handdator

Visa fullständig version : Bör jag äta precis innan träning? 3 timmars helkroppspass med cykling.


Ram Dass
2015-05-29, 15:15
Jag cyklar till gymmet 6 km i bra tempo, sen tränar jag i ca. 3 timmar hela kroppen. För att sedan cykla hem.

Ofta blir det att jag ätit endast frukost före dessa pass, ungefär 3-4 timmar innan träningen. På ca. 600 kcal och 30 g protein.

De funderingar jag har är hurvida jag bör inta någon form av protein strax innan passet, eftersom det är ett relativt långt träningspass. Eller räcker det med frukosten som jag äter 3-4 timmar innan?

Fogel
2015-05-29, 15:53
Proteinsyntesen kan inte uppregleras under träning och proteinnedbrytning är troligen inte förhöjd under passet. Så om du kan prestera under ditt pass är räcker det med din frukost.

R Scarpa27
2015-05-29, 19:01
Ät så du har energi innan och orkar träna, problem solved.

Ram Dass
2015-05-30, 01:55
Orkar träna gör jag alltid, var mer en fråga om hurvida det vore lämpligt att inta någon form av protein innan för att inte hamna utan aminosyror i blodet. Eftersom det kan vara rätt så länge sen jag åt och att mina pass kan vara långa.

Precis som jag skrev i första inlägget. :-)

Sverker
2015-05-30, 06:18
Proteinsyntesen kan inte uppregleras under träning och proteinnedbrytning är troligen inte förhöjd under passet. Så om du kan prestera under ditt pass är räcker det med din frukost.

Under normala förhållande. Men här är det träning i 3 timmar. Troligen går kortisolet i taket och blockerar upptaget av energi i musklerna. Vilket leder till energibrist och onödig nedbrytning av värdefulla aminosyror i musklerna.

Lösningen är snabba kolhydrater under passet eller bättre, träna intensivt och cykla hem efter 90 minuter.

therunningman
2015-05-30, 07:48
Tycker att träningens syfte är ganska viktig att veta innan man ger kostråd i det här fallet.

Kolhydrater kommer minska konditionseffekt o s v. Är det intressant att maximera den vill du ha nära nollintag precis innan och nollintag under konditionsträningen.

Vill man maximera hypertrofi kommer ju saken i annat läge.

Tre timmars helkroppspass är ett gediget pass. Plus 2 x 6 km cykel. Vad tränar du för? :)

Sverker
2015-05-30, 07:53
Konditionseffekten är beroende av kolhydraterna;). Fett brinner i kolhydraternas låga.

Kondition är att arbeta under lång tid i högt tempo. Det gör man med god tillgång på syre och energi. Alltså får man bättre möjligheter att få ut syre till musklerna när man konditionstränar. Hjärtat blir bättre att transportera stora volymer syrerikt blod.

therunningman
2015-05-30, 08:10
Tvärtom, glukos får mitokondrietillväxten att avta oavsett intensitet. Förbränning och intensitet har ingen direkt koppling till träningseffekt, inte om du tillför kolhydrater. Du måste skilja på globala och lokala effekter.

Sverker
2015-05-30, 08:21
Kondition, för mig, är att springa i högt tempo under lång tid.
5, 10 eller 42 km. Med en hastighet av 3, 4, 5 eller 8 minuter per km. Helt efter mål och förmåga.

Linjedomarn
2015-05-30, 08:30
Tvärtom, glukos får mitokondrietillväxten att avta oavsett intensitet. Förbränning och intensitet har ingen direkt koppling till träningseffekt, inte om du tillför kolhydrater. Du måste skilja på globala och lokala effekter.

Haha så gör vad du vill, få samma effekt? bara du inte äter kolhydrater?. Intensitet har ytterst hög betydelse att vilken träningseffekt man får... Ja man har sett en viss uppreglering av oxidativa enzymer vid träning utan kolhydrater men det är inte avgörande. De allra flesta som är i eliten i uthållighetsidrott äter kolhydrater..

therunningman
2015-05-30, 08:56
Äter du kolhydrater under passet hämmas mitokondrietillväxten avsevärt. Du får såklart samma globala effekter av träningen men ingen av dem hjälper dig oxidera kolhydrater eller fett i framtiden. Det finns ju många olika träningsteorier och mycket forskning angående mitokondrieträning.

Den mängden kolhydtarer som krävs för fullvärdig oxidering av fett har vi i princip alltid att tillgå. Även i trådskaparens fall.

Skillnad på att äta kolhydrater och att inta dem före eller under pass som ska stimulera mitokondrietillväxt till max? De elitidrottare jag känner intar inte några kolhydrater i träningssammanhang om vi inte pratar komplexa pass med annat syfte än ovan eller just syftet att träna på kolhydrater inför tävling eller liknande.

Det är inte de oxidativa enzymerna det handlar om utan de enzymer som stimulerar mitokondrietillväxten. Oxidativa enzymer tränar du upp på kort sikt medan de andra bör stimuleras så mycket som möjligt eftersom potentialen är enorm och det tar tid att komma dit.

Sverker
2015-05-30, 11:31
Vi är helt OT:d.

Kolhydraterna var där för att bromsa frisättningen av kortisol. Att cykla 15 till och 15 minuter från träningen är knappast konditionsträning. Det är uppvärmning och nedvarvning. Egen tid helt enkelt.

Att elitidrottare inte dricker energidryck under passet är för att de flesta inte kör längre pass än 90 minuter hårt arbete.


Men åter OT. Hur stimulerar vi bildandet av fler mitokondrier ? Genom korta intensiva träningspass eller att damma distans i timmar ?

therunningman
2015-05-30, 11:48
Vi är helt OT:d.

Kolhydraterna var där för att bromsa frisättningen av kortisol. Att cykla 15 till och 15 minuter från träningen är knappast konditionsträning. Det är uppvärmning och nedvarvning. Egen tid helt enkelt.

Att elitidrottare inte dricker energidryck under passet är för att de flesta inte kör längre pass än 90 minuter hårt arbete.


Men åter OT. Hur stimulerar vi bildandet av fler mitokondrier ? Genom korta intensiva träningspass eller att damma distans i timmar ?

Har du ställt dig själv eller ts frågan varför han tränar i 3,5 timmar?

Är det förbränning, hypertrofi, kondition genom styrkeövningar eller bara väldigt lång kö till utrustningen?

Det spelar jättestor roll om du tränar hiit eller lsd, dock verkar sit ha en fördel men det tränar sällan motionärer. Träningsvolymen / sit-träningen och avsaknaden av kolhydrater är det som ger mest stimulans för mitokondrietillväxt.

Sverker
2015-05-30, 12:40
Nej. Jag ställde frågan ifall TS kunde köra på 90 minuter istället. Genom att få TS att reflektera över sin träning är det lättare att komma fram till målet.

Vad är sit ?

Varför skulle brist på glukos gynna tillväxten av mitokondrier. Det är som att äta soppa med gaffel. Det går inte lättare för att man har flera gafflar.Kroppen utsätts inte för någon belastning när man går i väggen.

therunningman
2015-05-30, 13:46
Sprint interval training.

Hormoner reagerar inte alltid som vi tycker är logiskt eller som vi vill och man får skilja på olika träningseffekter. Olika intensiteter ger ju olika resultat och de flesta är önskvärda vid rätt tillfällen.

Bäst effekt på mitokondrietillväxt verkar du få på att utföra kolhydrattömning innan träning. Jag avvaktar dock till jag sett mer forskning..

Linjedomarn
2015-05-30, 15:20
Äter du kolhydrater under passet hämmas mitokondrietillväxten avsevärt. Du får såklart samma globala effekter av träningen men ingen av dem hjälper dig oxidera kolhydrater eller fett i framtiden. Det finns ju många olika träningsteorier och mycket forskning angående mitokondrieträning.

Den mängden kolhydtarer som krävs för fullvärdig oxidering av fett har vi i princip alltid att tillgå. Även i trådskaparens fall.

Skillnad på att äta kolhydrater och att inta dem före eller under pass som ska stimulera mitokondrietillväxt till max? De elitidrottare jag känner intar inte några kolhydrater i träningssammanhang om vi inte pratar komplexa pass med annat syfte än ovan eller just syftet att träna på kolhydrater inför tävling eller liknande.

Det är inte de oxidativa enzymerna det handlar om utan de enzymer som stimulerar mitokondrietillväxten. Oxidativa enzymer tränar du upp på kort sikt medan de andra bör stimuleras så mycket som möjligt eftersom potentialen är enorm och det tar tid att komma dit.

Det finns olika signalvägar till mitokondriell biogenes men ja, träning med låga nivåer av glykogen leder till högre mitokondrietäthet. Grejen var att du sa att "intensitet har ingen direkt koppling till träningseffekt". Vid lägre intensiteter tränar du upp din oxidativa förmåga mer än vid högre intensitet där du tränar upp din glykolytiska förmåga mer. Du verkar vara väldigt insnöad på mitokondrier...

kebne
2015-05-30, 15:24
Fast det är väl inte "omöjligt" att 100% effort utan kolhydrater ger "bättre träningseffekt" än 100% effort med kolhydrater trots att den kolhydratfria träningen är "långsammare".

Nu har inte jag någon aning om hur det ligger till men jag läser det han menar med intensitet vs träningseffekt att det beror på andra omständigheter också :)

Linjedomarn
2015-05-30, 15:31
Varför skulle brist på glukos gynna tillväxten av mitokondrier. Det är som att äta soppa med gaffel. Det går inte lättare för att man har flera gafflar.Kroppen utsätts inte för någon belastning när man går i väggen.

Träning med låga nivåer tillgängliga kolhydrater gör att kroppen använder fettsyror i större utsträckning och mitokondrietäthet är kopplat till fettoxidation och man antar att det är därför träning med högre fettoxidation leder till högre mitokondriell biogenes. Eftersom det går långsammare att få ut ATP av fettsyror än glukos så skapas en högre kvot mellan AMP/ATP under träning vilket stimulerar adenosin-mono-fosfat-kinase (AMPK) som i sin tur stimulerar PGC-1a som påverkar uthålligheten positivt genom bland annat ökad mitokondriell biogenes.

Linjedomarn
2015-05-30, 15:32
Men åter OT. Hur stimulerar vi bildandet av fler mitokondrier ? Genom korta intensiva träningspass eller att damma distans i timmar ?

Med båda träningsformerna.

Ram Dass
2015-05-30, 17:21
Jag deffar för tillfället med ca. 500-700 kcal i underskott per dag. Tränar i syftet att öka/behålla i muskelmassa.

Mina pass är intensiva, 1-2 minuters vila mellan övningarna. Brukar alltid bli någon form av böj, mark, bänk, militärpress, rodd. Sedan en massa isolationsövningar, med ~50 reps per muskel (totalt, inkl. basövningarna) beroende på intensitet.

Det som håller energinivån igång är nog att jag äter och sover väldigt bra, och 700 mg koffein innan passen. :-)

therunningman
2015-05-31, 07:07
Det finns olika signalvägar till mitokondriell biogenes men ja, träning med låga nivåer av glykogen leder till högre mitokondrietäthet. Grejen var att du sa att "intensitet har ingen direkt koppling till träningseffekt". Vid lägre intensiteter tränar du upp din oxidativa förmåga mer än vid högre intensitet där du tränar upp din glykolytiska förmåga mer. Du verkar vara väldigt insnöad på mitokondrier...

Ser det nu det nu, var nog hjärnan spökade och bytte mitokondrietillväxt mot träningseffekt. Visserligen är ju mitokondrietillväxt en träningseffekt :)

Visst går det fort att bygga mitokondrier första månaderna om man ligger i men sen blir det bara svårare och svårare. Att ställa om fokus och träna andra saker går ju extremt fort.

Det handlar ju om vem du har framför dig.

Vill Svensson kunna spjälka maximalt utan en bra aerob bas? Varför i s f?

En idrottare som håller på längre än, säg 90 sek för att säga något, måste ha en väldigt bra aerob bas och en extremt bra spjälkningsförmåga. Ju längre aktivitet, desto mer skjuts balansen åt den aeroba basen.

Nu tränar ju trådskaparen för viktnedgång och muskeltillväxt och borde kanske få lite träningsvägledning om han vill optimera sina resultat. Den här diskussionen föll ju långt från hans målsättning.

Sverker
2015-05-31, 07:22
Att dela kroppen på flera pass och öka antalet träningspass varje vecka är ett bra råd. Byta träningspolare kommer att ge nya intryck av intensitet, är ett annat bra råd.


Eller så ändrar man ingenting. Varför ändra ett vinnande lag.

Ram Dass
2015-05-31, 22:08
Jag har inte blivit mycket klokare av denna tråd angående min frågeställning.

Att dela upp passen över flera dagar är inget jag varken föredrar eller har rimlig möjlighet till i dagsläget. Vilket inte nödvändigtvis skulle lösa min frågeställning för den delen heller. :-)

therunningman
2015-06-01, 09:20
Det viktiga är att ha kul när man tränar och träna på ett sätt så man inte skadar sig.

Delar du upp passen eller effektiviserar behöver du inte inta något men som det är nu kanske du borde beroende på vilken målsättning du prioriterar högst.

Skrollovicz
2015-06-01, 19:35
Det finns hur många trådar som helst i ämnet, TS. Sök.