handdator

Visa fullständig version : Skulle jag ha något att hämta av helkroppspass?


ALDA BERGR
2015-06-05, 14:12
Jag är inte världens starkaste kille, men en liten bit på vägen har jag nog kommit. Det är dock sällan jag kör bänkpress och marklyft så jag har inga aktuella stats, men följande är ungefär vart jag ligger i dagsläget.. Skivstångsrodd, tja typ 150 kg x 6 reps, snedhantelpress ca 25-30 graders vinkel, 55 kilo st hantlar x 8 reps.
Knäböj, typ 150 x 10..om jag får spy efter :). Allt är hyfsat strikt och fint.
Inte världens starkaste men en liten bit på väg..
Frågan är, har jag något att hämta på att "ta ett steg tillbaka " till helkroppspass?
Tänker mig typ på ett ungefär
Plana hantelpressar
Skivstångsrodd
Knäböj
Någon axelpress
Raka marklyft
Någon curl och någon tricepsövning.
5 set 10 reps, de två första seten får räknas som uppvärmning.

pezrulezhaakon
2015-06-05, 14:20
Jag är inte världens starkaste kille, men en liten bit på vägen har jag nog kommit. Det är dock sällan jag kör bänkpress och marklyft så jag har inga aktuella stats, men följande är ungefär vart jag ligger i dagsläget.. Skivstångsrodd, tja typ 150 kg x 6 reps, snedhantelpress ca 25-30 graders vinkel, 55 kilo st hantlar x 8 reps.
Knäböj, typ 150 x 10..om jag får spy efter :). Allt är hyfsat strikt och fint.
Inte världens starkaste men en liten bit på väg..
Frågan är, har jag något att hämta på att "ta ett steg tillbaka " till helkroppspass?
Tänker mig typ på ett ungefär
Plana hantelpressar
Skivstångsrodd
Knäböj
Någon axelpress
Raka marklyft
Någon curl och någon tricepsövning.
5 set 10 reps, de två första seten får räknas som uppvärmning.

Hur har du bedrivit passen hittills? Upplägg?

ALDA BERGR
2015-06-05, 14:36
Mestadels 4 och 5 splittat, även om jag laborerat med ppl också. Vanligtvis relativt lågvolym ca 12 set per muskelgrupp, 3-4 övningar, även om det händer att jag närmar mig 20. Mellan 6 och 12 repetitioner. Ett eller två set per muskel brukar bli till fail eller väldigt nära. Progressionen har helt enkelt bestått i att jag ökat vikterna när jag känner mig stark.

ALDA BERGR
2015-08-13, 11:22
Ingen?

pezrulezhaakon
2015-08-13, 11:44
Ingen?

Testa några pass med olika träningsprinciper på de övningar du redan kör. Superset, triset, kontrollerad cheating/negativ träning, föruttröttning, stegar, trappor, superslow, statiska moment i repsen (pauser), mfl. Det finns hur mycket som helst.

Kasta om ordningen på övningar. Optimera tekniken för varje övning. Välj andra övningar du normalt aldrig kör. Experimentera med olika belastningsriktningar och belastningskurvor. Släng in ett helkroppspass per vecka, kör ett pass med bara kroppen.

Bara fantasin som begränsar dig.

z_bumbi
2015-08-13, 12:40
Jag skulle inte köra samma helkroppspass varje gång utan variera övningar, reps, set, intensitet etc mellan de olika passen. Ett sätt att fixa till det lite mer är att bara ta de övningar du redan kör och fördela dem mellan de olika dagarna men var noga med att också köra samma intensitet. Kör du t ex två bröstövningar efter varandra i vanliga fall så blir den andra automatiskt med lägre intensitet och den ska du försöka behålla i början.