handdator

Visa fullständig version : Bristning/sträckning framsida lår?


brunte
2015-05-27, 19:59
Man, 34 år, tränar 4-5 gånger i veckan sen ett antal år tillbaka.

Idag när jag skulle frivända upp skivstången, lastad till 60 kilo, på böjracket ömmade det till kraftigt på utsidan/framsidan av låret, strax ovanför knät. Har inte känt något liknande tidigare. Efter en stund hade den omedelbara smärtan lagt sig, och när jag testade en knäböj utan vikt gjorde det rejält ont när jag var ungefär halvvägs på väg upp från bottenläget. Smart som jag är testade jag sen samma sak ytterligare en gång med, inte helt oväntat, samma resultat.

Ingen märkbar svullnad någon timme efter händelsen och det gör inte jätteont när jag petar på området, men det känns att något är fel. Vad kan man säga om detta? Är det vila nån vecka och sen börja känna efter försiktigt som gäller? Jag har sträckt ljumskar och rygg otaliga gånger tidigare men aldrig den här delen av låret, så det är därför jag frågar om det nu låter löjligt.

Scratch89
2015-05-27, 21:35
Svårt att säga. Det skulle kunna vara en partiell ruptur. Helt klart värt att kolla upp det.

brunte
2015-05-29, 14:29
Ok, tack! Vad skulle det i så fall innebära? Jag befinner mig för närvarande inte i någon civiliserad del av världen, så en eventuell undersökning kommer att dröja 8-10 dagar i alla fall...

tomn
2015-05-29, 19:48
Ok, tack! Vad skulle det i så fall innebära? Jag befinner mig för närvarande inte i någon civiliserad del av världen, så en eventuell undersökning kommer att dröja 8-10 dagar i alla fall...

Hur lång tid det tar beror på skadans omfattning och hur bra du sköter din rehabilitering. Var igång om det känns ok nu initialt, avlasta delvis vid behov (t.ex. kryckkäpp för att främja normalt gångmönster). Håll igång lite rörlighet specifikt med släpcykling eller dylikt nu i akutfasen (inom smärtgräns). Sök sjukgymnast/fysioterapeut när du åter igen befinner dig i ett civiliserat område :)