handdator

Visa fullständig version : Oregelbunden träning


Rundhus
2015-06-07, 17:25
Nu i sommar så kommer jag vissa veckor att ha möjlighet att träna 2 dagar och andra veckor kommer jag ha möjlighet att träna upp till 5-6 gånger per vecka. Jag tänkte därför köra helkroppspass enligt följande plan:

Knäböj
Raka Marklyft
Bänkpress
Dips
Chins/Rodd vartannat pass
Mage
Biceps/Triceps om jag har tid/känner för det/orkar


Jag jobbar mig upp till ett toppset 5-8 reps per övning sen drar jag av 5-10% och kör 5-8 reps tills jag når totalt 30 reps i övningen.

De dagar det blir 5-6 dagars träning så tänkte jag köra med lägre intensitet dagen efter ett tungt pass. Så här:
Måndag tungt
Tisdag lättare
Onsdag tungt
Torsdag lättare
Osv

Jag vill inte hålla på köra olika varianter av övningarna utan jag vill hålla det enkelt.

Ser ni några problem med detta?

Rundhus
2015-06-07, 18:32
Glömde skriva mina mål osv.

Bli snyggare, starkare och mer atletisk. Inte nödvändigtvis starkare som i att jag orkar knäböja mer utan som i att jag orkar bära matkassar och hjälpa folk att flytta utan att bli helt slut.

Nuvarande stats
Bänk 110kg
Böj 140kg
Mark 205kg
80kg
181cm
16%BF ungefär

cero
2015-06-07, 19:17
Inga axelpressar? Sedan hade jag nog kört vanliga marklyft istället för raka. Assistansövningar kan behövas, spec för dig som redan har hyfsade stats. Föredrar även att köra rodd + chins varje pass, hellre då ta bort t ex dips.

Träning 6 dagar per vecka hade jag verkligen inte rekommenderat, även om man varvar lätt/tungt. Du kan inte kompensera för dålig träning periodsvis genom att köra slut på kroppen helt lite då och då. Hellre då 3 pass per vecka konstant, om möjligheten finns.

Rundhus
2015-06-07, 19:25
Inga axelpressar? Sedan hade jag nog kört vanliga marklyft istället för raka. Assistansövningar kan behövas, spec för dig som redan har hyfsade stats. Föredrar även att köra rodd + chins varje pass, hellre då ta bort t ex dips.

Träning 6 dagar per vecka hade jag verkligen inte rekommenderat, även om man varvar lätt/tungt. Du kan inte kompensera för dålig träning periodsvis genom att köra slut på kroppen helt lite då och då. Hellre då 3 pass per vecka konstant, om möjligheten finns.

Du har en poäng där angående rodd och chins varje pass. Jag tar nog och skippar dips för att få "plats" med bägge.

Rak mark är där för att det sliter mindre och för att baksidan ska få lite träning. Tanken är att lägga in vanliga mark en gång i veckan ungefär.

Fast helkroppsträning 6 dagar i veckan är ju inte något kontroversiellt. Det är ju ganska vanligt nu för tiden. Med lätt menar jag verkligen lätt. Typ 5x5 på 50% av 1RM mest för tekniken och för att jag vill testa på högfrekvent träning.

Vad tänker du dig för assistansövningar?

cero
2015-06-07, 19:28
Fast helkroppsträning 6 dagar i veckan är ju inte något kontroversiellt. Det är ju ganska vanligt nu för tiden. Med lätt menar jag verkligen lätt. Typ 5x5 på 50% av 1RM mest för tekniken och för att jag vill testa på högfrekvent träning.

Om man anpassar intensiteten och volymen korrekt så funkar det givetvis. De flesta kör dock hårt varje pass och då går kroppen sönder direkt.

Rundhus
2015-06-07, 19:58
Uppdaterad version samt mer detaljerad info angående tungt/lätt

Böj
Bänk superset Rodd
Rak mark (vanliga mark en gång i veckan ungefär)
Militärpress superset Chins
Mage
Eventuellt några superset armar

Tungt:
Upp till ett toppset 5-8 reps sen dra av 5-10% och köra några set tills jag når totalt 30 reps i övningen.

Lätt: 5x5 på en lätt vikt mest troligt kring 50-60% av 1RM

Alla pass som hamnar efter en/flera dagar vila eller ett lätt pass blir tunga om dagsformen tillåter. Alla pass som hamnar dagen efter ett tungt blir lätta pass.