handdator

Visa fullständig version : Få större nacke!


BobaFett
2015-05-31, 18:31
Jag har lyckats bygga en nästan opti fysik enligt mig själv och även andra men min nacke är rätt lång och smal. Ser typ ut som nån som inte tränar när jag har kläder på mig.

Tycker att bra axel/traps/nacke är så sjukt snyggt och vissa verkar få det om de bara tränar. (vissa även utan träning). Inte jag *gah!*

Har börjat träna mark/bänk/böj då jag även vill förbättra benen och tror att marklyften hjälper för nacken med. Lagt till farmers walks också av samma anledning.

Vad tror ni? Kommer det att hjälpa nacken om man kan komma upp i rejäla vikter på t.ex. marklyften? Säg om man kan lyckas dra över 200kg. Är inte så stark i knäböj/marklyft än men det är snabbt på väg uppåt eftersom jag nu tränar de tre övningarna 90% av tiden och kör ett bra program. Har aldrig tränat marklyft innan.

Kan det räcka eller måste jag lägga till nackspecifika övningar. Vilka i så fall?

Ni som kört mycket marklyft och blivit duktiga på det, har ni märkt några nack-gains?

Har nog aldrig sett nån som är bra på marklyft med pennacke.

Grazzafukkinrazzi
2015-05-31, 18:37
Spanade in dina instagrambilder och det ser definitivt ut som du skulle behöva specifik nackträning.

Finns många olika bra brottarövningar som du kan prova dig fram med.

b0vg5T4vkew

Tobbey
2015-05-31, 18:41
Tunga shrugs, mycket mark osv. Tunga vikter över huvudet tror jag bidrar en del också. Aldrig sett en tyngdlyftare med klen nacke.

Blomkål
2015-05-31, 18:42
Jag skulle hellre kört bryggor än mark om syftet var att få stark och krallig nacke. Du kan köra den både på pannan och bakhuvudet. Kör kontrollerat och högrep till en början.

Det kanske inte blir ett bekymmer för dig men för mig med bra gener för nacke/rygg ser det löjligt ut så fort jag går upp ett par kilo. Knäppa skjortor är bara att glömma.

Om du inte vill ha silverkedje-looken skulle jag undvika att träna framsidan allt för mycket.

stickitinyoass
2015-05-31, 18:44
Varför inte bara gå runt utan tröja 24/7? :D

Action Fighter
2015-05-31, 20:09
Jag tycker personligen att du skulle förstöra din fysik med mer nacke/traps faktiskt. Det är väldigt svårt att se stor ut med kläder om du är ren och samtidigt är såpass shredded som du är.

Som ovanstående sa, gå runt utan tröja hela tiden. Behöver du nån som vill dra runt på stan i bar överkropp med dig så det inte känns pinsamt är det bara höra av sig! ;)

MikaelB
2015-05-31, 20:20
Diagnos: För lite hårdrock.

http://www.metalinjection.net/wp-content/uploads/2012/11/George-Corpsegrinder-Fisher-NECK.jpg

Nej men ontopic tror jag på tunga basövningar, speciellt knäböj. Det enda rätta är väll att prova sig fram.

oscarovegren
2015-05-31, 20:30
Marklyft med shrug? Tyngdlyftare har bra nackmuskulatur men det har en viss inlärningskurva innan man verkligen kan börja ta i ordentligt.

Ozziking
2015-05-31, 20:58
Hög stångplacering i knäböj!

Lance Uppercut
2015-05-31, 21:01
basövningar är ett uselt tips för någon med dåliga gener för nacke. Kör nack-curls med viktskiva på pannan samt bryggor. /mvh någon som tränat till sig en stor nacke.

BobaFett
2015-05-31, 21:08
Spanade in dina instagrambilder och det ser definitivt ut som du skulle behöva specifik nackträning.

Finns många olika bra brottarövningar som du kan prova dig fram med.

b0vg5T4vkew

Provade det där, känns som att man ska bryta av nacken. Men direkt nackträning tror du alltså behövs?

Jag skulle hellre kört bryggor än mark om syftet var att få stark och krallig nacke. Du kan köra den både på pannan och bakhuvudet. Kör kontrollerat och högrep till en början.

Det kanske inte blir ett bekymmer för dig men för mig med bra gener för nacke/rygg ser det löjligt ut så fort jag går upp ett par kilo. Knäppa skjortor är bara att glömma.

Om du inte vill ha silverkedje-looken skulle jag undvika att träna framsidan allt för mycket.

Haha nej de problemen har jag inte.

Jag tycker personligen att du skulle förstöra din fysik med mer nacke/traps faktiskt. Det är väldigt svårt att se stor ut med kläder om du är ren och samtidigt är såpass shredded som du är.

Som ovanstående sa, gå runt utan tröja hela tiden. Behöver du nån som vill dra runt på stan i bar överkropp med dig så det inte känns pinsamt är det bara höra av sig! ;)

Har mer att göra med att jag vill ha en balanserad fysik och bryr mig inte så mycket om att se liten ut. Visst är det trevligt att se stor ut men det är inte så viktigt. Tror inte jag kommer att förstöra min fysik, kommer nog inte kunna få en överdrivet stor nacke vare sig jag vill eller inte. Har inte gener, men det går säkert att förbättra med tanke på att jag inte kört nacke/traps alls.

Marklyft med shrug? Tyngdlyftare har bra nackmuskulatur men det har en viss inlärningskurva innan man verkligen kan börja ta i ordentligt.

Det är hög inlärningskurva på marklyften också, kommer nog dröja ett tag innan jag kan marklyfta såna vikter att det har påverkan på nacken. När man ser folk marklyfta väldigt tungt så ser det ut som att nacken ska explodera.

Farmers walks däremot är det ju bara att köra. Går omkring med 140 kilo just nu.

Hög stångplacering i knäböj!

Det känns farligt, kör nog knäböj lite mitt emellan high och low bar. Tror jag anpassar böjen för att kunna lyfta så mycket vikt på ett så säkert sätt som möjligt och inte för att det ska ta på nacken mest.

BobaFett
2015-05-31, 21:13
Såg nån snubbe på youtube som drog en handduk genom en kettlebell och drog i handduken med tänderna. Han körde rakt upp och åt sidorna. Sen kanske man kan komplettera med någon övning för framsidan.

Måste prova först men det verkar vara en lovande övning tycker jag.

BobaFett
2015-05-31, 21:14
15 sekunder in.
ljUsMx73fn4

Tror jag kör på det. Vad kan man köra för framsida, bara ta en hantel mot pannan liggandes mot en bänk kanske?

VikG
2015-05-31, 21:33
Har du en liggande lårcurl som passar för ändamålet så lägg dig på fel håll i den och nacken under den "runda kudden", sen är det bara att köra, upp och ner.
För framsidan, lägg dig "normalt" på en vanlig bänk men med huvudet och halsen utanför kanten. Placera en viktplatta på pannan, balansera den med händerna. Samma här, bara upp och ner.

Dessa 2 brukar jag köra och tycker att det gett resultat.

Ozziking
2015-06-01, 06:35
Det känns farligt, kör nog knäböj lite mitt emellan high och low bar. Tror jag anpassar böjen för att kunna lyfta så mycket vikt på ett så säkert sätt som möjligt och inte för att det ska ta på nacken mest.

Farligt? Du lägger den bara på trapsen/lite över (där den är stabil). Det är en helt vanlig high-bar stil. Det kan dessutom göra dig mer upprätt i lyftet.

Men sure, whatever floats your boat :)

BobaFett
2015-06-01, 06:42
basövningar är ett uselt tips för någon med dåliga gener för nacke. Kör nack-curls med viktskiva på pannan samt bryggor. /mvh någon som tränat till sig en stor nacke.

Hade du smal nacke från början? Bryggor, är det som klippet någon postade ovanför?

Farligt? Du lägger den bara på trapsen/lite över (där den är stabil). Det är en helt vanlig high-bar stil. Det kan dessutom göra dig mer upprätt i lyftet.

Men sure, whatever floats your boat :)

Trodde du menade att placera den på nacken :p

Hallberg
2015-06-01, 06:43
Nackhuva är ju ett alternativ om du vill slippa lägga vikter på huvudet eller hålla dem med tänderna.

Old Nick
2015-06-01, 07:03
Jag håller med om att det är direkt nackträning du behöver. Traps finns där, men själva halsen/nacken är ju naturligt smal, så oavsett hur stora traps du får lär du inte vara nöjd.

Nackhuva verkar ypperligt för ändamålet. Googla "neck harness" så får du se hur de ser ut.

BobaFett
2015-06-01, 07:14
Nackhuva är ju ett alternativ om du vill slippa lägga vikter på huvudet eller hålla dem med tänderna.

Jag håller med om att det är direkt nackträning du behöver. Traps finns där, men själva halsen/nacken är ju naturligt smal, så oavsett hur stora traps du får lär du inte vara nöjd.

Nackhuva verkar ypperligt för ändamålet. Googla "neck harness" så får du se hur de ser ut.

Jo, jag har bestämt mig för att köra direkt nackträning.

Ska beställa en sån där neck harness.

rooz
2015-06-01, 07:43
Mitt enda tips blir att börja oerhört jävla mesigt med vikterna. Hugok kan säkert fylla i varför.

EDIT: Om du tänkte ge dig på specifik träning för nacken.

Wormzie
2015-06-01, 08:54
Individuellt huruvida mark och farmers räcker. Jag tror inte det är en nackdel att köra dynamisk nackträning i form av shrugs eller något upptill.

Provat klokovs "trapi"? :)

Ado2000
2015-06-01, 09:55
Alla ni som sagt knäböj, hur tänker ni där egentligen ?

Spanade in dina instagrambilder och det ser definitivt ut som du skulle behöva specifik nackträning.

Finns många olika bra brottarövningar som du kan prova dig fram med.

b0vg5T4vkew

Ser ut som rätt avancerade grejer i videon. Min rekommendation hade varit att inte kanske köra exakt som i videon men du kan göra variationer av de övningarna men se till att ta hjälp av händerna först, så att du håller emot med händerna något samtidigt som du rullar med nacken.

En sak vi brukade göra i brottningen förutom det han gjorde i videon var att ställa oss i brygga å rulla med nacken fram å back, första med stöd av händerna sen utan händer.


edit: en del bra nackövningar här också http://chaosandpain.blogspot.se/2013/07/why-your-head-is-fucking-tiny-is.html

z_bumbi
2015-06-01, 10:12
Nackhuva är ju ett alternativ om du vill slippa lägga vikter på huvudet eller hålla dem med tänderna.

En bit nylonrem och en draghiss funkar också, gettolösningen är att ta bärremmen från träningsväskan OM man litar på krokarna

delta_mats
2015-06-01, 10:20
Marklyft och shrugs tar ju på trapsen. Grova traps är ju snyggt men vill du ha grövre nacke hjälper inte detta särskilt effektivt. Brottarövningar såsom olika bryggor och rulla på huvudet är bra. Finns ju nackhuvor att köpa om du vill ha renodlade styrketräningslvningar istället.

Alexton
2015-06-01, 11:23
Hade en lirare på min gamla kampsportsklubb som brukade hänga matkassarna i någon slags nylon/gummiband runt huvud/nacke när han gick och handlade. Såg inte direkt klokt ut men han hade en massiv brottarnacke *flex*

Annars brukar väl de flesta olympiska lyftare ha respektabel nacke/traps ?

Gpajpen
2015-06-01, 12:02
Swingcurls > allt

BobaFett
2015-06-01, 14:41
Nu kör vi! Jag har beställt head harness för nackträning samt dragremmar så jag kan köra tyngre på farmers walks.

Har mätt nacken så det här kommer att bokföras.

39-40 cm. T.o.m. Vaderna är fan större. :laugh:

Vad ska man sikta på för att få bra proportion tror ni? Armarna är 45cm+ just nu, det känns spontant som att man ska sikta på större nacke än armar.

Peter.B
2015-06-01, 14:43
Finns det inte något gammalt antikt ideal att överarmar, vader och nacke ska vara lika stora mätt i omkrets? Har för mig att jag läst det här, om någon annan har bättre koll får ni gärna fylla i!

BobaFett
2015-06-01, 14:54
Finns det inte något gammalt antikt ideal att överarmar, vader och nacke ska vara lika stora mätt i omkrets? Har för mig att jag läst det här, om någon annan har bättre koll får ni gärna fylla i!

Låter bra tycker jag. Hoppas bara inte att nacken är typ som vader och vägrar växa.

Brimon
2015-06-02, 01:30
Nu kör vi! Jag har beställt head harness för nackträning samt dragremmar så jag kan köra tyngre på farmers walks.

Har mätt nacken så det här kommer att bokföras.

39-40 cm. T.o.m. Vaderna är fan större. :laugh:

Vad ska man sikta på för att få bra proportion tror ni? Armarna är 45cm+ just nu, det känns spontant som att man ska sikta på större nacke än armar.

Tvärtom för mig typ haha! Alldeles för små armar förhållandevis till nacken, aja...

Shqypnia
2015-06-02, 06:40
Stor/tjock nacke har även folk som inte alls tränar. Tror det är genetik (som alt annat förstås) men mycket mer beroende här.

minusgradv
2015-06-02, 14:41
Du kan ju kolla in:
http://www.ironneck.net/the-iron-neck-workouts/
:)
Nej, men här är ju alla standardövningar man brukar göra:
7lxtNQVMc94

Gober
2015-06-02, 15:07
Akta så det inte går överstyr, för du vill väl inte bli ett dick head!
http://tnation.t-nation.com/forum_images/c/1/c1faf_ORIG-bodybuilder_jeff_king.jpg

För att vara lite seriös så tappade jag en hel del volym runt nacken när jag slutade med marklyft (pga skada). Förhoppningsvis kan jag bygga upp min pencil neck nu när jag börjat igen.

KingJ
2015-06-02, 15:29
Tränade lite brottning på hobbynivå förr och då gjorde vi övningar där man låg på rygg, lyfte huvudet 2cm ovanför golvet och sen vickade huvudet upp och ned och åt sidorna utan att låta huvudet få vila mot golvet.

Brutalt jobbigt men man fixar ändå en 100 reps efter man kört ett tag. Det känns dock som att detta bara förbättrar uthålligheten och inte faktiskt bygger någon volym. Är lite rädd att köra för tungt på min nacken om man inte har rätt teknik, på samma sätt som jag inte vågar lasta ryggen för mycket när jag inte är hundra på tekniken. Nu blev det kanske lite OT med min noobighet, men tacksam för lite tankar.

Luca Brasi
2015-06-02, 21:08
Glöm att köpa skjortor i vanliga klädaffärer om ni lyckas.

Brimon
2015-06-05, 00:04
Glöm att köpa skjortor i vanliga klädaffärer om ni lyckas.

Jag har då ingen stor hals men jag har fan de här problemet... Om min skjorta ska passa halsen så måste den vara jätte hängig.. Medans om den passar kroppen så kan jag aldrig knäppa knapparna runt halsen...

cero
2015-06-05, 00:29
Bilder på nacken?