handdator

Visa fullständig version : Smärta höger ljumske vid böj


Klinger
2015-05-30, 09:31
Haft ont i höger ljumske i åtminstone 6 månader. Kom när jag körde böj men tror inte att jag gjorde nått "dumt", tränade ganska lätt med ok teknik så vitt jag kan komma ihåg. Sedan dess har jag inte kunnat köra böj egentligen, provat köra väldigt lätt typ bara stången vilket går men det hugger till vid parallelt ungefär. Även testat att vila helt från benträning i drygt en månad men det blir inte bättre. Känner sällan av det till vardags men det går att provocera fram ganska lätt vid vissa rörelser. Ingen palpationsömhet.
Antar att det är någon muskelbristning? Men jäkligt segt att det aldrig går över! Några tips? Testa att stretcha lite men det gör mest ont och jag tänker att man inte skall stretcha en bristning, om det nu är det?

Ristretto
2015-05-30, 10:40
Jag får ont när jag inte får med röven ordentligt i böjarna. Inget som syns direkt om man ser lyften på film eller så.

Klinger
2015-05-30, 12:10
Ok tror att jag har en ok teknik och brukade få rätt rejäl träningsvärk i gluteerna så dom är nog aktiverade. Är det nått speciellt du brukar tänka på för aktivera röven ordentligt?

Ristretto
2015-05-31, 11:40
Det är inte säkert att det räcker med gluteus maximus. Du kan ha nedsatt kontroll av djup stabiliserande muskulatur kring höftleden (som kan leda till Femoroacetabulär impingement, FAI) eller liknande, om smärtan känns av på vägen ner. Hur känns det på vägen upp? Eller när du tagit dig djupare än parallellt? Nyper det bara till i ett visst läge eller blir det värre ju djupare du går?

Klinger
2015-05-31, 17:38
Smärtan känns av på vägen ner, hugger till strax efter parallel skulle jag säga men känns även djupare. Det gör också ont om jag utåtroterar med benet sträckt, har jag däremot höften flekterad i nittio grader går det bra att utåtrotera. Är generellt otränad och rätt svag, stillasittande jobb och inte mycket träning men har försökt träna regelbundet det senaste 1-2 åren med varierande framgång...

Edit: Gör alltså inte speciellt ont på vägen upp tror jag, skall tänka mer på det vid nästa pass. Obelastat här hemma går det rätt bra att böja, känns kanske lite vid parallet men just nu har jag sådan jäkla träningsvärk :) Däremot lätt att probocera fram som sagt vid utåtrotation med sträckt ben om det kan ge någon vägledning? Kanske borde masa mig iväg till en sjukgymnast?