handdator

Visa fullständig version : Ont i tumsenan(?) handleden


monsa123
2015-06-05, 10:50
Hallå!

För nån vecka sen kom denna "smärta" väldigt plöstligt. Har aldrig haft ont där förut. Det är alltså längst ner på handleden mot tummen till där det är "en kula" typ. Jag har kollat runt lite överallt och låter som typ inflammation i tumsenan kanske från tunga lyft i gymmet? Men det gör egentligen inte ont att träna alls faktiskt utan typ när jag vinklar bak handen eller trycker handflatan mot bröstet etc.

"Ökar smärtan om du håller tummen i handflatan, griper om den med fingrarna och böjer handleden åt lillfingersidan?" Såg den frågan i en annan tråd och det stämmer. Den här bilden visar ganska bra. Vad tror ni? Tar det ett tag innan det går över av sig självt? Nån som har haft nåt liknande?


http://www.akademiska.se/Global/Kironkdiv/Handkirurgi/Bilder%20responsivt/Finkelsteins%20test%20400x453.gif

smalis
2015-06-05, 14:53
Fick inflammation där i vintras efter att ha åkt snowboard en halv vecka. Gick över efter 1½-2 veckor ungefär. Försök att undvika att belasta tummen för mycket bara och använd nån form av inflammatorisk medicin.

monsa123
2015-06-05, 15:25
Fick inflammation där i vintras efter att ha åkt snowboard en halv vecka. Gick över efter 1½-2 veckor ungefär. Försök att undvika att belasta tummen för mycket bara och använd nån form av inflammatorisk medicin.

Ah, okay! Tänkte du främst på någon sorts salva eller tabletter?

smalis
2015-06-05, 17:26
Oj, antiinflammatorisk medicin ska det såklart vara!

Typ voltaren-gel eller Ipren eller liknande. Jag hade dock inte använt salva nu på sommaren.