handdator

Visa fullständig version : Styrkelyft schema


Sorken95
2015-06-04, 22:25
Tjena, jag har nyligen börjat träna för en styrkelyft klubb så jag har fått ett tränings schema nu är inne på första cykeln i schemat.

Men jag undrar lite innan när jag har tränat styrkelyft på egen hand så brukar jag köra mellan 2-4 reps per set alltså så tungt som möjligt men det träningsschemat jag fått nu så ska jag köra 7x7 tillexempel på knäböj med lägre vikter, han säger jag ska köra start vikter, är inte mening man ska liga på högre vikter med förre reps inom styrkelyft?

cero
2015-06-05, 02:13
är inte mening man ska liga på högre vikter med förre reps inom styrkelyft

Inte bara, man varierar. Dock vill man inte gå för högt i repsantal. Exakt hur klubben har tänkt att du ska träna får du nog fråga dem.

Tyrwing
2015-06-05, 08:22
En stor del av året ligger jag i grundträning - låga vikter, mer reps/set. Om du bara ligger och toppar hela tiden kommer du inte komma särskilt långt.

Guckenn
2015-06-05, 13:04
Den enda gången man egentligen behöver träna med högre vikter och lågreps i styrkelyft är när man vill formtoppa inför tävling, alltså visa styrkan. Resten av tiden går med fördel till att bygga styrkan, detta sker oftast med submaximala vikter och lite högre repetitionsantal, detta för att kunna nöta teknik och lyfta många kilo totalt under ett träningspass.

hoffmetal
2015-06-05, 22:55
Var det inte "Couch" Hamilton som sade:

Lyftare A kör fem set med dubblar och singlar medans Lyftare B kör fem set med fem till åtta reps. Han med mer volym kommer blir starkare fortare. Större muskler har en förmåga att vara starkare än små muskler. Därför är volym viktigt.

Men man kan säkert få vissa resultat av att köra singlar hela tiden också. Bara det finns väldigt många set.