handdator

Visa fullständig version : Hell dig, Sverige! Hell dig, kära, bragdekrönta fosterjord!


Bärsärk
2015-06-05, 23:28
XlHaschCX2s

Mental
2015-06-06, 00:24
Hell?

Sarco
2015-06-06, 00:42
bragdekrönt är väl också ett udda ordval.

Men visst, jag älskar Sverige också och trivs i det till största delen. Dock är renar, fjäll, is, älgar och annat som är med i filmen rätt exotiskt för mig. Det Sverige jag gillar är demokratiskt, öppet, transparent, icke-korrupt och tillåter individer att belönas samtidigt som det stora flertalet kan ha ett ok liv. För min del är det bättre än bragdekrönt fosterjord.

Jag gillar falafel också, fast nu deffar jag.

Bärsärk
2015-06-06, 00:46
Hell?

http://sv.wikisource.org/wiki/Sverige_är_mitt_allt_på_jorden

I Svensk söndagsskolsångbok 1929
1.
Sverige är mitt allt på jorden.
Intet är som Sverige skönt.
Med de vita fjäll mot norden,
Furugördlat, norrskenskrönt.
Där gå fria, stolta strömmar,
Klar och blå är insjöns våg;
Där bo fädrens stolta drömmar
Än i trogna söners håg.

2.
Sverige är mitt allt på jorden,
Intet är som Sverige kärt.
Första stegen, första orden
Där av far och mor jag lärt,
Där jag levt i stilla hagar,
Styrt i sagans rike in,
Där jag drömt i unga dagar,
Drömt om hjärtevännen min.

3.
Sverige är mitt allt på jorden,
Intet där som Sverige rikt;
Gav det stundom bark på borden,
Var det dock i tro sig likt.
Det har bästa malm i bergen,
Bästa malm i bröst också,
Och i fanan bästa färgen,
Solens gull på himlens blå.

4.
Hell dig, Sverige! Hell dig, kära,
Bragdekrönta fosterjord!
Jag vill kämpa att din ära
Kring all världen varder spord.
Vart mig vägen än må bära,
Blott hos dig är hjärtat fritt!
Månget språk kan tungan lära,
Hjärtat lär sig endast ditt!

Mental
2015-06-06, 00:48
Aaah, gammelsvenska! "varder spord" hör man inte varje dag!

Mental
2015-06-06, 00:50
Jag gillar begrepp som fosterland och fosterjord. De ligger nära fosterfamilj, fosterhem, fosterföräldrar. Dvs något man får ta när ens egen familj/hem/päron inte funkar :)
Det är fint!

I morgon ska jag ta en öl för att fira!

Jakobson
2015-06-06, 01:20
Fint! Väldigt fint! Vi måste värna om vårat arv!

Matsa
2015-06-06, 01:40
Grattis på födelsedagen, Sverige! Jag gillar dig!

Wormzie
2015-06-06, 07:23
Firar med pizza till lunch och sushi ikväll. Hell dig Sverige!

Filipb
2015-06-06, 07:41
Jag gillar begrepp som fosterland och fosterjord. De ligger nära fosterfamilj, fosterhem, fosterföräldrar. Dvs något man får ta när ens egen familj/hem/päron inte funkar :)
Det är fint!

I morgon ska jag ta en öl för att fira!

Du fick mig att skratta rakt ut. Har aldrig sett det sambandet :D

stridis
2015-06-06, 07:50
bragdekrönt är väl också ett udda ordval.

Men visst, jag älskar Sverige också och trivs i det till största delen. Dock är renar, fjäll, is, älgar och annat som är med i filmen rätt exotiskt för mig. Det Sverige jag gillar är demokratiskt, öppet, transparent, icke-korrupt och tillåter individer att belönas samtidigt som det stora flertalet kan ha ett ok liv. För min del är det bättre än bragdekrönt fosterjord.


https://images.duckduckgo.com/iu/?u=http%3A%2F%2Fblogs-images.forbes.com%2Fkenrapoza%2Ffiles%2F2012%2F01% 2FRIP1.jpg&f=1

Förresten så firar jag... ettårsdagen som gift.

BlötSnö
2015-06-06, 08:38
Hoppas det här trötta morgonvädret släpper sitt grepp runt Stockholm framåt lunch. Jag vill åka på utflykt i solen.

Red Apple
2015-06-06, 08:55
Åh hade glömt bort att det var nationaldag. Har systemet stängt?

r3mpuh
2015-06-06, 09:12
https://images.duckduckgo.com/iu/?u=http%3A%2F%2Fblogs-images.forbes.com%2Fkenrapoza%2Ffiles%2F2012%2F01% 2FRIP1.jpg&f=1

Förresten så firar jag... ettårsdagen som gift.*hug*

Akerhage
2015-06-06, 09:20
Åh hade glömt bort att det var nationaldag. Har systemet stängt?

+1...fan!

Grattis Sverige, dags att växa upp lite nu!

Exdiaq
2015-06-06, 09:52
https://www.facebook.com/SVTPlay/videos/vb.118870944801257/969461239742219

G.W
2015-06-06, 10:00
Hell AV!

Bärsärk
2015-06-06, 10:17
Firar med pizza till lunch och sushi ikväll. Hell dig Sverige!

På ingen annan plats i hela världen hittar man pizza som här i Sverige, så jag tycker du gör helt rätt i ditt matval. Det är verkligen en symbol för det här landet, vi tar in något från ett annat land och sen gör vi det bättre och till något eget som bara vi känner igen!

Nattljus
2015-06-06, 10:22
På ingen annan plats i hela världen hittar man pizza som här i Sverige, så jag tycker du gör helt rätt i ditt matval. Det är verkligen en symbol för det här landet, vi tar in något från ett annat land och sen gör vi det bättre och till något eget som bara vi känner igen!
Huh? :confused:

Hur gör man pizza i utlandet? *popcorn*

Bärsärk
2015-06-06, 10:27
Huh? :confused:

Hur gör man pizza i utlandet? *popcorn*

Ingen aning, antagligen samma sätt som här?

Exdiaq
2015-06-06, 10:52
Det är verkligen en symbol för det här landet, vi tar in något från ett annat land och sen gör vi det bättre och till något eget som bara vi känner igen!

Det där stämmer ju in på nästan alla områden/länder förutom kanske Nordkorea.

Bärsärk
2015-06-06, 11:18
Det där stämmer ju in på nästan alla områden/länder förutom kanske Nordkorea.

Det tycker jag verkligen inte!

Exdiaq
2015-06-06, 11:29
Det tycker jag verkligen inte!

Exempel?

Bärsärk
2015-06-06, 12:49
Exempel?

Har du varit ute och rest i världen överhuvudtaget? Det är ganska mycket USA över snabbmat i hela Europa, lycka till med att hitta en lokal pizzeria i Polen. Oftast är det amerikanska franchise bolag som dominerar.

Red Apple
2015-06-06, 13:06
Har du varit ute och rest i världen överhuvudtaget? Det är ganska mycket USA över snabbmat i hela Europa, lycka till med att hitta en lokal pizzeria i Polen. Oftast är det amerikanska franchise bolag som dominerar.

Skämtar du?

Bärsärk
2015-06-06, 13:13
Skämtar du?

Nej jag tycker att snabbmat i Sverige är unik, och sättet som vi gör något redan bra bättre på är ännu bättre. Andra kanske kopierar och lyckas komma nära, men jag tycker att vi förfinar på ett sätt som jag gillar!

Jag tar jättegärna den här diskussionen med er, men inte i den här tråden :) Jag tar det gärna över PM också om det är så.. men den här tråden handlar om kärlek, inte bråk och stök :)

Har full förståelse för att man måste börja skämta om nationaldagen, för man vet inte hur man annars ska förhålla sig till den.. det är helt naturligt och det är okej!

svenbanan
2015-06-06, 14:03
Pizzorna på de flesta pizzerior i sverige är rätt sunkiga. Fast många tycker de är bra. Sedan finns det vissa som är riktigt bra också.

Pizzeriorna i USA är ofta också riktigt sunkiga. Fast många tycker de är bra. Förutom vissa som är riktigt bra.

Summan av kardemumman?
Don't mess with a winning concept!
Pizza ska bakas i vedeldad stenugn av någon icke-idiot som klarar av att undvika att lägga på en massa slafs som gör att bottnen blir saggig.

Så, case-closed.

Andy.da.wohoo
2015-06-06, 16:12
Glad nationaldag!

Exdiaq
2015-06-06, 16:13
Har du varit ute och rest i världen överhuvudtaget? Det är ganska mycket USA över snabbmat i hela Europa, lycka till med att hitta en lokal pizzeria i Polen. Oftast är det amerikanska franchise bolag som dominerar.

Jag tänkte mer påståendet att individer inom Sveriges gränser skulle särskilja sig från andra individer i andra områden genom att importera saker utifrån men sedan förbättra det och göra det till "sitt". Det är som sagt något jag tycker kännetecknar människor generellt när det inte finns något som aktivt motarbetar det, t.ex. en väldigt auktoritär regim.

Pizza-exemplet var så löjligt att jag inte ens bemödade mig att bemöta det. Har ätit väldigt goda pizzor i USA och de europeiska länder jag har varit i. Merparten av de pizzorna jag brukar äta i Sverige är helt okej buk-fylla, men det är inget jag hoppas av glädje av.

VikG
2015-06-06, 16:15
Har du varit ute och rest i världen överhuvudtaget? Det är ganska mycket USA över snabbmat i hela Europa, lycka till med att hitta en lokal pizzeria i Polen. Oftast är det amerikanska franchise bolag som dominerar.

Du har aldrig varit i Polen va? Finns många lokala både pizzerior och "kebab-ställen"

Exdiaq
2015-06-06, 16:17
Nej jag tycker att snabbmat i Sverige är unik, och sättet som vi gör något redan bra bättre på är ännu bättre. Andra kanske kopierar och lyckas komma nära, men jag tycker att vi förfinar på ett sätt som jag gillar!

Jag tar jättegärna den här diskussionen med er, men inte i den här tråden :) Jag tar det gärna över PM också om det är så.. men den här tråden handlar om kärlek, inte bråk och stök :)

Har full förståelse för att man måste börja skämta om nationaldagen, för man vet inte hur man annars ska förhålla sig till den.. det är helt naturligt och det är okej!

Jag skämtar inte. Jag försöker ställa frågor kring påståenden jag inte håller med om eller inte förstår.

Att hålla en diskussion om vad det är egentligen som ska hyllas på denna dag är väl i högsta grad relevant och betydligt mer intressant är ett tanklöst "grattis"?

Bärsärk
2015-06-06, 16:41
4eIq_yui1c8

Matsa
2015-06-06, 17:16
Jag skämtar inte. Jag försöker ställa frågor kring påståenden jag inte håller med om eller inte förstår.

Att hålla en diskussion om vad det är egentligen som ska hyllas på denna dag är väl i högsta grad relevant och betydligt mer intressant är ett tanklöst "grattis"?

Det är givetvis helt i sin ordning (kanske rentav sunt) att både diskutera och ifrågasätta vad som firas men jag tror att det kan vara en god idé att hålla den diskussionen separat från själva firandet. De som aktivt väljer att fira något har oftast redan en relativt god uppfattning om vad de vill fira. Dessutom blir själva firandet lätt ett sorl som distraherar och stör de som faktiskt verkligen vill diskutera vad som firas.

Bara en tanke och givetvis innebär inte detta att man alltid ska låta vad för strunt som helst gå oemotsagt bara för att det sker i samband med firande. Jag menar bara att man förmodligen får bättre gehör om man lyfter diskussionen vid rätt tillfälle istället för att bli sedd som "den där partypoopern som stör firandet". Och nej, jag tycker inte att du har gjort något sådant i den här tråden. Detta är bara en förflugen tanke som slog mig när jag läste din post, inget mer.

filmjölk
2015-06-06, 17:30
J

Att hålla en diskussion om vad det är egentligen som ska hyllas på denna dag är väl i högsta grad relevant och betydligt mer intressant är ett tanklöst "grattis"?

Vi hyllar vår månghundraåriga historia, vår gemenskap, vårt folk, vårt arv och vår kultur idag.

Jakobson
2015-06-06, 17:39
Vi hyllar vår månghundraåriga historia, vår gemenskap, vårt folk, vårt arv och vår kultur idag.

Vår kultur ? Vi har ingen "vår kultur" kvar :(

Exdiaq
2015-06-06, 17:53
Det är givetvis helt i sin ordning (kanske rentav sunt) att både diskutera och ifrågasätta vad som firas men jag tror att det kan vara en god idé att hålla den diskussionen separat från själva firandet. De som aktivt väljer att fira något har oftast redan en relativt god uppfattning om vad de vill fira. Dessutom blir själva firandet lätt ett sorl som distraherar och stör de som faktiskt verkligen vill diskutera vad som firas.

Bara en tanke och givetvis innebär inte detta att man alltid ska låta vad för strunt som helst gå oemotsagt bara för att det sker i samband med firande. Jag menar bara att man förmodligen får bättre gehör om man lyfter diskussionen vid rätt tillfälle istället för att bli sedd som "den där partypoopern som stör firandet". Och nej, jag tycker inte att du har gjort något sådant i den här tråden. Detta är bara en förflugen tanke som slog mig när jag läste din post, inget mer.

Förstår vad du menar men om man firar nationaldagen så hoppas jag verkligen att man gör det i mer/fler forum än ett internetbaserat sådant. Då hoppas jag att man beger sig ut och har det trevligt med likasinnade.

Vi hyllar vår månghundraåriga historia, vår gemenskap, vårt folk, vårt arv och vår kultur idag.

Vår kultur ? Vi har ingen "vår kultur" kvar :(

Har det någonsin funnits? Generella strömningar kanske är likartade, men dessa ses i kringliggande områden också. Folk flyttar, arv förändras, kultur utvecklas. Inget av detta är bundet eller begränsat av imaginära gränser dragna i marken för ett par hundra år sedan.

Bärsärk
2015-06-06, 18:08
Landsgränser finns för att lättare visa på vart det finns en koncentrerad mängd folk som är av en viss sort som man personligen kan tänka sig leva och bo ihop med.

Jag tror det är väldigt svårt att förklara för folk som inte förstår det, och alla liknelser blir ganska larviga men se det lite som när man gick i skolan och nördarna hängde med nördar, sportkillar med sportkillar och så vidare.

Jag gillar Sverige för att jag vet att här finns det folk som är som mig. Jag har bott i andra länder och rest i andra länder, jag vet att många säger att Sverige känns som hemma för att det är här man har sin lägenhet och så vidare men jag tror verkligen inte att det bara är därför, Sverige känns som hemma av helt andra anledningar, det är tryggt, det är säkert och det är mellanmjölk; precis det är det som en viss klick av människor på vårt jordklot älskar och precis just här har vi valt att samlas och bo.

Visst, om vi suddade bort landsgränser och alla bodde i samma land så skulle fortfarande klickar kunna existera som känner exakt samma sak men det blir en helt annan femma när den klicken inte längre får styra över sig själva eller ta egna beslut.

Vad är det man säger när man svär en ed i USAs armé? "that I will support and defend the Constitution of the United States against all enemies"

Det handlar inte om att man ska försvara landet USA som landsremsan på kartan, det handlar om The Constitution; lagar och principer.

Olegh
2015-06-06, 18:12
Sverige är okej. Jag måste medge att jag känner mig lyckligt lottad att få vara född och uppvuxen i just Sverige.

arthax
2015-06-06, 18:16
Pizzorna på de flesta pizzerior i sverige är rätt sunkiga. Fast många tycker de är bra. Sedan finns det vissa som är riktigt bra också.

Pizzeriorna i USA är ofta också riktigt sunkiga. Fast många tycker de är bra. Förutom vissa som är riktigt bra.

Summan av kardemumman?
Don't mess with a winning concept!
Pizza ska bakas i vedeldad stenugn av någon icke-idiot som klarar av att undvika att lägga på en massa slafs som gör att bottnen blir saggig.

Så, case-closed.


Du menar kort och gott, en kebabtekniker?

Bärsärk
2015-06-06, 18:22
Jag tänkte mer påståendet att individer inom Sveriges gränser skulle särskilja sig från andra individer i andra områden genom att importera saker utifrån men sedan förbättra det och göra det till "sitt". Det är som sagt något jag tycker kännetecknar människor generellt när det inte finns något som aktivt motarbetar det, t.ex. en väldigt auktoritär regim.


Jag tycker vi gör det annorlunda bara, jämför tacos i USA med tacos i Mexico där är USA mycket närmare Mexico.

Jämför tacos i Sverige med tacos i USA; annorlunda, jämför tacos i Sverige med tacos i Mexico; Totalt annorlunda.

Jag kan ha fel men jag tycker mig inte se så stora förändringar på saker och ting utomlands, givetvis finns snabbmat i alla länder men den snabbmaten är om än förändrad så fortfarande bra mycket närmare originalet än vad du oftast hittar just här.

frat
2015-06-06, 18:53
Hell? Är det någon individ förutom kanske de två nazisterna som finns kvar i Sverige (fyra inklusive de två som är på skansen vid kategorin ''utrotningshotad'') som på fullt allvar använder det uttrycket?

Bärsärk
2015-06-06, 19:00
Hell? Är det någon individ förutom kanske de två nazisterna som finns kvar i Sverige (fyra inklusive de två som är på skansen vid kategorin ''utrotningshotad'') som på fullt allvar använder det uttrycket?

Det är ett citat från en låt som gavs ut i skolböcker på 30-talet, Sverige är en gammal nation det ska vi inte glömma :)

frat
2015-06-06, 19:12
Det är ett citat från en låt som gavs ut i skolböcker på 30-talet, Sverige är en gammal nation det ska vi inte glömma :)

Säkert, men att envisas med att använda ett sånt dels föråldrat och även obskyrt uttryck är ändå inte särskilt stiligt.

Å andra sidan förstår jag i och med det nya samhällsklimatet att man blir så pass förbannad att man springer rakt åt andra hållet och vill vara provocerande.

Sarco
2015-06-06, 19:19
Ursprungligen postat av Jakobson Visa inlägg
Vår kultur ? Vi har ingen "vår kultur" kvar


Har det någonsin funnits? Generella strömningar kanske är likartade, men dessa ses i kringliggande områden också. Folk flyttar, arv förändras, kultur utvecklas. Inget av detta är bundet eller begränsat av imaginära gränser dragna i marken för ett par hundra år sedan.

Jo visst har vi en kultur. Den finns och den är värd att fira. En helt annan sak är att den inte är statisk. Det är ju ingen kultur. Men vår blandning av alla influenser vi fått och fortsätter att få är faktiskt ganska lyckosam för att skapa ett bra samhälle. Och det kan man väl fira, tycker jag. Sen är det en rätt fånig dag. Det hade varit bättre att ha midsommarafton som nationaldag.

Tolkia
2015-06-06, 20:49
Jag och mina syskon brukar använda "hell" som hälsningsord i mail ganska ofta. Skämtsamt förvisso, men icke desto mindre. Det skall inte förväxlas med den tyska motsvarigheten "heil" när det gäller nazistkopplingen.

F.ö. är jag gammal nog att som barn ha lärt mig både nationalsången, Kungssången, Modersmålets sång, diverse folkvisor och annat smått arkaiskt. Jag är inte nazist än vad jag vet. Det är lite off topic, och jag har ingen aning om trådskaparens dolda intentioner med valet av citat, men personligen är jag emot att i sin ångest ladda allt som luktar gammaldags eller nationalsymbolistiskt med nazistvärde. (En spin off av detta är diskussionen om hur man hanterar kulturgods skapat av författare/konstnärer/musiker som man vet hade tydliga nazistsympatier, där väl Wagner är den mest diskuterade, men vi ju även har flera svenska exempel.)

Jag tror f.ö. att de flesta som använder "hell" på regelbunden basis idag är olika slags fantasy- och rollspels/lajvnördar.

Bärsärk
2015-06-06, 21:15
Förlåt om mitt ordval har upprört någon, det är ett kort stycke från en sång i en skolbok från 30-talet som jag tidigare sagt

http://runeberg.org/img/sondag/0288.5.png

http://runeberg.org/img/sondag/0289.5.png

Ni alla kan kolla upp det på biblioteket om ni tror att jag hittar på, jag menade inget illa med det tycker bara det är en fin sång som passar på en fin dag.

Och innan ni tänker "30-talet då fanns det ju nazister" så nej, texten är äldre än så den är skriven av Harald Jacobsson, http://sv.wikipedia.org/wiki/Harald_Jacobson som dog i Rom 4 juni 1913 :) Inga anknytningar till Hitler eller nazism överhuvudtaget.

filmjölk
2015-06-06, 21:19
Själv jobbar jag helst på nationaldagen, dat OB! Senast jag firade nationaldag var det på den tiden det kunde anses som lite provocerande att fira nationaldag och vifta flagga, när det blev helt ok att fira förlorade högtiden sin charm imho.

Aequus
2015-06-06, 21:22
Förlåt om mitt ordval har upprört någon, det är ett kort stycke från en sång i en skolbok från 30-talet som jag tidigare sagt...

Du behöver inte be om ursäkt. Du har inte gjort något fel.
Många är tyvärr onödigt lättkränkta.

frat
2015-06-06, 21:37
Jag är ej kränktC, ingen viftar lika frenetiskt med den svenska flaggan som mig idag. Jag anser bara att det är ett konstigt uttryck att använda. Men låt oss alla stå på Sergels torg iförda blågula solsymboler (identisk den finska naturligtvis) och göra romersk hälsning, gormandes hell Sverige. Hade definitivt blivit massiv uppståndelse.

Jakobson
2015-06-06, 21:50
Det är provocerande att vara stolt svensk idag, vi brukar grilla och spela brännboll på nationaldagen, grabbar och brudar, vi hade blågula t-shirts och på väg hem blev några killar kallade nassar, nedan tjejerna fick uppskattade flirtiga blickar, så jävla less

Red Apple
2015-06-06, 22:00
Förlåt om mitt ordval har upprört någon, det är ett kort stycke från en sång i en skolbok från 30-talet som jag tidigare sagt

http://runeberg.org/img/sondag/0288.5.png

http://runeberg.org/img/sondag/0289.5.png

Ni alla kan kolla upp det på biblioteket om ni tror att jag hittar på, jag menade inget illa med det tycker bara det är en fin sång som passar på en fin dag.

Och innan ni tänker "30-talet då fanns det ju nazister" så nej, texten är äldre än så den är skriven av Harald Jacobsson, http://sv.wikipedia.org/wiki/Harald_Jacobson som dog i Rom 4 juni 1913 :) Inga anknytningar till Hitler eller nazism överhuvudtaget.

Du må ha rätt i sak men 1913 publicerades översättningen av J. Rutgers avhandling "rasförädling" på tyska och engelska, något som skulle ha stor betydelse för rasbiologi som forskningsområde och som var en stor bidragande faktor till Sveriges tidiga höga anseende inom fältet. Texten publicerades på svenska redan 1909 och fältet började etableras redan under sent 1880-tal som en del utav den svenska nationaliseringsprocessen, ett politiskt initiativ i ett rätt lyckat försök att lamslå spridningen av marxistiska ideologier som skedde ungefär samtidigt i hela Europa och var otroligt viktig för framväxten av högerextrema ideologier och rasfixering.

Tldr; Att se en text som rumsren från vissa tendenser bara för att den kom ut några år före Mein Kampf är enbart historielöst.

Men det är det även att bedöma textens nationsglorifiering utifrån moderna uppfattningar och värderingar, så det finns absolut inget fel i att citera den. Förutom att den inte är vacker, utan snarare fruktansvärt töntig, men det är ju subjektivt.

Edit: Samma sak med ordet "hell". Dess "nazistiska" kopplingar är cirka 2000 år gammalt.

Aequus
2015-06-06, 22:06
Jag är ej kränktC, Så vitt jag vet skrev ingen att just du var kränkt. Kände du dig kanske träffad ändå?

I övrigt tror jag inte du behöver vara orolig. Ordet hell kommer sannolikt användas lika lite i framtiden som det görs i dag.

Aequus
2015-06-06, 22:10
Det är provocerande att vara stolt svensk idag, vi brukar grilla och spela brännboll på nationaldagen, grabbar och brudar, vi hade blågula t-shirts och på väg hem blev några killar kallade nassar, nedan tjejerna fick uppskattade flirtiga blickar, så jävla less

Vad var det för personer som kallade er för nassar?

svenbanan
2015-06-06, 22:53
Du menar kort och gott, en kebabtekniker?

Japp. Det ska vara en kebabtekniker som tillagar snabbmaten under överinseende av en legitimerad pizzaingenjör.

svenbanan
2015-06-06, 23:09
Jo visst har vi en kultur. Den finns och den är värd att fira. En helt annan sak är att den inte är statisk. Det är ju ingen kultur. Men vår blandning av alla influenser vi fått och fortsätter att få är faktiskt ganska lyckosam för att skapa ett bra samhälle. Och det kan man väl fira, tycker jag. Sen är det en rätt fånig dag. Det hade varit bättre att ha midsommarafton som nationaldag.

6:e juni känns ju rätt menlöst. Jaha Gustav Vasa blev krönt, okej intresseklubben antecknar. Inget att gå i taket för direkt vare sig man är nationalromantiker eller ej.

Midsommarafton tycker jag också borde vara nationaldag. Då skulle det ju bli lite fart på firandet i alla fall. Alla firar väl ändå midsommar? Både nysvenskar och inbitna sd:are. Då kan ju detta vara nåt att gå ihop kring och kanske skapa nån slags svensk identitet utifrån.

Sarco
2015-06-06, 23:33
Vi behöver ju inte ens skapa en svensk identitet. Folk är vad de är men vi kan fira den dagen i alla fall och sen väljer man vad man firar. För de flesta av oss räcker det ju med att ha en helgdag och fest, vi är både nationellt och religiöst sekulariserade och gillar att umgås. Skulle också vara ett bra sätt att hitta former för det trevande nationaldagsfirandet. Vi vet ju hur vi firar midsommar. Sen vore det fräckt att göra en jättefallos till nationaldagssymbol :-)

Fordon
2015-06-06, 23:34
Det är provocerande att vara stolt svensk idag, vi brukar grilla och spela brännboll på nationaldagen, grabbar och brudar, vi hade blågula t-shirts och på väg hem blev några killar kallade nassar, nedan tjejerna fick uppskattade flirtiga blickar, så jävla less

Nej. Det är inte provocerande att vara stolt svensk. Att du låter ett par rikspuckon (baserad på vad du skriver och att vi utgår från att killarna är helt oskyldiga till anklagelsen) sätta ribban är ditt problem. Du kan lika gärna ta till dig att samtliga personer som du/killarna har mött under tiden de blågula tischorna var på, som ej ha sagt något negativt, är positivt inställda till blågula t-shirts.

Jakobson
2015-06-06, 23:52
Nej. Det är inte provocerande att vara stolt svensk. Att du låter ett par rikspuckon (baserad på vad du skriver och att vi utgår från att killarna är helt oskyldiga till anklagelsen) sätta ribban är ditt problem. Du kan lika gärna ta till dig att samtliga personer som du/killarna har mött under tiden de blågula tischorna var på, som ej ha sagt något negativt, är positivt inställda till blågula t-shirts.

Vi blev bara förvånade, deras reaktion kanske kom pga vi var ett stor grupp, alla ljushåriga+ några rakade och en redhead (Jen)
Ingen brydde sig egentligen, jag noterade bara att reaktioner på killar i blågult skiljdes från reaktion på tjejer i blågult

Att män som visar kärlek till sitt Land är provocerande

kebne
2015-06-07, 00:12
Det är nog mer att snygga tjejer kan göra lite vad de vill och komma undan med det :)

Jakobson
2015-06-07, 00:25
Det är nog mer att snygga tjejer kan göra lite vad de vill och komma undan med det :)

Eller att de hade hoppats på att mucka gräl med oss

kebne
2015-06-07, 00:26
Eller att de hade hoppats på att mucka gräl med oss

Jo det också.

arthax
2015-06-07, 09:47
japp. Det ska vara en kebabtekniker som tillagar snabbmaten under överinseende av en legitimerad pizzaingenjör.

Das byråkrat schweden! :d

awesomooo
2015-06-07, 10:13
På ingen annan plats i hela världen hittar man pizza som här i Sverige, så jag tycker du gör helt rätt i ditt matval. Det är verkligen en symbol för det här landet, vi tar in något från ett annat land och sen gör vi det bättre och till något eget som bara vi känner igen!

Exakt. Alla andra länder suger och tillför inget annat i den här världen än att ge oss en ynka maträtt som vi t.o.m. tolkar bättre än dom själva.

http://i.imgur.com/uWsdjmS.jpg

mangemani
2015-06-07, 10:16
är det några demonstrationer fortfarande numera på nationaldagen?
på 80-90 talet så kunde man ju läsa om vilda demonstrationer tex i stockholm mellan invandrare och rasister och även om stora slagsmål.
har det lugnat ner sig nu?

stridis
2015-06-07, 14:37
är det några demonstrationer fortfarande numera på nationaldagen?
på 80-90 talet så kunde man ju läsa om vilda demonstrationer tex i stockholm mellan invandrare och rasister och även om stora slagsmål.
har det lugnat ner sig nu?

när såg du senast en skinnskalle?

mangemani
2015-06-07, 14:59
när såg du senast en skinnskalle?

:confused:
det är inga demonstrationer längre då eller?
folk kan väl demonstrera utan rasist "uniformen".