handdator

Visa fullständig version : Borde/kan jag träna i veckan? Bicepsskada


Oskii
2015-05-31, 20:44
Hallå där!

Nu är det så att jag förra tisdagen drog på mig en muskelbristning/sträckning eller vad det kan vara i min högra biceps. Har vart öm, trött och stel i muskeln så det är vad jag förmodar är problemet. Det är antagligen så att jag dragit upp en gammal skada, eftersom jag hade samma problem innan efter att jag överbelastat bicepsen dagen efter ett hårt bicepspass för nåt år sen eller vad det kan ha vart.
Samma sak hände nu då i tisdags, hade kört biceps dagen innan, och skulle visa brorsan hur man utövar bicepscurls med EZ-bar (utan vikt då klart). Sen när jag kom hem så var allt ok, men tro det eller ej så kom smärtan efter att min yngre bror klämt till på bicepsen lite på skoj sådär, så började jag känna mig öm, trött och stel sen, kändes som den "sträcktes till" liksom när han gjorde det, haha...

Nu till frågan... Har bröst/biceps på schemat imorgon, kan jag utföra mina bröstövningar och sedan köra lite rehab träning/lugnt just på bicepsen sen? Känner mig ändå bättre nu men inte alls helt 100. Har tid hos sjukgymnast, men det är inte förrän på fredag så därför frågar jag här nu. Sist jag var hos sjukgymnasten med detta problemet så sa han att jag skulle massera bicepsen ofta, och sedan träna curls med relativt hög vikt med support med andra armen på vägen upp, för att sedan sänka vikten sakta. Är detta något som verkar aktuellt nu med? Lär ju vara samma skada så :)

spoon
2015-05-31, 21:02
Bättre att vila om du är skadad. Armarna försvinner inte om du chillar en vecka. Kör ben istället fram till fredag och se vad sjukgymnasten säger.

Oskii
2015-05-31, 22:10
Bättre att vila om du är skadad. Armarna försvinner inte om du chillar en vecka. Kör ben istället fram till fredag och se vad sjukgymnasten säger.

Okej, tack så mycket för svar! Ben och även mage lär väl gå finfint att köra? Dock så är jag rädd för att det blir lite obehag i bicepsen under benspark t.ex., då man håller i hårt i ett handtag. Knäböj är inget jag kan utöva just nu tyvärr, har nyss vart skadad i ryggraden, ska höra med sjukgymnasten om det också på fredag.

Massage förresten, är det något man borde hålla på med, och isf hur ofta? Känns skönt och avslappnande för muskeln iaf! :)

Scratch89
2015-05-31, 22:26
Hör med din sjukgymnast som du ska träffa. Däremot hade jag inte tränat biceps på ett tag. Om du ska göra något, så är det cirkulationsträning. Lätta (!) vikter, kanske 1-2 kg, för att hålla igång cirkulationen och behålla funktionen. Många repetitioner, inget slarv.

Oskii
2015-06-01, 11:38
Hör med din sjukgymnast som du ska träffa. Däremot hade jag inte tränat biceps på ett tag. Om du ska göra något, så är det cirkulationsträning. Lätta (!) vikter, kanske 1-2 kg, för att hålla igång cirkulationen och behålla funktionen. Många repetitioner, inget slarv.

Okej det kanske är något jag borde göra då, om det gör gott för muskeln?

Det känns i vilket fall liite bättre nu än var det gjorde först. Men jag har liksom en lustig stel och trött känsla i muskeln. Känns som att den är mer spänd än min vänstra biceps. Inga blåa märken eller så iaf blev det så det är väl ingen allvarlig bristning/sträckning. Jag började ju noja direkt att biccen lossnat från muskelfästet, det har man ju sett ett par skräckexemplar på på youtube haha...

Gjorde dock ett misstag och masserade direkt efter skadan skett, och i efterhand har jag nu läst att man ska vänta ett par dar innan man gör det för att blödningen ska stoppa först :/ Väntade 1-2 dar sen och nu masserar jag för fullt för jag tycker det känns skönt, rätt eller fel vet jag inte om det är. Även voltaren tar jag på området 2ggr per dag, det ska väl vara bra i samband med skador?