handdator

Visa fullständig version : Ännu mer elhjälp, måste jag byta ut alla uttag i studion?


timoat
2015-05-28, 20:46
Efter att ha googlat och läst på lite, här tex

https://mobil.byggahus.se/forum/el/216630-varfor-inte-jordade-och-ojordade-uttag-i-samma-rum-2.html

Så säger de att det är totalförbjudet att ha jordade och jordade uttag i samma rum. Det är just det jag har. Jag har två st ojordade uttag (en med 2 kontakter, en med 3) som sitter ungefär i midjehöjd samt en jordad dubbelkontakt som ser ut att vara relativt modern. Det finns två vattenelement mellan det nya jordade och det ojordade, och det är ca 3 meter mellan dem. De ojordade ser ut att vara gamla. Lampströmbrytarna är sådana tryckbrytare som säkert är original och har 40 år på nacken. Det finns en modern kWh räknare på det gamla proppskåpet som er ut att var installerat för ett par år sedan. Man tycker ju att Snubben som installerade det borde haft koll på att det fanns jordade och ojordade uttag i samma rum (ca 20 kvm) och påpekat detta till min hyresvärd. Uttaget med 3 st ojordade är ensamt på motsatt vägg.

Jag har datorn kopplad till en förlängningssladd som sitter i det jordade uttaget.

Givetvis är det inget jag ska pula med själv, men bör jag ringa en elektriker för att fixa detta? Vad skulle det kosta på en höft? Vill ju inte betala med mitt liv men ändå budgetera litegrann!