handdator

Visa fullständig version : Är kortare överskotts/underskotts perioder en god idé?


Oopa
2015-05-30, 23:01
Long story short: Jag vägde 94kg, deffade ner mig till 70kg och har de senaste 5 månaderna varit rätt så naiv med ätandet och ökat till 81kg. Förvisso har styrkeökningarna kommit i rasande takt, men ölmagen har sakta men säkert krypit fram också. Planen ifrån början var att öka ca 1kg i månaden max, men det gick ju som sagt käpprätt åt helvete.

Så, nu sitter jag här inför ett vägval. En del av mig vill fortsätta på ett mera kontrollerat överskott iom att jag fortfarande saknar den mängden muskelmassa som krävs för att en deff skulle kännas befogad, men å andra sidan så innebär ju det att deffen kommer bli lååååång och tråkig i slutändan... Men jag fick en idé, det snackas ofta om att kaloribalans funkar bra för nybörjare med högt kroppsfett och avsaknad muskelmassa, men istället för att räkna kalorier och hamna på exakt balans så kanske det vore effektivare att köra 1 månad överskott/1månad underskott?

Exempel:
Månad 1(överskott): +1kg
Månad 2(underskott): -2kg
Och repeat tills man når ett hyffsat lågt kroppsfett.

Är detta en god idé eller är överskott att föredra? Jag har som sagt ingen motivation för en deff i nuläget då resultatet lär bli sticks 'n bones igen.

Thornblom
2015-05-31, 00:04
Bygga muskelmassa tar tid, det där kommer resultera i en fettjojjo. Skala 2kg nu om du är sugen, sen lägger du dig på balans en längre tid (ge det tid, något år) så ska du se att du lägger på det lite mer massa. Sen kanske du får motivation för en ordentlig deff igen.

Oopa
2015-05-31, 00:07
Bygga muskelmassa tar tid, det där kommer resultera i en fettjojjo. Skala 2kg nu om du är sugen, sen lägger du dig på balans en längre tid (ge det tid, något år) så ska du se att du lägger på det lite mer massa. Sen kanske du får motivation för en ordentlig deff igen.


Är det inte smartare isåfall att fortsätta på överskott i 4-5 månader och strunta i fettet som tillkommer för att sedan köra en lång deff inför beach 2016 isåfall?

Att ligga och harva på balans lär väl knappast ge lika snabba resultat näre gäller muskel och styrkeökning?

Thornblom
2015-05-31, 00:13
Är det inte smartare isåfall att fortsätta på överskott i 4-5 månader och strunta i fettet som tillkommer för att sedan köra en lång deff inför beach 2016 isåfall?

Att ligga och harva på balans lär väl knappast ge lika snabba resultat näre gäller muskel och styrkeökning?

Muskelökningar - Det kan det göra.
Styrkeövningar - Troligtvis inte.

Sedan är det upp till dig hur fet du är beredd att bli. Personligen har jag aldrig gått över ca 16 %, och håller mig gärna där under. Mer fett -> mer av överskottet blir till fett.

Oopa
2015-05-31, 00:16
Muskelökningar - Det kan det göra.
Styrkeövningar - Troligtvis inte.

Sedan är det upp till dig hur fet du är beredd att bli. Personligen har jag aldrig gått över ca 16 %, och håller mig gärna där under. Mer fett -> mer av överskottet blir till fett.

Hur stor procentuell skillnad är det på att bygga från 15% och säg... 23% ungefär?

pezrulezhaakon
2015-05-31, 03:42
Hur stor procentuell skillnad är det på att bygga från 15% och säg... 23% ungefär?

Går inte att säga i förväg.

BobaFett
2015-05-31, 07:06
Det finns ingen mening att gå från fet till ännu fetare. Själv tycker jag att man tappar väldigt mycket vid deff. Gjorde en tabbe sist att jag gick upp för mycket. Gick upp till 91 kilo från 85 (hade fortfarande synliga rutor) och blev rätt mycket starkare. Sen fortsatte jag upp till nästan 100 och ökade något i styrka men inte lika mycket som 85-91.

På vägen ner under deffen när jag kom till 91 kilo var jag inte lika stark som på vägen upp.

Notera att jag deffade ner till tävlingsform och jag är i bra sommarform även vid 90 kilo.

z_bumbi
2015-05-31, 07:32
Hur lång är du och hur länge har du tränat styrka?

Anders The Peak
2015-05-31, 07:33
Hur stor procentuell skillnad är det på att bygga från 15% och säg... 23% ungefär?

Beror på utgängsläget. Men jag tror inte att man ska gå över 15% utan pendla mellan <10-15 % för att kunna ha någon direkt påverkan på muskeltillväxten.
Jag kikade på BobaFetts tankar om hans framtida bulkande och det låter förnuftigt. Men de flesta kommer fram till samma slutsats med tiden.

R Scarpa27
2015-05-31, 07:44
Ganska mkt enklare med bilder, om du vill ladda upp det förstås.

Köttis
2015-05-31, 09:49
På vägen ner under deffen när jag kom till 91 kilo var jag inte lika stark som på vägen upp.


Är inte det helt normalt med tanke på att du ligger på ett underskott och således beror nog inte den mindre styrkan på muskelförlust, utan bara energibrist? Jag har aldrig jämfört deff/bulk på samma vikt så kan inte uttala mig om hur det är för mig. Att jämföra med hur stark du var föregående deff eller bulk när du vägde 91 hade varit mer intressant tycker jag. Då är du förhoppningsvis starkare än tidigare.

exevision
2015-05-31, 12:55
Är inte det helt normalt med tanke på att du ligger på ett underskott och således beror nog inte den mindre styrkan på muskelförlust, utan bara energibrist? Jag har aldrig jämfört deff/bulk på samma vikt så kan inte uttala mig om hur det är för mig. Att jämföra med hur stark du var föregående deff eller bulk när du vägde 91 hade varit mer intressant tycker jag. Då är du förhoppningsvis starkare än tidigare.

Vätsketryck?

Köttis
2015-05-31, 13:48
Vätsketryck?

Utveckla gärna. Förstår inte vad du menar.

Oopa
2015-05-31, 13:57
Hur lång är du och hur länge har du tränat styrka?

179cm, styrketränat i lite mer än ett år(merpart av tiden på ett kaloriunderskott).
När jag kom ner till hyffsat lågt kroppsfett så stagnerade mina styrkeökningar.. Nu i efterhand så hadde det varit smartare att räkna kalorier och försöka ligga på ett knappt överskott de här sista 5 månaderna. En ökning på 5kilo var vad jag hade tänkt mig, gick upp 11 istället. :Virro

Jag är lite lost, ingen aning vad jag ska göra.

exevision
2015-05-31, 14:20
Utveckla gärna. Förstår inte vad du menar.

Kolhydrater ger vätsketryck i musklerna och resulterar i att du blir starkare.

z_bumbi
2015-05-31, 16:06
179cm, styrketränat i lite mer än ett år(merpart av tiden på ett kaloriunderskott).
När jag kom ner till hyffsat lågt kroppsfett så stagnerade mina styrkeökningar.. Nu i efterhand så hadde det varit smartare att räkna kalorier och försöka ligga på ett knappt överskott de här sista 5 månaderna. En ökning på 5kilo var vad jag hade tänkt mig, gick upp 11 istället. :Virro

Jag är lite lost, ingen aning vad jag ska göra.

Ligg kvar på samma vikt och nöt på med träningen ett bra tag framöver, du har mycket att hämta bara på att träna regelbundet utan underskott.

Ett annat sätt att formulera det är att eftersom du tänkte gå upp 1 kg/månad och har gått upp 11 på 5 månader så har du minst 6 månader kvar på balans innan du får "rätt" snitt på uppgångshastigheten.

Oopa
2015-05-31, 16:08
Ligg kvar på samma vikt och nöt på med träningen ett bra tag framöver, du har mycket att hämta bara på att träna regelbundet utan underskott.

Ett annat sätt att formulera det är att eftersom du tänkte gå upp 1 kg/månad och har gått upp 11 på 5 månader så har du minst 6 månader kvar på balans innan du får "rätt" snitt på uppgångshastigheten.

Det har du rätt i! Jag antar att jag har varit rädd för att ligga på balans eftersom att man ofta hör att det är värdelöst.

Hur ligger det till egentligen med kaloribalans, är det möjligt att bygga muskler och bränna fett samtidigt?

z_bumbi
2015-05-31, 16:38
Jag anser att perioder av balans är nödvändigt för att man ska kunna utnyttja en ökning av kroppsvikten fullt ut och det enda stället jag sett att det sägs vara värdelöst är här på forumet.
Eftersom du tränat så kort tid varav en stor del på underskott så har du dessutom ännu större möjligheter än någon som t ex har tränat 10 år att lägga på dig muskler på balans.

Oopa
2015-05-31, 16:50
Jag anser att perioder av balans är nödvändigt för att man ska kunna utnyttja en ökning av kroppsvikten fullt ut och det enda stället jag sett att det sägs vara värdelöst är här på forumet.
Eftersom du tränat så kort tid varav en stor del på underskott så har du dessutom ännu större möjligheter än någon som t ex har tränat 10 år att lägga på dig muskler på balans.

Ligger nog över 20%bf för tillfället, bör jag försöka gå ner långsamt till ett resonabelt bf%(15%~) innan jag lägger mig på balans?

Mitt dilemma är ju som sagt att jag anser mig själv vara både för liten och för fet på samma gång.

Köttis
2015-05-31, 18:13
Kolhydrater ger vätsketryck i musklerna och resulterar i att du blir starkare.

Har jag aldrig hört förut men kan inte påstå att det inte stämmer. Oavsett tror jag effekten man får av att stoppa in mer energi i kroppen är större än den man skulle få av att kolhydrater binder vätska. I det här fallet är det endast detaljer och om man blir starkare på samma vikt vid bulk så spelar det ingen roll om det är från kolhydraterna (eller annan energi) i sig eller vätskan som dessa skulle binda.

Tror du styrkan skulle vara samma om kolhydratsintaget var detsamma men den extra energin kom i from av protein och fett?

z_bumbi
2015-05-31, 19:14
Ligger nog över 20%bf för tillfället, bör jag försöka gå ner långsamt till ett resonabelt bf%(15%~) innan jag lägger mig på balans?

Mitt dilemma är ju som sagt att jag anser mig själv vara både för liten och för fet på samma gång.

Av döma av din vikt, längd och hur kort tid har tränat så skulle jag köra på balans.

Oopa
2015-05-31, 19:43
Av döma av din vikt, längd och hur kort tid har tränat så skulle jag köra på balans.

Okej, tackar så mycket för att du har haft tålamod och svarat på alla mina dumma frågor! :d