handdator

Visa fullständig version : Tråden för oss som har en stekpanna eller tänker skaffa en


Arf Pingvin
2015-06-07, 03:44
Ni känner säkert igen problemet. Man köper en stekpanna, grym beläggning, inget fastnar. Tills en dag. Allt fastnar. Känslig för vassa redskap är den också.

Finns det en stekpanna som man behöver köpa en gång i livet och sen använder man den. Typ som en stekgryta i gjutjärn som kan gå i arv. Fast inte lika otymplig till vardags.

Vad använder en professionell kock?

svenbanan
2015-06-07, 05:02
Kolla på TV-shop, finns ju massor av suveräna stekpannor som håller för en evighet av stålull och vassa gafflar utan att nåt bränns fast... ;)

Malmberg
2015-06-07, 05:13
Jag föredrar kolstål.

Dom (en handfull eller två) restaurangkök jag varit i har dominerats av kolstål, koppar och/eller gjutjärn.

MasterChief
2015-06-07, 08:56
Ni känner säkert igen problemet. Man köper en stekpanna, grym beläggning, inget fastnar. Tills en dag. Allt fastnar. Känslig för vassa redskap är den också.

Finns det en stekpanna som man behöver köpa en gång i livet och sen använder man den. Typ som en stekgryta i gjutjärn som kan gå i arv. Fast inte lika otymplig till vardags.

Vad använder en professionell kock?

Det här med stekpannor var frustrerande tills jag läste på. Denna artikel svarade på de flesta av mina frågor:

http://www.prokok.se/kopguide-stekpannor-prokok.php

Frisk
2015-06-07, 09:09
Det här med stekpannor var frustrerande tills jag läste på. Denna artikel svarade på de flesta av mina frågor:

http://www.prokok.se/kopguide-stekpannor-prokok.php

Varför rostfri istället för klassisk gjutjärn?
Inget de ens tog upp där.

Scratch89
2015-06-07, 09:11
Skeppshults gjutjärnspannor rekommenderas från svärfar som har varit kock i ett halvt sekel.

Jag själv har alltid använt det. Vad är vitsen med t.ex teflon?

MasterChief
2015-06-07, 09:19
Varför rostfri istället för klassisk gjutjärn?
Inget de ens tog upp där.

Jag tror inte gjutjärn används av kockar i någon större utsträckning. Det finns helt enkelt många klart bättre alternativ.

Frisk
2015-06-07, 09:32
Vad är bättre med rostfri, vilka egenskaper? (nyfiken)

Bara för att kockar använder det så behöver inte det vara bättre för alla.

Jens.Andersson
2015-06-07, 09:36
Vad är bättre med rostfri, vilka egenskaper? (nyfiken)

Bara för att kockar använder det så behöver inte det vara bättre för alla.

Ungefär så tänker jag med. Jag lagar inte mat 6h om dagen. Så länge man inte slår ner metallbestick eller eldar på pannan utav helvete så är ju en teflonpanna lättare, enklare att rengöra, kräver mindre fett och kan maskindiskas.

Olegh
2015-06-07, 09:39
Fördelen med gjutjärn torde vara att du kan slänga ner mer mer kall mat i pannan utan att stektemperaturen påverkas, eftersom mer energi är lagrad i pannan jämfört med stålditot

MasterChief
2015-06-07, 09:42
Vad är bättre med rostfri, vilka egenskaper? (nyfiken)

Bara för att kockar använder det så behöver inte det vara bättre för alla.

Det har du såklart rätt i och jag har själv inte använt gjutjärn. När jag dock tog steget och köpte en proffsmodell i rostfritt stål så märkte jag en väsentlig skillnad mot en standardpanna. Den är otroligt responsiv och sprider värmen perfekt.

Frisk
2015-06-07, 10:10
Ungefär så tänker jag med. Jag lagar inte mat 6h om dagen. Så länge man inte slår ner metallbestick eller eldar på pannan utav helvete så är ju en teflonpanna lättare, enklare att rengöra, kräver mindre fett och kan maskindiskas.

Fast man bör ha en panna utan beläggning för teflonet bränns sönder vid de temperaturerna man steker kött på.

Jens.Andersson
2015-06-07, 10:17
Fast man bör ha en panna utan beläggning för teflonet bränns sönder vid de temperaturerna man steker kött på.

260 C enligt wiki och stekning är runt 204-232 C. Det kan brännas om man eldar på väldigt mycket och har lite i pannan, absolut. Det finns ju sådana vita keramiska beläggningar nu som ska klara det bättre.

Bra punkt med massan Olegh. Ett problem som jag tror kommer dö ut om induktion tar över eftersom uppvärmningen ändå är så pass snabb då.

xodd
2015-06-07, 10:19
DeBuyer och Demeyer gör fantastiska pannor. Debuyers kolstål används mycket hemma.

Teflon är bara skit. Beläggningen släpper och sedan är det bara att dynga pannan. Gjutjärn är jag inte speciellt förtjust i för jag tycker dom släpper en viss järnsmak till maten.

Kåtlett
2015-06-07, 10:20
Ungefär så tänker jag med. Jag lagar inte mat 6h om dagen. Så länge man inte slår ner metallbestick eller eldar på pannan utav helvete så är ju en teflonpanna lättare, enklare att rengöra, kräver mindre fett och kan maskindiskas.

Jag maskindiskar iofs mina teflonpannor, men du har nog fått det tvärtom. Man kan maskindiska rostfria stekpannor men man bör handdiska teflonpannor.

z_bumbi
2015-06-07, 10:43
Bra punkt med massan Olegh. Ett problem som jag tror kommer dö ut om induktion tar över eftersom uppvärmningen ändå är så pass snabb då.

Jag tycker induktionsplattor klarar det sämre då inte heller de har någon egen massa som håller värmen, En vanlig järnplatta har ganska så mycket massa och därför kyls den långsammare. Sen är iofs hela konceptet med en spis som inte tål spill från matlagning utan att bli ful också ganska så underligt.

Wormzie
2015-06-07, 10:49
Har en ikea 365+ teflonpanna för 199kr som fungerar utmärkt och har gjort i ett par år nu. Används 5-6 ggr/veckan :)

MasterChief
2015-06-07, 10:50
Jag tycker induktionsplattor klarar det sämre då inte heller de har någon egen massa som håller värmen, En vanlig järnplatta har ganska så mycket massa och därför kyls den långsammare. Sen är iofs hela konceptet med en spis som inte tål spill från matlagning utan att bli ful också ganska så underligt.

Kök idag är ju mer inredning och stil än funktionalitet. Blir alldeles varm när jag ser ett kök som Morbergs (bara för att nämna ett kök alla sett), skapat mer för matlagning. Jag har själv ett "snyggt" och ofunktionellt kök som man knappt vågar använda eftersom den är en sådan central del av sällskapsutrymmet och är så stylat. Flyttar jag vill jag ha köket i en egen avskild del av huset och forma det efter matlagning.

Olegh
2015-06-07, 10:55
Vänta nu, blir en induktionshäll ful av spill?

Kåtlett
2015-06-07, 11:08
Vänta nu, blir en induktionshäll ful av spill?

Är väl generellt för alla spisar med glasplatta på toppen. Ser förjävligt ut efter ett par år.

Loke
2015-06-07, 11:10
Är väl generellt för alla spisar med glasplatta på toppen. Ser förjävligt ut efter ett par år.

Det borde ju bara vara att byta den? Åtminstone borde det inte vara svårt att utveckla en spis där man lätt kan byta den.

MasterChief
2015-06-07, 11:11
Är väl generellt för alla spisar med glasplatta på toppen. Ser förjävligt ut efter ett par år.

Absolut inte, bara man ser till att göra rent den regelbundet. Gör man det ser den mer eller mindre oanvänd ut efter ett par par år.

Jens.Andersson
2015-06-07, 11:47
Jag maskindiskar iofs mina teflonpannor, men du har nog fått det tvärtom. Man kan maskindiska rostfria stekpannor men man bör handdiska teflonpannor.

Det var det jag skrev :)

Jag tycker induktionsplattor klarar det sämre då inte heller de har någon egen massa som håller värmen, En vanlig järnplatta har ganska så mycket massa och därför kyls den långsammare. Sen är iofs hela konceptet med en spis som inte tål spill från matlagning utan att bli ful också ganska så underligt.

Det känns som om en induktionsplatta kan leverera värme snabbare och på så vis inte behöva en buffert men det är väl såklart beroende på hur mycket man lägger i pannan.

Vänta nu, blir en induktionshäll ful av spill?

Spillde glögg en gång, permanenta märken direkt. Risstärkelse går skrapa bort med rakblad dock.

kalle_kula
2015-06-07, 14:29
Jag börjar bli riktigt nöjd med min gjutjärnspanna nu när jag har använt den rätt många gånger så att den har en fet och fin yta. Jag brukar bara spola av den med varmvatten och eventuellt skrapa med baksidan av diskborsten. Ibland droppar jag på lite olja och gnider runt innan jag ställer undan den.

Kåtlett
2015-06-07, 17:47
Absolut inte, bara man ser till att göra rent den regelbundet. Gör man det ser den mer eller mindre oanvänd ut efter ett par par år.

Kanske jag som är hårdhänt, eller umgås med barbarer - men jag torkar och gör rent spisen varje gång jag lagat mat, trots detta ser den repig och ful ut efter knappt 3 år.

MasterChief
2015-06-07, 18:28
Kanske jag som är hårdhänt, eller umgås med barbarer - men jag torkar och gör rent spisen varje gång jag lagat mat, trots detta ser den repig och ful ut efter knappt 3 år.

Trist, vad är det för märke?

R Scarpa27
2015-06-07, 18:34
Mammas skepshult används fortfarande... :)

60-70tals gjutjärn.. =)...

Själv kör jag ikea 365+ serien hemma...

Huungg
2015-06-07, 18:37
Fick en skeppshult gjutjärnspanna i julklapp som bara blir bättre och bättre. Trodde först att det skulle vara jobbigt att hålla den i skick, men det är ju superenkelt. Jag gör som kalle, sköljer av med varmvatten och om det behövs har jag en diskborste som bara får användas till stekpannan, utan diskmedel såklart. Sen får den torka på eftervärmen på spisen, eventuellt smörja den med rapsolja ibland.

martikainen
2015-06-08, 07:24
Jag kör just nu med:

En 28cm skeppshults gjutjärnspanna som jag knappt orkar hålla med en hand.
En 24cm skeppshult gjutjärn för lättare stekning, typ pannakakor, ägg osv.
En 28cm jamie Oliwer teflon för allt icke-kött-bits stekning.
En 24cm teflon för stekning av lök och liknande.

Funderar på En 24cm de buyer, måste bara välja bort någon av de andra då det är smockfullt i köket :/

Jag är ingen kock eller ens duktig på att laga mat, men olika matvaror kräver olika pannor för att det ska bli bra, skulle aldrig steka en köttbit i teflon tex, en duktig kock kan säkert få till en härlig stekyta men mina blir så jäkla dåliga.

Frisk
2015-06-08, 07:27
Du saknar en skeppshults gjutjärnsgrillpanna för kött.
jag steker nästan uteslutande allt kött på den.

J.V
2015-06-08, 08:00
Jag är ingen kock eller ens duktig på att laga mat, men olika matvaror kräver olika pannor för att det ska bli bra, skulle aldrig steka en köttbit i teflon tex, en duktig kock kan säkert få till en härlig stekyta men mina blir så jäkla dåliga.Jag tycker att det blir riktigt bra när man penslar köttet med bbqsås med hög sockerhalt. Blir bra färg, och smak, snabbt även i en telfonpanna.

Men ja, en vettig panna är ju roligare.

ARMSTARK
2015-06-08, 08:06
Gjutjärn är överlägset, man måste ändå använda fett fast man har teflonpanna. Stek med rapsolja om du har optinojja, innehåller lite mindre mättat fett.
Jag tycker att storleken har större betydelse än någonting annat när det gäller stekpannor, ju större desto bättre. Dyrt som fan men så värt varenda krona.

martikainen
2015-06-08, 08:07
Du saknar en skeppshults gjutjärnsgrillpanna för kött.
jag steker nästan uteslutande allt kött på den.

fan nu måste jag alltså göra plats för 2 till pannor? :D haha

z_bumbi
2015-06-08, 09:03
Kök idag är ju mer inredning och stil än funktionalitet. Blir alldeles varm när jag ser ett kök som Morbergs (bara för att nämna ett kök alla sett), skapat mer för matlagning. Jag har själv ett "snyggt" och ofunktionellt kök som man knappt vågar använda eftersom den är en sådan central del av sällskapsutrymmet och är så stylat. Flyttar jag vill jag ha köket i en egen avskild del av huset och forma det efter matlagning.

Vänta inte till en flytt utan riv ut/anpassa det redan nu. Är det någon som frågar så säg att du är i en industriell fas. Minst 3 meter rostfri diskbänk med två rejäla hoar, svagt mönstrade Perstorskivor så att ungarna kan baka direkt på bänkarna (när man ser mönstret genom degen är pepparkakorna tillräckligt tunna), en riktigt brödugn osv. Vad hindrar dig utom hur dina bekanta ska uppfatta dig? Var den som sätter trenden.

Gober
2015-06-08, 09:30
Kök idag är ju mer inredning och stil än funktionalitet. Blir alldeles varm när jag ser ett kök som Morbergs (bara för att nämna ett kök alla sett), skapat mer för matlagning. Jag har själv ett "snyggt" och ofunktionellt kök som man knappt vågar använda eftersom den är en sådan central del av sällskapsutrymmet och är så stylat. Flyttar jag vill jag ha köket i en egen avskild del av huset och forma det efter matlagning.

Håller fullständigt med, sen kan jag tycka att ett kök anpassat för just matlagning och hårda tag kan vara snyggt, Morbers är tex snyggt tycker jag. Drömmen är att ha ett sådant kök någon dag. Sen blir det kanske inte en ugn för 300.000 osv men, så gott det går med mina förutsättningar.

MasterChief
2015-06-08, 10:22
Vänta inte till en flytt utan riv ut/anpassa det redan nu. Är det någon som frågar så säg att du är i en industriell fas. Minst 3 meter rostfri diskbänk med två rejäla hoar, svagt mönstrade Perstorskivor så att ungarna kan baka direkt på bänkarna (när man ser mönstret genom degen är pepparkakorna tillräckligt tunna), en riktigt brödugn osv. Vad hindrar dig utom hur dina bekanta ska uppfatta dig? Var den som sätter trenden.

Jag är gift.

martikainen
2015-06-08, 11:24
Jag är gift.

hahaha made me laugh :D :d

Dreas
2015-06-08, 11:49
Har haft lite olika stekpannor genom åren. En Hackmann funktio eller vad den kan ha hetat. En svindyr OBH Nordica. Nu kör jag på en från Ica för induktionsspisar. 300kr, som hittat!

Har läst lite och det verkar vara få som håller väldigt många år. Och håller dom väldigt många år så är det antingen gjutjärn eller så är dom svindyra. Så har bestämt att köra på ICAs och byter ut den med några års mellanrum istället.

Tomas W
2015-06-08, 11:53
Jag har haft en Jamie Oliver panna som använt dagligen i snart 10 månader och varit väldigt nöjd med den. Tyvärr så börja beläggningen lossna för någon vecka sedan men gick bara tillbaka till butiken och fick pengarna tillbaka. Tror jag kommer köpa en likadan igen då jag var nöjd med den.

Har en rostfri panna med men tycker den är lite för omständlig stundtals.

Gober
2015-06-08, 12:28
Jag har haft en Jamie Oliver panna som använt dagligen i snart 10 månader och varit väldigt nöjd med den. Tyvärr så börja beläggningen lossna för någon vecka sedan men gick bara tillbaka till butiken och fick pengarna tillbaka. Tror jag kommer köpa en likadan igen då jag var nöjd med den.

Har en rostfri panna med men tycker den är lite för omständlig stundtals.

Har haft tre stycken, den första fick jag tyvärr kasta då beläggningen släppte nästan direkt (det var produktionsfel på den första serien). De senare har funkat länge, men tyvärr blir beläggningen sämre med tiden. Misstänker att de inte riktigt håller för riktigt höga temperaturer på gasspisen. När de är nya är de verkligen fantastiska, sen blir ytan "trög" istället för blank och hal, och då krävs det mer olja i pannan.