handdator

Visa fullständig version : Träna efter körtelfeber


Cruceuz
2015-05-29, 17:07
Hej! Har tidigare tränat 6 dagar i veckan med Push pull legs. Men så för en månad sedan åkte jag på körtelfeber,var hemma i ca 3 veckor och har nu varit frisk 3-4 dagar. Står att man ska känna sig väldigt trött osv. Men känner mig nästan piggare än vanligt.

Hade dock en ganska mild verision av körtelfeber, min feber var inte mer än 38-38,5 och jag kunde äta och svälja hela tiden. Känner mig lite svagare än vanligt just nu efter sjukdomen. Nu till saken.

Det står att man inte ska träna inom en månad efter att man blivit frisk och undvika sporter som fotboll/ridning då man kan ramla eller något och mjälten blir klämd. Man är alltså rädd för att mjälten ska gå sönder då den är känslig efter körtelfeber.

Jag förstår att jag kanske inte kan gå till gymmet och köra hardcore,men kan jag träna hemma med endast kroppsövningar om jag undvikter övningar där mjälten blir speciellt utsatt typ som windshield wipers och liknande? Tänkte mig bara armhävningar, lite situps,plankan,russian twists,pull ups,squats,utfallssteg. Liksom bara för att hålla formen och inte förlora den nu inför sommaren. Kommer det funka eller är det för stor risk att skada mjälten?