handdator

Visa fullständig version : C-vitamin onödigt på våren?


Aeis
2004-04-07, 14:37
Har gnällt på min farsa at vi måste köpa c-vitamin så jag inte blir sjuk å så=) Och jag blev faktiskt magsjuk....
Men han säger att man får i sig nog genom maten och solen. (Jag är dock inte ute så mycket)

Kan det vara en bra ide att jag köper mina egna c-vitaminer och äter under våren eller är det bortkastade pengar?

Tricklev
2004-04-07, 14:40
Dom lär ju inte döda dig iaf, iofs så vet jag för lite för att säga om det behövs eller ej;)

Peter
2004-04-07, 14:44
Du får inte c-vitamin genom solen i alla fall, han tänker nog på D.

Beror givetvis på vad man äter om man får tillräckligt via maten. Sen skulle jag inte tro att magsjukan blivit bättre av c-vitamin. C-vitamin är så billigt att du nog har råd med det själv. 1 tablett innehåller 1000mg och dagsbehovet anses vara 60 mg så du kan dela varje tablett i många delar om du bara vill ligga på gränsen till vad som anses tillräckligt.

Sverker
2004-04-07, 15:31
Det är nu under våren som tillskott av C-vitamin är som viktigast.

Traditionellt får vi svenskar mest C-vitamin från potatis.

Nu på våren har fjorårets skörd legat på lager i över 8 månader och halterna i potatisen är låga.
Det samma gäller för andra rotfrukter och grönsaker som morötter och kålrötter, vitkål, äpplen etc.

Det gälller alltså att äta färsk frukt eller tillskott nu på våren innan förråden fylls på nytt av färskpotatis och grönsaker.

Aeis
2004-04-07, 15:37
Dags att svära åt min pappa altså;)