handdator

Visa fullständig version : Ryggen - känner inte kontakt


stickitinyoass
2015-05-31, 15:29
Känner bra kontakt när jag kör axlar, ben osv.

Men i ryggen får jag inte särskilt bra kontakt.

Jag kör Latsdrag, Rodd i maskin, Stående rådd med stång och lite annat.

Jag har spenderat stor tid med att kolla upp form osv på Youtube, så jag tror formen är ganska så bra. Försöker t.ex dra med axlarna mer än armarna osv, testar även ofta att köra med lägre vikt och försöka klämma i slutet.

Men känner inte "soreness" efter särskilt mycket som med andra muskelgrupper.

Marklyft känner jag ganska bra i, men kör inte den eftersom jag har så långa ben (så ryggen böjs trots bra teknik).

Några förslag?*whatever*

Respek
2015-05-31, 15:34
Har aldrig känt "kontakt" i ryggen i drag- och roddövningar, men efter att ha blivit stark i dessa är ändå ryggen min bästa muskelgrupp.

Mao så är kontakt inte synonymt med styrke- och muskelövningar. Tänk inte så mycket på det, utan tänk på att öka vikten istället.

filmjölk
2015-05-31, 15:42
Förslag på kontaktövningar är enarmsrodd i kabel där du ror lågt, mot höften och pullover i cable eller maskin. Inte jättelätt belastning, du måste behöva ta i men ändå inte tungt. Kanske 3/4 av vikten du brukar köra.

shut teh face
2015-05-31, 16:11
Jag känner aldrig ryggen något vidare när jag tränar den, jag brukar få känna efteråt att jag är trött i muskeln där helt enkelt.

filmjölk
2015-05-31, 16:47
En annan grej: Pullups tycker jag ger grym kontakt i latsen sedan jag blev fet. (Extravikt kanske ger samma effekt), men när jag måste ta i som fan för att ens orka utföra övningen så går det liksom inte att dra med armarna utan jag måste verkligen koppla in och kontrahera latsen till max för att öht. orka förflytta kroppen. Då kommer kontakten automatiskt.

Så tuuuunga pullups (antingen för att du är fet eller pga extravikt eller en kombination)=massivf latskontakt.

stickitinyoass
2015-05-31, 18:33
Okej tack alla.

Har gymmat nu i typ 2 månader. Får köra vidare, och om ryggen inte växer inom närmsta månaderna får jag göra ändringar helt enkelt.

Pretorian
2015-05-31, 20:35
Jag får kontakt direkt numera i de flesta ryggövningar. Spelar ingen roll om det är högreps eller lågreps. Svårt att förklara hur jag gör men som exempel med mina latsdrag så är det nästan att jag blundar när jag kör dom eftersom jag ändå inte ser muskeln som tränas. Sen visuelar jag att någon står bakom och "knäpper" på dom med händerna. Jag kämpar verkligen med att känna muskeln hela tiden, konstant komtakt.

I sittande rodd måste jag oftast köra några set för att börja känns det i ryggen.

oscarovegren
2015-05-31, 20:37
Att addera remmar till stångrodden gjorde att övningen kändes som natt och dag. Nu blir man trött i ryggen istället för underarmarna.

pezrulezhaakon
2015-05-31, 20:59
Den vanligaste orsaken hos nybörjare är att tekniken måste förbättras för att öka chansen för kontakt.