handdator

Visa fullständig version : Marklyft och knäböj 2 gånger i veckan? PPL


robiiiinnnn
2015-06-07, 09:33
Hallå allesammans! När jag går efter ett push, pull legs schema så får man in knäböj och marklyft 2 gånger i veckan vilket jag kan tycka är ganska mycket och jag antar att det sliter rätt rejält på CNS med tiden?. Jag satsar mest på basövningar såsom böj, mark och bänk och strävar alltid efter progression här. Om ni undrar så är jag byggare inte styrkelyftare. Men som naturlig byggare så är det ju fortfarande väsentligt att öka i vikter.

Jag märker att det inte funkar med tiden att köra 2 pass mark och 2 pass böj i veckan. Känner att det sliter för mycket på mig under en längre tid och prestationen försämras.Undrar för er som kör ett liknande schema eller satsar mycket på basövningar hur ni gör? Tar ni deloads, isåfall hur ser det ut? Jag tänkte att man kanske varierar vecka för vecka. Ena veckan kör man 2 pass mark och 1 pass böj, nästa vecka 2 pass böj och 1 pass mark. Vad tror ni?

oscarovegren
2015-06-07, 09:38
Jag kör enligt PPL men jag kör frontböj istället för knäböj just för att ha en piggare rygg för marklyften. Det funkar utmärkt för mig att böja och marka 2 gånger i veckan.

robiiiinnnn
2015-06-07, 09:40
Hur skiljer sig knäböjen från frontböjen? Tänker mer om frontböj är en lite mildare övning jämfört med en stor basövning som knäböj. Kör du tunga pass varje gång isåfall?

DudX
2015-06-07, 09:45
Beror helt på intensiteten.
Jag själv böjer 5-7gånger i veckan och mark ca 2 :) går helt fint, måste bara vara försiktig med volymen.

Men om du kör tung mark, lätt böj, lätt mark, tung böj så går det nog fint :)

oscarovegren
2015-06-07, 09:47
Hur skiljer sig knäböjen från frontböjen? Tänker mer om frontböj är en lite mildare övning jämfört med en stor basövning som knäböj. Kör du tunga pass varje gång isåfall?

Frontböj är bara något mildare mot baksidan av kroppen. Frontböj klassas fortfarande som en basövning som är enormt bra för quadriceps men också tar bra på baksidan och rumpan.

Tunga pass 2 gånger i veckan med några set styrka och några set högrep enligt följande.
Frontböj
4x4 xkg
5x10 xkg
Marklyft
4x4 xkg
5x10 xkg

Avslutar med ryggresningar och mage då passet blir ben/bål i PPL-upplägget.

robiiiinnnn
2015-06-07, 09:49
Ett tungt mark/böjpass är för mig 1 rep ifrån failure. Ett lättare böj/markpass räknar jag som högreps och 2-3 ifrån fail. Tänker jag fel? Definiera lätt och tungt pass är för er gällande mark och böj :)? Hur kan det se ut? Kanske jag som har missförstått det och gått och slitit ut mig helt i onödan vecka för vecka.

BobaFett
2015-06-07, 12:47
Du kommer att slita ut dig.

Kör mark och knäböj varannat pass. På markdagarna kan du köra komplement såsom benpress, benspark/curl. Inte frontböj, det blir samma sak.

På knäböjsdagarna kan du köra lite extra goodmornings eller hyperextensions.

Komplement körs med lite lättare vikter och högre reps.

robiiiinnnn
2015-06-07, 12:55
Du menar tvärtom? Hyperextensions på markdagen och lite benpressar på knäböjsdagen?

henrikl
2015-06-07, 13:06
Du menar tvärtom? Hyperextensions på markdagen och lite benpressar på knäböjsdagen?
Han menar troligen som han skrev. För att få högre frekvens men inte belasta lika mycket.

z_bumbi
2015-06-07, 13:16
Det är inget konstigt att köra böj och mark två gånger i veckan men självklart får man anpassa sig till totala belastningen om man gör det.

robiiiinnnn
2015-06-07, 13:55
Ett tungt mark/böjpass och ett lätt mark/böjpass hur skiljer dom sig? Pratar vi bara om att de tyngre passen är jag 1 repetition ifrån failure medans jag under de lättare passen använder mig av högreps, lägre vikt och möjligtvis mer reps ifrån failure?

z_bumbi
2015-06-07, 16:25
Det beror på hur programmet ser ut. Några varianter:
*Samma intensitet men med färre reps och/eller set.
*Man kan sänka intensiteten på ena passet men köra samma antal reps (och set).
*Man kan ändra set, reps och intensitet.

BobaFett
2015-06-07, 16:27
Du menar tvärtom? Hyperextensions på markdagen och lite benpressar på knäböjsdagen?

Nej, jag menar som jag skrev. Marklyft + benpress = Knäböj + hyperextensions/goodmornings. Du kör samma muskler i båda fallen.

D.v.s. du får fortfarande samma frekvens av ben och rygg i veckan bara lite annorlunda.

Du kan nog köra på det sättet även 4 ggr i veckan fast du får anpassa så att du får samma veckovolym (fast du kommer nog att tåla något mer veckovolym om du kör 4 ggr/vecka).

Sen så får du även hålla dig långt borta från fail på knäböj/mark. Du tål mer volym samt risken för att skada dig blir mindre eftersom alla reps blir snygga.

Shqypnia
2015-06-07, 18:06
Utesluta basövningarna, förutsatt att kroppen är frisk, är idioti. Det är de bästa övningarna och tycker absolut du ska köra det två ggr i veckan. Jag kör också PPL och kör basövningar varje gång.

smeander
2015-06-07, 18:14
Hallå allesammans! När jag går efter ett push, pull legs schema så får man in knäböj och marklyft 2 gånger i veckan vilket jag kan tycka är ganska mycket och jag antar att det sliter rätt rejält på CNS med tiden?. Jag satsar mest på basövningar såsom böj, mark och bänk och strävar alltid efter progression här. Om ni undrar så är jag byggare inte styrkelyftare. Men som naturlig byggare så är det ju fortfarande väsentligt att öka i vikter.

Jag märker att det inte funkar med tiden att köra 2 pass mark och 2 pass böj i veckan. Känner att det sliter för mycket på mig under en längre tid och prestationen försämras.Undrar för er som kör ett liknande schema eller satsar mycket på basövningar hur ni gör? Tar ni deloads, isåfall hur ser det ut? Jag tänkte att man kanske varierar vecka för vecka. Ena veckan kör man 2 pass mark och 1 pass böj, nästa vecka 2 pass böj och 1 pass mark. Vad tror ni?

Markar 2ggr/vecka och böjer 4ggr/vecka, funkar kanon. Ett bra upplägg så är det inte några problem...

Slaxes
2015-06-08, 11:13
Jag k;r precis samma uppl'gg. Skillnaden blir att jag k;r mark&b;j tungt&l'tt varannat pass. Det fungerar bra vad g'ller styrke;kningar iaf.

Urs'kta min lathet f;r att fixa tangentbordet.