handdator

Visa fullständig version : Mitt träningsschema vol 2


JeffSeid
2015-06-04, 00:48
Hej fick jävligt mycket kritik efter förra gången jag la upp min plan hur mitt schema skulle se ut men nu har jag kört mycket olika upplägg osv. Men nu har jag fastnat för ett upplägg som jag har kört i en månad och en vecka nu och har fastnat för det hårt! Det ser ut som följande:
Måndag- Bröst Rygg
Tisdag- Ben Mage
Onsdag- Axlar med bröst 2 veckor och rygg 2 veckor.
Torsdag- Armar
Fredag- Bröst Rygg
Lördag- Mage, cardio,vila
Söndag- Ben Axlar

Ps, magen tränas allt från 2-4 dagar i veckan på olika dagar.

Jag gillar overtraining mycket,därav är det kanske 'mycket' i mångas ögon. Varför jag har valt att köra rygg/ben nästan 3 ggr i veckan är för att jag anser att det är de jag vill utveckla mest först! Har endast tränat i 9 månader men har nått bra resultat då det jag söker är volym.

Har även börjat med en ny grej som jag funderar på att lyfta över till alla dagar vilket är att på t.ex rygg dagarna så är måndag latsdagen och fredagen är mycket row övningar samt mark. Detta kan man ju använda sig av i bröstet då man kan köra över delen en dag och nedre delen en annan. Samma med axlar, är det bättre än att köra hela musklerna om och om igen? :)

Mvh Jeff

Jamerson
2015-06-04, 08:10
Om du vill träna ofta och hålla proteinsyntesen uppe samt gillar att "överträna" varför kör du inte ett helkroppspass med lägre volym 5-6 dagar i veckan? Detta är dessutom mer flexibelt då du inte har fasta dagar. Känner du dej sliten en dag eller gud förbjude att livet skulle hända och du måste göra något annat så spelar det ingen roll. Bara på det igen dagen efter.

Ta det lugnt i början och skruva upp volymen långsamt. Du kommer bli förvånad över hur mycket du kan träna och vilka resultat du kommer få.

JeffSeid
2015-06-04, 09:24
Om du vill träna ofta och hålla proteinsyntesen uppe samt gillar att "överträna" varför kör du inte ett helkroppspass med lägre volym 5-6 dagar i veckan? Detta är dessutom mer flexibelt då du inte har fasta dagar. Känner du dej sliten en dag eller gud förbjude att livet skulle hända och du måste göra något annat så spelar det ingen roll. Bara på det igen dagen efter.

Ta det lugnt i början och skruva upp volymen långsamt. Du kommer bli förvånad över hur mycket du kan träna och vilka resultat du kommer få.

Ett helkroppspass? :Virro Låter tråkigt och inte bra alls i mina öron ;)

Jamerson
2015-06-04, 10:40
Ett helkroppspass? :Virro Låter tråkigt och inte bra alls i mina öron ;)

Varför? För att du inte kan köra 30 set per kroppsdel och träffa muskeln från alla vinklar med full kontakt utan måste koncentrera dej på de viktiga övningarna som kommer ge dej 90% av din massa, utveckling och styrka? Du vet, skivstångsövningarna. *popcorn*

JeffSeid
2015-06-04, 10:55
Varför? För att du inte kan köra 30 set per kroppsdel och träffa muskeln från alla vinklar med full kontakt utan måste koncentrera dej på de viktiga övningarna som kommer ge dej 90% av din massa, utveckling och styrka? Du vet, skivstångsövningarna. *popcorn*

Är det verkligen så mycket bättre för massa? Inte hört något ang det, därför är jag lite skeptisk :)

SirreASDF
2015-06-04, 11:42
Jag tänker inte gå in på vad som är bäst osv, det är nog rätt olika för individ till individ. Det finns forskning som tyder på det ena, men jag har valt att inte förlita mig på det då jag tror det skiljer för mycket mellan olika människor. Testa dig fram.

Angående huruvida helkroppspass skulle vara tråkigt så har jag lite input.

Jag personligen kör helkroppspass 3 ggr i veckan och älskar det. Men det jag vill komma fram till är att jag inte kör 3 likadana pass varje gång..

Första passet har jag tillexempel fokus på knäböj, men kör även chins, militärpress och lite bänkpress med paus. Om det sedan finns energi kvar kör jag lite isolationsövningar för det jag känner för.

Andra passet har jag fokus på bänkpress, men kör även skivstångsrodd, frontböj och sedan lite isolationsövnignar för biceps/triceps

Tredje passet har jag fokus på marklyft, här kör jag sedan lättare bänkpress (dropsets), högrep böj, dips och pullups.

Alla tre passen tycker jag är jätteroliga, och de lämnar utrymme för flexibilitet, om jag av någon anledning måste köra 2 dagar i rad, så får jag tillfälle att på första passet träna t.ex. ben hårdare och skippa bröst för att på passet efter skippa ben och träna bröstet hårdare. Min enda regel är eg att jag ska ha 1 dags vila för varje muskelgrupp.

Det här schemat är inte på något sätt enformigt och passen tar mig ungefär en timme, med undantag för sista om jag känner för lite extra marklyft.

Brinke
2015-06-04, 12:49
Hej fick jävligt mycket kritik efter förra gången jag la upp min plan hur mitt schema skulle se ut men nu har jag kört mycket olika upplägg osv. Men nu har jag fastnat för ett upplägg som jag har kört i en månad och en vecka nu och har fastnat för det hårt! Det ser ut som följande:
Måndag- Bröst Rygg
Tisdag- Ben Mage
Onsdag- Axlar med bröst 2 veckor och rygg 2 veckor.
Torsdag- Armar
Fredag- Bröst Rygg
Lördag- Mage, cardio,vila
Söndag- Ben Axlar

Ps, magen tränas allt från 2-4 dagar i veckan på olika dagar.

Jag gillar overtraining mycket,därav är det kanske 'mycket' i mångas ögon. Varför jag har valt att köra rygg/ben nästan 3 ggr i veckan är för att jag anser att det är de jag vill utveckla mest först! Har endast tränat i 9 månader men har nått bra resultat då det jag söker är volym.

Har även börjat med en ny grej som jag funderar på att lyfta över till alla dagar vilket är att på t.ex rygg dagarna så är måndag latsdagen och fredagen är mycket row övningar samt mark. Detta kan man ju använda sig av i bröstet då man kan köra över delen en dag och nedre delen en annan. Samma med axlar, är det bättre än att köra hela musklerna om och om igen? :)

Mvh Jeff


Du har endast tränat 9 månader säger du själv. nu är i nybörjarstadiet,
varför krångla till det mer än du måste? du har optinoja vad man kan läsa sig till.
Som nybörjar måste man inte köra så mkt set och övningar som du vill, du kommer nästa garanterat få bättre utveckling första åren om du lyssnar lite på tipsen du får

Prova helkropp du kommer inte bli besviken

Jamerson
2015-06-04, 14:45
Jag begriper inte varför folk som tränat mindre än 2 år skyr helkropp och skivstångsövningar som pesten samtidigt som de nojjar över massa detaljer som inte spelar någon roll eller väldigt liten roll. Kollo är ju fullständigt översvämmad med dessa trådar. Varannan var tredje tråd är skriven av någon som tränat 1-2 år som nojjar över vilken splitt som är mest optimal, vilket grepp man ska köra kabelrodden och om 50 set armar i veckan räcker *gah!*

Är det verkligen så svårt att bara gå till gymmet, kliva in under stången och bränna av några set knäböj, bänkpress, mark ,stångrodd, chins och militärpressar och gå hem och äta och sova? För svårare än så är det inte första 1-2 åren. Och inte mycket svårare resten av träningskarriären heller. Och det finns ju en uppsjö av beprövade program som passar olika stadier av utveckling som bygger på det ovan skrivna.

Så man frågar sej ju, är ni bara för lata för att träna ordentligt? :MrT:

JeffSeid
2015-06-04, 19:27
Jag begriper inte varför folk som tränat mindre än 2 år skyr helkropp och skivstångsövningar som pesten samtidigt som de nojjar över massa detaljer som inte spelar någon roll eller väldigt liten roll. Kollo är ju fullständigt översvämmad med dessa trådar. Varannan var tredje tråd är skriven av någon som tränat 1-2 år som nojjar över vilken splitt som är mest optimal, vilket grepp man ska köra kabelrodden och om 50 set armar i veckan räcker *gah!*

Är det verkligen så svårt att bara gå till gymmet, kliva in under stången och bränna av några set knäböj, bänkpress, mark ,stångrodd, chins och militärpressar och gå hem och äta och sova? För svårare än så är det inte första 1-2 åren. Och inte mycket svårare resten av träningskarriären heller. Och det finns ju en uppsjö av beprövade program som passar olika stadier av utveckling som bygger på det ovan skrivna.

Så man frågar sej ju, är ni bara för lata för att träna ordentligt? :MrT:

Jag vill ju inte köra helkropp då jag tycker det är sjukt kul att köra som bodybuilder gör. Finns säkert bodybuilders som kör det så det behöver du inte komma med utan jag tänker mycket på Kai, Steve Cook och Jeff. Tycker det är roligare om man kör muskelgrupperna olika dagar och har det uppdelat som jag har. :)
Låter ju som något jag lätt hade gjort om jag inte har så stort fokus på fysiken som jag har. Har kompisar som bara kör chins squats etc på deras pass och bara kör kroppsvikter men jag är som sagt ett fan av bodybuilders sätt att träna. Är extremt imponerad av deras insatser och tid dem lägger så därav är anledning till varför jag är skeptisk till helkropp scheman :cool:

Jamerson
2015-06-04, 19:43
Jag vill ju inte köra helkropp då jag tycker det är sjukt kul att köra som bodybuilder gör. Finns säkert bodybuilders som kör det så det behöver du inte komma med utan jag tänker mycket på Kai, Steve Cook och Jeff. Tycker det är roligare om man kör muskelgrupperna olika dagar och har det uppdelat som jag har. :)
Låter ju som något jag lätt hade gjort om jag inte har så stort fokus på fysiken som jag har. Har kompisar som bara kör chins squats etc på deras pass och bara kör kroppsvikter men jag är som sagt ett fan av bodybuilders sätt att träna. Är extremt imponerad av deras insatser och tid dem lägger så därav är anledning till varför jag är skeptisk till helkropp scheman :cool:

Vem har pratat om kroppsvikter? Squats? Det heter knäböj, med en stång laddad med vikter på ryggen.

Om du tror att det inte finns byggare som byggt upp din fysik med helkroppspass så är du helt historielös tyvärr. 90% av alla byggare du kan hitta innan 85-90-talet tränade helkropp. Arnold byggde sin bas med helkroppspass...

https://www.youtube.com/watch?v=Dq-0dD343WU

https://www.youtube.com/watch?v=pW1cwOsHpjY

Old Nick
2015-06-04, 20:03
Squats? Det heter knäböj, med en stång laddad med vikter på ryggen.

Nänänä, man tar en barbell, placerar den på the upper back, åsså squattar man ner och ställer sig back up again. Klart som korvspad. Swenglish.

Brinke
2015-06-04, 22:35
Jag vill ju inte köra helkropp då jag tycker det är sjukt kul att köra som bodybuilder gör. Finns säkert bodybuilders som kör det så det behöver du inte komma med utan jag tänker mycket på Kai, Steve Cook och Jeff. Tycker det är roligare om man kör muskelgrupperna olika dagar och har det uppdelat som jag har. :)
Låter ju som något jag lätt hade gjort om jag inte har så stort fokus på fysiken som jag har. Har kompisar som bara kör chins squats etc på deras pass och bara kör kroppsvikter men jag är som sagt ett fan av bodybuilders sätt att träna. Är extremt imponerad av deras insatser och tid dem lägger så därav är anledning till varför jag är skeptisk till helkropp scheman :cool:

JA du gillar Kai och Jeff alla gick på roids?
Du tror du får samma resultat som dom? kom ner på jorden nu pojkvasker

Här läs detta och ändra din tankar http://www.fitnessandpower.com/training/bodybuilding-misc/is-full-body-training-superior-to-splits

Matsa
2015-06-04, 23:56
Din text säger inte så mycket om hur du tränar eftersom du har utelämnat antal övningar, set, reps etc. Av vad som går att utläsa så ser det onödigt tillkrånglat ut, speciellt för någon som inte ens har tränat ett år.

Du behöver inte träna helkropp om du inte vill men du bör inte träna som ett byggarproffs heller, du ska anpassa träningen till din egen nivå. Jag tycker att du ska titta på scheman som halvkropp eller push/pull/legs. Den här tråden kanske kan vara av intresse: http://www.kolozzeum.com/forum/showthread.php?t=197272

Med reservation för att jag tror att 6 dagar i veckan kan vara för mycket för många nybörjare men i övrigt är upplägget bra, inga problem att träna varannan dag med det schemat heller.

Jamerson
2015-06-05, 08:49
Det jag slås av är att det ofta heter "bodybuilding split" men nästan aldrig "bodybuilding fullbody". Detta verkar leda nybörjare att tro att det enda sättet att "träna bodybuilding" är att köra en 4-split. Tränar man helkropp så utövar man inte bodybuilding. Medan det i verkligheten är tvärtom. Dessutom florerar det en myt om att det enbart är totala nybörjare som kan dra fördel av helkroppsträning. Och vem vill vara en nybörjare?

På detta kommer alla bodybuilderhjältars "shredded astethics" youtubekanaler där de maler på med sina eviga "Epic shoulder workout" och "Trashing legs" 4-splitvideor.

4-split är INTE ett krav för att man ska kunna känna att man är en aspirerande byggare. Snarare tvärtom. Du bygger snabbare med helkropp 3 dagar i veckan. Och du blir starkare, hårdare och tuffare.

Och till sist, hur "shredded" du ser ut har INGET med din styrketräning att göra, det handlar ENBART om hur du sköter din kost.

oscarovegren
2015-06-05, 08:53
Måndag- Bröst Rygg
Tisdag- Ben Mage
Onsdag- Axlar med bröst 2 veckor och rygg 2 veckor.
Torsdag- Armar
Fredag- Bröst Rygg
Lördag- Mage, cardio,vila
Söndag- Ben Axlar

Mvh Jeff

Undvik att köra axlar och bröst dagarna efter varandra. Om du kör marklyft på ryggdagen så är inte ben dagen innan/efter speciellt genomtänkt.
Varför inte bara köra ett PPLx2?

Jamerson
2015-06-05, 09:36
Undvik att köra axlar och bröst dagarna efter varandra. Om du kör marklyft på ryggdagen så är inte ben dagen innan/efter speciellt genomtänkt.
Varför inte bara köra ett PPLx2?

Du är naturligtvis väl medveten om att skillnaden av att göra låt säga 3 set 5 reps på 80% av 1RM och att träna muskeln till oigentkännlighet med 20 set till fail är ungefär 5-10%, max?

Det jag menar är att du kan träna helkropp 7 dagar i veckan med väligit goda resultat om du vet vad du gör i fråga om intensitet och volym.

Och här har vi kanske svaret på varför 4-5-splitten är så populär. Man behöver inte kunna någonting om träning, det är enklare att bara gå in och köra ben tills det inte går längre. Sen vänta en vecka och göra samma sak igen. Win.