handdator

Visa fullständig version : Skuldersmärta ger sig aldrig


Zoloft
2015-06-05, 22:44
Hej!

Har gått igenom ett rent helvete senaste två åren med en värkande högeraxel och bråkande vänsteraxel. Gör ett desperat försök att komma vidare genom att be om hjälp här.

Gymmat från jag var 18 och haft ytterst små känningar i högeraxeln vid lutande hantelpress året innan jag skadade mig. Så när jag kommit hem efter ett bröst/axelpass för två år sedan fick jag en stark värk i höger axel som sedan dess kommit och gått men alltid funnits med som en gnagande cancersvulst sedan dess.

Två år och fem olika sjukgymnaster, tre ortopeder, tre kortisonsprutor i ac-leden och bursan, knappt två års rehabträning och en stabiliserande axeloperation senare sitter jag här nu. Tyvärr fortfarande med en i princip konstant värkande axel.

Testat det mesta inom rehabträning och känner endast av en viss förbättring. Inte alls lika stora problem med själva axeln nu efter två år. Nu sitter det mer innanför skulderbladet och ner i armen och handen. En jobbig värk/värme som konstant gör sig påmind. Svårt att hitta något mönster, det kommer och går lite som det vill. Roddar och att upprätta en bra hållning får jag för mig gör det något bättre.

Att sitta på bussen då skulderbladet åker lite fram och tillbaka gör det ibland outhärdligt, tycker mig känna att de blir smärta/värk på i princip samma områden som det blir vid vanlig vila. Då kommer en ganska jobbig smärta/värk så det är svårt att sitta still. Att gå långa sträckor är jobbigt, plocka ur diskmaskinen är jobbigt, hela livet påverkas av det här. Kan inte träna och inte sporta, är så sjukt trött på skiten.

Känns som att det är någon nerv i kläm/grov felbelastning över tid men hur sjutton kan jag göra så att det blir bättre? Vart kan jag söka mig? Känner daglig ångest över detta. Är trött på inåt och utåtrotationer.

Scratch89
2015-06-06, 04:34
Är det ingen som har behandlat det som t.ex ett diskbråck? En utstrålning ner i fingrarna sådär kommer rimligen inte från axeln.

Zaptoz
2015-06-06, 11:41
Nej det är ingen som har föreslagit det, har även känningar i vänster arm som är liknande men inte lika allvarligt. Den funkar mycket bättre i vardagen än den högra. Är nästan alltid smärtfri när jag sovit och det blir värre när jag stått länge. Någon som är duktig som man kan kolla upp detta noggrant så man kan få lite klarhet vad det är? Bor i närheten av Göteborg.