handdator

Visa fullständig version : Skydda betonggolv från marklyft


Fettecke
2015-06-07, 18:42
Jag ska bygga ett hemmagym i källaren i vårt hus från 1974 och inser att jag måste skydda golvet från ev. skador som kommer bli.

Jag hittade en intressant tråd här på Kolo om att använda tennisbollar som dämpmaterial vilket lät rätt intressant.
Jag är ingen expert när det kommer till konstruktion och att sprida ut tyngd över ett område.
Men det låter logiskt att bygga ett podie av reglar och plywood som får ta upp smällen,
sedan använda gummi eller liknande dämpmaterial under reglarna mot golvet för att ta upp vibrationerna och minska fuktvandring i trät.

Hur hade ni gjort för att skydda golvet från tyngre marklyft?

hugok
2015-06-07, 19:40
Det finns många youtubevideos om hur man bäst bygger en lyftarplattform. Alla verkar ha gemensamt att det är gummi där vikten faller. Detta tror jag är lämpligt då trä lätt kan gå sönder av stöten. Hade jag gjort en plattform hade jag också haft gummi där man står för att få lite friktion under fötterna. Det är bra om man vill köra sumo. Det låter väldigt intressant med tennisbollar under som dämpande. Har du någon länk till hur de gjorde? Jag gissar att de limmade fast så många tennisbollar som fick plats på undersidan för att få så jämn belastning som möjligt? Det blir inte en instabilitetskänsla när man står på plattformen då? Jag kan tänka mig att man skulle kunna köra liknande fast med massa bildäck under som dämpar mot betonggolvet.

Agitator
2015-06-07, 19:52
Finns ju tjocka (dyra gummimattor) som man ser på diverse träningsanläggningar.

Kolla byggvaruhusen om du hittar något helt enkelt i lite grövre material.

Annars är platform troligen enklast att fylla med något dämpande. Stumt där man står och en ränna på varje sida där kakorna kommer vara helt enkelt. Gör man en lite grövre platform så kan man ju hitta massvis med saker att fylla just rännorna med troligen som dämpar smällen för golvet stumt och bra.

z_bumbi
2015-06-07, 20:06
Tråden med tennisbollarna
http://www.kolozzeum.com/forum/showthread.php?t=150317

Agitator
2015-06-07, 20:10
http://www.garage-gyms.com/garage-gym-flooring-options/

z_bumbi
2015-06-07, 20:27
Den enkla varianten om man "bara" vill skydda golvet är att lägga två lager plywood och sedan ett lager gummimattor. Om det visar sig att man behöver mer dämpning pga vibrationerna så kan man fortfarande använda allt av det i nästa bygge.
Gummimattor som mäter 1200x1500 kostar typ 1200-1300 kr och de som mäter 1200x1800 kostar 1500 kr och två av varje räcker gott och väl att ha under en ställning och fortfarande kunna dra mark.
Vill man inte ha gummi på hela så kan man också skära itu en stor gummimatta och ha plywood i mitten.

bubbaklubba
2015-06-07, 20:35
byta ut gummimattan mot två liggunderlag för 69kr styck?

Arf Pingvin
2015-06-08, 05:55
Liggunderlag. Du driver?

svenbanan
2015-06-08, 05:57
byta ut gummimattan mot två liggunderlag för 69kr styck?

Kommer inte funka så bra. Du har väl sett sådana svarta gummimattor som brukar finnas på golvet på gym? De är mycket kompaktare än liggunderlag (som ju har en massa luftbubblor i sig). Skivstången kommer i princip trycka ihop liggunderlaget helt och slå igenom och dunka emot betongen, så det kommer inte göra mycket nytta. Dessutom kommer liggunderlaget förmodligen nötas ut på några veckor.

Däremot så kan du ju klara dig med betydligt mindre av sådan svart gummimatta. Du kan ju ha två stycken som är typ 50x50cm som du släpar fram bara då du ska köra marklyft. Alltså en för varje sida. Det enda "problemet" är ju att du då kommer stå på golvet mellan dessa och alltså så blir det lite kortare lyftväg. Men om du inte ska tävla så överlever du nog ändå även om marklyften är 1cm för korta. Eller så står du på en bit plywood.

Richter
2015-06-08, 06:20
Behöver man skydda betonggolvet överhuvudtaget, om man marklyfter med bumperplates?

Har också ambitionen att få till ett hemmagym, men vet inte riktigt vad betongen klarar.

z_bumbi
2015-06-08, 07:18
Gummimattan skyddar också vikterna och stången samt förhindrar att en tappad mindre järnvikt gör märken i golvet.

Richter
2015-06-08, 07:23
Gummimattan skyddar också vikterna och stången samt förhindrar att en tappad mindre järnvikt gör märken i golvet.

Ja, förmodligen kommer jag att ha minst en gummimatta ändå, just som skydd för själva ytslitaget. Tänkte mer på om ett skydd erfordras för att förhindra sprickor eller skador i betongen, om man har en vanlig platta på mark eller källargrund.

svenbanan
2015-06-08, 07:55
Ja, förmodligen kommer jag att ha minst en gummimatta ändå, just som skydd för själva ytslitaget. Tänkte mer på om ett skydd erfordras för att förhindra sprickor eller skador i betongen, om man har en vanlig platta på mark eller källargrund.

Man lär ju inte förstöra betongen av att man släpper bumperplattor i marken.

Släpper man järnvikter lär man ju dock få rejält med slitage på markytan. Fast att man skulle förstöra betongen såpass att man får sprickor i hela skiten har jag ändå svårt att se. Klart det är möjligt, men jag tänker mig hur svårt det vore att stå med en korp och försöka knäcka ett rejält betonggolv. Riktigt slitgöra...

agazza
2015-06-08, 08:03
Kolla med en grovis ifall du kan få skära ut av någon gammal sprängmatta.

Richter
2015-06-08, 09:04
Man lär ju inte förstöra betongen av att man släpper bumperplattor i marken.

Släpper man järnvikter lär man ju dock få rejält med slitage på markytan. Fast att man skulle förstöra betongen såpass att man får sprickor i hela skiten har jag ändå svårt att se. Klart det är möjligt, men jag tänker mig hur svårt det vore att stå med en korp och försöka knäcka ett rejält betonggolv. Riktigt slitgöra...

Jag tänker ungefär samma. Det blir förmodligen att göra en enklare plattform för att vara på säkra sidan.

z_bumbi
2015-06-08, 09:07
Ja, förmodligen kommer jag att ha minst en gummimatta ändå, just som skydd för själva ytslitaget. Tänkte mer på om ett skydd erfordras för att förhindra sprickor eller skador i betongen, om man har en vanlig platta på mark eller källargrund.

Jag skulle säga att det inte är några som helst problem för golvet.

Kolla med en grovis ifall du kan få skära ut av någon gammal sprängmatta.

Är de inte gjorda av gamla bildäck?

Kåtlett
2015-06-08, 09:07
Kommer ihåg en polare från barndomen som byggde ett gym hemma hos sina föräldrar. Han snodde underlaget från en lekplats (grova gummiplattor), tror det funkade helt perfekt.

agazza
2015-06-09, 06:05
Jag skulle säga att det inte är några som helst problem för golvet.



Är de inte gjorda av gamla bildäck?
Jo, lastbilsdäck tror jag.
några cm hårdgummi

Fettecke
2015-06-10, 12:21
Jag ska nog följa upp spåret om att använda fallskyddsplattor som bas, de verkar lite mjuka att stå på vid tyngre belastning (sumomark), hade jag bara kört vanlig smalmark hade det varit skitsamma tror jag.
Jag kanske ska använda dessa mellan golvet och reglar/plywood. Kommer nog räcka med 30mm tjocklek då de klarar 1.5m fallhöjd på 165kg.

hugok
2015-06-10, 14:00
Jag har funderat på att bygga en platform av gummi, playwood och liggunderlag. Jag skulle i översta lagret då ha helt och hållet gummi för att skydda mot halkning. Hela är 3x1 meter. Andra lagret har jag gummi på sidorna och playwook i mitten 1x1 meter gummi på varje sida. Sedan ett lager med bara playwood och slutligen ett lager med playwood på delen där man står och liggunderlag på sidorna, även här 1x1 meter. Detta gör att platformen blir stabil där man står och att den kan svikta lite där vikterna är vilket dämpar fallet ordentligt, lite win-win så att säga. Räcker inte dämpningen kan man alltid lägga på ett extra lager med playwood och ett extra med liggunderlag/playwood. Det är de billiga delarna ändå.

Har i så fall tänkt använda denna gummimatta från Jula och kommer förbruka halva:
http://www.jula.se/catalog/tradgard/utemiljo/golvplattor-och-mattor/mattor/gummimatta-375003/

Någon i Skåneregionen som är sugen på att dela en sån matta och göra ett likadant podie?

Fettecke
2015-06-11, 09:29
Läste jag liggunderlag nyss som dämpmaterial?
Din plattform du funderar att bygga kommer inte fungera vid sumomark som exempel vilket kan bli ett problem på sikt. Att golvet sviktar under fötterna blir antagligen ett skadebekymmer.
Personligen skulle jag vilja ha ett flak som är stabilt att stå på över hela området så jag slipper bli begränsad i mitt lyftande i olika positioner

hugok
2015-06-11, 13:17
Läste jag liggunderlag nyss som dämpmaterial?
Din plattform du funderar att bygga kommer inte fungera vid sumomark som exempel vilket kan bli ett problem på sikt. Att golvet sviktar under fötterna blir antagligen ett skadebekymmer.
Personligen skulle jag vilja ha ett flak som är stabilt att stå på över hela området så jag slipper bli begränsad i mitt lyftande i olika positioner

Jag tvivlar på att stabilitetsskillnaden är märkbar. Liggunderlaget kommer att vara långt ned och därför inte att sjunka så mycket då hela ytan kommer att utnyttjas. Är det ett problem så är det bara att ha lite annorlunda mått så att den stabila delen går ända ut till där man står i sumo.

z_bumbi
2015-06-11, 13:38
Om det är en den enklare typen av liggunderlaget kommer det att komprimeras där det ligger och gummimattorna är inte heller något jag skulle välja, de är t ex för tunna för att dämpa något särskilt.

Fettecke
2015-06-11, 15:00
Kanske liten longshot nu, men det kanske är någon som har erfarenhet av.... STALLMATTOR.... Jag funderar på att använda 25mm-modellen nedan, kollade lite på bilder där dessa användes och de verkar hålla uppe rejäla hästar utan att komprimeras så mkt.

http://www.granngarden.se/Sortiment/Lantbruk-%26-Skog/Str%C3%B6medel-%26-Stallmattor/Stallmattor/Gummimatta-Rubco-25-mm%2C-1-x-1-m/p/1207160

Eller

http://www.granngarden.se/Sortiment/Lantbruk-%26-Skog/Str%C3%B6medel-%26-Stallmattor/Stallmattor/Gummimatta-Rubco-Drain%2C-40-mm/p/1175879_BASE

jokrich
2015-06-11, 15:26
Jag kör med båspallmattor direkt på flytspackelavjämnat betonggolv utan något annat under. kan kolla om jag ser några skador under mattorna

jego
2015-06-11, 16:57
Fallskyddsmattor från lekplatsleverantör kör jag hemma. Helt optimalt om du frågar mig. Kör med 40 mm tjocklek och det dunsar knappt när jag dumpar 200-230 kg ( gummivikter dock). Kolla om du har någon lekplatsleverantör i närheten av var du bor.

http://www.lekplatsgrossisten.se/egensida/juni-2013-sa-lyckas-du-med-din-fallskyddsmatta/510

Fettecke
2015-06-11, 17:20
Fallskyddsmattor från lekplatsleverantör kör jag hemma. Helt optimalt om du frågar mig. Kör med 40 mm tjocklek och det dunsar knappt när jag dumpar 200-230 kg ( gummivikter dock). Kolla om du har någon lekplatsleverantör i närheten av var du bor.

http://www.lekplatsgrossisten.se/egensida/juni-2013-sa-lyckas-du-med-din-fallskyddsmatta/510

Jag har en leverantör för Hags fallskyddsmattor, fått pris på 2500:- för 50mmx2kvm, kändes lite väl dyrt = /

Ringde även Lekplatsgrossisten och frågade, dom ville sälja minst 30 kvadrat... det blir ett stort gym de =)

jego
2015-06-11, 22:48
Köpt för 400 spänn plattan(1x1m) på ett ställe utan för Gbg som hade det på lager så jag bara behövde åka och hämta. 800 spänn var det lätt värt.

hugok
2015-06-13, 08:47
Om det är en den enklare typen av liggunderlaget kommer det att komprimeras där det ligger och gummimattorna är inte heller något jag skulle välja, de är t ex för tunna för att dämpa något särskilt.

Hur menar du? När vikten inte ligger emot kommer det gå tillbaka.

z_bumbi
2015-06-13, 09:03
Hur menar du? När vikten inte ligger emot kommer det gå tillbaka.

Du har liggunderlaget i botten med vikten från gummimattorna ovanpå.

hugok
2015-06-13, 09:44
Du har liggunderlaget i botten med vikten från gummimattorna ovanpå.

Då får det nog vara väldigt kassa liggunderlag. Mattan väger väl inte mer än 30 kg. Jag har halvdan plattform som bara till 30 % är täckt av liggunderlag på botten och den går inte ihop speciellt mycket om jag lägger en 20 kg-vikt på.

svenbanan
2015-06-13, 14:25
Om jag fattat det rätt så borde det kunna funka hyfsat.
Du ska ha tre lager under där viktkakorna hamnar: liggunderlag, plywood, gummi.
Och där man står har du tre lager: plywood, plywood, gummimatta.
Eller hur?

Liggunderlaget borde funka ungefär på samma sätt som tennisbollarna i den andra tråden. Dvs få den delen av plattformen att "flyta". Förmodligen kommer den komprimeras helt då du släpper tunga vikter. Men det borde kunna hålla skapligt, och ändå hjälpa till lite, eftersom vikten distribueras på en större yta.

Största problemet tror jag kan komma av att den översta gummimattan ser ut att vara väl tunn. När du släpper vikterna, och liggunderlaget komprimeras helt, kommer trycket troligen inte distribueras över hela plywoodens yta, eftersom gummit är så tunnt. Dvs plywooden kanske kommer spricka.

Se till att de två översta lagren i mittendelen inte sitter ihop med de två översta lagren i de yttre delarna. Skarven där det är liggunderlag ytterst, och plywood i mitten kommer fungera som ett gångjärn annars, och plywooden kanske knäcks.

hugok
2015-06-13, 18:57
Om jag fattat det rätt så borde det kunna funka hyfsat.
Du ska ha tre lager under där viktkakorna hamnar: liggunderlag, plywood, gummi.
Och där man står har du tre lager: plywood, plywood, gummimatta.
Eller hur?

Liggunderlaget borde funka ungefär på samma sätt som tennisbollarna i den andra tråden. Dvs få den delen av plattformen att "flyta". Förmodligen kommer den komprimeras helt då du släpper tunga vikter. Men det borde kunna hålla skapligt, och ändå hjälpa till lite, eftersom vikten distribueras på en större yta.

Största problemet tror jag kan komma av att den översta gummimattan ser ut att vara väl tunn. När du släpper vikterna, och liggunderlaget komprimeras helt, kommer trycket troligen inte distribueras över hela plywoodens yta, eftersom gummit är så tunt. Dvs plywooden kanske kommer spricka.

Se till att de två översta lagren i mittendelen inte sitter ihop med de två översta lagren i de yttre delarna. Skarven där det är liggunderlag ytterst, och plywood i mitten kommer fungera som ett gångjärn annars, och plywooden kanske knäcks.

Exakt så är tanken! Du har rätt i att gummit kan vara för tunnt så att trät spricker, det tänkte jag inte på innan. Annara borde väl gummit kunna vara samma stycke på mitten och ytterkanterna så länge playwooden är separerad.

svenbanan
2015-06-13, 21:34
Exakt så är tanken! Du har rätt i att gummit kan vara för tunnt så att trät spricker, det tänkte jag inte på innan. Annara borde väl gummit kunna vara samma stycke på mitten och ytterkanterna så länge playwooden är separerad.

Kanske. Fast å andra sidan så kanske gummimattan spricker eller rivs isär eller nåt.

hugok
2015-06-14, 11:20
Kanske. Fast å andra sidan så kanske gummimattan spricker eller rivs isär eller nåt.

Sant, finns inte jättemycket att vinna på att ha det i samma heller.

Fettecke
2015-08-02, 17:31
Ja löste det med fallskyddsplattor, läs mer här om någon är intresserad av Hur jag gjorde mer exakt.

http://www.kolozzeum.com/forum/showthread.php?t=222174