handdator

Visa fullständig version : Inflammation långa bicepssenan


Sparven från Minsk
2015-06-03, 10:51
Jahapp har lyckats dra på mig detta.
Konstaterat efter visit hos naprapat igår.

Ingen överkroppsträning på 1 vecka samt äta antiinflammatoriskt. Sedan återbesök.

Vad tros, hur lång konvalescens brukar det vara på liknande åkommor och vad kan jag träna/inte träna under tiden?

Sheogorath
2015-06-03, 11:01
Ganska ovanlig diagnos men åtminstone vanligare bland styrketränande än andra. I alla grupper misstas ofta supraspinatustendinit för bicepstendinit, eftersom behandlaren inte kan palpera och lägga ihop sina testresultat korrekt. På en normal vårdcentral (ej idrottsmottagning) går det förmodligen minst 100 supraspinatustendiniter på varje proximal bicepstendinit. Så att du får en uppfattning om hur ovanligt det faktiskt är.

Om vi försätter att diagnosen är korrekt kan du träna allt som inte gör ont, däremot inte när du käkar antiinflammatoriskt, eftersom det maskerar smärtan.

Övningar osv ska ju din behandlare hjälpa dig med. Tendiniter kan bli hur långdragna som helst om man inte skärper sig.

Sparven från Minsk
2015-06-05, 13:38
Ganska ovanlig diagnos men åtminstone vanligare bland styrketränande än andra. I alla grupper misstas ofta supraspinatustendinit för bicepstendinit, eftersom behandlaren inte kan palpera och lägga ihop sina testresultat korrekt. På en normal vårdcentral (ej idrottsmottagning) går det förmodligen minst 100 supraspinatustendiniter på varje proximal bicepstendinit. Så att du får en uppfattning om hur ovanligt det faktiskt är.

Om vi försätter att diagnosen är korrekt kan du träna allt som inte gör ont, däremot inte när du käkar antiinflammatoriskt, eftersom det maskerar smärtan.

Övningar osv ska ju din behandlare hjälpa dig med. Tendiniter kan bli hur långdragna som helst om man inte skärper sig.

Intressant.

Ska googla supraspinatustendinit och se om jag stämmer in bättre på det.
Har haft problem med detta ett tag, men inte brytt mig om det. I förra veckan tog det tyvärr stopp och gjorde väldigt ont dagen efter. Skall ta upp möjlig diagnos av supraspinatustendinit med min naprapat och se vad han säger. Oavsett så måste det rättas till!

Vill kunna träna överkropp igen!

Var vid tunga chins och sedan militärpress som det uppstod, mest i pressen faktiskt.

Sheogorath
2015-06-05, 13:46
Som sagt är det inte omöjligt att det är en bicepstendinit eftersom det förekommer bland styrketränande, men lite extra tester för supraspinatus skadar aldrig. Finns så förbaskat många axlar som uppfört sig lite hur som helst och det har ändå landat i att det var supraspinatus som bråkade hela tiden. :)

Sparven från Minsk
2015-06-05, 13:58
Som sagt är det inte omöjligt att det är en bicepstendinit eftersom det förekommer bland styrketränande, men lite extra tester för supraspinatus skadar aldrig. Finns så förbaskat många axlar som uppfört sig lite hur som helst och det har ändå landat i att det var supraspinatus som bråkade hela tiden. :)

Tack för svaret!

Går på ibuprofen maxdos en vecka sedan återbesök nästa vecka.
Uppkom som sagt vid militärpress.

Kan lyfta armen ut åt sidan, rakt fram är det tufft med, och att supinera handen är inte att tala om!

Har lite instabil axel på vänster sida, en serratus som inte håller skulderbladet på plats alla gånger, jobbar på detta med sjukgymnast och har blivit bättre.

Några tips på hur jag ska rehaba eller tänka, göra/inte göra för att snabbare komma tillbaka från denna skada?

Tränar endast underkropp nu men får spader på det! Går det att köra lätta bröstövningar, triceps/biceps om jag kör smärtftitt? Då utan tabletter såklart!

Sheogorath
2015-06-05, 14:00
Kan du inte supinera underarmen med armbågen i 90° och överarmen hängande längs kroppen (ej ut åt sidan alltså)?

Sparven från Minsk
2015-06-05, 16:48
Kan du inte supinera underarmen med armbågen i 90° och överarmen hängande längs kroppen (ej ut åt sidan alltså)?

Det kan jag.

Däremot om armen är rakt ut framför kroppen, som om jag ska öppna en dörr så gör det mer ont om jag supinerar handen.

Även om jag för bägge armar rakt upp mot taket så gör det ont i toppläget.

Svårt att förklara i ord. Körde något set hängande benlyft nyss på gymmet, var dumt då det gör lite mer ont nu i axeln. Under benpasset så kändes det mindre, dvs när jag var varm i kroppen.

Sparven från Minsk
2015-06-05, 16:51
Vad som är lustigt är att även när jag står rakt upp och ned med armarna längs sidorna, om jag "trycker" ned vänster arm mot golvet, dvs sänker skuldran medvetet så gör det ont i axeln, och ännu mer om jag lutar huvudet åt höger sida.

Smärtan minskar dock om jag stretchar ut vänster tutte, men kommer tillbaka snart efter.

Starvation
2015-06-05, 17:10
Vafan bara en vecka?! Trodde det var allvarligt.

Sparven från Minsk
2015-06-05, 18:48
Vafan bara en vecka?! Trodde det var allvarligt.

Är väl mest för att det akuta ska lägga sig. Är nog inte rådigt att äta maxdos av alvedon och liknande mer än en vecka i sträck.

Scratch89
2015-06-05, 22:28
Vad som är lustigt är att även när jag står rakt upp och ned med armarna längs sidorna, om jag "trycker" ned vänster arm mot golvet, dvs sänker skuldran medvetet så gör det ont i axeln, och ännu mer om jag lutar huvudet åt höger sida.

Smärtan minskar dock om jag stretchar ut vänster tutte, men kommer tillbaka snart efter.

Nu får jag känslan av att det kan handla om någon nervpåverkan.

Sparven från Minsk
2015-06-06, 07:07
Nu får jag känslan av att det kan handla om någon nervpåverkan.

Säg inte så nu! Börjar redan klättra på vägarna över att inte kunna träna överkroppen *gah!*

Som sagt återbesök på fredag nästa vecka. Har fortfarande ont när jag lyfter armen, typ som när man ska tvätta ansiktet framförallt. När axeln går upp och inåt. Eller kamma bak håret.
Att slå en dubbel biceps går bra dock! amen längs sidan fungerar men absolut inte framåt.

Sheogorath
2015-06-06, 07:50
När man inte har ont i vila och när smärtan är tydligt korrelerad till rörelser i axelleden är det mindre sannolikt att det är en nervpåverkan men det är egentligen helt omöjligt att ta ett bra "status" över nätet. Jag tycker din beskrivning ändå tyder på någon typ av impingment och då har du denna ordning, fallande (vanligaste överst):

Supraspinatus
Infraspinatus
Subscapularis
Biceps brachii caput longum

Hos medelålders börjar bursiterna och kapsuliterna bli vanliga, men då får man börja närma sig 40-årsstrecket i alla fall. Upp mot 60-70 börjar spontanrupturerna trilla in för att bli väldigt vanliga vid 80-90.

Något sådant.

Sparven från Minsk
2015-06-06, 20:31
När man inte har ont i vila och när smärtan är tydligt korrelerad till rörelser i axelleden är det mindre sannolikt att det är en nervpåverkan men det är egentligen helt omöjligt att ta ett bra "status" över nätet. Jag tycker din beskrivning ändå tyder på någon typ av impingment och då har du denna ordning, fallande (vanligaste överst):

Supraspinatus
Infraspinatus
Subscapularis
Biceps brachii caput longum

Hos medelålders börjar bursiterna och kapsuliterna bli vanliga, men då får man börja närma sig 40-årsstrecket i alla fall. Upp mot 60-70 börjar spontanrupturerna trilla in för att bli väldigt vanliga vid 80-90.

Något sådant.

I see.

Nej inte ont i vila men klart ömmare efter en natts sömn, och minst ont när jag är varm i kroppen.

Kan ligga rätt upp och ned på rygg i soffan med armarna längs sidan. När jag reser mig upp känns det stelt och ömmar i framsida axel vid "benbitarna" som sitter på framsidan. Är lätt tryckömt.

Känns som oavsett så är det vila som gäller? Undrar bara varför det uppkommit. Har diktat 5 månader och droppat 15 kg, kört 4 pass i veckan ganska slitsamma samt haft problem med instabil vänsteraxel pga serratus som varit svag och överspänt trapz. Känns om lite kaka på kaka kanske lett till detta.

Det trista är att jag varit rädd om axeln nu sedan i måndags och ätit tabletter sedan i tisdags och fortfarande lite ont. Mycket mindre, men ännu långt ifrån bra.

Har en "trång" känsla i axeln, obehag.

Tack för alla svar! Skall återkomma med mer info i tråden när jag vet mer så de som är intresserade får veta hur det går.

Bandid0
2015-06-07, 14:24
eftersom behandlaren inte kan palpera och lägga ihop sina testresultat korrekt.

Hur kommer det sig att det är så här? Det känns som att sjukgymnaster som själva är intresserade av styrketräning ofta är milsvid bättre än random icke-tränande sjukgymnast.

Sheogorath
2015-06-07, 16:37
Hur kommer det sig att det är så här? Det känns som att sjukgymnaster som själva är intresserade av styrketräning ofta är milsvid bättre än random icke-tränande sjukgymnast.

"Bättre på vad?", får man då fråga sig. Kanske är det så att fysioterapeuter som själva tränar aktivt i regel har ett lite större intresse för just ortopedi. Det finns fantastiskt mycket annat inom fysioterapin man kan vara bra på och som på en vårdenhet är minst lika viktigt som att kunna särskilja supraspinatussenan från biceps långa. Det kanske kan vara svårt för någon som är mitt uppe i sin egen träning att förstå, men så är det faktiskt. Ibland står det nästan lite i motsatsförhållande till varandra känner jag - de (vi?) som gärna stirrar på den anatomiska strukturen har lättare att missa andra delar av individen (inte minst det psykosociala), som ibland är det man borde behandla.

Sparven från Minsk
2015-06-15, 17:45
Update!

Fortfarande lite stelhet och ömhet, speciellt vid rörelser över axlarna såklart och lyft rakt framåt.

I fredags som var besökte jag naprapaten igen.
Det blev lite knäckande av rygg och nacke, lite akupunktur som gjorde ont som satan!

Lite lätt stötvågsbehandling på det.

Skulle avsluta med några enkla rehabövningar för att aktivera långa bicepssenan. De gjorde ont så fick skippa dem.
Är extremt extremt spänd och stel i övre traps och mycket stel i bröstryggen.
Så det blir fortsatt rehab för att stärka och aktivera nedre traps samt massa massage för att lösa upp de övre.

Fick återgå till träning av överkroppen om det kunde ske smärtfritt och absolut inga pressar eller liknande över huvudet.

Så dagens pass blev lite lätt bänkpress, lutande hantelpress, sittande rodd, hantelrodd, stångcurl och pushdown samt rehab på det.

Ingen direkt smärta under passet men känner lite mer stelhet och ömhet i axeln nu. Får se om det lägger sig, annars sänka antal övningar och vikter mer, alt att inte träna överkropp alls utom rehab. =/

PureWhey
2015-06-15, 19:34
Är det verkligen bra att knäcka nacken så naprapater gör? Har för mig att jag läst något tråkigt om det.

Sparven från Minsk
2015-06-16, 05:51
Är det verkligen bra att knäcka nacken så naprapater gör? Har för mig att jag läst något tråkigt om det.

Jag vet inte.
Har aldrig hört något dåligt om det, men kan inte påstå mig vara direkt insatt i ämnet heller.

PureWhey
2015-06-16, 13:15
Vad säger pezrulezhakon eller Sheogorath om det?

Sheogorath
2015-06-16, 14:27
Jättebra och effektiva tekniker vid rätt diagnos och det ska mycket till (klantighet) för att man ska skada en frisk patient. Jag träffar i snitt 9-10 patienter per dag och arbetar fem dagar i veckan; använder nackmanipulation kanske 1-2 ggr i månaden eller så, d.v.s. väldigt sällan jämfört med t.ex. kiropraktorer. Det gäller att veta vilka patienter man INTE ska manipulera framförallt.

RotatorKuff
2015-06-18, 14:20
Update!

Fortfarande lite stelhet och ömhet, speciellt vid rörelser över axlarna såklart och lyft rakt framåt.

I fredags som var besökte jag naprapaten igen.
Det blev lite knäckande av rygg och nacke, lite akupunktur som gjorde ont som satan!

Lite lätt stötvågsbehandling på det.

Skulle avsluta med några enkla rehabövningar för att aktivera långa bicepssenan. De gjorde ont så fick skippa dem.
Är extremt extremt spänd och stel i övre traps och mycket stel i bröstryggen.
Så det blir fortsatt rehab för att stärka och aktivera nedre traps samt massa massage för att lösa upp de övre.

Fick återgå till träning av överkroppen om det kunde ske smärtfritt och absolut inga pressar eller liknande över huvudet.

Så dagens pass blev lite lätt bänkpress, lutande hantelpress, sittande rodd, hantelrodd, stångcurl och pushdown samt rehab på det.

Ingen direkt smärta under passet men känner lite mer stelhet och ömhet i axeln nu. Får se om det lägger sig, annars sänka antal övningar och vikter mer, alt att inte träna överkropp alls utom rehab. =/
Om du är stel i bröstryggen och mycket stel och spänd i övre trapezius och nackmusklerna, varför stretchar du inte? Stretcha övre trapezius och nackmusklerna åt alla håll samt bröstmusklerna och latissimus dorsi/teres major, inga pussy-stretcher som du håller i 15s utan sikta på 1-2 min per stretch och repetera 2-3 gånger. Dagligen. Lägg mycket fokus på utåtrotationer á la Arne Persson-style och stående pressar över huvudet med mycket god teknik för kvalitativ rehab.

Sparven från Minsk
2015-06-18, 17:22
Om du är stel i bröstryggen och mycket stel och spänd i övre trapezius och nackmusklerna, varför stretchar du inte? Stretcha övre trapezius och nackmusklerna åt alla håll samt bröstmusklerna och latissimus dorsi/teres major, inga pussy-stretcher som du håller i 15s utan sikta på 1-2 min per stretch och repetera 2-3 gånger. Dagligen. Lägg mycket fokus på utåtrotationer á la Arne Persson-style och stående pressar över huvudet med mycket god teknik för kvalitativ rehab.

Har inte upplevt mig som direkt stel där förens han påpekade det.
Och hur tusan stretchar man effektivt ut övre trapz?

Scratch89
2015-06-19, 07:33
Är det verkligen bra att knäcka nacken så naprapater gör? Har för mig att jag läst något tråkigt om det.

Jag vet inte.
Har aldrig hört något dåligt om det, men kan inte påstå mig vara direkt insatt i ämnet heller.

Vad säger pezrulezhakon eller Sheogorath om det?

Jättebra och effektiva tekniker vid rätt diagnos och det ska mycket till (klantighet) för att man ska skada en frisk patient. Jag träffar i snitt 9-10 patienter per dag och arbetar fem dagar i veckan; använder nackmanipulation kanske 1-2 ggr i månaden eller så, d.v.s. väldigt sällan jämfört med t.ex. kiropraktorer. Det gäller att veta vilka patienter man INTE ska manipulera framförallt.

Som Sheo säger är det viktigt att man vet vilka man INTE ska knäcka. Att inte knäcka slentrianmässigt (t.ex som när man söker för en bicepssena...). Det finns alltid risker med det. Den här kom för ett tag sedan:
http://www.dagensmedicin.se/blogg/hanna-brus/2015/04/07/patienter-bor-informeras-om-riskerna-med-nackmanipulation/

Sparven från Minsk
2015-06-19, 12:12
Update!

Hade fina känningar igår när jag tränade överkropp. Bänkpress på 40, 60, 70 kg gick sådär. På 70 kg gjorde det ont i axeln när jag lyfte av, mindre ont under bänkandet i sig.

Blev en del rehab på det för nedre traps och serratus på vänster sida. Bra öm i axeln när jag kom hem igår kväll. Idag känns det faktiskt inte så farligt.

rullat bröstryggen massor på rumble roller samt stretchat ut bröst och lats massor!

Hoppas detta löser sig snabbt, saknar att kunna bänka på och köra militärpress. Känns som en halv människa ju :(

Sparven från Minsk
2015-07-05, 19:03
Nu börjar det ta sig. Kan bänka med lite smärta kvar i axeln. De flesta rörelser över huvudet går bra, men så fort armen förs mer in mot kroppen så att säga gör det ont.
Armhävningar är en utmaning i kroppskontroll, att kunna spänna skuldran så det blir så smärtfritt som möjligt.

Nya rehabövningar, mer massage för bröstryggen/ryggen och slita på.

Bear walk!
http://yyoxk3ahli522awz2214oxcb.wpengine.netdna-cdn.com/wp-content/uploads/2014/06/Bear-Assessment.jpg

Turkish getup med kettlebell
http://coach-izzy-talks-fitness.com/wp-content/uploads/2010/12/turkish-get-up-ascending-credits-1024x768.jpg

Morty
2015-07-10, 11:40
Jag tror att min flickvän har en tendinit i långa bicepssenan. Hon är sulcusöm, inte direkt öm vid supraspinatus eller tuberculum majus. Hon får inte ont av inåt/utåtrot men klagar ofta på att hennes scapula hamnar i 'fel position'; det går också att observera en assymmetri i scapulohumeralrytmen mellan höger och vänster vid liksidigt arbete typ latsdrag. Vissa tester är positiva typ Hawkins är positivt, andra (painful arc, speeds test ex) är egentligen bara positiva när hon har irriterat strukturerna lite extra.

Hon har fått problemen initialt av militärpress och nu de veckorna hon simmar mycket. Det blir bättre av vila men tydligt är att anledningen till problemen är kvar.

Jag är fullkomligt clueless till vad hon kan göra. Vill tänka att den förändrade scapulohumurala rytmen antingen förstärker eller befäster problemet (Recruitment patterns of the scapular rotator muscles in freestyle swimmers with subacromial impingement. D. J. S. Wadsworth, J. E. Bullock-Saxton. Int J Sports Med 1997; 18(8): 618-624).)
Hennes fysioterapeut tror att en stram teres minor & infraspinatus leder till detta och ordinerar stretch, foamrolling och massage och motorisk träning. Det har dock inte hjälpt direkt mkt.

Finns det nån allmän "gör det här" för att bli kvitt bicepstendonit? Eller är det tradig skattjakt?

Sparven från Minsk
2015-07-10, 16:29
Finns det nån allmän "gör det här" för att bli kvitt bicepstendonit? Eller är det tradig skattjakt?

Jag får massage för stel bröstrygg, diverse övningar som ska stärka serratus samt nedre trapz, allmän skulderstabilitet med inåt och utåtrotator samt lite akupunktur.

Om detta kommer "bota" mig eller inte vet jag inte.
Minns målsättning är ju att bli helt symptomfri och kunna träna på som vanligt inom en överskådlig framtid. Inser dock att det kan komma att ta tid, både för att få inflammationen att lägga sig, och sen stärka upp den svaga sidan och få bättre kontroll över skuldran.

Finns säkert någon mer kunnig som kan svara på om jag och din flickvän någonsin kommer att kunna bänka/militärpressa som vanligt igen.

Sparven från Minsk
2015-07-13, 10:23
Update!

Inflammationen i bicepssenan har tydligen lagt sig.

Nu var dock ledband/senor i AC-leden uttänjda. Har en knöl på vänster axel som är större än den på höger sida. Tydligen AC-leden som flyttat sig lite och är irriterad.

Så blir mer rehab-övningar för serratus anterior samt nedre trapz och utåtrotatorn, få till en stark stabil skuldra helt enkelt. Även mer massage och stretching för bröstrygg och axlar, bröst. Stel tydligen.

Får börja träna på mer seriöst men med förnuft. Ska testa lite lätta hantelpressar samt sidolyft i eftermiddag. Bänkandet ska jag sakta öka i, så smärtfritt som det bara går.

Har ni bra rehabövningar, reflektioner eller annat när det kommer till AC-leden så skriv gärna!