handdator

Visa fullständig version : Utvecklades ni mycket efter de 3 första åren?


Oopa
2015-05-29, 20:16
Det verkar som att den största utvecklingen generellt sett sker under de 2-3 första åren för naturliga styrkelyftare, stämmer detta bra?

Bärsärk
2015-05-29, 20:30
Jag började utvecklas efter 3 år.

Oopa
2015-05-29, 20:34
Jag började utvecklas efter 3 år.

Vad gjorde du de 3 första åren?

ThomasA
2015-05-29, 20:48
Blev väl hyffsat stark rätt snabbt,massan har inte kommit ännu heller,efter 10 + års träning *gah!* och nu får man kriga som ett djur för varje gram på stången. Men,det måste nog vara nåt fel på min kropp,eller så är alla som är grova dopade :)

Oopa
2015-05-29, 20:59
Blev väl hyffsat stark rätt snabbt,massan har inte kommit ännu heller,efter 10 + års träning *gah!* och nu får man kriga som ett djur för varje gram på stången. Men,det måste nog vara nåt fel på min kropp,eller så är alla som är grova dopade :)


Nå, om du blev mycket starkare så måste du ju ha fått en del massa också!

ThomasA
2015-05-29, 21:06
Jo, det e klart. Men nån sån där "explosion" som man ser hos många så har jag aldrig upplevt.

Oopa
2015-05-29, 21:15
Jo, det e klart. Men nån sån där "explosion" som man ser hos många så har jag aldrig upplevt.

Jag tror att många har rätt så orealistiska mål när de börjar träna, de som har fått extremt goda resultat på extremt kort tid har antingen varit genetiska freaks eller fuskat.

Personligen så hade även jag orealistiska mål i början men jag insåg ganska snart att det tar tid, att peaka rent kroppsligt bör nog inte ta mer än 5 år förutsatt att man sköter träning+kost exemplariskt och låter bli steroider, eller är jag fel ute?

Bärsärk
2015-05-29, 21:21
Vad gjorde du de 3 första åren?

Jag tror att jag försökte för hårt, tränade för optimalt för mitt eget bästa. Tror jag tränade för hårt också om jag ska vara helt ärlig, tränar betydligt med avslappnat nu idag.

Rahf
2015-05-30, 05:48
Två år för att slipa bra teknik, komma över optinoja, samt lära mig ha kul med både träning och kosthållning. Nu är den fysiska formen bra och hälsan duglig. Inte får man dåligt samvete över missade pass heller.

Sparven från Minsk
2015-05-30, 06:24
Tränat i typ 8 år nu. Förra året blev jag starkare snabbare än vad jag blivit något år tidigare.

rooz
2015-05-30, 07:22
Utvecklades mer på år 5 än på de 3 ½ åren. Började ta i lite och tränade mer.

z_bumbi
2015-05-30, 08:08
att peaka rent kroppsligt bör nog inte ta mer än 5 år förutsatt att man sköter träning+kost exemplariskt och låter bli steroider, eller är jag fel ute?

Jag skulle säga att du är totalt fel ute och att det dessutom är sådana antaganden som får folk att sluta utvecklas.

Action Fighter
2015-05-30, 09:28
Ja, men mycket var fett vilket jag då misstog för muskelmassa. :D

Linjedomarn
2015-05-30, 15:01
att peaka rent kroppsligt bör nog inte ta mer än 5 år förutsatt att man sköter träning+kost exemplariskt och låter bli steroider, eller är jag fel ute?


Helt fel ute. Då skulle de bästa kroppsbyggarna och styrkelyftarna vara runt 20år. I verkligheten behöver man inte ens tävla i seniorklassen vid den åldern.

Tobbey
2015-05-30, 15:20
Jag hoppas utvecklingen kommer fortsätta lika bra som den gjort hittils på 2,5 år. Mest av allt att jag kan fortsätta hålla mig skadefri, tror det är en stor motivationsdödare och sinker för utvecklingen. Viktigaste för långsiktiga resultat är att man ständigt är motiverad att utvecklas och gör hyfsat rätt för att nå det ändåmålet.

filantropen78
2015-05-30, 16:33
Det tar minst tio år att peaka, i synnerhet om man slarvat initialt. Det finns alltid utrymme till förbättringar.

Action Fighter
2015-05-30, 16:48
Det tar minst tio år att peaka, i synnerhet om man slarvat initialt. Det finns alltid utrymme till förbättringar.

Ja, personligen lär jag ju ha minst 10år kvar på benen iaf, slarvade med dem första 5 åren. Överkroppen betydligt mindre.

spoon
2015-05-30, 19:16
Anibal Coimbra började med styrkelyft som 16-åring och vann vm som 40-åring. Därimellan så var det jämn progression framåt. Det finns mycket att lära sig tekniskt i sl och det tar lång tid att bli stark.

Ser man på dom extrema talangerna som CYC eller Marte Elverum så tar det lång tid innan dom stagnerar också. Båda har väl hållit på i snart tio år och går fortfarande framåt. Eller Gunhamn om man vill dra till med en svensk som exempel.

Tyrwing
2015-05-30, 19:31
Får erkänna att jag utvecklats på väldigt bra när jag bytte till styrkelyft. Tränade ungefär 1,5 styrketräning med inriktning mot att bli stark innan jag började tävla. Redan inför första tävlingen dubblade jag min total i princip, sen dess har jag tuffat på rejält. Om ett år har jag tävlat i 3 år. Så jag återkommer till tråden 2017 i maj så får vi se om jag fortfarande ökar lika bra efter 4 år. ;)

HenrikJ
2015-05-30, 22:54
Räknar med att peaka runt 40 om jag får vara hel. Dit är det drygt 12 år och jag har tränat på "rätt" sätt i fem-sex år kanske.

MackeJuve
2015-05-31, 00:50
Det beror ju HELT på hur du har tränat dina tre första år. För mig, och mååånga andra, är ju de första åren i princip läroår där ändå en del gains införskaffas p.g.a. att man inte har styrketränat tidigare. Efter ett år inser man att man tränat och ätit helt konstigt, efter två år inser man att man kan göra det mycket bättre och efter tre år så har man fått rätt bra hum på det. Efter fyra år inser man vikten av progression och efter ytterligare ett år inser man att progressionscheman är bättre än egna scheman. Minns inte helt min egen lyftar"karriär" men något i den stilen i alla fall. Så ja, jag utvecklades mycket efter de tre första åren. Kan leta upp mer exakta siffror.

MackeJuve
2015-05-31, 00:56
Efter tre år:

Bänkpress 107,5 kg
Marklyft 200 kg

Idag(efter 8 år):

Bänkpress 142,5 kg
Marklyft 240 kg

Må se fjuttigt ut med tanke på det långa tidsspannet men är jävligt mycket amatör och har inte haft progressionstänket i mig särskilt länge. Hade uppehåll från mark en längre period också. Det är ju ändå en markant förbättring, från medelmåttiga stats till i alla fall ganska bra.

Edit: Fan vad tiden gått fort. Har styrketränat i 8 år nu, fan vad stark man hade kunnat vara om man hade haft mer disciplin.

shut teh face
2015-05-31, 06:44
När ni säger att ni tränat fel, haft dålig disciplin och ätit dåligt? På vilket sätt gjorde ni fel de första åren?

Struntade i benen? Tränade för sällan?

z_bumbi
2015-05-31, 07:29
"Utvecklingstrappan

0-1 År
Det mesta funkar bara man inte är allt för lat. Det går att öka i styrka och muskelmassa även om man går ner i vikt utan någon större eftertanke men det är självklart lättare att öka på överskott. Undvik att krångla till det.
1-2 år Här börjar man få tänka men har man ett bra grundprogram och ser till att ta i lite så brukar det rulla på bra. Undvika fortfarande att krångla till det.
2-4 år En känslig period då grundprogram (om det är rätt variant för den personen) funkar för en del medan andra måste börja tänka en aning på vad de gör, kosten kan börja få betydelse men självklart inte något gram hit eller dit utan mer totalt kaloriintag. Här kan man börja fundera på att periodisera men det är sällan det krävs några avancerade modeller.
4-8 år Här tar det tvärstopp för ganska så många. Totalt stopp. ”Det händer inget”, ”jag kan inte öka i vikt”, ”det är omöjligt att bli starkare” etc. Det jag har upptäckt är att här måste de flesta börja ta kontroll över träningen och faktiskt fundera på vad de gör istället för att fortsätta precis som tidigare. Träna mer, högre intensitet, lägre intensitet, äta mer, ta hjälp av någon som kan träning (nej inte han som fick sin kurs i ett flingpaket och som själv just har börjat träna), ändra inriktning (Ja du tränar för ”massa” men är du svag som en bofink med svårartat dystrofi så fixa den delen och ser vad du får ut av det) osv.

8-> Här får de flesta jobba för att fortsätta utvecklas. "

Det är en grov generalisering men jag slås alltid av hur många som efter runt 4-5 år säger att de inte kan öka när jag samtidigt ser de som tränat och tävlat i 15 år fortfarande ökar i styrka och muskler. Visst de lägger inte på 5% per år eller ökar inte ens varje år i alla övningar (oftast pga skador) men de fortsätter utvecklas och snittutvecklingen över 2-3 år är inte alltid sämre än för någon som "lall"-tränat i 4-5 år. Räknar man dessutom inte i procent utan i kilon blir utvecklingen oftast något som de flesta "vanliga tränande" skulle vara ganska så glada åt.
Vissa når en spärr pga kroppsvikt eller brist på möjlighet att träna som det krävs men det är personliga val (jag förstår båda valen så det är inte någon kritik).

shut teh face
2015-05-31, 07:56
"Utvecklingstrappan

0-1 År
Det mesta funkar bara man inte är allt för lat. Det går att öka i styrka och muskelmassa även om man går ner i vikt utan någon större eftertanke men det är självklart lättare att öka på överskott. Undvik att krångla till det.
1-2 år Här börjar man få tänka men har man ett bra grundprogram och ser till att ta i lite så brukar det rulla på bra. Undvika fortfarande att krångla till det.
2-4 år En känslig period då grundprogram (om det är rätt variant för den personen) funkar för en del medan andra måste börja tänka en aning på vad de gör, kosten kan börja få betydelse men självklart inte något gram hit eller dit utan mer totalt kaloriintag. Här kan man börja fundera på att periodisera men det är sällan det krävs några avancerade modeller.
4-8 år Här tar det tvärstopp för ganska så många. Totalt stopp. ”Det händer inget”, ”jag kan inte öka i vikt”, ”det är omöjligt att bli starkare” etc. Det jag har upptäckt är att här måste de flesta börja ta kontroll över träningen och faktiskt fundera på vad de gör istället för att fortsätta precis som tidigare. Träna mer, högre intensitet, lägre intensitet, äta mer, ta hjälp av någon som kan träning (nej inte han som fick sin kurs i ett flingpaket och som själv just har börjat träna), ändra inriktning (Ja du tränar för ”massa” men är du svag som en bofink med svårartat dystrofi så fixa den delen och ser vad du får ut av det) osv.

8-> Här får de flesta jobba för att fortsätta utvecklas. "

Det är en grov generalisering men jag slås alltid av hur många som efter runt 4-5 år säger att de inte kan öka när jag samtidigt ser de som tränat och tävlat i 15 år fortfarande ökar i styrka och muskler. Visst de lägger inte på 5% per år eller ökar inte ens varje år i alla övningar (oftast pga skador) men de fortsätter utvecklas och snittutvecklingen över 2-3 år är inte alltid sämre än för någon som "lall"-tränat i 4-5 år. Räknar man dessutom inte i procent utan i kilon blir utvecklingen oftast något som de flesta "vanliga tränande" skulle vara ganska så glada åt.
Vissa når en spärr pga kroppsvikt eller brist på möjlighet att träna som det krävs men det är personliga val (jag förstår båda valen så det är inte någon kritik).
Intressant, jag tror jag är nånstans där på 4-8 år och istället för att ta tag i det på riktigt så har jag börjat intressera mig för annan träning, som löpning, innebandy och badminton. Men å andra sidan har jag uppnått en fysik jag är nöjd med och behöver nödvändigtvis inte få mer muskler bara för att. Jag har på något sätt sluppit det här med att tycka man är liten fast man inte är det ... jämfört med för 4-5 år sedan.

Men sen tränar jag främst för hälsans skull

MackeJuve
2015-05-31, 13:33
När ni säger att ni tränat fel, haft dålig disciplin och ätit dåligt? På vilket sätt gjorde ni fel de första åren?

Struntade i benen? Tränade för sällan?

Struntade i benen i början, eller de var i alla fall lågprioritet. Första åren överskattade jag mitt proteinintag. Precis i början kunde jag äta skinkmacka eller banan efter träningen, under ett riktigt lågvattenmärke t.o.m. en godispåse. Var nog sällan nära 2 g/kv. Under allra första gymperioden körde jag bänk till fail eller nära 5 gånger i veckan.

Dålig disciplin för mig IDAG är dock att inte följa något progressionsschema utan att bara gå till gymmet och "köra", något som jag har gjort de senaste månaderna.

Oopa
2015-05-31, 13:43
"Utvecklingstrappan

0-1 År
Det mesta funkar bara man inte är allt för lat. Det går att öka i styrka och muskelmassa även om man går ner i vikt utan någon större eftertanke men det är självklart lättare att öka på överskott. Undvik att krångla till det.
1-2 år Här börjar man få tänka men har man ett bra grundprogram och ser till att ta i lite så brukar det rulla på bra. Undvika fortfarande att krångla till det.
2-4 år En känslig period då grundprogram (om det är rätt variant för den personen) funkar för en del medan andra måste börja tänka en aning på vad de gör, kosten kan börja få betydelse men självklart inte något gram hit eller dit utan mer totalt kaloriintag. Här kan man börja fundera på att periodisera men det är sällan det krävs några avancerade modeller.
4-8 år Här tar det tvärstopp för ganska så många. Totalt stopp. ”Det händer inget”, ”jag kan inte öka i vikt”, ”det är omöjligt att bli starkare” etc. Det jag har upptäckt är att här måste de flesta börja ta kontroll över träningen och faktiskt fundera på vad de gör istället för att fortsätta precis som tidigare. Träna mer, högre intensitet, lägre intensitet, äta mer, ta hjälp av någon som kan träning (nej inte han som fick sin kurs i ett flingpaket och som själv just har börjat träna), ändra inriktning (Ja du tränar för ”massa” men är du svag som en bofink med svårartat dystrofi så fixa den delen och ser vad du får ut av det) osv.

8-> Här får de flesta jobba för att fortsätta utvecklas. "

Det är en grov generalisering men jag slås alltid av hur många som efter runt 4-5 år säger att de inte kan öka när jag samtidigt ser de som tränat och tävlat i 15 år fortfarande ökar i styrka och muskler. Visst de lägger inte på 5% per år eller ökar inte ens varje år i alla övningar (oftast pga skador) men de fortsätter utvecklas och snittutvecklingen över 2-3 år är inte alltid sämre än för någon som "lall"-tränat i 4-5 år. Räknar man dessutom inte i procent utan i kilon blir utvecklingen oftast något som de flesta "vanliga tränande" skulle vara ganska så glada åt.
Vissa når en spärr pga kroppsvikt eller brist på möjlighet att träna som det krävs men det är personliga val (jag förstår båda valen så det är inte någon kritik).

Generalisering eller ej, men detta stämmer nog rätt så bra. Man skulle väl kunna säga att kroppsutvecklingen stagnerar ju längre man har tränat? Jag menar att man generellt sett inte ser samma procentuella ökning år 3-10 som man gör år 1-3?

Jorgen
2015-05-31, 21:01
Upplever en större ökning nu än dom första tre åren.

Slaxes
2015-06-01, 11:46
Explosiv utveckling första 2 åren. Sedan en stabil utveckling de kommande 3 åren. är inne på 5:e året nu.

Tobbey
2015-06-01, 20:32
Min utveckling på 2,5 år (total tid jag tränat på gym):

Knäböj: 60kg - 185kg

Marklyft: ~80kg - 210kg

Bänkpress: 40kg - 115kg

Striktpress: 30kg - 77kg

Sen har jag även hunnit lära mig tyngdlyftning under denna tid vilket har varit fokuset senaste 1,5 åren, så kom in på det rätt tidigt. Troligtvis har jag kunnat haft högre max i ovannämnda lyft om jag inte satsat så stor del av träningen på tyngdlyftning.

Var väldigt svag när jag började träna, troligtvis pga att jag åt en mer eller mindre svältkost bestående av mestadels sallad i 2 månader tills jag började träna.

Har exploderat i utveckling detta år, aldrig ökat såhär fort. Har samtidigt inte ätit mer utan snarare mindre och gått ner i vikt samtidigt som jag tränar allt mindre, träningsvolymen är lägre men intensiteten högre. Frekvensen har varit lika hög i 2 år, delvis träning varje dag. Tränade under 2014 nästan alltid 8 pass i veckan, 12 pass i veckan under 2 månader då jag hade "semester" samtidigt som jag cyklade 10-12 mil i veckan. Bara träning på submax vikter.

oscarovegren
2015-06-01, 22:02
Började i Februari 2014 med dessa resultat
Kroppsvikt: 81 kg
Stoppbänk: 90 kg
Knäböj: 140 kg
Marklyft: 190 kg
Frontböj: 105 kg
Militärpress: 55 kg
Stöt: 80 kg
Ryck: 60 kg

Idag 16 månader senare
Kroppsvikt: 85 kg
Stoppbänk: 133 kg
Knäböj: 220 kg
Marklyft: 270 kg
Frontböj: 170 kg
Militärpress: 85 kg
Stöt: 133 kg
Ryck: 100 kg

ceejay
2015-06-01, 22:04
Började i Februari 2014 med dessa resultat
Kroppsvikt: 81 kg
Stoppbänk: 90 kg
Knäböj: 140 kg
Marklyft: 190 kg
Frontböj: 105 kg
Militärpress: 55 kg
Stöt: 80 kg
Ryck: 60 kg

Idag 16 månader senare
Kroppsvikt: 85 kg
Stoppbänk: 133 kg
Knäböj: 220 kg
Marklyft: 270 kg
Frontböj: 170 kg
Militärpress: 85 kg
Stöt: 133 kg
Ryck: 100 kg

tänk om du börjat med sådär vettig träning några år tidigare :) Bra jobbat

oscarovegren
2015-06-01, 22:12
tänk om du börjat med sådär vettig träning några år tidigare :) Bra jobbat

Tackar! :) Önskar att det hade varit som när Anders Bergström var liten. Då körde hela hans kvarter tyngdlyftning på fritiden redan som 10-åringar. Då hade man sluppit 15 onödiga år av innebandy och fotboll.