk. Tänkte försöka fixa till bänken lite genom att ge smolov jr ett försök. Dock vill jag samtidigt inte stanna av helt i all annan utveckling under tiden. Därför är jag nu nyfiken på hur mycket jag vågar träna utöver de fyra bänkpassen i veckan.

Tänkte dra ner mark och böj från 2 gånger vardera per vecka till 1 gång vardera. Men vågar jag köra på som vanligt i övrigt med 3 dagars träning och en dags vila där jag tränar varje muskelgrupp var fjärde dag, med modifikationen att jag börjar passen med bänk 4 gånger i veckan? Jag antar även att jag inte bör köra några andra bröstövningar alls?

Sover 7-8h timmar per natt och äter på kcal balans.

DudX
2015-06-08, 14:00
Är ganska många som kär Smolov jr för bänken med bra resultat :)

Själv kör jag det för böjen.

MaxHBG
2015-06-08, 15:09
Haha! Vilket sammanträffande! Ska börja min andra "kur" smolov idag. Körde den för bänk innan och ökade 10kg tror jag. Denna gången kommer jag köra 4 bänkpass varav 1 högreps istället. Böj och mark kommer köras 2ggr veckan enkla vikter.

Olloof
2015-06-08, 16:02
Haha! Vilket sammanträffande! Ska börja min andra "kur" smolov idag. Körde den för bänk innan och ökade 10kg tror jag. Denna gången kommer jag köra 4 bänkpass varav 1 högreps istället. Böj och mark kommer köras 2ggr veckan enkla vikter.

Vad kul! Har du lust att berätta mer ingående om hur du tränade utöver prgrammet under perioden? Hur kändes det i kroppen?

MaxHBG
2015-06-08, 18:04
Vad kul! Har du lust att berätta mer ingående om hur du tränade utöver prgrammet under perioden? Hur kändes det i kroppen?

jag tränade exakt som programmet sa till mig, men la in latsdrag, biceps curl och sido lateral på lätta vikter måndag och fredag.

köra bänk tungt 4 dagar i veckan funkade inte för mig efterssom fick känningar i bröst/axlar så denna gången kommer jag köra en dag väldigt enkelt med 20 reps istället

I slutet av programmet kände jag mig väldigt svag, men så vilade jag 4 dagar från gymmet och ökade mitt pb i bänk med 10kg!

Olloof
2015-06-08, 19:33
jag tränade exakt som programmet sa till mig, men la in latsdrag, biceps curl och sido lateral på lätta vikter måndag och fredag.

köra bänk tungt 4 dagar i veckan funkade inte för mig efterssom fick känningar i bröst/axlar så denna gången kommer jag köra en dag väldigt enkelt med 20 reps istället

I slutet av programmet kände jag mig väldigt svag, men så vilade jag 4 dagar från gymmet och ökade mitt pb i bänk med 10kg!

Klarade du av att genomföra alla pass fullt ut?

Olloof
2015-06-08, 19:50
Haha! Vilket sammanträffande! Ska börja min andra "kur" smolov idag. Körde den för bänk innan och ökade 10kg tror jag. Denna gången kommer jag köra 4 bänkpass varav 1 högreps istället. Böj och mark kommer köras 2ggr veckan enkla vikter.

Lyckades inte edita mitt förra inlägg.

I de olika kalkylatorerna som finns så matar man själv in hur stora ökningar man vill göra mellan veckorna. Vad körde du på? Standardinställningen verkar vara 2,5kg.

StarkaUlf
2015-06-08, 19:56
Standard är 5 kg efter första veckan, 2.5 kg efter andra veckan. (5 kg sista veckan också om andra veckan känns jättelätt)

Så om du sista passet kör 10x3 på 80 kg första veckan, så blir andra veckan 10x3 85 kg och sista veckan 10x3 87.5 kg.

MaxHBG
2015-06-08, 22:33
Lyckades inte edita mitt förra inlägg.

I de olika kalkylatorerna som finns så matar man själv in hur stora ökningar man vill göra mellan veckorna. Vad körde du på? Standardinställningen verkar vara 2,5kg.

Jag körde nog 2.5kg alla veckorna och genomförde alla

Blomkål
2015-06-16, 11:10
Skulle ni säga att bänken räcker för bröst/triceps eller borde man slänga in lite komplement? Jag tänker att de första två dagarna borde funka med lite dips/snedbänk/militärpress för att sedan låta bli de två sista dagarna i veckan.

MaxHBG
2015-06-16, 13:47
Bänk räcker för triceps, men om du vill så kör extra liggande tricepsextension

AntonHA
2015-06-17, 13:15
Funkar det att köra pausbänk istället för bänk i smolov jr? Eller blir det för svårt att öka vikter kanske?

Blomkål
2015-06-17, 14:37
Funkar det att köra pausbänk istället för bänk i smolov jr? Eller blir det för svårt att öka vikter kanske?

Samma övning i stort sett och ska inte vara några problem. Sätt bara ditt 1RM i pausbänk när du räknar ut hur mycket du ska lyfta.