handdator

Visa fullständig version : Front eller bak -böj med smärtande höftböjare?


1x0
2015-05-28, 11:40
Hej

Har haft ont i min vänstra höftböjare i snart 1 månad.

Tog först 5 dagar off från böjandet och det kändes bättre; blev sedan ivrig och körde 3 böjpass och gjorde allt sämre,

Känns/kändes som någon sticker en nål i höften när jag går under paralell och på vägen upp.


Har nu varit böjfri i ca 2 veckor och provade lite bakböj med endast stången igår; kändes skitbra!

Jag har foamrollat höften och stretchat 2-3 ggr per dag, sedan 2 veckor tillbaka. Foamrollingen var nog det som hjälpt bäst, intalar jag mig.



TLDR, till frågan; funderar på köra böj imorgon, tänkte om jag kanske borde börja med frontböj (lätta) om det inte tar lika hårt på höfterna/ljumskarna som bakböj? Man blir mer upprätt, det enda jag vet. Ingen aning om höfterna jobbar mer i bak kontra frontböj?

Har f.ö aldrig kört frontböj.


Ganska onödig tråd, men tänkte bara fråga. Kan givetvis känna efter imorgon vad som känns bäst.

Har försök googla vad som påfrestar ljumskar, höfter, adductors (?) mest, hittar ingen bra info.


En fråga till; om jag har ont i höftböjaren, kommer det lindras med smalare/bredare fotstance? Mer/mindre utåtvinklade fötter? Jag har för mig jag provade vad som gjorde minst ont, fötterna utåtvinklade och det "högg" inte till lika mycket.

monsa123
2015-05-28, 11:48
Fortsätt stretcha och undvik tyngre böjar. Testas t.ex. om benpress gör lika ont och kör det ett tag framöver tillsammans med lårcurls och sparkar. Alternativt böj försiktigt på lägre vikter för att se om blir bättre.

Sheogorath
2015-05-28, 12:17
Finns många fler och troligare orsaker till ditt problem än just höftböjarna och t.o.m. muskler i allmänhet, varför frågan om dessas relativa aktivering i frontböj och bakböj inte nödvändigtvis är en relevant fråga i ditt fall. Man kan ha olika slags inklämningsfenomen i anslutning till höftleden, t.ex femuroacetabulär impingment eller att man nyper åt en del av ledkapseln, båda dessa saker kan man experimentera med genom att förslagsvis vinkla ut knäna mer när man går ner. Man kan ha senfästessmärta i adductor magnus bakre ursprung osv. Jag skulle råda dig att experimentera med olika grad av utåtvinkning av knäna först och främst, och se om du kan hitta sätt att böja som inte provocerar smärta, oavsett om du böjer fram eller bak.

Loke
2015-05-28, 12:37
Håller med sheo, knänas position är prio ett, av det enkla skälet att väldigt många gör fel här, och det fixar ofta den här typen av problem inom ett och samma pass. Att trycka ut knäna mot gummiband är en till enkel lösning som ibland är ruskigt effektiv.

Steg två är att testa sig fram ifall lägre stångposition och en rumpa som går bakåt snarare än mot hälarna tar bort problemen. Även här bör knäna hållas ut från kroppen.

Jona
2015-05-28, 12:49
Min klubbkamrat som är naprapat och kört tyngdlyftning i 50 år inkl OS hävdar att det ofta är tensor fascia lata som spökar. Jag har haft precis de symptom du beskriver. Det hade tyvärr en ganska lång läkningsprocess på kanske 3-4 månader. Nu ett år senare känner jag av det light om jag går tungt i böjen. För mig hjälpte vila, foamrolling, Linnex och yoga. Funderar på att köpa ett par rehband värmeshorts.

1x0
2015-05-28, 19:50
Tack för alla svaren!


Det är något som är galet i någon muskel runt höftböjaren iallafall.

Detta uppstod efter jag kört klart russian squat routine; har aldrig haft ont (inte ens känningar) i höftböjaren innan.

Stretchade idag och känns bäst hitills, dock känns det om jag sitter ned på en stol och försöker lyfta upp benet mot magen, samt om jag sitter ned på en stol och försöker "trycka" ut knäet, bort från kroppen. Hugger till lite obehagligt.


Tror jag provar lite benpress imorgon och kompletterar med bencurl+spark. Alltså vilar nog någon vecka till från böjandet, orkar inte göra det sämre alltså.


Provade också lite under dagens stretching, när jag ändå var uppvärmd, att trycka ut knäna så mycket jag kunde, medans jag går ner och gör en kroppsviktsböj; känns faktiskt bättre, samt försökte spänna röven i bottenläget.

Hoppas det fixar sig, kommer iallfall prova lite böj med en 70-80 kg (ca 50% av 1RM) någon dag nästa vecka. Saknar fan böjen ;P

Tack igen

ondekrulon
2015-05-29, 09:26
Jag har haft liknande problem. Det som jag tror har hjälpt mig är foamrolling som du skriver och att träna röven. Har bl a kört enbenskänböj (jag håller i mig i något så att jag får lite hjälp på vägen upp och kan reppa) med fokus på att aktivera gluteerna. Kändes därefter annorlunda och bättre när jag körde vanliga knäböj.