handdator

Visa fullständig version : Fodmap (diet för IBS)


cero
2015-06-04, 20:23
Är det någon här som har erfarenhet av Fodmap (http://en.wikipedia.org/wiki/FODMAP) (Fermentable Oligo-, Di-, Mono-saccharides And Polyols) för att behandla IBS (http://sv.wikipedia.org/wiki/Irritabel_tarm)? Finns det övertygande vetenskapligt stöd för dieten eller är det baserat på anekdoter? Alla tankar är välkomna.

Penguin1
2015-06-05, 05:07
Jag har blivit mycket bättre av den dieten. Dock krävs mycket tålamod och disciplin. Jag gick "magskolan" där man i grupp fick lära sig om kosten och hur man med hjälp av den kan hitta vad som funkar och inte. Man kommer rätt långt av att bara ladda ner appen IBS fri (den rosa). Jag vet inte hur mycket vetenskap som ligger bakom dieten men har man IBS tycker jag absolut att det är värt att testa.

Tisu
2015-06-05, 09:34
Jacob Gudiol skrev lite om det för 11,5 år sedan

http://tranastyrka.se/intressant-forelasning-kring-ibs-och-fodmap/

Old Nick
2015-06-05, 10:47
Jacob Gudiol skrev lite om det för 11,5 år sedan

http://tranastyrka.se/intressant-forelasning-kring-ibs-och-fodmap/

Han var tidigt ute den där Gudiol.

Tisu
2015-06-05, 10:54
Han var tidigt ute den där Gudiol.

Kallas ibland för sin tids Nostradamus.

Luca Brasi
2015-06-05, 12:46
Verkar dyrt och jobbigt, jag bokar tid på toaletten istället.

richardelgh
2015-06-05, 19:03
Jag har inte blivit av med alla mina symtom, men vardagen har blivit betydligt lättare med FODMAP-dieten. :)

D3zzo
2015-06-06, 14:07
http://link.springer.com/article/10.1007%2Fs00394-015-0922-1

Börjar bli ganska många studier nu som stöder fodmaps som behandling vid IBS. Sen är det ju stora individuella variationer av hur mycket effekt det ger.

Personligen kan jag uppleva att personer som mår psykiskt dåligt eller stressar mycket inte får ut så stor effekt av dieten men att det kan ha väldigt god effekt för andra. Se till att utesluta celiaki först bara innan dieten påbörjas.

Jakobson
2015-06-06, 15:15
Jacob Gudiol skrev lite om det för 11,5 år sedan

http://tranastyrka.se/intressant-forelasning-kring-ibs-och-fodmap/

Varför står det 2014-01-11 på artikeln ?

Superhjälte
2015-06-06, 17:33
Mitt ex har IBS, vi satte oss ner på lekmannavis och satte ihop ett litet schema utifrån FOODMAP, hon upplevde att hon vart mycket bättre iaf :)

cero
2015-06-07, 02:05
Tack för alla svar.

Mitt ex har IBS, vi satte oss ner på lekmannavis och satte ihop ett litet schema utifrån FOODMAP, hon upplevde att hon vart mycket bättre iaf :)

Vilka listor utgick ni ifrån?

Superhjälte
2015-06-07, 08:31
Vi googlade lite och testade det som kom upp.
Det var något år sen men denna https://ibsmagen.files.wordpress.com/2013/12/foooods1.gif
vet jag att vi/hon använde mycket :) Så mycket mer avancerat än så var det inte, hon fick senare hjälp av en dietist med just FOODMAP.

D3zzo
2015-06-07, 19:16
Sen är ju tanken att börja föra tillbaka livsmedel också för att kosten inte ska bli för enformig.

maqan
2015-06-07, 19:37
Det är en bra tillfällig lösning för symptomlindring vid IBS under ett par månaders tid, varefter man sedan successivt testar vilka matvaror man tål samt i vilka mängder. Av egen erfarenhet är det dock svårt att gå igenom hela den här processen själv och jag skulle rekommendera att man uppsöker en dietist som kan hjälpa till så att man inte behöver tänka för mycket själv.

cero
2015-06-07, 20:29
Det är en bra tillfällig lösning för symptomlindring vid IBS under ett par månaders tid, varefter man sedan successivt testar vilka matvaror man tål samt i vilka mängder. Av egen erfarenhet är det dock svårt att gå igenom hela den här processen själv och jag skulle rekommendera att man uppsöker en dietist som kan hjälpa till så att man inte behöver tänka för mycket själv.

Vad behöver man dietisten till exakt menar du? Vete, råg, korn samt mejeri har jag redan uteslutit sedan länge så resten känns inte så svårt.

Clajj
2015-06-08, 16:23
Har IBS sedan måååånga år och har under dessa år själv försökt lista ut vilka livsmedel som orsakar problem. Nu när jag fått träffa FODMAP-dietist så klarnade saker upp ännu mer. Är glad över att något sånt här kommit fram.

Nu förstår jag exempelvis varför jag blir dålig i magen av avokado, något jag hoppats att jag bara inbillat mig för jag älskar avokado så himla mycket så jag har ätit det ändå och försökt låtsas som att det inte alls regnar, så att säga. Men så säger hon att det är sorbitol i avokado, och då trilla polletten ner. Finns ju så mkt i mat man själv inte förstår så jag är iaf mkt nöjd med fodmap-förhållningssättet.

Ex förstår jag nu varför det är bättre att välja glukos när det gäller lösgodis och inte fruktossirap. Jag förstår även varför vissa frukter fungerar och inte, pga ration mellan fruktos och glukos. Framförallt är det skönt att få svart på vitt att vissa exempelvis frukter inte funkar bra för magen, som exempelvis vattenmelon. Har trott jag inbillat mig när jag sagt att jag blir dålig av vattenmelon, för hur fan kan man bli dålig av något som bara är vatten liksom? Men nu förstår jag, och det är inte bara i mitt huvud. Det är en skön insikt bara, som gör att man kan fokusera på rätt saker av rätt anledningar. Vilket underlättar hela kosthållningen, som i sig är rätt svår att handskas med känner jag.

Fodmap ftw :)

Bandid0
2015-06-08, 17:30
Prova att bara äta animalier, se om det går över.

cero
2015-06-08, 18:25
Prova att bara äta animalier, se om det går över.

Laktos bör man ju undvika, så då är det bara kött kvar. Lite väl ensidigt.

Clajj: Härligt att det fungerar. :)

Anton Fräs
2015-06-08, 19:26
Vad behöver man dietisten till exakt menar du? Vete, råg, korn samt mejeri har jag redan uteslutit sedan länge så resten känns inte så svårt.

Man kan genomföra det själv men skall det göras ordentligt så behöver man titta på en mängd enskilda livsmedel och andra livsstilsfaktorer med (som dietist också kan vara behjälplig med). :)

maqan
2015-06-10, 18:55
Man kan genomföra det själv men skall det göras ordentligt så behöver man titta på en mängd enskilda livsmedel och andra livsstilsfaktorer med (som dietist också kan vara behjälplig med). :)

+1. Framförallt är det lätt att begränsa sig mer än nödvändigt om man följer en totalt uteslutningsdiet. Det kan mycket väl vara så att man tål vissa typer av FODMAPs men endast bör begränsa mängden samt undvika vissa kombinationer av matvaror. Därför kan det vara klokt att kontakta en dietist som är kunnig i frågan för att underlätta den här processen.

cero
2015-07-02, 21:34
Efter en månad på dieten kan jag rapportera grymt bra resultat - mindre smärta och uppblåsthet. För er med IBS som inte testat: Gör det nu.

Mell
2015-07-08, 07:17
Har vart trött hela mitt liv. Började exkludera/reducera FODMAP för en månad sen och känns som tröttheten har försvunnit. Mage/tarm-hjärna kopplingen som det snackas så mycket om får sitt uttryck dvs. Dock svårt att till 100% utesluta att det inte är pga andra faktorer eller placebo men det lutar åt det i alla fall.

Appen IBSfri är super som nämnts tidigare i denna tråd. Annars givetvis följa detta så man inte exkluderar saker i onödan.

"Review food lists, collect recipes and go grocery shopping first. Once you are
ready, start and follow the diet for 6 weeks.

After the trial is over, add high FODMAP foods one at a time back in the diet in
small amounts to identify foods that could be "triggers" to your symptoms. Limit
those foods if so."

Källa: https://stanfordhealthcare.org/content/dam/SHC/for-patients-component/programs-services/clinical-nutrition-services/docs/pdf-lowfodmapdiet.pdf

Passar på att låna tråden för en fråga. Var hos läkaren och frågade om man kunde få göra andningstest för att testa om man har detta nedan vilket jag inte ser som omöjligt hos mig. Men det va inget som läkaren kände till att de kunde göra.

https://en.wikipedia.org/wiki/Fructose_malabsorption

Någon som vet något mer om vart de kan göra sånna "hydrogen breath test"?

naudiz
2015-07-10, 08:33
Har fungerat väldigt bra för mig också. Hade innan dess problem med fruktansvärda gaser och frekventa toalettbesök i perioder utan att riktigt hitta vad det var i kosten som ställde till det. Använder också appen IBSfri som numera verkar vara gratis till iphone.

cero
2015-07-24, 14:02
Någon som vet något mer om vart de kan göra sånna "hydrogen breath test"?

Jag hade ringt sjukvårdsupplysningen på 1177 och frågat.

Har fungerat väldigt bra för mig också. Hade innan dess problem med fruktansvärda gaser och frekventa toalettbesök i perioder utan att riktigt hitta vad det var i kosten som ställde till det. Använder också appen IBSfri som numera verkar vara gratis till iphone.

Vet du exakt vad det var som orsakade problemen nu? Något spec livsmedel?

Därför kan det vara klokt att kontakta en dietist som är kunnig i frågan för att underlätta den här processen.

Var får man tag i en bra dietist som också har lång erfarenhet av FODMAP? Bor i Göteborg om det är någon av er som träffat en här.

Tankade också ned appen IBSfri, bra skit. :thumbup:

Anton Fräs
2015-07-24, 14:10
Göteborg är en av de svåraste regionerna (ganska säker på detta) att få en öppenvårdsdietistkontakt. Det finns knappt några dietister anställda i öppenvården nämligen.

Ring din VC och se vad de säger would be my best guess.

cero
2015-07-24, 14:24
Ska göra det. Privat funkar lika bra annars.

naudiz
2015-07-30, 11:24
Vet du exakt vad det var som orsakade problemen nu? Något spec livsmedel?

Tankade också ned appen IBSfri, bra skit. :thumbup:

För min del handlade det om helheten. Har tidigare uteslutit en sak åt taget men aldrig blivit riktigt bra. Märker det mest på livsmedel som jag kunde äta mycket av på kort tid, tex pågens hönökakor, cashewnötter, pasta.

cero
2015-08-04, 11:32
På appen står det att man ska begränsa havredryck/-ghurt/-fraiche till max 2.5dl per servering, någon som vet varför? Även lightläsk har samma rekommendation.

naudiz
2015-08-04, 15:20
På appen står det att man ska begränsa havredryck/-ghurt/-fraiche till max 2.5dl per servering, någon som vet varför? Även lightläsk har samma rekommendation.

Pga havren kan jag tänka mig.

Jag får inga som helst problem av sötningsmedel så länge det inte är sockeralkoholer. Har dock aldrig stött på en läsk som är sötad med det.

cero
2015-08-04, 15:59
Men vad exakt i havren i så fall? Mängden fibrer?

maqan
2015-08-04, 19:09
Enligt vissa informationsblad/tabeller anses havre klassas som en matvara som innehåller en hög andel FODMAPS på grund av fibrerna ja. Men det är väl som med allt annat att man får testa sig fram och ta reda på ens individuella toleransnivå. Dessförinnan bör man dock ha genomgått en eliminationsperiod på minst fyra veckor.

cero
2015-08-04, 19:31
Går det att säga på ett ungefär hur lång tid det tar från det att man äter något man är känslig för, tills gaserna bildas? Handlar det om 1 timma, 5 timmar, 24 timmar? Om man har en konstant bråkande mage så är det näst intill omöjligt att peka ut ett enskilt livsmedel. Kanske det man behöver en dietist till som sagt..

naudiz
2015-08-04, 20:41
Men vad exakt i havren i så fall? Mängden fibrer?

Oligosackarider, men mindre än i de andra sädesslagen så du kan testa att äta lite. För mig är det ok att göra gröt på.

naudiz
2015-08-04, 22:16
Går det att säga på ett ungefär hur lång tid det tar från det att man äter något man är känslig för, tills gaserna bildas? Handlar det om 1 timma, 5 timmar, 24 timmar? Om man har en konstant bråkande mage så är det näst intill omöjligt att peka ut ett enskilt livsmedel. Kanske det man behöver en dietist till som sagt..

Om jag slarvar för mycket under längre tid så brukar jag säga att min mage kraschar. I det läget så är all tillförsel av fodmapsrika livsmedel som gasbomber. Reagerar inom 5-10 min på tex en nektarin med något av de mest koncentrerade gaserna från helvetet. Då behöver jag undvika fodmaps helt under en tid för att magen ska repa sig.

Annars märker jag det främst på de frekventa toalettbesöken med förhållandevis små mängder "lerbajs" som jag kan sitta med länge innan det är klart. Bara för att upprepas ett antal gånger per dag. Detta varierar också i förhållande till hur jag sköter kosten och underviker fodmaps i större mängder.

maqan
2015-08-05, 19:45
Går det att säga på ett ungefär hur lång tid det tar från det att man äter något man är känslig för, tills gaserna bildas? Handlar det om 1 timma, 5 timmar, 24 timmar? Om man har en konstant bråkande mage så är det näst intill omöjligt att peka ut ett enskilt livsmedel. Kanske det man behöver en dietist till som sagt..

Är man väldigt känslig för stunden så reagerar man i regel relativt snabbt inom max en timme, ibland endast ett par minuter. För att urskilja exakt vad det är man reagerar på krävs att man först har uteslutit alla potentiellt problematiska matvaror och låtit magen lugna sig, vilket kan ta flera veckor och en allmän rekommendation är att låta det gå ungefär fyra veckor.

Därefter kan man som sagt testa EN MATVARA i taget i ett par dagar och se hur man reagerar på den. Vid reaktion tar man bort den matvaran och låter magen lugna sig i ett par dagar innan man testar en annan. Sen håller man på så tills man känner att man har ett rimligt antal matvaror som man känner sig bekväm med.

cero
2016-02-15, 15:18
Någon med IBS som testat att byta till paleo?

Paperbasket
2016-02-15, 19:14
Nej.

Kan dock inflika att jag kört Fodmap i några veckor nu och vilken skillnad det blev för mig. Istället för att vara antingen förstoppad eller tvärtom så är jag någorlunda normal nu.

Följer den så strikt jag kan med få undantag ibland. Kan inte alltid följa allting med tanke på fru och familj.

cero
2016-02-15, 20:42
Kul att höra att det funkar. Hade du andra symptom som smärta och gasbildning?

Och använder du ngn mobilapp för att hålla koll på vad du kan äta och inte?

maqan
2016-02-16, 20:04
Någon med IBS som testat att byta till paleo?

Jag har själv genomgått en period av paleokost där man utesluter allt man kan tänkas reagera på (inklusive FODMAPs), samt i allmänhet begränsar mängden stärkelserika grödor och frukt.

Det är väldigt krävande dels ekonomiskt men även praktiskt och psykologiskt då man mer eller mindre till en början endast lever på ett fåtal matvaror. Av den anledningen är det inget jag skulle rekommendera någon såvida man inte har väldigt svåra besvär.

Är du intresserad av att göra något liknande kan jag rekommendera boken "Digestive Health with REAL food".

cero
2016-02-16, 21:37
För att urskilja exakt vad det är man reagerar på krävs att man först har uteslutit alla potentiellt problematiska matvaror och låtit magen lugna sig, vilket kan ta flera veckor och en allmän rekommendation är att låta det gå ungefär fyra veckor.

Vad exakt är det man behöver återställa i magen som tar flera veckor? Låter ju förjävligt att det ska ta sådan tid. Iofs kanske det bara behövs en sådan "omstart", om man kör utan fuskdagar.

Jag har själv genomgått en period av paleokost där man utesluter allt man kan tänkas reagera på (inklusive FODMAPs), samt i allmänhet begränsar mängden stärkelserika grödor och frukt.

Vad blev resultatet?

Paperbasket
2016-02-17, 08:32
Kul att höra att det funkar. Hade du andra symptom som smärta och gasbildning?

Och använder du ngn mobilapp för att hålla koll på vad du kan äta och inte?

Jag har antingen eller. Förstoppning eller tvärtom. Vid förstoppning hade/har jag så ont så jag blir sängliggandes. Tvärtom gasig som bara fan.

Nu märker jag knappt av något alls.

Skrivit ut en lapp helt enkelt. Bara till att komma ihåg sakerna. Sen försöker jag tänka att om det är pasta till lunch så äter jag potatis eller dylikt till middag. Dock köpt mkt gluten och laktosfritt. Kan inte följa det till punkt och pricka tyvärr.

maqan
2016-02-18, 19:29
Vad exakt är det man behöver återställa i magen som tar flera veckor? Låter ju förjävligt att det ska ta sådan tid. Iofs kanske det bara behövs en sådan "omstart", om man kör utan fuskdagar.



Vad blev resultatet?

Det är en lång process att bygga upp sin mag-tarmhälsa om den i grunden varit dålig hela ens liv mer eller mindre, så det är inget man gör på bara ett par veckor i dagsläget. I framtiden i takt med att forskningen utvecklas på det här området så hoppas jag dock på att man kommer kunna skräddarsy pre- och probiotiska tillskott för respektive individ så att man inte behöver testa sig fram som man måste göra idag.

För egen del så fungerar min mage bättre än någonsin just nu och jag har oftast regelbundna avföringsvanor så som jag vill ha det. Men jag är fortfarande väldigt begränsad i vad jag kan äta och försöker hela tiden med att introducera och ta bort matvaror i takt med att mitt tillstånd förbättras och symptom som jag har haft tidigare uppstår.

cero
2016-02-20, 20:54
Bra att det gav något i alla fall. Har du lust att dela med dig av hur en dags kost kan se ut? Mitt problem är att få i mig tillräckligt med kalorier om jag utesluter spannmål och annat med mycket stärkelse i, är inte så sugen på att vräka i mig fett heller.

maqan
2016-02-21, 19:29
Frukost: Kycklingsoppa med avokado och kokosolja
Mellanmål: Köttbuljong/Mandelmjölk
Lunch: Lammgryta med ghee
Mellanmål: Köttbuljong/Mandelmjölk
Middag: Ugnsbakad fisk med pumpapuré och gröna bönor

Perramja
2016-03-01, 08:21
Jag ska testa på denna dieten med start idag! Någon som vet hur det ligger till med quorn produkter?

Paperbasket
2016-03-01, 08:39
http://kurera.se/har-ar-maten-du-ska-valja-och-undvika-vid-ibs/

mommy
2016-03-04, 11:45
Jag har haft ont i magen länge, uppsvälld och gasig varje dag. Jag läste den här tråden i förrgår, åt igår och nu idag i princip laktos och glutenfritt, inte ätit päron och äpple och uteslutit sötningsmedel som slutar på -ol (har sett att vissa proteinbars innehåller detta, andra inte) och redan igår hade jag inte ont i magen alls, inget idag än heller. Vilken befrielse! :D Håller dock tummarna att jag ska kunna införa laktos och gluten i små mängder i framtiden.

Shapeorform
2016-03-04, 17:56
Jag har haft ont i magen länge, uppsvälld och gasig varje dag. Jag läste den här tråden i förrgår, åt igår och nu idag i princip laktos och glutenfritt, inte ätit päron och äpple och uteslutit sötningsmedel som slutar på -ol (har sett att vissa proteinbars innehåller detta, andra inte) och redan igår hade jag inte ont i magen alls, inget idag än heller. Vilken befrielse! :D Håller dock tummarna att jag ska kunna införa laktos och gluten i små mängder i framtiden.

Jag hade stora problem med min mage i många år, så länge jag kan minnas, provade alla möjliga dieter och kurer men det blev värre med åren, har nu ätit enl. fodmap strikt i tre år och jag mår super helt fri från problem (om jag inte får i mig något som jag inte borde förstås).

cero
2016-03-04, 18:43
Tog bort 80% av all stärkelse i min kost, och problemen (smärta, gaser) verkar ha försvunnit nästan helt efter bara två dagar. Överlycklig just nu, hoppas det håller i sig bara. Nu äter jag nästan enbart animalier + grönsaker. Även fodmaps har jag givetvis tagit bort sedan länge, men där märkte jag ingen stor skillnad.

*popcorn*

cero
2016-03-28, 18:26
Är det någon som vet eller har prövat om kolsyrade drycker ger gaser i tarmarna? Det hamnar ju en hel del luft i magen, men det mesta kommer ju ut genom strupen tänker jag.

Dovahkiin
2016-03-29, 11:11
Är det någon som vet eller har prövat om kolsyrade drycker ger gaser i tarmarna? Det hamnar ju en hel del luft i magen, men det mesta kommer ju ut genom strupen tänker jag.
Det ökar gaserna i både magen och tarmarna rejält. Jag kan knappt dricka något med kolsyra längre pga det.

xan
2019-02-15, 19:43
(bump)

Har någon av er provat att äta mer åt LCHF-hållet för att bli av med IBS (uppblåsthet, förstoppning, tarmknip)? Äter enligt FODMAP, vilket har hjälpt, men magen är fortfarande en konstant stress i vardagen. Testar just nu att ta bort en stor del av alla kolhydrater (f a stärkelse) och se vad som händer. I stället äter jag mer animaliska produkter och fett.

Sagacity
2019-02-15, 21:17
(bump)

Har någon av er provat att äta mer åt LCHF-hållet för att bli av med IBS (uppblåsthet, förstoppning, tarmknip)? Äter enligt FODMAP, vilket har hjälpt, men magen är fortfarande en konstant stress i vardagen. Testar just nu att ta bort en stor del av alla kolhydrater (f a stärkelse) och se vad som händer. I stället äter jag mer animaliska produkter och fett.

Min familjs kostresa var ett sökande efter lösning på huvudvärk och IBS. Inga läkarundersökningar hjälpte och dietisternas råd hjälpte inte alls så vi gick igenom varenda kosthållning som finns. LCHF hjälpte och det har förändrat livet för oss sedan några år nu. Min fru har inte velat pröva än men jag tror det finns vissa grönsaker som krånglar till det de få gånger det är problem nu men det får vänta till efter nästa barn kommit ut innan vi provar det :)

Här är lite intressant info om fiber också. Att utesluta vegetabiliska fiber så mycket som möjligt hjälper hos oss iaf.

https://www.youtube.com/watch?v=xqUO4P9ADI0&feature=share&fbclid=IwAR2FSlz-skwc30BOlTmMlVSuldzx6W87bgOF1cHdODpXOTIxheTW_vAklu g

xan
2019-02-16, 09:47
Sagacity: Videon är inte tillgänglig. Hur undviker du förstoppning om du inte äter fibrer?

Problemet med LCHF för mig är att det gör att jag blir jävligt smal. Jag har redan väldigt lågt kroppsfett, så det ryker muskelmassa direkt när jag inte äter mycket kolhydrater. Att vräka i sig fett känns så där, men jag får nog äta mer av det för att undvika viktnedgång.

Sagacity
2019-02-16, 14:07
Sagacity: Videon är inte tillgänglig. Hur undviker du förstoppning om du inte äter fibrer?

Problemet med LCHF för mig är att det gör att jag blir jävligt smal. Jag har redan väldigt lågt kroppsfett, så det ryker muskelmassa direkt när jag inte äter mycket kolhydrater. Att vräka i sig fett känns så där, men jag får nog äta mer av det för att undvika viktnedgång.

Provar att lägga in videon igen.. den besvarar fiberfrågan rätt bra.
xqUO4P9ADI0


Jag la till naturell kvarg med hallon (kokar och har i kylskåpet så det ska gå fort) som kvällsmat, 6ägg kokta ägg till frukost. Extra smör i broccolimoset. Rysk yoghurt med nån krydda som sås till middagen. Kalorier går att hitta om man letar efter dem. I börjar var det som om man inte hade någon mat att välja på, när man kommit in i det finns det hur mycket som helst.