handdator

Visa fullständig version : Feedback på mitt kostschema till min kompis


Ram Dass
2015-05-29, 14:25
Jag har gjort ett kostschema till en kompis och jag undrar vad ni tycker om det, innehållet och pedagogiken. Han ville inte väga maten, därför har jag gjort det så här.

All sorts konstruktiv feedback uppskattas!

http://images.tapatalk-cdn.com/15/05/29/68a62bff31620de58bf6e5bd0267f5bf.jpg

Xtreme-G
2015-05-29, 14:48
Fint!

vad är tanken med att blanda keso/kvarg, är det någon väsentlig skillnad?

Ram Dass
2015-05-29, 19:03
Konsistens var min åtanke. :-)

SofieOvesen
2015-05-31, 09:18
Det jag reagerar på är att det ju är väldigt stor skillnad på 200g lax och 200g torsk - samma med 1 dl pasta och 1 dl bulgur.
Lax med bulgur blir ju ca 350 kcal mer än torsk och pasta.

Det kanske bara är jag som reagerar på sånna differenser, men jag skulle se över kolhydraterna så att de motsvarar samma mängd kcal och sen skriva att just lax får ätas max 4 mål i veckan eller nått sånt.

Annars riktigt bra!

z_bumbi
2015-05-31, 11:25
Hur äter han idag?

Ram Dass
2015-05-31, 21:55
Hur äter han idag?

Han jobbar skift och äter rätt oregelbundet, mycket färdigmat/skräpmat.

Ram Dass
2015-05-31, 21:58
Det jag reagerar på är att det ju är väldigt stor skillnad på 200g lax och 200g torsk - samma med 1 dl pasta och 1 dl bulgur.
Lax med bulgur blir ju ca 350 kcal mer än torsk och pasta.

Det kanske bara är jag som reagerar på sånna differenser, men jag skulle se över kolhydraterna så att de motsvarar samma mängd kcal och sen skriva att just lax får ätas max 4 mål i veckan eller nått sånt.

Annars riktigt bra!
Jag är medveten om det, men det fick bli en trade-off för att hålla det hyfsat enkelt. Sen i slutändan jämnar det förmodligen ut sig.

Angående volymen bulgur och pasta lär jag kolla upp igen, tack!

Pretorian
2015-05-31, 21:58
Jag gillar det. Enkelt och överskådligt.

J.V
2015-06-01, 04:49
Jag gillar det. Enkelt och överskådligt.+1
Jag är medveten om det, men det fick bli en trade-off för att hålla det hyfsat enkelt. Sen i slutändan jämnar det förmodligen ut sig.

Angående volymen bulgur och pasta lär jag kolla upp igen, tack!"Problemet" med att det skulle jämna ut sig är väl att gemene man föredrar laxen långt före torsk, lätt hänt att man skippar torsk och går på lax varje gång. Men; då är ju allt annat kött rätt magert så det lär kanske fungera ändå. Kanske flika in med att han bör prioritera pasta/potatis när han äter lax, inte ris/bulgur/quinoa?

Men annars bra och enkelt. Bör fungera för någon som inte är så insatt/ambitiös och kanske inte vill vara det heller.

Schyllert
2015-06-07, 13:36
Ser bra ut, tack för tipsen, ska testa detta i några veckor & se hur det går!

vicarious
2015-06-07, 20:41
Tycker det ser OK ut men gillar inte motiveringen till att inte välja "kolhydratsrika" grönsaker. De kalorisnåla grönsakerna är de som oftast är näringslösa och mestadels vatten.

Ram Dass
2015-06-08, 23:53
Tycker det ser OK ut men gillar inte motiveringen till att inte välja "kolhydratsrika" grönsaker. De kalorisnåla grönsakerna är de som oftast är näringslösa och mestadels vatten.
Håller med, om du har någon bättre formulering/förslag lyssnar jag gärna.

shut teh face
2015-06-09, 05:42
Håller med, om du har någon bättre formulering/förslag lyssnar jag gärna.
Ändra till 5-10 dl grönsaker per dag (500-1000g)
Vilka grönsaker som helst förutom majs :)
Blanda alla färger kanske?

Sarco
2015-06-14, 09:01
Jag tycker att det ser rätt smart ut faktiskt. Enkelt och mer rätt än fel.

Jag tycker att du borde kunna göra samma sak med frukosten som med lunchen. Lättfil och bra flingor funkar väl också, tex.

Jag hade velat lägga till sill (färsk) eftersom jag tycker det är sjukt bra mat. Men jag är medveten om att alla kanske inte vet vad de ska göra med den...

Jag skulle också föreslå att man lägger till sötpotatis, majs, bönor/kikärter och gröna ärter under lunch/middag som kolhydrater, tex 2-3 dl. Då kan du släppa restriktionerna på vanliga grönsaker.