handdator

Visa fullständig version : Mitt första träningschema/funderingar


waspen123
2015-06-04, 18:47
Tjena! Började gymma här i fredags, en vecka sedan imorgon, och efter en massa runtsökande och tips osv från forumet och "styrkelabbet" så kom jag fram till ett schema som jag känner att inte direkt passar mig nu efter 4 dagar på gymmet, så tänkte då att man kanske kunde få hjälp här :)

Varning för MYCKET text.

Vill ha ett simpelt, gärna ett fåtal övningar och gärna delat i 3-4 pass/v och hel/halvkroppspass (det jag kört nu, funkat riktigt bra på det viset) som gärna har lite fokus på rygg och ben, anledningen får ni nedan då det vart så kluddigt med all text i en klump.

Det är nämligen så att jag har haft(har) mycket problem med både vänster knä och nederdelen av ryggen då jag gjort illa mig mycket i mitt liv efter diverse extremsporter och aldrig vilat tillräckligt. Vänster knä bara från ingenstans börjar göra extremt ont ibland, precis på vänster sida av knäskålen samt att jag får världens knöl, pga av tidigare(fortf?)trasigt ledband, men det känns dock rätt lungt nu. Vad gäller ryggen så har jag haft(fortf?) klämd disk i nedre delen av ryggen, vilket resulterade i att jag knappt kunde röra på mig i ungefär en vecka sedan sakta men säkert tränade (typ stretchövningar, träna core osv) upp det till en tolerabel nivå.

Jag har även gymmat INNAN jobbet på morgnarna, jobbar 7-16 alla dagar förutom helger, gillar det starkt! Så gärna något jag fortsätter med, aldrig haft så mycket energi, kliver upp ungefär 4:30-5:00 och tar då ca 10 minuter att gå till gymmet, sen bör jag gå därifrån senast kvart i 7. (Folk tycker dock man är galen :d )

Problemet med förra schemat var att jag inte direkt känner mig säker med Knäböj och bänkpress, då jag aldrig någonsin har prövat dom innan detta schema och känner att jag har helt fel teknik hur jag än prövar. Och vad är vanligt att kunna bänkpressa när man aldrig gymmat förut? 15-20kg (tror jag, maffiga stångar) stång + 20kg (10 på var sida) var JÄTTELÄTT, medans 40kg (20 på var sida) klarade jag bara 3-4 stycken av innan jag höll på att få den över mig. Varav anledningen att jag tror min teknik behöver förbättras innan jag fortsätter. (Då alltså låga vikter och försöka få in teknik?)

I knäböj hamnar jag i precis den positionen som jag riskerar knäont, böjt och spänt ben med vikt uppifrån.

Marklyft känner jag att jag klarar av helt okej även på tyngre vikter (även om jag bara prövade lite lättare vikter) på grund av att det inte blir belastning på ben på samma sätt, eller iaf inte känns som det.

Förra schemat hade också Chins i sig, vilket jag uppvärmd innan passet kanske klarar 2-3 med lite tur och efter lite övningar inte klarar mer än en halv av då jag fortf har en hel del fett och jobba bort samt ligger på ca 105-108kg.

Militärpress är nog min favoritövning hitills, får riktigt bra pump(?) och det sådär riktigt känns att man använder musklerna. Där vart det 10x10kg som uppvärming sen 3x10 på 16kg, känns rätt bra för någon som aldrig satt fot i ett gym förut ändå *rolleyes* även om jag nog kan gå tyngre då jag har en hel del kvar efter 3x10, även om jag är väldigt slut.

I en sk "Pec-Fly" som jag gissar på övar bröst? då det hitills fått blivit den för bröst, vågade jag inte gå för tungt då 54-56kg är väldigt lätt (3x12+) men jag känner av axeln lite då den tidigare varit ur led 2 gånger, men kändes som jag fick rätt bra pump även på 50kg. (Även om jag knappt vet vad pump är som bara gymmat så kort tid kanske hehe)

Så, övningar som gärna får finnas med i schemat är Militärpress, Hantelcurl samt marklyft. Sedan som sagt mycket fokus på rygg och ben, kanske lite lägre vikt men högre reps är bra för att undvika skador men ändå bygga upp lite styrka?

Phew! skönt att få ut lite funderingan ibland, tack i förhand för hjälp om det finns någon som känner för att hjälpa till! :) Vet att det troligen skapas mycket liknande trådar och så samt att jag ber om ursäkt om det är svårläst då det vart skrivet så som det dök upp i skallen.

Mvh,

Dennis.

Antewa
2015-06-04, 19:24
Får väl va min tur och ge det gamla vanliga svaret till nybörjare som vill ha basövningar, Stronglifts 5x5. Finns en utförligt version av detta i forumet.

xarizma
2015-06-04, 19:32
Varför inte använda sökfunktionen här på forumet eller kolla på sticky trådarna? Dem räcker gott och väl som schema.

waspen123
2015-06-04, 19:45
Får väl va min tur och ge det gamla vanliga svaret till nybörjare som vill ha basövningar, Stronglifts 5x5. Finns en utförligt version av detta i forumet.

Vet inte hur min rygg och mitt knä klarar av det dock, men går ju att prova iofs :)

Varför inte använda sökfunktionen här på forumet eller kolla på sticky trådarna? Dem räcker gott och väl som schema.

Var mest för jag ville ha ett mer specielt schema med extra fokus på vissa kroppsdelar, men det kanske inte behövs ändå vad vet jag.